Nr. 2497 - cu privire la sesizarea nr. CEC-7/13550 din 19 aprilie 2024, a domnului Mihail Leahu, președintele Organizației Teritoriale Dondușeni a Partidului Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”, deputat în Parlament

  • 02.05.2024
  • 1168
  • 0

 

HOTĂRÂRE

cu privire la sesizarea nr. CEC-7/13550 din 19 aprilie 2024, a domnului Mihail Leahu, președintele Organizației Teritoriale Dondușeni a Partidului Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”, deputat în Parlament

 

 

I. Aspecte introductive

  1. Deputatul în Parlamentul Republicii Moldova, domnul Mihail Leahu, prin scrisoarea nr. M.L. 09/01-474 din 18 aprilie 2024, înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/13550 din 19 aprilie 2024, a transmis Comisiei Electorale Centrale, spre examinare și luarea deciziei, sesizarea ce i-a fost adresată de către un grup de cetățeni din comuna Târnova, raionul Dondușeni, în care se invocă pretinse acțiuni ilegale ale unor membri ai Partidului Politic Partidul „RENAȘTERE” (în continuare – PP „RENAȘTERE”).

Conform acesteia, la data de 14 aprilie 2024, pe teritoriul comunei Tîrnova, raionul Dondușeni, a fost organizat un eveniment presupus „socio-cultural” de către PP „RENAȘTERE”, la care au participat membri ai partidului respectiv, de asemenea doamna Irina Lozovan, deputat în Parlament și potențial candidat la funcția de primar în alegerile locale noi și parțiale din 19 mai 2024.

Totodată, se menționează că în timpul evenimentului organizatorii erau îmbrăcați în maiouri cu inscripția PP „RENAȘTERE”, drapelele instalate la fel aveau inscripția partidului, iar potențialul candidat numit mai sus a distribuit în mod gratuit înghețată, vată dulce și pop-corn.

Prin urmare, a solicitat investigarea cazului și adoptarea unei decizii.

 

II.  Considerentele Partidului Politic Partidul „RENAȘTERE”

  1. Prin adresa nr. CEC-8/4908 din 26 aprilie 2024, Comisia a solicitat PP „RENAȘTERE” prezentarea referinței asupra celor invocate în sesizare.

Conform referinței nr. 049-E din 26 aprilie 2024, înregistrate la Comisie sub nr. CEC-7/13716 din aceeași dată, PP „RENAȘTERE” declară că evenimentele desfășurate în comuna Tîrnova, raionul Dondușeni, au fost organizate de Asociația Obștească „Next Generation”, aripa de tineret a partidului și nu de partid.

Totodată, a relevat că, în ziua de 14 aprilie 2024, partidul nu avea calitatea de concurent electoral, domnul Lisnic Oleg fiind înregistrat de Consiliul electoral al circumscripției electorale comunale Tîrnova nr. 13/21, raionul Dondușeni (în continuare - CECEC Tîrnova), prin hotărârea nr. 11 din 24 aprilie 2024. Prin urmare, acțiunile pretins ilegale nu au fost desfășurate în campania de agitație electorală. Arată că acțiunile respective nu cad sub incidența art. 70 alin. (13) din Codul electoral nr. 325/2022, prin prisma faptului că partidul nu se afla în campania electorală.

De asemenea, menționează că sesizarea anonimă a unui „grup de cetățeni”, care s-au adresat domnului deputat Mihail Leahu, denotă caracterul formal și superficial al sesizării, solicitând respingerea acesteia ca fiind neîntemeiată.

 

IV. Considerentele Comisiei Electorale Centrale

  1. Examinând contestațiile și materialele anexate, probatoriul colectat în cadrul procedurii administrative și punctele de vedere ale participanților, Comisia Electorală Centrală relevă următoarele circumstanțe de fapt și de drept, esențiale pentru examinarea cauzei.
  2. În conformitate cu art. 26 alin. (1) lit. f) din Codul electoral nr. 325/2022 (în continuare – Codul electoral), Comisia Electorală Centrală „examinează sesizările și contestațiile privind încălcarea legislației privind finanțarea partidelor politice, a campaniilor electorale și a grupurilor de inițiativă”. Totodată, conform art. 27 lit. s) din același cod, „examinează cererile și contestațiile în condițiile prezentului cod și ale Codului administrativ, adoptă hotărâri executorii pe marginea lor”.
  3. Potrivit art. 91 alin. (1) lit. b) și d) din Codul electoral, prin contestație se înțelege cererea (sesizarea) în formă scrisă, inclusiv cererea prealabilă, prin care […] se contestă acțiunile/inacțiunile considerate ca ilegale ale subiecților înregistrați, acreditați sau confirmați ori urmează a fi înregistrați, acreditați sau confirmați de către organele electorale […], și respectiv, se contestă faptele considerate ca încălcare a cadrului normativ cu privire la finanțarea partidelor politice, a campaniilor electorale, a candidaților desemnați, a grupurilor de inițiativă și a participanților la referendum. Astfel, autorii sesizării contestă acțiunile doamnei Irina Lozovan care urma a fi înregistrată în calitate de concurent electoral desemnat de PP „RENAȘTERE” pentru funcția de primar al comunei Târnova, raionul Dondușeni, în cadrul alegerilor locale noi și parțiale din 19 mai 2024, precum și acțiunile reprezentanților partidului respectiv pentru presupuse încălcări ale legislației electorale.

Totodată, examinând contestația prin prisma condițiilor de admisibilitate stabilite de art. 92 alin. (1) și (2), art. 93 alin. (1), art. 94 alin. (1) și art. 95 alin. (4) din Codul electoral, Comisia conchide că aceasta întrunește condițiile legale de admisibilitate.

  1. De relevat că, potrivit informaților prezentate de Inspectoratul de Poliție Dondușeni, ca răspuns la solicitarea Comisiei nr. CEC-8/4921 din 26 aprilie 2024, în privința acestui caz a fost pornit un proces contravențional în cadrul căruia au fost audiate unele persoane, care au comunicat că la data de 14 aprilie 2024 în parcul central din comuna Tîrnova, raionul Dondușeni, a fost desfășurat un eveniment socio-cultural organizat de PP „RENAȘTERE”, unde au fost instalate tobogane și alte obiecte distractive pentru copii, cărora li s-au oferit gratis înghețată și vată dulce.
  2. De asemenea, accesând pagina web a PP „RENAȘTERE” (www.partidulrenastere.md), Comisia a constatat pe prima pagină o postare publicată pe data de 15 aprilie 2024, intitulată „Astăzi, activiștii partidului „Renaștere” le-au oferit locuitorilor satului Tîrnova o dispoziție de primăvară cu adevărat excelentă”, având următorul conținut: „La numeroase solicitări, am organizat o sărbătoare, care a adunat o mulțime de copii din sat. Am urmărit cu bucurie cum se jucau voioși băiețeii și fetițele. A fost plăcut să auzim cuvinte de recunoștință de la părinți. Eu și colegii mei ne-am străduit să facem acest eveniment de duminică strălucitor și memorabil”.
  3. Prin hotărârea nr. 2016 din 27 decembrie 2023, Comisia Electorală Centrală a stabilit data de 19 mai 2024 pentru desfășurarea alegerilor locale noi pentru funcțiile de primar al comunei Tîrnova, raionul Dondușeni, și al orașului Bucovăț, raionul Strășeni. În scopul punerii în aplicare a hotărârii respective, prin hotărârea nr. 2242 din 14 februarie 2024, Comisia a aprobat Programul calendaristic pentru realizarea acțiunilor de organizare şi desfășurare a alegerilor locale noi și parțiale din data de 19 mai 2024. Astfel, conform programului, din data de 19 februarie curent a început perioada electorală a alegerilor indicate, iar din 19 aprilie 2024 a început campania electorală pentru aceste alegeri.

În conformitate cu art. 1 din Codul electoral, prin perioadă electorală se înțelege „perioadă cuprinsă între ziua adoptării actului cu privire la stabilirea datei scrutinului și ziua în care rezultatele alegerilor sunt confirmate de către organele competente, dar nu mai mare de 120 de zile”. Campania electorală este „perioadă de activitate care se desfășoară, în condițiile prezentului cod, cu scopul de a-i determina pe alegători să-și exprime voturile pentru alegerea unuia sau a altui concurent electoral sau pentru exprimarea uneia sau a altei opțiuni la referendum”. Totodată, potrivit art. 70 alin. (3) din același cod, „indiferent de tipul scrutinului, campania electorală începe la data înregistrării concurentului electoral, dar nu mai devreme de 30 de zile înainte de ziua votării, și se încheie la data anulării înregistrării concurentului electoral sau în ziua de vineri înainte de ziua votării”.

Așadar, urmează de reținut că, pe de o parte, perioada electorală începe din ziua adoptării actului cu privire la stabilirea datei alegerilor, pe de altă parte aceasta are o durată de 120 de zile, însă finalitatea acesteia este condiționată de faptul juridic al emiterii actului prin care se confirmă rezultatele alegerilor.

Prin urmare, termenul de 120 de zile nu este un termen de decădere, ci un termen pentru organizarea și planificarea acțiunilor electorale în contextul ordinar de desfășurare a alegerilor.

Subsecvent, de menționat că începerea perioadei electorale din ziua adoptării actului cu privire la stabilirea datei alegerilor urmează a fi privită în relație cu principiul previzibilității raporturilor juridice, astfel încât subiecții interesați să-și alinieze propriul comportament la bunele practici de desfășurare a unor alegeri libere și corecte, atât în corespundere cu prevederile cadrului normativ imperativ, cât și cu cele ale cadrului facultativ.

Prin urmare, cu titlu de principiu, Comisia notează că, odată ce faptul juridic de stabilire a datei alegerilor este împlinit, acțiunile/inacțiunile persoanelor interesate urmează a fi aliniate la standardele normative de desfășurare a alegerilor, astfel încât să nu fie admise fapte de influențare necorespunzătoare a rezultatelor acestora, care în mod implicit pot duce la invalidarea acestora sau la excluderea din cursa electorală, viciind în acest fel întregul proces electoral și afectând interesul public de autoadministrare democratică.      

În context, de subliniat că, potrivit informației furnizate de CECEC Tîrnova, din partea PP „RENAȘTERE” este înregistrat în calitate de concurent electoral la funcția de primar al comunei, domnul Oleg Lisnic, prin hotărârea nr. 11 din 24 aprilie 2024. Setul de documente privind înregistrarea candidatului respectiv a fost depus la consiliul de circumscripție pe 17 aprilie 2024.

Totodată, potrivit procesului-verbal nr. 01/P din 13 aprilie 2024 al Biroului Politic al PP „RENAȘTERE”, domnul Lisnic Oleg pe data de 13 aprilie 2024 a fost desemnat în calitate de candidat la funcția de primar al comunei Tîrnova, raionul Dondușeni. În acest fel, domnul Lisnic Oleg a obținut, potrivit art. 1 din Codul electoral nr. 325/2022, statutul de candidat desemnat începând cu data de 13 aprilie 2024.

De remarcat că acțiunile contestate s-au produs pe data de 14 aprilie 2024, adică după data de stabilire a zilei alegerilor și după data de desemnare a candidatului. Respectiv, prin prisma faptului juridic al previzibilității participării în scrutin, se deduce legătura cauzală dintre acțiunile descrise și efectele electorale, adică influențarea preferințelor alegătorilor și, în mod subsecvent, a rezultatelor alegerilor.

Deci, cadrul legal la art. 54 alin. (6) lit. a) din Codul electoral stabilește expres prohibiția de influențare a alegătorilor prin intermediul oferirii de bunuri, inclusiv produse alimentare. La rândul său, pornind de la gravitatea unei asemenea încălcări, în corespundere cu art. 120 alin. (5) lit. f) din Codul electoral, aceste acțiuni atrag după sine aplicarea celei mai aspre sancțiuni electorale - anularea înregistrării în calitate de concurent electoral.

Mai mult, fenomenul coruperii electorale, fiind unul dintre cele mai mari pericole de influențare necorespunzătoare a rezultatelor alegerilor, este prevăzut ca temei pentru tragerea la răspundere penală în corespundere cu art. 1811 din Codul penal.

Acest considerent rezidă și din contenciosul constituțional, și anume din pct. 57 al Hotărârii nr. 34 din 13 decembrie 2016 a Curții Constituționale, unde se menționează următoarele: „Coruperea alegătorilor trebuie privită ca o gravă încălcare a principiilor alegerilor libere și democratice, inclusiv a procesului echitabil și transparent al alegerilor. Asemenea încălcări creează precondiții pentru a pune la îndoială legalitatea și legitimitatea alegerilor. De asemenea, aceste încălcări pot influența considerabil asupra rezultatelor alegerilor.”

În acest sens, de menționat art. 1811 alin. (1) din Codul penal, conform căruia „oferirea sau darea de bani, bunuri, servicii ori de alte foloase în scopul determinării alegătorului sau susținătorului să îşi exercite sau să nu îşi exercite drepturile electorale în cadrul alegerilor, inclusiv al celor regionale se pedepsește cu amendă în mărime de la 750 la 1150 de unități convenționale sau cu închisoare de la un an la 5 ani, iar persoana juridică se pedepsește cu amendă în mărime de la 6000 la 8000 de unități convenționale cu privarea de dreptul de a exercita o anumită activitate sau cu lichidarea persoanei juridice”.

Deci, după cum rezultă din alineatul vizat, sub incidența acestuia cade orice subiect admisibil prevăzut de Codul electoral sau procedura penală. Totodată, aceleași acțiuni comise de concurentul electoral deja cad sub incidența alin. (11) din articolul citat. Prin urmare, acțiunile ce conțin semne constitutive ale infracțiunii de corupere electorală, nu sunt limitate de statutul persoanei, deoarece statutul influențează doar calificarea exactă a acestora.

Astfel, luând în considerare că acțiunile, ce conțin semne ale coruperii electorale, au fost efectuate după desemnarea candidatului în circumscripție și cu suportul persoanelor din cadrul Asociației Obștești „Next Generation”, adică aripa de tineret a PP „RENAȘTERE”, fapt recunoscut și declarat de către partid în referința depusă la Comisie, materialele respective urmează a fi trimise Centrului Național Anticorupție pentru a fi examinate sub aspectul celor sesizate și constatate în prezenta procedură administrativă și, după caz, pentru a trage la răspundere persoanele vinovate.

În altă ordine de idei, Comisia reține art. 26 alin. (6) lit. e) din Legea nr. 294/2007 privind partidele politice, potrivit căruia, „Se interzice finanțarea, prestarea unor servicii cu titlu gratuit ori susținerea materială sub orice formă, directă şi/sau indirectă, a partidelor politice de către […] organizațiile necomerciale, sindicale, de binefacere sau religioase”.

Totodată, ținând cont de faptul că din imaginile foto preluate de pe pagina oficială a partidului și în special din referința depusă de către PP „RENAȘTERE” se atestă susținerea materială directă și indirectă a concurentului de către o asociație obștească afiliată partidului și de către reprezentanții acesteia, în corespundere cu art. 26 alin. (1) lit. d) și 59 din Codul electoral nr. 325/2022, Comisia consideră oportun de a iniția un proces de control financiar asupra activității partidului sub aspectul conformității susținerii materiale acordate în contextul circumstanțelor și perioadei de timp în care aceasta a avut loc. Comisia mai reține că PP „RENAȘTERE” a fost sancționat fiind privat de alocații de la bugetul de stat pentru o perioadă de 4 luni. La fel, Comisia notează că anume în această perioadă a fost confirmată de către partid informația privind susținerea directă și indirectă a acestuia de către o organizație necomercială. În consecință, este rezonabilă efectuarea controlului finanțării partidului politic pentru perioada 01.01.2024 – 30.04.2024, care va cuprinde următoarele etape:

  • aprobarea calendarului misiunii de control;
  • emiterea dispoziției președintelui Comisiei Electorale Centrale cu privire la chestiunile procedurale ce țin de etape, proceduri, durată, persoane implicate (conducătorul și membrii grupului de control) și loc de desfășurare;
  • executarea operațiunilor de control;
  • întocmirea și aprobarea raportului privind rezultatele controlului financiar.

Controlul finanțării partidului politic se va realiza la sediul Comisiei Electorale Centrale, cu implicarea persoanelor desemnate conform dispoziției din cadrul Direcției supraveghere și control privind finanțarea partidelor politice și a campaniilor electorale și a unui număr de membri ai Comisiei Electorale Centrale, după caz, care vor face parte din echipa de control. În caz de necesitate, pot fi antrenați/desemnați și alți angajați din cadrul altor direcții ale Aparatului Comisiei Electorale Centrale sau altor instituții ale statului.

Raportul de control va prezenta o sinteză a principalelor aspecte verificate, activitățile de control efectuate, constatări și eventuale recomandări, precum și documentele și informațiile obținute. Raportul de control urmează a fi finalizat cel târziu la 30 iunie 2024.

În conformitate cu art. 26 alin. (1) lit. e) din Codul electoral, Comisia va publica pe pagina web oficială (www.cec.md), la compartimentul „Finanțarea partidelor politice”, rubrica „Rapoarte cu privire la controlul financiar al partidelor politice, grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale”, notificarea cu privire la inițierea efectuării controlului finanțării PP „RENAȘTERE”.

În cel mult 3 zile de la data finalizării operațiunilor de control, pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale se va publica informația cu privire la principalele constatări, recomandări și, după caz, sancțiunile aplicate.

Raportul de control va putea fi contestat odată cu hotărârea Comisiei Electorale Centrale privind rezultatele controlului.

De asemenea, circumstanțele scoase în evidență în prezenta operațiune administrativă urmează a fi aduse la cunoștință CECEC Tîrnova, care este organul competent în procedura administrativă de organizare a alegerilor în circumscripția respectivă. 

 

Pentru motivele arătate și în temeiul art. 18, 26 alin. (1) lit. f), 27 lit. s), 32, 91 alin. (1) lit. b) și d), 92 alin. (1) și (2), 93 alin. (1), 94 alin. (1), 95 alin. (4), 70 alin. (3), 100 alin. (1) și (3) și 101 alin. (2) lit. b) din Codul electoral nr. 325/2022, art. 6 alin. (1) din Codul administrativ nr. 116/2018, Comisia Electorală Centrală hotărăște:

 

  1. Se ia act de sesizarea nr. CEC-7/13550 din 19 aprilie 2024 a domnului Mihail Leahu, deputat în Parlament.
  2. Copia dosarului administrativ se transmite Centrului Național Anticorupție spre examinare prin prisma art. 1811 din Codul penal.
  3. Se inițiază controlul financiar în privința Partidului Politic Partidul „RENAȘTERE” pentru perioada 01.01.2024-30.04.2024.
  4. Se va notifica suplimentar Partidului Politic Partidul „RENAȘTERE” despre data începerii controlului și se atrage atenția asupra obligației de a pune la dispoziția membrilor grupului de control, în termen de 48 ore, toate actele necesare solicitate cu privire la controlul efectuat.
  5. Se atrage atenția competitorilor electorali, indiferent de forma și statutul acestora, asupra inadmisibilității influențării alegătorilor conform celor stabilite de prezenta hotărâre.
  6. Prezenta hotărâre se remite spre informare participanților la procedura administrativă, precum și Consiliului electoral al circumscripției electorale comunale Tîrnova nr. 13/21, raionul Dondușeni.
  7. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale.

 

Președinta

Comisiei Electorale Centrale                                                                       Angelica CARAMAN 

 

Chișinău, 2 mai 2024

Nr. 2497