Nr. 1478 - cu privire la contestația nr. CEC-10ALG/19 din 18 octombrie 2023  a doamnei Svetlana Chesari, președintele PARTIDULUI POLITIC NOUA OPȚIUNE ISTORICĂ

  • 20.10.2023
  • 1144
  • 0
 
HOTĂRÂRE
cu privire la contestația nr. CEC-10ALG/19 din 18 octombrie 2023 
a doamnei Svetlana Chesari, președintele PARTIDULUI POLITIC
NOUA OPȚIUNE ISTORICĂ
 
I. Aspecte introductive
1. Doamna Svetlana Chesari, președintele PARTIDULUI POLITIC NOUA OPȚIUNE ISTORICĂ, a depus la Comisia Electorală Centrală o contestație, înregistrată sub nr. CEC-10ALG/19 din 18 octombrie 2023, împotriva hotărârii nr. 129 din 16 octombrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale municipale Chișinău nr. 1 (în continuare – CECEM Chișinău nr. 1) „Cu privire la aprobarea textului buletinului de vot la alegerea primarului general al municipiului Chișinău”.
2. În ordinea celor formulate în contestație, doamna Svetlana Chesari solicită abrogarea hotărârii nr. 129 din 16 octombrie 2023 a CECEM Chișinău nr. 1.
 
II. Argumentele contestatarului
3. Autorul contestației susține că hotărârea emisă de CECEM Chișinău nr. 1 „Cu privire la aprobarea textului buletinului de vot la alegerea primarului general al municipiului Chișinău” conține o identitate similară - Partidul Politic „NOI” pentru candidatul la funcția de primar, domnul Andrei Munteanu.
4. Contestatarul susține că acest aspect îl defavorizează pe candidatul PARTIDULUI POLITIC NOUA OPȚIUNE ISTORICĂ, domnul Ruslan Popa.
5. La data de 19 octombrie 2023, contestatarul a depus un supliment la contestație, care a fost înregistrat sub nr. CEC-10ALG/19/S, prin care a formulat aceleași constatări.
6. În concluzia celor formulate, contestatarul solicită:
1) examinarea contestației de către plenul Comisiei Electorale Centrale;
2) admiterea cererii de anulare a hotărârii nr. 129 din 16 octombrie 2023 emise de către CECEM Chișinău nr. 1;
3) anularea hotărârii nr. 129/2023 emise de către CECEM Chișinău nr. 1;
4) obligarea CECEM Chișinău nr. 1 să elimine din textul buletinului de vot similitudinea NOI.
 
III. Considerentele Comisiei Electorale Centrale
7. Examinând contestația și materialele anexate, Comisia relevă următoarele aspecte de fapt și de drept.
8. Sub aspect procedural, notăm că CECEM Chișinău nr. 1 nu a prezentat o referință pe marginea celor contestate.
9. Conform art. 95 alin. (1) din Codul electoral nr. 325/2022, în perioada electorală, termenul general de depunere a contestațiilor este de 3 zile, care se calculează începând cu ziua următoare zilei în care a fost săvârșită acțiunea. Prin urmare, cu privire la prezenta speță, termenul de depunere a contestației este respectat.
10. Conform art. 87 alin. (1) din Codul administrativ nr. 116/2018, autoritatea publică care examinează procedura administrativă se conduce de probele pe care le consideră necesare, conform dreptului discreționar, pentru investigarea stării de fapt. În special, ea poate:
a)   să solicite informații de tot felul;
b)   să audieze participanți, martori și experți/specialiști sau să solicite declarații scrise din partea acestora;
c)   să solicite acte și dosare;
d)  prin sesizarea directă a lucrurilor, să își creeze propria impresie despre un caz sau despre situația de la fața locului (cercetarea probei la fața locului).
11. Potrivit art. 88 alin. (1) din Codul administrativ nr. 116/2018, participanții la procedura administrativă sunt obligați să colaboreze în cadrul cercetării stării de fapt. Ei urmează să indice, în special, asupra faptelor și probelor care le sunt cunoscute și să prezinte documentele pe care le dețin.
12. Cât privește problema similitudinii textelor din buletinul de vot dintre PARTIDUL POLITIC NOUA OPȚIUNE ISTORICĂ și Partidul Politic „NOI” invocate de contestatar, relevăm următoarele.
13. Prin hotărârea nr. 1462 din 16 octombrie 2023 „Cu privire la aprobarea simbolurilor electorale pentru imprimare în buletinele de vot la alegerile locale generale din 5 noiembrie 2023”, Comisia, examinând admisibilitatea simbolurilor prezentate de concurenții electorali, a constatat că simbolurile depuse de Partidul Politic „NOI” și PARTIDUL POLITIC NOUA OPȚIUNE ISTORICĂ sunt asemănătoare, reprezentând cuvântul „NOI” scris cu majuscule, stilistic executate în manieră apropiată, cu diferența că în cazul Partidului Politic „NOI” acesta este înscris într-un pătrat, iar acronimul PARTIDULUI POLITIC NOUA OPȚIUNE ISTORICĂ este situat în interiorul unei piramide stilizate.
14. În acest sens Comisia a invocat art.73 alin. (3) din Codul electoral, care prevede că „Nu se admite identitatea sau similitudinea elementelor de identificare ale simbolurilor electorale, inclusiv ale celor utilizate de partidele politice declarate neconstituționale”.
15. În conformitate cu art.16  alin. (1) din Codul administrativ, „Dreptul discreționar al autorității publice reprezintă posibilitatea acesteia de a opta între mai multe soluții posibile corespunzătoare scopului legii atunci când aplică o dispoziție legală”.
16. Deci, scopul legii, la înregistrarea simbolurilor electorale pentru imprimare în buletinul de vot, constă în diferențierea simplă a concurenților, astfel încât opțiunea alegătorului să corespundă preferințelor sale atunci când își dă votul în cabina de vot, fapt pentru care se instituie prohibiția utilizării simbolurilor similare în procesul electoral.
17.  Potrivit pct. 42 din Regulamentul privind particularitățile de desemnare și înregistrare a candidaților la alegerile locale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1202/2023, „În cazul în care mai mulți solicitanți vor depune spre înregistrare simboluri identice, prioritate va avea solicitantul care l-a depus primul și a cărui cerere a fost admisă, celorlalți solicitanți le vor fi restituite cererile pentru a fi schimbat simbolul”.
18. În procedura administrativă de examinare a admisibilității simbolurilor în cauză, s-a constatat că ambele simboluri prezentate în calitate de simboluri electorale sunt simboluri oficiale ale partidelor politice înregistrate în modul stabilit ca și statutele acestora. Prin urmare, criteriul prevăzut la pct. 42 din regulamentul citat a fost posibil de a fi aplicabil speței date, în care se examinau simbolurile înregistrate în calitate de simboluri electorale. Or, în caz contrar, s-ar fi admis utilizarea unui simbol înregistrat oficial al unui partid politic de către un alt subiect care se va adresa primul organului electoral, ceea ce ar putea induce în eroare alegătorii și ar denatura preferințele lor reale, fapt opus scopului legal stabilit. Prin urmare, prevederea regulamentară vizată este aplicabilă numai în privința simbolurilor electorale, fără un statut juridic distinct.
19. În această situație, fără a prejudicia aspectele ce au stat la baza înregistrării simbolurilor respective, Comisia a constatat că se va aplica aceeași abordare generală conform căreia are prioritate dreptul apărut primul în timp. Prin urmare, prioritatea urmează a fi atribuită primului înregistrat de autoritatea competentă, acesta fiind singurul criteriu obiectiv aplicabil  în corespundere cu art.137 alin. (3) din Codul administrativ nr. 116/2018.
20. În această ordine de idei, Comisia a reținut că modificările privind statutul și simbolul PARTIDULUI POLITIC NOUA OPȚIUNE ISTORICĂ au fost înregistrate de către Ministerul Justiției prin decizia nr. 85 la data de 2 mai  2013, iar statutul Partidului Politic „NOI” și simbolul acestuia au fost înregistrate de către Agenția Servicii Publice la data de 7 aprilie 2020, ceea ce atestă prioritatea simbolului prezentat de PARTIDUL POLITIC NOUA OPȚIUNE ISTORICĂ.
21. În același timp, ținând cont că Partidul Politic „NOI” a prezentat simbolul pe data de 15 octombrie 2023, iar PARTIDUL POLITIC NOUA OPȚIUNE ISTORICĂ a depus simbolul în ultima zi admisibilă, pe data de 16 octombrie 2023, în vederea asigurării realizării depline a drepturilor sale electorale în astfel de circumstanțe, Comisia a considerat judicios de a oferi Partidului Politic „NOI” termenul suplimentar de 3 zile pentru a prezenta un alt simbol, care nu va fi similar celui prezentat de PARTIDUL POLITIC NOUA OPȚIUNE ISTORICĂ.
22. Comisia a atras atenția că nu poate îngrădi dreptul partidului de a-și utiliza propria denumire în simbol, însă acesta stilistic urmează a fi prezentat într-o formă diferită, care nu ar duce la similitudine.  
23. Prin urmare, în situația în care Partidul Politic „NOI” nu s-a conformat considerentelor expuse în hotărârea nr. 1462/2023 și a prezentat în mod repetat cererea de aprobare a simbolului electoral ce conține elementul de similitudine comun cu cel al altui concurent electoral, elementul comun fiind cuvântul „NOI”, Comisia a adoptat hotărârea nr. 1476/2023 prin care a respins cererea înaintată în acest sens.
24. Suplimentar, Comisia atrage atenția că în prezent pe rolul instanțelor de judecată este un litigiu cu același subiect ca cel al contestației examinate.
25. Astfel, la data de 14 octombrie 2023, PARTIDUL POLITIC NOUĂ OPȚIUNE ISTORICĂ a înaintat la Curtea de Apel Chișinău o acțiune împotriva Comisiei Electorale Centrale și Agenției Servicii Publice, privind obligarea Comisiei Electorale Centrale să nu admită pretinsele ilegalități constatate de utilizare a atributelor partidelor anterior înregistrate, prin revizuirea tuturor actelor emise în procesul electoral pentru alegerile locale generale 2023, prin excluderea atributelor atribuite contrar prevederilor art.4 al Legii nr. 294/2007 privind partidele politice, precum și obligarea Agenției Servicii Publice să radieze înscrisurile din Registrul de stat al persoanelor juridice efectuate în data de 07.04.2020 pentru Partidul Politic ,,Frontul Salvării Moldovei”, prin care s-au generat atribute ilegale.
26. Suplimentar, la data de 17 octombrie 2023, PARTIDUL POLITIC NOUĂ OPȚIUNE ISTORICĂ, fiind notificat de către instanța de judecată privind concretizarea pretențiilor, a depus cerere cu privire la concretizarea pretențiilor din acțiunea în care a indicat în calitate de pârât Agenția Servicii Publice și prin urmare a solicitat abrogarea deciziei Agenției Servicii Publice din 07 aprilie 2020 cu privire la operarea modificărilor în Registrul de stat înaintate de către Partidul Politic ,,Frontul Salvării Moldovei”, prin care se asimilează atribuitele anterior înregistrate în Registrul de stat pentru PARTIDUL POLITIC NOUĂ OPȚIUNE ISTORICĂ, precum și radierea din Registrul de stat al persoanelor juridice a înscrisurilor, care fac să repete atributele PARTIDULUI POLITIC NOUA OPȚIUNE ISTORICĂ, înregistrate în 02 mai 2013, prin asimilarea ilegală a denumirii integrale, denumirii prescurtate și simbolului PARTIDULUI POLITIC NOUĂ OPȚIUNE ISTORICĂ cu denumirea prescurtată „NOI” și simbolul grafic piramida întreruptă cu inscripția la baza piramidei a abrevierii simplificate „NOI”.
27. Astfel, studiind materialele cauzei, completul specializat pentru examinarea acțiunilor în contencios administrativ al Colegiului civil, comercial și de contencios administrativ al Curții de Apel Chișinău a considerat necesar de a transmite acțiunea în contencios administrativ la Judecătoria Chișinău (sediul Râșcani), instanță de contencios administrativ conform competenței jurisdicționale.
28. Respectiv,  prin încheierea din 17 octombrie 2023 (dosar nr. 3-172/23), instanța a dispus transmiterea cauzei de contencios administrativ la acțiunea înaintată de către PARTIDUL POLITIC NOUA OPȚIUNE ISTORICĂ împotriva Agenției Servicii Publice, privind obligarea emiterii actului administrativ individual favorabil, spre examinare la Judecătoria Chișinău (sediul Râșcani), instanță de contencios administrativ. Încheierea dată ne supunându-se niciunei căi de atac.
29. De asemenea, relevant cazului este faptul că, la data de 18 octombrie 2023, contestatarul a depus la Curtea de Apel Chișinău o altă acțiune împotriva Comisiei Electorale Centrale, CECEM Chișinău nr.1, formulând următoarele cerințe: obligarea pârâților, Comisia Electorală Centrală și CECEM Chișinău nr.1, să excludă din buletinul de vot pentru alegerile locale generale 2023 similitudinea de identitate/atribute ale actorilor politici participanți în procesele electorale din Republica Moldova.
30. Prin încheierea Curții de Apel Chișinău din 19.10.2023, s-a dispus strămutarea spre examinare instanței competente – Judecătoriei Chișinău, sediul Râșcani, a cauzei de contencios administrativ.
31. Ulterior, prin încheierea din 19 octombrie 2023 (dosar nr. 3-3013), dosarul a fost transmis la Curtea Supremă de Justiție pentru soluţionarea conflictului de competenţă.
32. Având în vedere cele descrise supra și faptul că prin hotărârea nr. 129 din 16 octombrie 2023 a CECEM Chișinău nr. 1 „Cu privire la aprobarea textului buletinului de vot la alegerea primarului general al municipiului Chișinău” s-a aprobat textul buletinului de vot, și nu simbolul electoral pentru imprimare în buletinele de vot, de asemenea că autorul contestației nu a prezentat argumentele care ar putea justifica încălcarea dreptului vătămat, precum și faptul că în instanță se află pe rol cererile de chemare în judecată ale contestatarului cu obiect similar,  contestația se declară inadmisibilă.
Pentru motivele arătate și în temeiul art. 18, 27, 91 alin. (5), 93 alin. (2) lit. e) și g) și 101 alin. (2) lit. a) din Codul electoral nr. 325/2022, art. 10 alin. (1) și 78 alin. (1) din Codul administrativ nr. 2016/2018, Comisia Electorală Centrală h o t ă r ă ș t e:
 
1. Se declară inadmisibilă contestația înregistrată sub nr. CEC-10ALG/19 din 18 octombrie 2023 a doamnei Svetlana Chesari, președintele PARTIDULUI POLITIC NOUA OPȚIUNE ISTORICĂ.
2. Hotărârea se remite spre informare participanților la procedura administrativă.
3. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale și poate fi contestată în decurs de 3 de zile, fără respectarea procedurii prealabile, la Curtea de Apel Chișinău (adresă: str. Teilor, nr. 4, municipiul Chișinău).
 
Președinta
Comisiei Electorale Centrale                                                                         Angelica CARAMAN
 
Chișinău, 20 octombrie 2023
Nr. 1478