Nr. 2112 - cu privire la contestaţia nr. CEC-10AP/13 din 18 ianuarie 2019 a domnului Dumitru Cebotarescu, candidat independent la funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova în circumscripția uninominală nr. 28, mun. Chișinău

  • 21.01.2019
  • 3900
  • 0

HOTĂRÎRE

cu privire la contestaţia nr. CEC-10AP/13 din 18 ianuarie 2019

a domnului Dumitru Cebotarescu, candidat independent la funcția de deputat

în Parlamentul Republicii Moldova în circumscripția uninominală nr. 28, mun. Chișinău

 

Pe data de 18 ianuarie 2019, domnul Dumitru Cebotarescu, candidat independent la funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova în circumscripția uninominală nr. 28, mun. Chișinău, a depus la Comisia Electorală Centrală o contestaţie, înregistrată sub nr. CEC-10AP/13, prin care solicită:

1) anularea hotărîrii nr.16 din 18 ianuarie 2019 a Consiliului electoral al circumscripției electorale uninominale nr. 28, mun. Chișinău (în continuare – CECEU nr. 28 Chișinău);

2) înregistrarea stelei europene ca simbol electoral al candidatului independent la funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova în circumscripția uninominală nr. 28, mun. Chișinău, Dumitru Cebotarescu.

În motivarea contestației, autorul arată că, la data de 18 ianuarie 2019, CECEU nr. 28 Chișinău a respins înregistrarea simbolului său electoral pe motivul asemănării cu simbolul unui alt concurent electoral.

Contestatarul consideră acest refuz drept ilegal și nefondat, întrucît simbolul depus spre înregistrare reprezintă o stea galbenă preluată de pe steagul Uniunii Europene, iar Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” (în continuare – PSRM) utilizează o stea roșie în formă reliefată.

De asemenea, în opinia contestatarului, steaua este un semn, simbol, obiect sau desen universal și nu poate aparține unei persoane și nici nu pot fi protejate drepturile asupra acesteia.

 

CECEU nr. 28 Chișinău, în referința sa, a solicitat respingerea contestației ca fiind neîntemeiată.

PSRM, în calitate de parte interesată, de asemenea a depus o referință prin care solicită respingerea contestației, invocînd faptul că simbolurile electorale se printează în buletinul de vot în culoare alb-negru, avînd dimensiunea de aproximativ un centimetru. Prin urmare, o stea plată va fi practic imposibil de a o deosebi de o alta reliefată.

 

Analizînd materialele cauzei, Comisia constată următoarele.

Prin pct.1 al hotărîrii nr.16 din 18 ianuarie 2019 a CECEU nr. 28 Chișinău, domnul Dumitru Cebotarescu a fost înregistrat în calitate de candidat independent la funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova în circumscripția uninominală nr. 28, mun. Chișinău.

Prin pct. 2 al hotărîrii vizate, în baza art.53 alin. (2) din Codul electoral, s-a respins cererea domnului Dumitru Cebotarescu cu privire la înregistrarea simbolului electoral.

 

Astfel, Comisia remarcă faptul că autorul contestației, cerînd de facto anularea în totalitate a hotărîrii nr.16 din 18 ianuarie 2019 a CECEU nr. 28 Chișinău, de jure solicită și anularea calității sale de candidat la alegerile parlamentare din 24 februarie 2019, fapt ce depășește limitele de conținut ale obiecțiilor expuse în contestație, acestea vizînd doar respingerea simbolului electoral.

În conformitate cu art.49 alin.(1) lit. j), art.85 alin.(3) din Codul electoral și pct. 46 din Regulamentul privind particularitățile de desemnare și înregistrare a candidaților la funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 1731 din 3 iulie 2018, înregistrarea simbolurilor electorale din partea candidaților independenți la alegerile parlamentare ține în exclusivitate de competența consiliilor electorale. Prin urmare, solicitarea contestatarului de a-i fi înregistrat simbolul de către Comisie este în afara cadrului legal și a competențelor instituționale.

Prin urmare, Comisia constată că solicitările contestatarului nu corespund cerințelor formale stabilite de legislație.

Totodată, în ceea ce privește natura pretențiilor formulate, Comisia remarcă următoarele.

În conformitate cu art. 53 alin. (2) din Codul electoral, „Nu se admite identitatea de semne sau de simboluri electorale”.

Simbolurile electorale se tipăresc în buletinul de vot în culoare alb-negru. În conformitate cu pct. 53 din Regulamentul privind particularitățile de desemnare și înregistrare a candidaților la funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 1731 din 3 iulie 2018, „Prezentarea simbolului electoral este opțională. În cazul în care se înaintează spre înregistrare, simbolul electoral se prezintă pe hîrtie în culoare alb-negru cu descrierea deplină și în versiune electronică”.

Potrivit pct. 2.10 din Statutul PSRM, înregistrat la Ministerul Justiției pe 26 februarie 1999, conform certificatului de înregistrare MD003001 din 5 august 2013, „Partidul politic […] folosește permanent simbolul în forma unei stele reliefate cu cinci colțuri”.

Prin pct. 2 al hotărîrii CEC nr. 2024 din 2 ianuarie 2019, s-a dispus înregistrarea simbolului electoral al PSRM pentru imprimare în buletinul de vot la alegerile parlamentare din 24 februarie 2019 reprezentînd o stea cu cinci raze, egale după unghi, care se formează din linii cu lungime egală sub unghi de 36 grade în fiecare vîrf, reliefată și divizată în 10 segmente. Unul din vîrfuri este îndreptat perpendicular în sus, sub unghi de 90 de grade față de linia orizontală. Fiecare din vîrfurile stelei fiind împărțit în două segmente, este colorat cu două culori, într-o consecutivitate conform acelor ceasornicului: alb, negru.

Astfel, se atestă faptul că, prin prezentarea simbolului electoral în variantă color, alta decît în alb/negru, autorul contestației nu s-a conformat cerințelor regulamentare, culoarea galbenă fiind singura caracteristică ce distinge steaua cu 5 colțuri prezentată de contestatar de cea a PSRM înregistrată de Ministerul Justiției în calitate de simbol al partidului și de CEC în calitate de simbol electoral, nefiind individualizată în așa măsură ca să permită deosebirea imediată a acesteia, căci una din sarcinile de bază ale simbolului electoral ce figurează în buletinul de vot este identificarea certă a concurentului electoral în acel timp scurt cît decurge completarea buletinului de vot, fapt care în mod imperativ interzice identitatea simbolurilor.

De asemenea, nu poate fi reținută alegația autorului, conform căreia steaua ca semn, simbol, obiect sau desen nu poate aparține unei persoane și acest drept nu poate fi protejat. Comisia relevă că reglementările instituției în privința utilizării simbolurilor electorale nu se limitează numai la aria normativă ce decurge din drepturile de autor și/sau de utilizare a mărcilor comerciale, fiind opozabile pentru relații ce izvorăsc exclusiv din procesele electorale. Respectiv, dreptul unui partid de utilizare exclusivă a propriului simbol al partidului, înregistrat de organul de resort, în calitate de simbol electoral nu numai că nu poate fi îngrădit, ci și urmează a fi respectat de toți actorii implicați în procesele electorale, indiferent de statutul acestora. 

De asemenea, Comisia atrage atenția că simbolurile foarte cunoscute, cum ar fi steaua cu cinci colțuri, pot fi folosite de diferiți concurenți, dar cu condiția că vor fi elemente adiționale și/sau nu vor provoca confuzii de percepție, fiind clar deosebite unele de altele.

 

Pentru motivele arătate și în temeiul art.18 alin.(2), art.49 alin.(1) lit. j), art.53 alin. (2), art. 72 alin. (1), art.85 alin.(3) din Codul electoral, pct.46 și 53 din Regulamentul privind particularitățile de desemnare și înregistrare a candidaților la funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 1731 din 3 iulie 2018, din Codul electoral și pct.26 lit. b) din Regulamentul privind procedura de examinare şi soluţionare a contestaţiilor de către organele electorale în perioada electorală, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr.3353 din 20 iulie 2010, Comisia Electorală Centrală hotărăşte:

 

  1. Se respinge contestația nr. CEC-10AP/13 din 18 ianuarie 2019 a domnului Dumitru Cebotarescu, candidat independent la funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova în circumscripția uninominală nr. 28, mun. Chișinău.
  2. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale şi în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

 

Președintele
Comisiei Electorale Centrale                                                                                              Alina RUSSU

 

Secretarul
Comisiei Electorale Centrale                                                                          Veaceslav AGRIGOROAE

 

Chişinău, 21 ianuarie 2019

Nr. 2112