Nr. 1457 - cu privire la sesizarea nr. CEC-7/7729 din 7 octombrie 2023 a doamnei Arina Spătaru, sesizările nr. 42 și 43 din 7 octombrie 2023 ale domnilor Mihail Apostol și Tudor Golub și contestația nr. CEC-10ALG/7 din 10 octombrie 2023 a domnului Dinu Țurcanu

  • 13.10.2023
  • 1634
  • 0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

HOTĂRÂRE

cu privire la sesizarea nr. CEC-7/7729 din 7 octombrie 2023 a doamnei Arina Spătaru, sesizările nr. 42 și 43 din 7 octombrie 2023 ale domnilor Mihail Apostol și Tudor Golub și contestația nr. CEC-10ALG/7 din 10 octombrie 2023 a domnului Dinu Țurcanu

 

La data de 7 octombrie 2023, președinta Partidului Politic Alianța Liberalilor și Democraților pentru Europa, doamna Arina Spătaru, a depus la Comisia Electorală Centrală o sesizare privind pretinse acțiuni de încălcare a procedurii de recepționare a documentelor pentru înregistrare în calitate de concurent electoral de către domnul Bătrîncea Mihail și doamna Mîțu Svetlana, membri ai comisiei de recepționare și verificare a documentelor pentru înregistrarea candidaților la funcția de consilier în Consiliul raional Orhei, înregistrată sub nr. CEC-7/7729 din aceeași dată.

Tot, la 7 octombrie 2023, președinții organizațiilor teritoriale ale Partidului Politic „Voința Poporului” și Partidului Politic Alianța Liberalilor și Democraților pentru Europa, domnii Mihail Apostol și Tudor Golub, au depus la Consiliul electoral al circumscripției electorale raionale Orhei nr. 25 (în continuare – CECER Orhei nr. 25) sesizări, înregistrate sub nr. 42 și 43 din aceeași dată, privind pretinse acțiuni de încălcare a procedurii de recepționare a documentelor pentru înregistrare în calitate de concurent electoral de către domnul Bătrîncea Mihail și doamna Mîțu Svetlana, membri ai comisiei de recepționare și verificare a documentelor pentru înregistrarea candidaților la funcția de consilier în Consiliul raional Orhei. Ulterior, la data de 8 octombrie 2023, sesizările au fost transmise spre examinare conform competenței Comisiei Electorale Centrale, fiind înregistrate sub nr. CEC 7/7747 din aceeași dată.

La data de 10 octombrie 2023, domnul Dinu Țurcanu a depus la Comisia Electorală Centrală o contestație, înregistrată sub nr. CEC-10ALG/7 din aceeași dată, privind pretinse acțiuni ilicite ale CECER Orhei nr. 25, prin care i-a fost refuzată admiterea la procedura de tragere la sorți în vederea stabilirii ordinii de înscriere în buletinul de vot.

Toate cele trei sesizări și contestația, deși au fost depuse de subiecți diferiți, se referă la același obiect.

Conform art. 44 alin. (4) din Codul administrativ nr. 116/2018, „pentru desfășurarea cu celeritate a procedurii administrative, autoritatea publică este în drept să admită examinarea concomitentă a mai multor petiții depuse de mai mulți participanți la aceeași autoritate publică când, în baza raportului material-juridic dintre participanți, ele se află în conexiune prin pretențiile revendicate sau problemele comune și când există posibilitatea examinării lor în aceeași procedură și de aceeași autoritate publică. Fiecare participant participă în cadrul procedurii administrative în mod independent față de ceilalți participanți”.

Potrivit art. 80 alin. (1) din același cod, „în cazul în care drepturile sau interesele legitime, respectiv obligațiile care formează obiectul diferitor proceduri administrative inițiate în fața aceleiași autorități publice, au la bază aceeași situație de fapt sau același temei de drept, procedurile pot fi conexate, chiar dacă scopul lor este diferit”.

Astfel, pentru a asigura realizarea eficientă a procedurilor administrative, Comisia decide să conexeze sesizările și contestația mai sus menționate și să le examineze într-o singură procedură administrativă.

 

I. Argumentele și cerințele autorilor sesizărilor

1. La 6 octombrie 2023, autorii sesizărilor, în vederea participării la alegerile locale generale din 5 noiembrie 2023 în calitate de concurenți electorali, au depus la CECER Orhei nr. 25 documente pentru înregistrarea listelor de candidați pentru funcția de consilier în Consiliul raional Orhei.

2. În susținerea sesizărilor, autorii acestora arată că, la ora 17:05 a zilei menționate, au fost invitați de către CECER Orhei nr. 25 să participe la procedura de tragere la sorți în vederea stabilirii ordinii de înscriere în buletinul de vot. Ulterior, CECER Orhei nr. 25 i-a informat despre amânarea tragerii la sorți pentru ziua de 7 octombrie 2023, ora 8:45, din cauza absenței reprezentantului unuia dintre pretendenți la calitatea de concurent electoral.

Totodată, precizează că, pe parcursul zilei de 6 octombrie 2023, la CECER Orhei nr. 25 au depus documente pentru înregistrarea listelor de candidați pentru funcția de consilier în Consiliul raional Orhei patru pretendenți la calitatea de concurent electoral.

3. La procedura de tragere de sorți, stabilită pentru 7 octombrie 2023, ora 8:45, s-a prezentat și un al cincilea pretendent la calitatea de concurent electoral, președintele în exercițiu al raionului Orhei, domnul Dinu Țurcanu, care, în opinia autorilor sesizărilor, nu a depus documentele în termenul stabilit de Codul electoral nr. 325/2022.

4. Mai mult, membrul CECER Orhei nr. 25, domnul Mihail Bătrîncea, a susținut că dosarul domnului Țurcanu a fost depus în termen, invocând motive tehnice pentru neînregistrare, iar un alt membru al CECER Orhei nr. 25, doamna Svetlana Mîțu, s-a abținut să intervină cu argumente contrare, acțiuni care, în opinia autorilor sesizărilor, reprezintă încălcare a procedurii de recepționare a documentelor pentru înregistrare în calitate de concurent electoral.

5. Autorii sesizărilor solicită:

1) examinarea cu celeritate a sesizărilor;

2) excluderea domnului Mihail Bătrîncea din componența CECER Orhei nr.25 și sancționarea doamnei Mîțu Svetlana pentru încălcarea procedurii de recepționare a documentelor pentru înregistrare în calitate de concurent electoral.

 

II. Argumentele și cerințele autorului contestației

6. La 6 octombrie 2023, contestatarul, în vederea participării la alegerile locale generale din 5 noiembrie 2023 în calitate de candidat independent pentru funcția de consilier în Consiliul raional Orhei, a solicitat CECER Orhei nr. 25 să-i elibereze liste de subscripție.

7. În susținerea contestației, domnul Țurcanu arată că, la ora 16:55 a aceleiași zile, s-a prezentat cu listele de subscripție pe care le-a înmânat președintei CECER Orhei nr. 25, doamna Irina Taban.

În urma verificării lor vizuale, doamna Taban i-a comunicat că lipsește o parte din documentele necesare. Fiindu-i anunțat acest lucru, domnul Țurcanu a ieșit în coridor ca să aducă restul documentelor și a revenit în câteva minute, înmânând dosarul domnului Bătrîncea și semnând actul de predare-primire a listelor de subscripție și celorlalte documente.

8. Autorul contestației declară că procesul de depunere a documentelor a început la ora 16:55 și s-a terminat în jurul orei 17:10. În opinia contestatarului, odată ce procesul de depunere a documentelor a început în termenul prevăzut de lege, prelungirea termenului în vederea completării dosarului nu îi îngrădește dreptul de a participa la următoarele etape de înregistrare în calitate de concurent electoral.

9. Având în vedere că la 6 octombrie 2023 au fost depuse cinci dosare, iar la sfârșitul zilei nu erau prezenți toți cei cinci pretendenți la calitatea de concurent electoral pentru efectuarea tragerii la sorți în vederea stabilirii ordinii de înscriere în buletinul de vot, s-a stabilit ca procedura să se efectueze în ziua următoare, 7 octombrie 2023, ora 8:40.

10. Astfel, la ora stabilită, s-au prezentat toți cei cinci pretendenți la calitatea de concurent electoral, însă, din motive neclare, ca urmare a unor discuții în controversă între reprezentantul unui pretendent la calitatea de concurent electoral și domnul Bătrîncea, contestatarul nu a participat la procedura de tragere la sorți.

11. Autorul contestației consideră că CECER Orhei nr. 25, prin inacțiunea de-l admite la procedura de tragere la sorți, i-a încălcat dreptul de a participa la toate procedurile electorale care țin de înregistrarea în calitate de concurent electoral.

12. În drept, domnul Țurcanu, în susținerea contestației sale, invocă pct. 28 din Regulamentul cu privire la procedurile de tragere la sorți, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1139/2023, conform căruia, termenul limită de primire a documentelor spre înregistrare este ora 17:00 a ultimei zile de primire a documentelor în conformitate cu art. 68 alin. (1) din Codul electoral nr. 325/2022. Dacă în ultima zi documentele sunt depuse de către doi sau mai mulți pretendenți, tragerea la sorți se efectuează  la ora 18:00, cu derogare de la pct. 17. În cazul în care la această oră nu sunt prezenți toți participanții, se aplică prevederile pct. 21-24.

13. Domnul Țurcanu solicită:

1) examinarea contestației;

2) dispunerea efectuării repetate de către CECER Orhei nr. 25 a procedurii de tragere la sorți în vederea stabilirii ordinii de înscriere în buletinul de vot care a avut loc la 7 octombrie 2023, ora 8:40.

3) să fie informat cu privire la motivul neadmiterii la procedura de tragere la sorți din 7 octombrie 2023.

 

III. Argumentele membrilor CECER Orhei nr. 25, Mihail Bătrîncea și Mîțu Svetlana, cu privire la sesizări și punctul de vedere al CECER Orhei nr. 25 cu privire la contestație

14. Potrivit art. 87 alin. (1) lit. a) – d) din Codul administrativ nr. 116/2018, autoritatea publică se conduce de probele pe care le consideră necesare, conform dreptului discreționar, pentru investigarea stării de fapt. În special ea poate să solicite informații de tot felul, să audieze participanți, martori și experți/specialiști sau să solicite declarații scrise din partea acestora, să solicite acte și dosare și, prin sesizarea directă a lucrurilor, să își creeze propria impresie despre un caz sau despre situația de la fața locului (cercetarea probei la fața locului).

15. Privitor la cele invocate în sesizări, domnul Bătrîncea Mihail și doamna Mîțu Svetlana au prezentat note explicative, înregistrate la Comisie sub nr. CEC-7/7763 din 9 octombrie 2023.

16. Domnul Bătrîncea arată că, în calitate de președinte al comisiei de recepționare și verificare a documentelor de la concurenții electorali, a eliberat aproximativ la ora 15:30 domnului Dinu Țurcanu 5 (cinci) liste de subscripție pentru a candida independent la funcția de consilier raional. Actul de transmitere a listelor a rugat sa fie îndeplinit de către un alt membru al comisiei, doamna Svetlana Mîțu, din motivul că nu avea ochelari la îndemână. Totodată, l-a informat prin contrasemnătură pe domnul Țurcanu că acesta se regăsește pe lista de interdicție de a candida și că listele urmează a fi returnate până la ora 17:00.

Pe la orele 16:30, în holul clădirii unde se află CECER Orhei, s-au prezentat 2 (doi) concurenți pentru tragere la sorți. Când trecea pe lângă ei ca să intre în sediul CECER Orhei, a înțeles de la ei că au fost deja informați despre faptul că la tragerea de sorți vor participa 4 (patru) concurenți. Intrând în sediul CECER Orhei, a observat că pe masă erau deja pregătite patru bilete cu numerele de ordine și urna improvizată de vot.

Aproape de ora 17, dar nu era ora fixă, a intrat domnul Țurcanu cu listele de subscripție și le-a înaintat președintei Taban Irina, care însă nu erau însoțite de vreun document. Atunci el (Bătrîncea)  a preluat listele pentru verificare, iar domnul Țurcanu a ieșit în coridor după restul documentelor, în timp ce el (Bătrîncea) întocmea actul de transmitere-recepționare a documentelor prezentate de acesta.

În acest timp, doamna Mîțu vorbea la telefon cu unul dintre concurenți care încă nu era prezent pentru procedura tragerii la sorți și care i-a spus că se află la Peresecina și nu reușește să ajungă la ora 17:00.

Tot doamna Mîțu, în coridor, a convenit cu ceilalți concurenți prezenți că tragerea la sorți se contramandează și se transferă pentru ziua mâine (7 octombrie) la ora 8:40.

A doua zi, la ora 8:40 toți cei cinci concurenți erau prezenți pentru tragerea la sorți.

La întrebarea reprezentantului Partidului Politic Alianța Liberalilor și Democraților pentru Europa: „De ce suntem cinci dacă ieri eram patru?”, el le-a răspuns: „ieri erați prezenți trei, iar acte depuse erau din partea a cinci concurenți. Domnul Țurcanu, al cincilea concurent, a prezentat actele în limita termenului prevăzut - 6 octombrie, ora 17:00, iar informația pe care voi o dețineți despre numărul candidaților era de până la ora 17:00.

Regulamentul cu privire la  procedurile de tragere la sorți din 11.08.2023 prevede că președintele comisiei de recepționare a documentelor comunică despre expirarea termenului de recepționare a actelor (6.10.2023, ora 17:00) și numărul concurenților care au depus documentele în acea zi. Faptul că ați vorbit cu cineva din membrii consiliului aceasta nu înseamnă că ați avut o informație veridică comunicată oficial de CECER.

Domnul Bătrîncea i-a spus doamnei Taban că vineri, 6 octombrie 2023, după ce ar fi terminat să-l înregistreze pe domnul Țurcanu la ora 17:00, urma să fie pregătită procedura de tragere la sorți și apoi să fie invitați concurenții în sală și să li se comunice oficial și public informația privind documentele depuse de concurenți, dar nu să se lucreze în paralel – unul primește documentele, iar celălalt pregătește tragerea la sorți de la ora 17:00 știind cu certitudine că listele sunt aduse.

În opinia domnului Bătrîncea, acțiunile CECER Orhei nr. 25 au fost contrare prevederilor pct. 28 din Regulamentul care prevede: „Dacă în ultima zi documentele sunt depuse de către doi sau mai mulți pretendenți, tragerea la sorți se efectuează la ora 18:00”, respectiv dacă s-ar fi respectat cadrul legal într-o atmosferă pozitivă, nu s-ar fi ajuns la această situație, iar concurentul care se afla la Peresecina ar fi reușit să ajungă la procedura de tragere de la ora 18:00 și toți cei cinci ar fi participat la tragerea la sorți in corpore.

17. Doamna Svetlana Mîțu arată că vineri, 6 octombrie 2023, a recepționat cererile de înregistrare în calitate de concurent electoral și anexele respective de la două partide:

- Partidul Politic „Voința Poporului”, la ora 13:30;

- Partidul Politic Forța de Alternativă și de Salvare a Moldovei, la ora 15:50.

Știind că au mai fost depuse dosare, i-a informat despre tragerea la sorți care va avea loc la ora 17:00.

Cererea de înregistrare în calitate de concurent electoral din partea Partidului Politic Alianța Liberalilor și Democraților pentru Europa a fost recepționată de către doamna Irina Taban, președinta CECER Orhei nr. 25, la ora l3:00. La fel, reprezentantul partidului a fost informat despre faptul că tragerea la sorți se va efectua la ora 17:00.

La ora 16:55, ea (Mîțu) a intrat în sala unde își desfășoară activitatea CECER Orhei nr.25, așteptând ora 17:00 pentru a începe procedura de tragere la sorți.

Când a sunat  ora 17:00, doamna președinte Irina Taban a rugat-o să invite reprezentanții în sală. În acel moment a observat că sunt doar trei reprezentanți. În urma apelului s-a constatat că lipsește reprezentantul Partidului Politic MIȘCAREA RESPECT MOLDOVA, care nu a fost informat despre tragerea la sorți (dosarul a fost recepționat la ora 08:30 de către secretarul CECER Orhei nr 25, tot el președinte al comisiei de recepționare a dosarelor, domnul Mihail Bătrîncea). Reprezentanții Partidului Politic Alianța Liberalilor și Democraților pentru Europa, Partidului Politic „VOINȚA POPORULUI” și Partidului Politic Forța de Alternativă și de Salvare a Moldovei s-au așezat la masă și au început să se înregistreze în lista de prezență.

A ridicat mapa cu dosarele Partidului Politic MIȘCAREA RESPECT MOLDOVA pentru a găsi numărul de telefon al reprezentantului acestuia, domnul Viorel Urîtu. În acel moment a intrat în sală domnul Dinu Țurcanu cu documente în mână. A ridicat telefonul să vadă ora (nu la ceasul de mână sau la cel de perete). Era ora 17:01. A așteptat reacția președintei CECER Orhei nr. 25, doamna Irina Taban, care a refuzat primirea documentelor din motiv că lipsea cererea și declarațiile respective (erau prezente doar listele de subscripție și copia de pe buletin).

L-a telefonat pe domnul Viorel Urîtu pentru a-l invita la tragerea la sorți, care a informat-o că nu a fost invitat la tragerea la sorți și că în acel moment nu poate să se prezinte din motive personale.

A durat ceva timp până a convenit cu reprezentanții prezenți o oră fixă pentru data de 7 octombrie. S-a stabilit ora 08:45, data de 7 octombrie 2023. La ora 17:18 l-a telefonat pe domnul Viorel Urîtu pentru a-l anunța despre ora tragerii la sorți. La fel, i-a anunțat pe toți cei prezenți în sală.

A mers în birou și a pregătit un alt proces-verbal cu privire la tragerea la sorți în vederea stabilirii ordinii de înscriere a concurenților electorali în buletinul de vot, schimbând doar data. L-a lăsat pe masa președintei CECER Orhei nr. 25 și a plecat acasă.

Sâmbătă, 7 octombrie 2023, la ora 08:45 a invitat reprezentanții partidelor în sală. A refuzat să participe la procedura tragerii la sorți, știind că este ilegal și l-a lăsat pe domnul Bătrîncea să organizeze și să desfășoare toate activitățile ce urmau sub responsabilitatea sa. S-a retras într-un loc mai îndepărtat din sală pentru a asista.

Domnul Tudor Golub, reprezentantul Partidului Politic Alianța Liberalilor și Democraților pentru Europa, a observat ca în sală este prezent domnul Dinu Țurcanu și l-a întrebat în calitate de cine este prezent. Domnul Mihail Bătrîncea a intervenit în sprijinul domnului Dinu Țurcanu, lămurind că acesta a depus documentele vineri, 6 octombrie 2023, la ora 17:00 și că „doamna Mîțu nu a știut de acest moment, de aceea a tipărit procesul-verbal cu privire la tragerea la sorți doar cu 4 reprezentanți”. După mai multe dezbateri, domnul Mihail Apostol, reprezentantul Partidului Politic „VOINȚA POPORULUI”, a propus sa se desfășoare procedura de tragere la sorți între patru reprezentanți ai Partidului Politic MIȘCAREA RESPECT MOLDOVA, Partidului Politic Alianța Liberalilor și Democraților pentru Europa, Partidului Politic „VOINȚA POPORULUI” și Partidului Politic Forța de Alternativă și de Salvare a Moldovei.

În opinia doamnei Mîțu, procedura de tragere la sorți s-a derulat conform Regulamentului cu privire la procedurile de tragere la sorți, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1139/2023.

18. La data de 12 octombrie 2023, CECER Orhei nr. 25 și-a prezentat punctul de vedere asupra contestației, răspuns înregistrat sub nr. CEC-10ALG/7/R din aceeași dată.

În referință CECER Orhei a menționat că la ora 17:00 a zilei de 6 octombrie 2023, în sală au fost prezenți: Irina Taban, președinta CECER Orhei nr.25, domnul Mihai Bătrîncea, secretar CECER Orhei nr.25 (președinte al comisiei de recepționare a cererilor de eliberare a listelor de subscripție și comisiei de tragere la sorți, conform hotărârii nr.3 din 17 septembrie 2023), doamna Svetlana Mîțu, doamna Ludmila Lungu, membri degrevați ai CECER Orhei nr. 25.

La ora 17:01, în sala unde CECER Orhei nr. 25 își desfășoară activitatea, a intrat domnul Dinu Ţurcanu, cu trei liste de subscripție (total liste eliberate au fost cinci), însoțite doar de actul de transmitere a listelor de subscripție, fără documentele necesare pentru înregistrarea concurentului electoral, prevăzute de art.68 din Codul electoral.

Având în vedere cele menționate, domnul Dinu Ţurcanu a depășit termenul limită de primire  a documentelor spre înregistrare care, potrivit pct.28 al Regulamentului cu privire la procedurile de tragere la sorți, a fost data de 6 octombrie 2023, ora 17:00, fapt pentru care nu a fost acceptat la procedura de tragere la sorți din data de 7 octombrie 2023, ora 8:45.

 

            IV. Considerentele Comisiei Electorale Centrale

19. Conform art. 87 alin. (1) din Codul administrativ nr. 116/2018, autoritatea publică care examinează procedura administrativă se conduce de probele pe care le consideră necesare, conform dreptului discreționar, pentru investigarea stării de fapt. În special ea poate:

a) să solicite informații de tot felul;

b) să audieze participanți, martori și experți/specialiști sau să solicite declarații scrise din partea acestora;

c) să solicite acte și dosare;

d) prin sesizarea directă a lucrurilor, să își creeze propria impresie despre un caz sau despre situația de la fața locului (cercetarea probei la fața locului).

De asemenea, participanții la procedura administrativă, potrivit art.88 alin. (1) din Codul administrativ nr. 116/2018, sunt obligați să colaboreze în cadrul cercetării stării de fapt. Ei urmează să indice, în special, asupra faptelor și probelor care le sunt cunoscute și să prezinte documentele pe care le dețin.

20. Examinând sesizările, contestația și materialele anexate, probatoriul colectat în cadrul procedurii administrative, inclusiv punctele de vedere ale participanților, Comisia Electorală Centrală relevă următoarele circumstanțe de fapt și de drept, esențiale pentru examinarea speței.

21. Prin dispoziția nr. 1 din 17 septembrie 2023 a președintei Consiliului electoral al circumscripție electorale Orhei nr. 25 a fost constituită comisia de recepționare și verificare a documentelor pentru înregistrarea candidaților la funcția de consilier în Consiliul raional Orhei, fiind incluși în componența acesteia domnul Bătrîncea Mihail – coordonator al comisiei, doamnele Mîțu Svetlana și Lungu Ludmila – membri ai comisiei.

22. Referitor la procedura de recepționare a documentelor de către comisia de recepționare, conform pct. 29 al Regulamentului privind particularitățile de desemnare și înregistrare a candidaților la alegerile locale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1103/2023, cererea prin care se solicită înregistrarea în calitate de concurent electoral se va depune la consiliul electoral de circumscripție personal de către candidatul independent sau persoana împuternicită a partidului politic sau blocului electoral, fiind înregistrată într-un registru de evidență a corespondenței de intrare, întocmit conform regulilor de ținere a lucrărilor de secretariat.

23. În ceea ce privește recepționarea listelor de subscripție, conform Regulamentului privind constituirea și înregistrarea grupurilor de inițiativă, întocmirea, prezentarea și verificarea listelor de subscripție,  aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1166/2023,  candidatul desemnat la funcția de primar și/sau consilier și conducătorul grupului de inițiativă prezintă consiliului electoral de circumscripție listele de subscripție care le-au fost eliberate. La recepționarea documentelor prezentate în vederea înregistrării candidaților desemnați la funcția de primar și / sau consilier, comisia de recepționare, creată prin dispoziția președintelui consiliului electoral de circumscripție, verifică, în corespundere cu prevederile Codului electoral, listele de subscripție prezentate de candidat.

Procedura de transmitere și recepționare a listelor de subscripție se desfășoară cu respectarea următoarelor etape:

a) membrii comisiei de recepționare din cadrul consiliului electoral de circumscripție recepționează listele de subscripție și legitimațiile colectorilor;

b) la recepționare listele de subscripție sunt verificate sub aspect cantitativ;

c) după ce au fost verificate sub aspect cantitativ, listele de subscripție se sistematizează pentru a fi cusute în dosare (un dosar separat va conține listele supuse verificării, iar un alt dosar va include listele neutilizate, cele deteriorate sau transmise fără a fi supuse verificării);

d) pentru fiecare dosar cu liste de subscripție se întocmește o notă informativă care va conține următoarele elemente: denumirea unității administrativ-teritoriale în care candidează persoana, funcția pentru care candidează, după caz denumirile localităților care fac parte din circumscripția respectivă, numele, prenumele candidatului independent și membrului comisiei de recepționare responsabil de transmiterea și, respectiv, recepționarea listelor, data întocmirii notei informative;

e) listele de subscripție verificate cantitativ, împreună cu nota informativă ce se anexează la începutul dosarului, se cos în partea de sus (poziția orizontală, forma A3) și se sigilează pe versoul ultimei file, unde se înscrie numărul total al filelor listelor de subscripție sigilate, se înscriu numele și prenumele candidatului independent și membrului comisiei de recepționare și semnăturile acestora.

Rezultatele recepționării documentelor și listelor de subscripție se înscriu în actul de transmitere-recepționare care urmează a fi semnat de ambele părți.

24. Astfel, în privința aspectelor sesizate, Comisia constată că, în calitate de coordonator al comisiei de recepționare și verificare a documentelor pentru înregistrarea candidaților la funcția de consilier în Consiliul raional Orhei, secretarul CECER Orhei nr. 25, domnul Mihail Bătrîncea, nu a asigurat respectarea nici a unei etape a procedurii de recepționare a listelor de subscripție în cazul domnului Dinu Țurcanu.

Mai mult, acțiunile domnului Mihail Bătrîncea au fost îndreptate în sprijinul unui potențial pretendent la calitatea de concurent electoral, constatare care este susținută și de faptele descrise în contestația domnului Dinu Țurcanu.

Un astfel de comportament al domnului Mihail Bătrîncea este incompatibil cu statutul de membru al consiliului electoral de circumscripție și cade sub incidența art. 42 alin. (1) lit. e) din Codul electoral nr. 325/2022, conform căruia, în exercitarea atribuțiilor, membrul consiliului electoral nu poate sprijini financiar sau prin orice alte modalități, direct sau indirect, niciun concurent electoral, participant la referendum sau grup de inițiativă.

Art. 42 alin. (2) din Codul electoral nr. 325/2022 prevede că nerespectarea incompatibilităților și a restricțiilor stabilite la alin. (1) din prezentul articol servește drept temei de revocare a membrului prin substituirea acestuia cu un alt membru de către subiectul cu acest drept sau de aplicare a altor sancțiuni stabilite la art. 102 alin. (6).

Conform art. 102 alin. (6) din Codul electoral nr. 325/2023, în cazul încălcării prevederilor prezentului cod și ale altor acte normative în domeniul electoral de către funcționarii electorali, Comisia Electorală Centrală sau, după caz, consiliul electoral de circumscripție poate să le aplice, în temeiul hotărârii, următoarele sancțiuni:

a) avertismentul;

b) revocarea din componența organelor electorale și a aparatelor de lucru ale acestora;

c) excluderea din Registrul funcționarilor electorali;

d) privarea de dreptul de a desfășura orice activitate în cadrul organelor electorale pentru un termen de la un an până la 4 ani.

Prin urmare, în contextul celor menționate și ținând cont de gravitatea acțiunilor domnului Mihail Bătrîncea, Comisia consideră că este proporțional de a-i aplica sancțiunea de revocare din componența CECER Orhei nr. 25.

În privința acțiunilor membrului CECER Orhei nr. 25, doamna Svetlana Mîțu, din probele prezentate, Comisia Electorală Centrală conchide lipsa existenței încălcărilor cadrului legal.

25. În ceea ce privește contestația domnului Țurcanu, fotografiile filelor din registrul de evidență a corespondenței de intrare al CECER Orhei nr. 25 atașate ca probe demonstrează că la 6 octombrie 2023 au depus cereri de înregistrare în calitate de concurenți electorali următoarele partide politice: Partidul Politic MIȘCAREA RESPECT MOLDOVA, Partidul Politic Alianța Liberalilor și Democraților pentru Europa, Partidul Politic „VOINȚA POPORULUI” și Partidul Politic Forța de Alternativă și de Salvare a Moldovei. Totodată, în registru lipsește mențiunea despre depunerea cererii domnului Dinu Țurcanu privind înregistrarea în calitate de concurent electoral.

Potrivit procesului-verbal nr. 19 din 6 octombrie 2023 al ședinței CECER Orhei nr. 25, care a avut loc la ora 15:00, cu votul a 6 membri din cei 8 prezenți, la propunerea domnului Mihail Bătrîncea, membrii CECER Orhei nr. 25 au decis să elibereze domnului Dinu Țurcanu listele de subscripție pentru înregistrare în calitate de candidat independent pentru funcția de consilier în Consiliul raional Orhei.

Pct. 28 din Regulamentul cu privire la procedurile de tragere la sorți, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1139/2023, prevede că termenul limită de primire a documentelor spre înregistrare este ora 17:00 a ultimei zile de primire a documentelor în conformitate cu art. 68 alin. (l) din Codul electoral nr. 325/2022.

Totodată, probele anexate arată că domnul Dinu Țurcanu s-a prezentat la CECER Orhei nr. 25 pentru depunerea cererii de înregistrare și actelor necesare cu depășirea termenului limită prevăzut la pct. 28 din Regulamentul cu privire la procedurile de tragere la sorți, motiv pentru care cererea de înregistrare în calitate de concurent electoral nu a fost înregistrată în registrul de evidență a corespondenței de intrare al CECER Orhei nr. 25 și, prin urmare, nu a fost admis la procedura de tragere de sorți în vederea stabilirii ordinii de înscriere în buletinul de vot.

 

Pentru motivele arătate și în temeiul art. 32, 42, 91 alin. (5), 101 alin. (2) lit. c) și 102 alin. (6) lit. b), d) din Codul electoral nr. 325/2022, art. 10 alin. (1) și 78 alin. (1) din Codul administrativ nr. 116/2018 și în conformitate cu Regulamentul de activitate al Comisiei Electorale Centrale, aprobat prin hotărârea nr. 1098/2023, Comisia Electorală Centrală hotărăște:

 

1. Se ia act de sesizarea nr. CEC-7/7729 din 7 octombrie 2023 a doamnei Arina Spătaru și sesizările nr. 42 și 43 din 7 octombrie 2023 ale domnilor Mihail Apostol și Tudor Golub.

2. Se revocă domnul Mihail Bătrîncea din componența Consiliului electoral al circumscripției electorale Orhei nr. 25.

3. Se acordă Consiliului raional Orhei termenul de 5 zile pentru a desemna o altă persoană în componența Consiliului electoral al circumscripției electorale Orhei nr. 25.

4. Se respinge ca fiind neîntemeiată contestația domnului Dinu Țurcanu nr. CEC-10ALG/7 din 10 octombrie 2023.

5. Hotărârea se remite spre informare participanților la procedura administrativă.

6. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale și poate fi contestată în decurs de 3 de zile, fără respectarea procedurii prealabile, la Curtea de Apel Chișinău  (adresă: str. Teilor, nr. 4, municipiul Chișinău).

 

Președinta

Comisiei Electorale Centrale                                                                        Angelica CARAMAN

 

Chișinău, 13 octombrie 2023

Nr. 1457