Nr. 2977 - cu privire la contestația (cererea prealabilă) nr. CEC-10APr/5 din 27 septembrie 2024 a Partidului Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova”

  • 29.09.2024
  • 360
  • 0

 

HOTĂRÂRE

cu privire la contestația (cererea prealabilă) nr. CEC-10APr/5 din 27 septembrie 2024

a Partidului Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova”

 

I. Aspecte introductive

Partidul Politic „Partidul Socialiştilor din Republica Moldova” (în continuare – PSRM) a depus la Comisia Electorală Centrală o cerere prealabilă, înregistrată sub nr. CEC-10 Apr/5 din 27 septembrie 2024, împotriva hotărârii nr. 9 din 25 septembrie 2024 a Consiliului electoral al circumscripției electorale pentru secțiile de votare constituite în străinătate nr. 38 (în continuare – CECE nr. 38).

II. Argumentele și cerințele contestatarului

Autorul contestației arată că la data de 14 septembrie 2024 Comisia Electorală Centrală a adoptat hotărârea nr. 2866 „Cu privire la organizarea secțiilor de votare în străinătate și secțiilor de votare pentru votul prin corespondență pentru referendumul republican constituțional și alegerile pentru funcția de Președinte al Republicii Moldova din 20 octombrie 2024” .

Contestatarul mai arată că hotărârea respectivă a fost contestată în instanța de judecată. Fiind supusă controlului judecătoresc, instanța a decis că actul administrativ în cauză este legal și nu există temeiuri de a fi anulat, or obiectul acțiunii este anume legalitatea constituirii secțiilor de votare în Federația Rusă. Prin urmare, caracterul obligatoriu al hotărârii Comisiei Electorale Centrale nr. 2866 din 14 septembrie 2024 este indiscutabil.

Respectiv, având în vedere prevederile de la art. 2 alin. (3), art. 39 alin. (5), art. 91 alin. (1) lit. a) și e), (3), art. 92, art. 94 alin. (1) și art. 95 alin. (1) din Codul electoral, contestatarul solicită:

- a admite spre examinare prezenta contestație;

- a admite contestația și a dispune anularea în pct. 2 din hotărârea nr. 9 din 25.09.2024 emisă de CECE II nr. 38 a textului „cu excepția Birourilor electorale ale secțiilor de votare nr. 38/196, 38/197, 38/198.” și obligarea CECE II nr. 38 să constituie secții de votare în Federația Rusă nr. 38/196, 38/197, 38/198 în baza hotărârii CEC nr. 2866/2024, în conformitate cu prevederile Codului electoral și ale Regulamentului privind constituirea secțiilor de votare peste hotare, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 2542/2024.

Ulterior, prin cererile de concretizare, înregistrate la Comisie sub nr. CEC-10 Apr/5S din 28 septembrie 2024 și nr. CEC-10 Apr/5S2 din 29 septembrie 2024, PSRM a precizat că în cererea prealabilă/contestația împotriva hotărârii nr. 9 din 25.09.2024 emisă de CECE II nr. 38 (înregistrată la Comisie sub nr. CEC-10APR/5 din 27 septembrie 2024) una dintre solicitări a fost formulată, din eroare, după cum urmează: „obligarea CECE II nr. 38 să constituie secțiile de votare în Federația Rusă nr. 38/196, 38/197, 38/198 în baza hotărârii CEC nr. 2866/2024, în conformitate cu prevederile Codului electoral și ale Regulamentului privind constituirea secțiilor de votare peste hotare, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 2542/2024”.

 Astfel, având în vedere că secțiile de votare nr. 38/196, 38/197, 38/198 din Federația Rusă au fost constituite, însă nu au fost constituite birourile electorale ale acestor secții de votare, PSRM concretizează solicitările în modul următor:

- a admite spre examinare cererea prealabilă, inclusiv cererile de concretizare;

- a admite cererea prealabilă și a dispune obligarea CECE II nr. 38 să constituie birourile electorale ale secțiilor de votare și să aprobe componența nominală a birourilor electorale ale secțiilor de votare din Federația Rusă nr. 38/196, 38/197, 38/198 în baza hotărârii CEC nr. 2866/2024, în conformitate cu prevederile Codului electoral și ale Regulamentului privind constituirea secțiilor de votare peste hotare, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 2542/2024. 

III. Considerentele Ministerului Afacerilor Externe și ale Consiliului electoral al circumscripției electorale pentru secțiile de votare constituite în străinătate nr. 38

Ministerul Afacerilor Externe, reprezentat la ședința Comisiei Electorale Centrale de către domnul Vadim Zmeu, a susținut poziția ministerului formulată prin scrisoarea nr. DC/1/402/10108 din 25 septembrie 2024 trimisă CECE nr. 38, potrivit căreia ministerul își retrage propunerile candidaturilor pentru constituirea birourilor electorale nr. 38/196, 38/197 și 38/198 înaintate către CECE nr. 38 la 20 septembrie 2024.

La rândul său, președintele CECE nr. 38, domnul Victor Martin, a precizat că hotărârea contestată a fost aprobată cu votul a 9 membri din cei 11 și că, la adoptarea hotărârii, membrii CECE nr. 38 s-au ghidat de scrisoarea Ministerului Afacerilor Externe.

IV. Considerentele Comisiei Electorale Centrale

În conformitate cu prevederile art. 95 alin. (1) din Codul electoral nr. 325/2022, termenul general de depunere a contestațiilor în perioada electorală este de 3 zile, care se calculează începând cu ziua următoare zilei în care a fost săvârșită acțiunea, a fost identificată inacțiunea sau a fost adoptată hotărârea. Prin urmare, cu privire la prezenta speță, termenul de depunere a contestației este respectat.

Cu referire la speța examinată, Comisia notează că, prin hotărârea nr. 2866 din 14 septembrie 2024 „Cu privire la organizarea secțiilor de votare în străinătate și secțiilor de votare pentru votul prin corespondență pentru referendumul republican constituțional și alegerile pentru funcția de Președinte al Republicii Moldova din 20 octombrie 2024”, având în vedere mecanismul legal de organizare și constituire a secțiilor de votare peste hotarele țării, ținând cont de propunerile, recomandările, riscurile și excepțiile expuse în avizul Ministerului Afacerilor Externe, informațiile Serviciului de Informații și Securitate, în conformitate cu Regulamentul privind constituirea secțiilor de votare peste hotare, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 2542/2024, Regulamentul privind particularitățile organizării şi implementării votului prin corespondență, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 2680/2024, pct. 10 din Programul calendaristic pentru realizarea acțiunilor de organizare și desfășurare a alegerilor pentru funcția de Președinte al Republicii Moldova și a referendumului republican constituțional din 20 octombrie 2024 și pct. 1 din Programul calendaristic pentru realizarea acțiunilor de organizare și implementare a votului prin corespondență, în temeiul art. 27, 32, 39 alin. (4), 134 și 198 alin. (3) din Codul electoral nr. 325/2022, art. 11 alin. (1) lit. g) și art. 13 din Legea nr. 109/2024 privind implementarea parțială a votului prin corespondență, Comisia Electorală Centrală a hotărât  organizarea secțiilor de votare în străinătate, inclusiv pentru votul prin corespondență la referendumul republican constituțional și alegerile pentru funcția de Președinte al Republicii Moldova din 20 octombrie 2024.

De asemenea, prin hotărârea nr. 2866 din 14 septembrie 2024, Comisia a hotărât punerea în sarcina Ministerului Afacerilor Externe identificarea localurilor secțiilor de votare, conform condițiilor tehnice stabilite în Instrucțiunea cu privire la asigurarea infrastructurii secţiei de votare, aprobată prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1186/2023, precum și propunerea persoanelor în calitate de președinți și secretari ai birourilor electorale ale secțiilor de votare. La fel, Comisia a obligat CECE nr. 38 să constituie secțiile de votare și birourile electorale ale acestora în termenele stabilite în Programul calendaristic pentru realizarea acțiunilor de organizare și desfășurare a alegerilor pentru funcția de Președinte al Republicii Moldova și a referendumului republican constituțional din 20 octombrie 2024 și în Programul calendaristic pentru realizarea acțiunilor de organizare și implementare a votului prin corespondență.

CECE nr. 38 a adoptat hotărârea nr. 9 din 25 septembrie 2024, prin care a decis constituirea unui număr de 231 de birouri electorale ale secțiilor de votare în circumscripția electorală pentru secțiile de votare constituite în străinătate nr. 38, de la nr. 38/1-38/234 (inclusiv), cu excepția Birourilor electorale ale secțiilor de votare nr. 38/196, 38/197, 38/198, toate 3 din Federația Rusă.

Conform pct. 20 și 21 ale  Regulamentului privind constituirea secțiilor de votare peste hotare, aprobat prin hotărârea Comisiei nr. 2542/2024, birourile electorale ale secțiilor de votare din străinătate se constituie de către consiliul electoral de circumscripție distinct cu cel puțin 25 de zile înaintate de ziua alegerilor, dintr-un număr impar de membri, de cel puțin 5 și cel mult 15 persoane.

Membrii biroului electoral al secției de votare din străinătate se propun de către subiecții cu acest drept, după cum urmează: 1) 2 membri se propun de către Ministerul Afacerilor Externe, care exercită din oficiu funcția de președinte și de secretar al biroului electoral respectiv; 2) câte un membru se propune de fiecare partid politic reprezentat în Parlament. Ministerul Afacerilor Externe va prezenta informația despre persoanele înaintate pentru constituirea birourilor electorale ale secțiilor de votare la consiliul electoral de circumscripție distinct, conform modelului din anexa nr. 1 la regulament.

Totodată, potrivit art. 28 alin. (3) lit. a)-d) din Codul electoral nr. 325/2022, Ministerul Afacerilor Externe, în procesul de organizare și desfășurare a scrutinelor, are următoarele responsabilități suplimentare: acordarea asistenţei necesare, în limitele competenţei şi ale cadrului legal aferent, la organizarea şi desfăşurarea alegerilor în secţiile de votare constituite în străinătate; asigurarea cu personal şi acordarea asistenţei logistice în procesul de constituire şi funcţionare a birourilor electorale ale secţiilor de votare din străinătate; colaborarea în vederea acreditării instituţiilor mass-media de peste hotare la Ministerul Afacerilor Externe pentru reflectarea procesului electoral din Republica Moldova; coordonarea procesului de transportare, transmitere şi returnare de la birourile electorale ale secţiilor de votare din străinătate a buletinelor de vot, precum şi a tuturor materialelor ce ţin de organizarea şi desfăşurarea alegerilor.

Având în vedere cele arătate și raportându-le la prevederile legale citate, se atestă faptul că Ministerul Afacerilor Externe nu și-a îndeplinit obligațiile legale în procesul electoral, întrucât și-a retras propunerile candidaturilor, fără a oferi o justificare corespunzătoare, și a omis să informeze Comisia Electorală Centrală în legătură cu acest fapt. Această inacțiune a dus la imposibilitatea de a fi aplicate în termenul stabilit prevederile art. 39 alin. (7) din Codul electoral nr. 325/2022, potrivit cărora, în cazul în care partidele politice nu prezintă candidaturile lor în componenţa biroului electoral cel târziu cu 5 zile înainte de expirarea termenului de constituire a acestuia, precum şi în cazul în care, după prezentarea candidaturilor de către toţi subiecţii cu acest drept, numărul acestora nu este suficient sau componenţa biroului electoral constituie un număr par, candidaturile sunt înaintate de consiliul electoral de circumscripţie, la propunerea Ministerului Afacerilor Externe, iar dacă nici acesta nu prezintă candidaturile, locurile rămase se completează de Comisia Electorală Centrală din rândul persoanelor incluse în Registrul funcţionarilor electorali.

Conform răspunsului înregistrat la Comisie sub nr. CEC-7/16186 din 14 septembrie 2024, Ministerul Afacerilor Externe a informat Comisia Electorală Centrală despre susținerea listei secțiilor de votare care se preconizează a fi constituite peste hotarele țării pentru organizarea și desfășurarea referendumului republican constituțional și a alegerilor prezidențiale din 20 octombrie 2024, însă cu luarea în considerare a propunerilor, recomandărilor, riscurilor și excepțiilor pentru secțiile de votare prezentate în continuare, ce nu întrunesc toate condițiile prevăzute la art. 39 alin. (4) din Codul electoral nr. 325/2022. Cu privire la secțiile de votare propuse pentru a fi constituite în Federația Rusă, în răspuns se menționează următoarele: „Misiunea diplomatică din Moscova a comunicat că situația de securitate din Federația Rusă pe parcursul anului 2024 s-a înrăutățit semnificativ”.

De observat că hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 2866 din 14 septembrie 2024 a trecut controlul legalității, în special din perspectiva organizării secțiilor de votare în Federația Rusă, fiind contestată la Curtea de Apel Chișinău și ulterior menținută de Curtea Supremă de Justiție.

În contextul problemei ridicate cu privire la constituirea secțiilor de votare în Federația Rusă, este important de subliniat că în hotărârea sa din 20 septembrie 2024 Completul judiciar al Curții de Apel Chișinău a precizat că, prin hotărârea nr. 2866 din 14 septembrie 2024, Comisia Electorală Centrală, având în vedere avizele Ministerului Afacerilor Externe și ale Serviciului de Informații și Securitate al Republicii Moldova, a organizat cinci secții de votare în Federația Rusă. Aceste secții își au sediul: două în orașul Moscova (la secția consulară a ambasadei) și câte una în orașele Sankt-Petersburg, Iaroslav și Surgut/Hantî-Mansiisk. Selecția acestor locații a fost realizată cu scopul de a asigura un mediu de vot sigur, fiind amplasate în regiuni îndepărtate de zonele afectate de acțiuni militare, ceea ce reduce riscurile pentru viața și sănătatea alegătorilor, precum și a personalului electoral. Decizia a fost luată ținând cont de aspectele logistice esențiale pentru securizarea procesului electoral, garantând integritatea documentelor electorale, inclusiv a buletinelor de vot, listelor electorale și hotărârilor organelor electorale.

Este de menționat că Ministerul Afacerilor Externe nu a contestat hotărârea nr. 2866 din 14 septembrie 2024, ceea ce presupune acceptarea tacită a acesteia și obligativitatea de a o executa conform prevederilor legale.

Totodată, în cazul în care ar fi apărut circumstanțe noi, Ministerul Afacerilor Externe urma să inițieze procedura administrativă de reluare a examinării hotărârii nr. 2866 din 14 septembrie 2024, lucru pe care, de asemenea, nu l-a făcut.

Astfel, în situația în care Ministerul Afacerilor Externe ar fi respectat rigorile procedurii de reexaminare și nu ar fi fost de acord cu decizia ulterioară a Comisiei, caracterul executoriu al acesteia ar fi putut fi contestat în judecată. Totuși, având în vedere că Ministerul Afacerilor Externe nu a acționat în acest sens, rezultă că dispozițiile hotărârii nr. 2866 din 14 septembrie 2024 sunt obligatorii și executorii.

Este de menționat că CECE nr. 38 a recepționat demersul nr. DC/1/402/10108 din 25 septembrie 2024, prin care Ministerul Afacerilor Externe și-a retras propunerile candidaturilor pentru constituirea birourilor electorale nr. 38/196, 38/197 și 38/198 înaintate anterior, la 20 septembrie 2024, invocând faptul că Ambasada Republicii Moldova în Federația Rusă nu are capacități să asigure realizarea complexă și punctuală a standardelor și cerințelor înaintate de către Serviciul de Informații și Securitate pentru desfășurarea alegerilor pe teritoriul Federației Ruse, cu excepția sediului Ambasadei.

Este de menționat că, potrivit pct. 16 din Regulamentul privind constituirea secțiilor de votare peste hotare, avizul prealabil prezentat de către Ministerul Afacerilor Externe va include: 1) informații relevante de la autoritățile competente ale țărilor gazdă cu referire la organizarea și desfășurarea alegerilor, inclusiv privind îndeplinirea condiției ce vizează obținerea acordului autorităților competente ale țării respective; 2) posibilitatea asigurării din punct de vedere tehnic și logistic a procesului de votare. Respectiv, scrisoarea din 25 septembrie expediată exclusiv CECE nr. 38 nu a fost însoțită de informații ce ar demonstra dezacordul autorităților competente ale Federației Ruse de a fi deschise secțiile de votare respective.

Mai mult, scrisoarea Ministerului Afacerilor Externe în mod nemotivat nu a fost expediată concomitent spre informare/examinare și Comisiei Electorale Centrale, fapt ce reprezintă o omisiune nejustificată. Or, aceasta trebuia în mod obligatoriu să fie transmisă spre informare Comisiei, pentru ca aceasta să fie în cunoștință de cauză, or scrisoarea respectivă a stat la baza adoptării de către CECE nr. 38 a hotărârii nr. 9 din 25 septembrie „Cu privire la constituirea secțiilor de votare peste hotare peste hotare”.

În absența acestei informări, Comisia, ca organ electoral ierarhic superior, nu a avut posibilitatea de a se pronunța asupra cazului și de a lua măsurile necesare pentru a preveni neconstituirea birourilor electorale ale secțiilor de votare respective de către CECE nr. 38.

În situația în care Comisia Electorală Centrală are un rol important în constituirea secțiilor de votare peste hotare, CECE nr. 38 a luat decizia în mod unilateral, ignorând hotărârea Comisiei nr. 2866 din 14 septembrie 2024, și ca urmare a omis să respecte acest principiu, afectând astfel buna organizare a procesului electoral în Federația Rusă.

Această acțiune unilaterală a CECE nr. 38 împreună cu omisiunea Ministerului Afacerilor Externe de a informa Comisia Electorală Centrală asupra deciziei de a nu executa hotărârea Comisiei nr. 2866 din 14 septembrie 2024 a creat premisele unor disfuncționalități în implementarea deciziilor la nivel electoral, punând în pericol conformitatea procesului de organizare a secțiilor de votare din Federația Rusă și, implicit, respectarea drepturilor electorale ale cetățenilor.

 

Pentru motivele arătate și în temeiul art. 27, 28 alin. (3) lit. a)-d) 32, 39 alin. (4) și (7), 91 alin. (1) lit. a) și e), 101 alin. (2) lit. b) din Codul electoral nr. 325/2022 și pct. 20 și 21 ale  Regulamentului privind constituirea secțiilor de votare peste hotare, aprobat prin hotărârea Comisiei nr. 2542/2024, Comisia Electorală Centrală h o t ă r ă ș t e:

 

        1. Se admite parțial contestația (cererea prealabilă) nr. CEC-10APr/5 din 27 septembrie 2024 a Partidului Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova”.

2. Ministerul Afacerilor Externe în decurs de 2 zile va întreprinde acțiuni în vederea înaintării propunerilor pentru constituirea birourilor electorale ale secțiilor de votare nr. 38/196, 38/197 și 38/198, în corespundere cu hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 2866 din 14 septembrie 2024 „Cu privire la organizarea secțiilor de votare în străinătate și secțiilor de votare pentru votul prin corespondență pentru referendumul republican constituțional și alegerile pentru funcția de Președinte al Republicii Moldova din 20 octombrie 2024”.

         3. Se obligă Consiliul electoral al circumscripției electorale pentru secțiile de votare din străinătate nr. 38 să întreprindă acțiunile privind constituirea birourilor electorale ale secțiilor de votare nr. 38/196, 38/197 și 38/198 în decurs de 3 zile, ținând cont de propunerile Ministerului Afacerilor Externe.     

         4. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale și poate fi contestată în decurs de 3 zile, fără respectarea procedurii prealabile, la Curtea de Apel Chișinău (adresa: str. Teilor, nr. 4, mun. Chișinău).

 

Președinta

Comisiei Electorale Centrale                                                                        Angelica CARAMAN

 

Chișinău, 29 septembrie 2024

Nr. 2977