HOTĂRÂRE
cu privire la supravegherea finanțării campaniei electorale a candidaților la funcția de Președinte al Republicii Moldova
în cadrul alegerilor prezidențiale din 20 octombrie 2024,
la situația din 7 octombrie 2024
Potrivit art. 26 alin. (1) lit. c) și d) și art. 59 din Codul electoral nr. 325/2022, în calitate de organ independent de supraveghere și control privind finanțarea partidelor politice și a campaniilor electorale, Comisia Electorală Centrală colectează și sistematizează rapoartele privind finanțarea campaniilor electorale prezentate de concurenții electorali, analizează și verifică informația din acestea, ulterior adoptă hotărâri executorii privind rezultatele verificării.
În conformitate cu art. 58 din Codul electoral nr. 325/2022, pct. 15 din Regulamentul privind finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1185/2023 (în continuare – regulament) și pct. 76 din Programul calendaristic pentru realizarea acțiunilor de organizare și desfășurare a alegerilor pentru funcția de Președinte al Republicii Moldova și a referendumului republican constituțional din 20 octombrie 2024, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 2633/2024 (în continuare – Program calendaristic), candidații la funcția de Președinte al Republicii Moldova prezintă Comisiei Electorale Centrale rapoartele privind finanțarea campaniei electorale, conform modelului aprobat de Comisie, prin intermediul subsistemului informatic „Control Financiar”, săptămânal, după deschiderea contului cu mențiunea „Fond electoral”, în zilele de luni - 23.09, 30.09, 7.10, 14.10, 21.10, până la ora 23:59:59 pentru întreaga săptămână de raportare precedentă.
Conform pct. 32 al Programului calendaristic, documentele pentru înregistrarea candidaților la funcția de Președinte al Republicii Moldova se depun până la 20 septembrie 2024, iar potrivit pct. 35 - în decursul a 7 zile de la data primirii documentelor necesare pentru înregistrarea candidaților, Comisia adoptă o hotărâre prin care înregistrează sau refuză înregistrarea candidaților desemnați în alegeri. Prin urmare, au avut obligația de a informa Comisia despre deschiderea/nedeschiderea conturilor bancare cu mențiunea „Fond electoral” și/sau de a depune rapoartele privind finanțarea campaniei electorale toți candidații înregistrați la funcția de Președinte al Republicii Moldova.
I . Cu privire la respectarea dispozițiilor cuprinse în hotărârile anterioare
1. Conform sbp. 5.5 al părții motivate a hotărârii nr. 3065 din 12 octombrie 2024, Comisia a atestat utilizarea de către candidatul independent, Irina Vlah, a resurselor financiare pentru lansarea în campania electorală și desfășurarea activităților de campanie care la acea etapă nu puteau fi evaluate, respectiv în cadrul ședinței on-line din 12 octombrie 2024, trezorierul candidatului independent, Irina Vlah, și-a asumat obligația de a prezenta suplimentar precizările și referința asupra acestor cheltuieli nedeclarate.
Prin adresa înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/17282 din 15 octombrie 2024, candidatul independent, Irina Vlah, a prezentat referința cu motivele raportării întârziate a cheltuielilor legate de achiziționarea hanoracelor, pe care Comisia le acceptă ca fiind justificate.
II. Cu privire la deschiderea/nedeschiderea conturilor bancare
2. În conformitate cu art. 56 alin. (1), (3) - (4) din Codul electoral nr. 325/2022 și pct. 15 sbp. 1), 3) și 5) din regulament, concurentul electoral, în termen de 3 zile după înregistrare, deschide la bancă un cont cu mențiunea „Fond electoral”, transferând în el mijloace financiare proprii, precum și mijloace bănești primite în condițiile legii de la persoane fizice cetățeni ai Republicii Moldova ori de la persoane juridice din țară. În cazul partidelor politice şi al blocurilor electorale, contul cu mențiunea „Fond electoral” poate fi deschis şi până la înregistrarea concurentului electoral. Încasările mijloacelor bănești pe acest cont se vor face doar după ce concurentul electoral va fi înregistrat. Transferurile mijloacelor bănești de pe acest cont se vor face doar după ce concurentul electoral va fi înregistrat, dar nu mai devreme de 30 de zile înainte de ziua alegerilor, adică nu înainte de a începe campania electorală. În termen de 24 de ore de la deschiderea contului cu mențiunea „Fond electoral”, concurentul electoral informează în scris despre aceasta Comisia Electorală Centrală și comunică datele bancare respective.
2.1 Conform pct. 631 din regulament, pentru plățile care nu pot fi efectuate prin intermediul contului cu mențiunea „Fond electoral”, dar prevăzute de lege, se utilizează un cont bancar special, în care se transferă sumele de bani necesare din contul cu mențiunea „Fond electoral” pentru destinațiile respective. Despre deschiderea unui cont de card interconectat la contul cu mențiunea „Fond electoral” Comisia Electorală Centrală se notifică în condițiile art. 56 alin. (4) din Codul electoral nr. 325/2022.
Concurentul electoral, Partidul Politic „Partidul pentru Viitorul Moldovei”, care a desemnat candidatul Vasile Tarlev, a neglijat dispozițiile legale și a prezentat Comisiei informația cu privire la deschiderea contului de card tardiv cu 7 zile, pe 2 octombrie 2024, deși urma să notifice Comisia despre acest fapt la 24 septembrie 2024, iar în legătură cu acest fapt Comisia consideră justificat de a-l atenționa.
III. Cu privire la prezentarea de către concurenții electorali a rapoartelor privind finanțarea campaniei electorale
3. Conform art. 58 alin. (3) din Codul electoral nr. 325/2022 și pct. 76 din Programul calendaristic, concurenții electorali depun rapoartele săptămânal, în ziua de luni – până la ora 23:59:59. Raportul se prezintă după modelul din anexa nr. 6 la regulament.
La situația din 7 octombrie 2024, au prezentat rapoartele privind finanțarea campaniei electorale toți cei 11 concurenți electorali înregistrați.
3.1. Raportul prezentat de către concurentul electoral, Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova”, care l-a desemnat pe candidatul Alexandr Stoianoglo, conține date despre sold la începutul perioadei în sumă de 3 244 338,95 lei și venituri în sumă de 610 000,00 lei, din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid în sumă de 5 000,00 lei și din mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din țară în sumă de 605 000,00 lei. Declarațiile privind mijloacele bănești în mărime de 610 000,00 lei depuse în contul „Fond electoral” pe 30 septembrie 2024, 1 octombrie 2024, 2 octombrie 2024, 3 octombrie 2024 și 4 octombrie 2024 au fost prezentate Comisiei. De asemenea, în raport se mai arată venituri și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață, evaluate la 69 300,00 lei și venituri și cheltuieli din donații de la persoane juridice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață, evaluate la 480,00 lei. Cheltuieli s-au efectuat în sumă de 1 010 164,25 lei, dintre care pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, pentru organizarea activităților cu caracter politic și electoral, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar și pentru combustibili/carburanți și transport. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 2 844 174,70 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr de 797 de voluntari în sumă totală evaluată la 477 204,20 lei.
Informația detaliată despre veniturile și cheltuielile suportate este dată în anexa nr. 1.
3.2. Raportul prezentat de către concurentul electoral, Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”, care l-a desemnat pe candidatul Maia Sandu, conține date despre sold la începutul perioadei în sumă de 503 193,74 lei, venituri în sumă de 2 002 157,00 lei, dintre care din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid în sumă de 46 476,00 lei, din mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din țară în sumă de 843 170,00 lei, din mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din afara țării în sumă de 26 425,00 lei, din mijloace financiare primite din partea altor persoane cu statut special în sensul Legii nr. 133/2016 în sumă de 252 086,00 lei, din mijloace financiare provenite din donații de la persoane juridice în sumă de 834 000,00 lei. Declarațiile privind mijloacele bănești în mărime de 2 002 157,00 lei depuse în contul „Fond electoral” pe 30 septembrie 2024, 1 octombrie 2024, 2 octombrie 2024, 3 octombrie 2024 și 4 octombrie 2024 au fost prezentate Comisiei. De asemenea, în raport se mai arată venituri și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață, evaluate la 19 000,00 lei, și venituri și cheltuieli din donații de la persoane juridice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață, evaluate la 34 000,00 lei. Cheltuieli s-au efectuat în sumă de 1 465 796,50 lei, dintre care pentru locațiunea, întreținerea și funcționarea sediilor, pentru retribuirea muncii (cheltuieli de personal), pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, pentru organizarea activităților cu caracter politic și electoral, cheltuieli pentru telecomunicații și dezvoltarea aplicațiilor sau a paginilor web necesare activității concurentului electoral, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar, pentru combustibili/carburanți și transport și cheltuieli pentru organizarea de întruniri, manifestații publice, seminare ți/sau cursuri de instruire desfășurate pe teritoriul țării. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 1 039 554,24 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr de 1 419 de voluntari în sumă totală evaluată la 111 750,00 lei.
Informația detaliată despre veniturile și cheltuielile suportate este dată în anexa nr. 2.
3.3. Raportul prezentat de către concurentul electoral, Partidul Politic „Partidul Nostru”, care l-a desemnat pe candidatul Renato Usatîi, conține date despre sold la începutul perioadei în sumă de 295 858,73 lei și venituri în sumă de 651 994,07 lei, din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid în sumă de 113 500,00 lei, din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice cu venituri din țară în sumă de 184 353,00 lei, din mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din afara țării în sumă de 298 141,07 lei și din mijloace financiare primite din partea altor persoane cu statut special în sensul Legii nr. 133/2016 în sumă de 56 000,00 lei. Declarațiile privind mijloacele bănești în mărime de 721 896,97 lei depuse în contul „Fond electoral” pe 30 septembrie 2024, 2 octombrie 2024, 3 octombrie 2024 și 4 octombrie 2024 au fost prezentate Comisiei. Conform registrului donațiilor rambursate ca urmare a depășirii plafoanelor stabilite în conformitate cu prevederile Codului electoral se relevă o sumă în mărime de 69 917,40 lei, obținută la 3 octombrie 2024 din partea donatorului Victor Sanduleac, care a fost rambursată acestuia. De asemenea, în raport se mai arată venituri și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluate la 45 418,26 lei. Cheltuieli s-au efectuat în sumă de 763 963,35 lei, dintre care pentru retribuirea muncii (cheltuieli de personal), pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, pentru organizarea activităților cu caracter politic și electoral, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar, pentru combustibili/carburanți și transport și alte cheltuieli. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 183 889,45 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr de 801 de voluntari în sumă totală evaluată la 663 548,40 lei.
Informația detaliată despre veniturile și cheltuielile suportate este dată în anexa nr. 3.
3.4. Raportul prezentat de către concurentul electoral, Partidul Politic „Partidul pentru Viitorul Moldovei”, care l-a desemnat pe candidatul Vasile Tarlev, conține date despre sold la începutul perioadei în sumă de 19 665,14 lei și venituri în sumă de 334 210,00 lei din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice cu venituri din țară. Declarațiile privind mijloacele bănești în mărime de 334 210,00 lei depuse în contul „Fond electoral” pe 30 septembrie 2024, 1 octombrie 2024, 2 octombrie 2024, 3 octombrie 2024 și 4 octombrie 2024 au fost prezentate Comisiei tardiv. Cheltuieli s-au efectuat în sumă de 274 667,92 lei, dintre care pentru locațiunea, întreținerea și funcționarea sediilor, pentru materiale promoționale, producția și difuzarea de spoturi publicitare, de protocol, pentru birotică și comision bancar. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 79 207,22 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține valoarea zero.
În corespundere cu art. 56 alin. (9) din Codul electoral și pct. 63 din regulament, utilizarea mijloacelor financiare din contul „Fond electoral” poate fi efectuată doar după declararea lor în scris la Comisia Electorală Centrală. Contrar acestei prevederi a acționat concurentul electoral, Partidul Politic „Partidul pentru Viitorul Moldovei”, care a prezentat tardiv declarațiile sus-menționate și pentru prezentarea lor tardivă Comisa urmează să-i aplice o sancțiune.
De reamintit că, anterior, grupul de inițiativă pentru colectarea semnăturilor în susținerea candidatului Vasile Tarlev a prezentat raportul final privind finanțarea activității grupului de inițiativă cu încălcarea prevederilor art. 58 alin. (1) din Codul electoral nr. 325/2022 și ale pct. 71 din regulament, fapt constatat prin hotărârea nr. 2986 din 1 octombrie 2024, și în legătură cu aceasta grupul a fost atenționat, iar, ulterior, prin hotărârea nr. 3065 din 12 octombrie 2024, deja concurentul electoral, Partidul Politic „Partidul pentru Viitorul Moldovei”, care l-a desemnat pe candidatul Vasile Tarlev, a fost sancționat cu avertisment pentru nerespectarea prevederilor art. 56 alin. (5) și alin. (9) din Codul electoral nr. 325/2022 și ale pct. 15 sbp. (6), pct. 63 din regulament.
În circumstanțele descrise supra, se atestă un comportament continuu de încălcare a disciplinei financiare al concurentului electoral, Partidul Politic „Partidul pentru Viitorul Moldovei”, care l-a desemnat pe candidatul Vasile Tarlev, care atrage după sine aplicarea unei noi sancțiuni a avertismentului, deoarece nu a respectat și de această dată atât prevederile art. 56 alin. (9) din Codul electoral, cât și cele ale pct.63 și 631 din regulament.
În plus, Comisia a constatat că Partidul Politic „Partidul pentru Viitorul Moldovei”, care l-a desemnat pe candidatul Vasile Tarlev, pentru săptămâna a 3-a (perioada de raportare 30.09.2024-06.10.2024), conform informațiilor prezentate de către Serviciul Fiscal de Stat (abreviat SFS) prin adresa înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/17335 din 15.10.2024, a deținut relații contractuale cu agentul economic Bluestone S.R.L., *********, conform contractului ********* din 22.09.2024. În această perioadă (30.09.2024-06.10.2024) concurentul electoral, Vasile Tarlev, a recepționat, conform facturilor fiscale eliberate de agentul economic, marfă (pliante) cu valoarea totală de 467 850,00 lei, pentru care a achitat doar 20 000,00 lei, înregistrând o datorie față de agentul economic în mărime de 447 850,00 lei, la care se sumează și datoria înregistrată pentru săptămâna a 2-a în mărime de 699 150,00, astfel, datoria totală constituind suma de 1 147 000,00 lei.
Comisia reține că Partidul Politic „Partidul pentru Viitorul Moldovei”, care l-a desemnat pe candidatul Vasile Tarlev, pentru săptămâna a 2-a, în baza relațiilor contractuale cu agentul economic Bluestone S.R.L., *********, conform contractului ********* din 22.09.2024, a recepționat, conform facturilor fiscale eliberate de agentul economic, marfă (pliante și postere) cu valoarea totală de 699 150,00 lei, pentru care nu a plătit, înregistrând astfel o datorie față de agentul economic în mărime de 699 150,00 lei.
Conform notei informative, înregistrate la Comisie sub nr. CEC-7/1127 din 18 octombrie 2024, Partidul Politic „Partidul pentru Viitorul Moldovei”, care l-a desemnat pe candidatul Vasile Tarlev, a precizat că materialele de publicitate electorală livrate de către Bluestone S.R.L., *********, nu au putut fi achitate la momentul livrării, din lipsa mijloacelor financiare suficiente pe contul cu mențiunea „Fond electoral” în legătură cu probleme de ordin tehnic apărute în procesul de acumulare a surselor financiare în cont. În nota informativă se mai subliniază că se întreprind măsuri pentru a achita marfa recepționată de la Bluestone S.R.L., *********, până la 21 octombrie 2024.
Comisia notează că în conformitate cu art. 56 alin. (8) din Codul electoral, „Toate cheltuielile pentru activitatea grupurilor de inițiativă și pentru campaniile electorale se efectuează din mijloacele de pe contul cu mențiunea „Fond electoral”/„Destinat grupului de inițiativă”. Subsecvent, alin. (9) din același articol stipulează că „Mijloacele financiare din contul cu mențiunea „Fond electoral”/ „Destinat grupului de inițiativă” pot fi utilizate numai după ce sunt declarate la Comisia Electorală Centrală”.
În context, Comisia reține pct. 75 din Regulamentul privind modul de furnizare, distribuire și difuzare a publicității politice, electorale și a mesajelor de interes public nr. 1155/2023, conform căruia, în perioada electorală, furnizorii de publicitate vor efectua lucrări de pregătire, confecționare, distribuire și amplasare a publicității pe afișe publicitare doar din mijloacele financiare virate în contul „Fond electoral”/„Destinat grupului de inițiativă”, cu achitarea în avans.
Respectiv, argumentul formulat în referința prezentată de către Partidul Politic „Partidul pentru Viitorul Moldovei”, care l-a desemnat pe candidatul Vasile Tarlev, conform căruia din cauza problemelor de ordin tehnic nu a fost achitată marfa recepționată, nu poate fi reținut de Comisie ca întemeiat. În lipsa mijloacelor financiare în contul cu mențiunea „Fond electoral” concurentul nu poate comanda producerea materialelor publicitare.
De asemenea, Comisia reține și art. 54 alin. (1) din Codul electoral, conform căruia, pentru finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale pot fi utilizate următoarele surse:
a) mijloace financiare proprii acumulate în conturile partidului politic la data începerii perioadei electorale (cotizații, donații, alocații, alte venituri prevăzute de lege);
b) donații;
c) credite fără dobândă de la stat.
Astfel, din normele citate rezultă cert că materialele electorale sunt admisibile pentru livrare concurentului electoral, adică pot fi primite în posesie de ultimul de la agentul economic ca parte contractuală, doar după ce sunt achitate din contul „Fond electoral”. Cu alte cuvinte, numai dacă achită marfa din contul „Fond electoral” concurentul electoral obține dreptul de a dispune efectiv de aceasta. În caz contrar, livrarea mărfii în beneficiul concurentului, fără achitarea acesteia în modul corespunzător, sub aspectul admisibilității, ar reprezenta o donație. Dacă însă concurentul nu o prezintă drept donație, atunci acțiunea în cauză în materie electorală urmează a fi privită ca o formă de creditare a concurentului, dar, după cum s-a menționat mai sus, singura formă de creditare admisibilă sunt doar creditele fără dobândă.
În acest sens, Comisia notează, cu titlu de principiu, că livrarea mărfii de către agenții economici în beneficiul concurentului electoral fără achitarea acesteia în avans creează premise ca marfa să nu fie efectiv achitată din contul „Fond electoral”, reprezentând de fapt o donație sau un credit inadmisibil în contextul electoral, ceea ce distorsionează instituția finanțării campaniei electorale, conform principiului transparenței acesteia, în limitele stabilite și din surse admisibile, acestea fiind condiții identice pentru toți candidați în alegeri. În acest sens respectarea egalității tuturor concurenților electorali reprezintă pilonul de bază al campaniei electorale corecte și în mod implicit a opiniei libere a alegătorului de o influență financiară necorespunzătoare.
De menționat că încălcarea regulilor financiare prin folosirea fondurilor financiare și materiale nedeclarate mai mult de 1% raportat la plafonul mijloacelor ce pot fi transferate în contul „Fond electoral”, în corespundere cu art. 102 alin. (5) lit. a) din Codul electoral, este o abatere gravă pasibilă de sancțiunea anulării înregistrării în calitate de concurent electoral.
Astfel, în conformitate cu hotărârea Comisiei nr. 2701/2024[1] „Cu privire la stabilirea plafonului general la nivel național al mijloacelor financiare ce pot fi transferate în contul „Fond electoral” și utilizate de concurenții electorali la alegerile pentru funcția de Președinte al Republicii Moldova din 20 octombrie 2024”, acest plafon s-a stabilit în mărime de 65 830 540,00 lei.
Deci, un procent din acest plafon reprezintă 658 305,40l lei, iar după cum reiese din procedura administrativă aferentă examinării corectitudinii finanțării campaniei electorale prin prisma raportării disciplinei financiare, concurentul a utilizat suma de 1 147 000,00 lei, adică 1,74% din plafonul admisibil, ceea ce în mod imperativ duce la anularea înregistrării acestuia. Cu toate acestea, în vederea atingerii scopului legitim de a fi respectate prevederile legale, ținând cont de abaterile financiare, Comisia consideră rezonabil să se limiteze la aplicarea în privința Partidului Politic „Partidul pentru Viitorul Moldovei”, care l-a desemnat pe candidatul Vasile Tarlev, a sancțiunii complementare sub formă de lipsire de alocații de la bugetul de stat pentru o perioadă de 12 luni, începând cu luna noiembrie 2024, în temeiul art. 102 alin.(2) lit. c) din Codul electoral 325/2022.
Totodată, în vederea clarificării naturii acțiunilor neconforme ale agentului economic, care contrar cadrului legal pertinent a admis livrarea mărfii fără ca aceasta să fie achitată în modul corespunzător, fiind semne constitutive de complicitate în aria finanțării ilegale a campaniei electorale, Comisia consideră judicios de a sesiza în acest sens Procuratura Anticorupție, în vederea întreprinderii acțiunilor de rigoare.
Informația detaliată despre veniturile și cheltuielile suportate este dată în anexa nr. 4.
3.5. Raportul prezentat de către candidatul independent, Irina Vlah, conține date despre sold la începutul perioadei în sumă de 40 000,00 și venituri în sumă de 987 500,00 lei din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice cu venituri din țară. Declarațiile privind mijloacele bănești în mărime de 987 500,00 lei depuse în contul „Fond electoral” pe 30 septembrie 2024, 1 octombrie 2024, 2 octombrie 2024, 3 octombrie 2024 și 4 octombrie 2024 au fost prezentate Comisiei. De asemenea, în raport se mai arată venituri și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață, evaluate la 192 000,00 lei și venituri și cheltuieli din donații de la persoane juridice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață, evaluate la 65849,00 lei. Cheltuieli s-au efectuat în sumă de 638 625,73 lei, dintre care pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, pentru organizarea activităților cu caracter politic și electoral și cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 388874,27 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr de 309 de voluntari în sumă totală evaluată la 136 529,32 lei.
Informația detaliată despre veniturile și cheltuielile suportate este dată în anexa nr. 5.
3.6. Raportul prezentat de către concurentul electoral, Partidul Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei”, care l-a desemnat pe candidatul Ion Chicu, conține date despre sold la începutul perioadei în sumă de 42 112,74 lei, venituri în sumă de 165 000,00 lei, din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid în sumă de 85 000,00 lei și din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice cu venituri din țară în sumă de 80 000,00 lei. Declarațiile privind mijloacele bănești în mărime de 165 000,00 lei depuse în contul „Fond electoral” pe 30 septembrie 2024 și 1 octombrie 2024 au fost prezentate Comisiei. De asemenea, în raport se mai arată venituri și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluate la 1 100,00 lei și venituri și cheltuieli din donații de la persoane juridice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață, evaluate la 290,00 lei. Cheltuieli s-au efectuat în sumă de 181 391,44 lei, dintre care pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, pentru organizarea activităților cu caracter politic și electoral, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar și cheltuieli pentru organizarea de întruniri, manifestații publice, seminare și/sau cursuri de instruire desfășurate pe teritoriul țării. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 25 721,30 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr de 135 de voluntari în sumă totală evaluată la 85 050,00 lei.
Informația detaliată despre veniturile și cheltuielile suportate este dată în anexa nr. 6.
3.7. Raportul prezentat de către candidatul independent, Andrei Năstase, conține date despre sold la începutul perioadei în sumă de 376 049,86 lei și venituri în sumă de 566 761,29 lei, din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice cu venituri din afara țării. Declarațiile privind mijloacele bănești în mărime de 490 161,29 lei depuse în contul „Fond electoral” pe 30 septembrie 2024, 1 octombrie 2024, 2 octombrie 2024 și 4 octombrie 2024 au fost prezentate Comisiei, însă declarația privind mijloacele bănești în mărime de 76 600,00 lei depuse în contul „Fond electoral” pe 4 octombrie 2024 a fost expediată tardiv, la data de 10 octombrie 2024. Cheltuieli s-au efectuat în sumă de 48 477,58 lei, dintre care pentru materiale promoționale și pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 894 333,57 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr de 90 de voluntari în sumă totală evaluată la 9 000,00 lei.
În context, de reținut că, în corespundere cu art. 56 alin. (9) din Codul electoral și pct.63 din regulament, utilizarea mijloacelor financiare din contul „Fond electoral” poate fi efectuată doar după declararea lor în scris la Comisia Electorală Centrală. Candidatul independent, Andrei Năstase, a declarat aceste mijloace tardiv, deci nu a respectat această dispoziție legală.
Anterior, grupul de inițiativă pentru colectarea semnăturilor în susținerea candidatului Andrei Năstase a utilizat mijloace financiare fără a le declara în prealabil la Comisia Electorală Centrală în modul stabilit, contrar prevederilor art. 56 alin. (9) din Codul electoral nr. 325/2022, fapt constatat prin hotărârea nr. 2824 din 16 septembrie 2024. În legătură cu aceasta grupul a fost atenționat, iar prin hotărârea nr. 3065 din 12 octombrie 2024, pentru nerespectarea prevederilor art. 58 alin. (3) lit. a) din Codul electoral nr. 325/2022, inclusiv a graficului de raportare prevăzut în Programul calendaristic, candidatului independent, Andrei Năstase, i-a fost aplicată sancțiunea avertismentului.
Prin urmare, se atestă un comportament continuu de încălcare a disciplinei financiare al candidatului independent, Andrei Năstase, care atrage după sine aplicarea unei noi sancțiuni de avertisment, pentru nerespectarea repetată a art. 56 alin. (9) din Codul electoral și pct.63 din regulament.
Informația detaliată despre veniturile și cheltuielile suportate este dată în anexa nr. 7.
3.8. Raportul prezentat de către concurentul electoral, Blocul Electoral „ÎMPREUNĂ”, care l-a desemnat pe candidatul Octavian Țîcu, conține date despre sold la începutul perioadei în sumă de 95 156,50 lei și cheltuieli în sumă de 35 396,00 lei, dintre care pentru retribuirea muncii (cheltuieli de personal), pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar și cheltuieli pentru consultanță juridică, achitarea onorariilor avocaților, ale executorilor și ale experților. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 59 760,50 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr de 89 de voluntari în sumă totală evaluată la 26 900,00 lei.
Informația detaliată despre veniturile și cheltuielile suportate este dată în anexa nr. 8.
3.9. Raportul prezentat de către candidatul independent, Victoria Furtună, conține date despre venituri în sumă de 587 370,32 lei, din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice cu venituri din țară în sumă de 306 800,00, din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice cu venituri din afara țării în sumă de 120 570,32 și din mijloace financiare provenite din donații de la persoane juridice în sumă de 160 000,00 lei. Declarațiile privind mijloacele bănești în mărime de 359 370,32 lei depuse în contul „Fond electoral” pe 1 octombrie 2024, 2 octombrie 2024 și 3 octombrie 2024 au fost prezentate Comisiei, însă declarațiile privind mijloacele bănești în mărime de 188 000,00 lei depuse în contul „Fond electoral” pe 3 octombrie 2024 și 40 000,00 lei depuse în contul „Fond electoral” pe 4 octombrie 2024 au fost prezentate tardiv, la data de 10 octombrie 2024. Conform registrului donațiilor rambursate ca urmare a depășirii plafoanelor stabilite în conformitate cu prevederile Codului electoral se constată o sumă în mărime de 8 000,00 lei, primită la 2 octombrie 2024 de la donatorul Furtună Sergiu, care i-a fost rambursată. Cheltuieli s-au efectuat în sumă de 546 552,61 lei, dintre care pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, pentru organizarea activităților cu caracter politic și electoral și cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 40 817,71 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține valoarea zero.
Potrivit art. 56 alin. (9) din Codul electoral și pct. 63 din regulament, mijloacele financiare din contul cu mențiunea „Fond electoral” pot fi utilizate numai după ce sunt declarate în scris la Comisia Electorală Centrală conform modelului din anexa nr. 3 la regulament. În context, candidatul Victoria Furtună, desemnată de adunarea cetățenilor, a utilizat mijloace financiare fără a le declara în prealabil la Comisie în modul stabilit.
Anterior, candidatul independent, Victoria Furtună, a prezentat Comisiei informația despre deschiderea contului cu mențiunea „Fond electoral” tardiv, adică cu 2 zile mai târziu, încâlcind astfel prevederile art. 56 alin. (5) din Codul electoral nr. 325/2022 și pct. 15 sbp. (6) din regulament, fapt constatat prin hotărârea nr. 3065 din 12 octombrie 2024, în legătură cu aceasta fiindu-i aplicată măsura atenționării.
Prin urmare, în vederea atingerii scopului legitim de a fi respectate prevederile legale, luând în considerare și abaterea comisă, Comisia consideră rezonabil de atenționa candidatul Victoria Furtună, desemnată de adunarea cetățenilor, asupra necesității de a respecta prevederile art. 56 alin. (9) din Codul electoral nr. 325/2022 și pct. 63 din regulament.
Informația detaliată despre veniturile și cheltuielile suportate este dată în anexa nr. 9.
3.10. Raportul prezentat de către candidatul independent, Tudor Ulianovschi, conține date despre sold la începutul perioadei în sumă de 6 893,00 lei și venituri în sumă de 146 041,07 lei, din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice cu venituri din țară în sumă de 68 000,00 lei, din mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din afara țării în sumă de 28 041,07 lei și din mijloace financiare provenite din donații de la persoane juridice în sumă de 50 000,00 lei. Declarațiile privind mijloacele bănești în mărime de 146 041,07 lei depuse în contul „Fond electoral” pe 1 octombrie 2024, 2 octombrie 2024, 3 octombrie 2024, 4 octombrie 2024 și 6 octombrie 2024 au fost prezentate Comisiei. De asemenea, în raport se mai arată venituri și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluate la 16 374,00 lei. Cheltuieli s-au efectuat în sumă de 145 905,50 lei, dintre care pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, pentru organizarea activităților cu caracter politic și electoral, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar și cheltuieli pentru organizarea de întruniri, manifestații publice, seminare și/sau cursuri de instruire desfășurate pe teritoriul țării. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 7 028,57 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr de 7 voluntari în sumă totală evaluată la 3 125,01 lei.
Suplimentar, Comisia a constatat că persoana fizică, Tudor Ulianovschi, conform informațiilor prezentate de către SFS nr. 26-15/20-07/170370, înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/17335 din 15.10.2024, acesta a deținut relații contractuale cu agentul economic Global Print Grup S.R.L., *********, conform contractului ********* din 26.09.2024. În zilele de 05.07.2024,16.07.2024,18.07.2024, 31.07.2024 și 31.07.2024 a recepționat și achitat, conform facturii fiscale eliberate de agentul economic, corturi cu preț de 45 000,00 lei, utilizate de acesta inclusiv în săptămânile 1, 2 și 3, care însă nu au fost raportate ca proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață.
Corespunzător, fiindu-i aplicată sancțiunea avertismentului pentru nerespectarea prevederilor art.54 alin. (6) lit. (d) din Codul electoral nr. 325/2022 prin hotărârea Comisiei nr. 3065 din 12.10.2024, acesta la data de 12.10.2024 a prezentat raportul corectat pentru săptămâna a 3-a (perioada de raportare 30.09.2024-06.10.2024), indicând venituri din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață în valoare de 10 500 lei (doar pentru 7 corturi).
De asemenea, candidatul independent, Tudor Ulianovschi, pentru săptămâna a 2-a (perioada raportată 23.09.2024-29.09.2024), a deținut relații contractuale cu agentul economic Bluestone S.R.L., *********, conform contractului ********* din 26.09.2024. Pe 27.09.2024 și 28.09.2024 a recepționat (pliante, postere si laterale) în valoare de 259 500,00 lei și a achitat, conform facturilor fiscale eliberate de agentul economic, doar suma de 30 000,00 lei, înregistrând o datorie față de agentul economic în mărime de 229 500,00 lei. Se reține că în săptămâna 3 de raportare (29 septembrie – 6 octombrie 2024) candidatul independent, Tudor Ulianovschi, nu a stins suma de 229 500,00 lei pe care o datorează Bluestone S.R.L.
Prin urmare, în vederea atingerii scopului legitim de a fi respectate prevederile legale, luând în considerare și comportamentul neglijent față de condițiile de finanțare reglementate de cod, Comisia consideră rezonabil de a-i aplica lui Tudor Ulianovschi sancțiunea avertismentului și de a-l obliga să corecteze raportul prezentat și să respecte condițiile de la art. 54 alin. (6) lit. d) din Codul electoral nr.325/2022.
Informația detaliată despre veniturile și cheltuielile suportate este dată în anexa nr. 10.
3.11. Raportul prezentat de către candidatul independent, Natalia Morari, conține date despre venituri în sumă de 418 557,29 lei, din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice cu venituri din țară în sumă de 105 000,00 lei și din mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din afara țării în sumă de 313 557,29 lei. Declarațiile privind mijloacele bănești în mărime de 418 557,29 lei depuse în contul „Fond electoral” pe 1 octombrie 2024, 2 octombrie 2024, 3 octombrie 2024 și 4 octombrie 2024 au fost prezentate Comisiei. De asemenea, în raport se mai arată venituri și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluate la 179 754,87 lei și venituri și cheltuieli din donații de la persoane juridice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață, evaluate la 17 760,00 lei. Cheltuieli s-au efectuat în sumă de 417 012,17 lei, dintre care pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare și cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 1 545,12 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr de 9 voluntari în sumă totală evaluată la 12 409,71 lei.
Informația detaliată despre veniturile și cheltuielile suportate este dată în anexa nr. 11.
4. În conformitate cu art. 54 alin. (5) lit. d), f) și g) din Codul electoral, prin platforma de interoperabilitate MConnect ce permite schimbul de date în cadrul sectorului public, precum și între sectorul public și cel privat, Comisia a verificat dacă în privința a cinci donatori persoane juridice, care figurează în rapoartele privind finanțarea campaniei electorale prezentate de Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova”, Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”, candidatul independent, Irina Vlah, Partidul Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei”, candidatul independent, Tudor Ulianovschi, și candidatul independent, Victoria Furtună, există sau nu restricții stabilite de lege.
În contextul normelor vizate, Comisia a constatat abateri, adică restanțe față de bugetul public național în cazul următoarelor persoane juridice: 1) I.I. „Anastasia Colibaba”, care a făcut donații sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață Partidului Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova”; 2) persoana juridică „Sivant-Com” S.R.L., care la 30 septembrie 2024 a donat Partidului Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” suma de 20 000,00 lei; 3) Î.I. „Veronica Barcari”, care a făcut donații sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață Partidului Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”; 4) „VAROS-PAN” S.R.L., CAP Ciobalaccia, SA Baza de transport auto nr. 9 din Dondușeni și FPC „Service-Auto” S.R.L., care au făcut donații sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață candidatului independent, Irina Vlah.
Comisia va solicita suplimentar Serviciului Fiscal de Stat să prezinte informația privind lipsa sau existența restanțelor față de bugetul public național la data efectuării donațiilor de către persoanele juridice respective.
Au mai fost constatate abateri de la prevederile art. 54 alin. (5) lit. d) din Codul electoral în cazul S.R.L. „Beton Service”, care a făcut donații sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață Partidului Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” și „VAROS-PAN” S.R.L., care a făcut donații sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață candidatului independent, Irina Vlah, aceste două persoane juridice având în ultimii trei ani înainte de începerea perioadei electorale încheiate contracte de achiziții publice de lucrări, bunuri sau servicii în sensul Legii nr. 131/2015 privind achizițiile publice sau care au beneficiat de ajutoare de stat în sensul Legii nr. 139/2012 cu privire la ajutorul de stat.
5. În conformitate cu art. 57 – 59 din Codul electoral nr. 325/2022 și pct. 40 din regulament, donațiile ce depășesc 3 salarii medii pe economie stabilite pentru anul respectiv se verifică de Comisia Electorală Centrală sub aspectul declarării surselor de venit sau obligațiilor fiscale ce decurg din acesta. În cazul existenței suspiciunilor rezonabile privind nerespectarea legislației fiscale, Comisia Electorală Centrală face verificări și, dacă e cazul, întreprinde măsuri pentru tragerea la răspundere contravențională și/sau, după caz, sesizează Serviciului Fiscal de Stat pentru a fi efectuate verificări în limitele competențelor funcționale.
Prin platforma de interoperabilitate MConnect, Comisia a verificat și existența surselor de venit ce vizează donatorii care figurează în raportul privind finanțarea campaniei electorale a candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova, Maia Sandu.
Informația detaliată despre acești donatori și sumele donate este dată în tabelul ce urmează.
Nr. d/o |
Numele, prenumele donatorului |
Sex (masculin / feminin) |
Membru (da/nu) |
Ziua, luna și anul nașterii |
Locul de muncă |
Funcția deținută (ocupația/genul de activitate) |
Statut special, în sensul Legii nr.133/2016 (da/nu) |
Sursa de venit |
Data încasării |
Suma donației (lei) |
|||
Persoane fizice cu venituri din țară |
Persoane fizice cu venituri din străinătate |
||||||||||||
în numerar |
prin transfer |
în numerar |
prin transfer |
||||||||||
1 |
Chetrusca Vladislav Ion |
m |
nu |
nu |
salariu |
30.09.2024 |
0,00 |
82 200,00 |
0,00 |
0,00 |
|||
2 |
Bostan Victor |
m |
nu |
da |
dividende |
30.09.2024 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
82 200,00 |
|||
3 |
Meraji Nicolai |
m |
nu |
nu |
salariu |
30.09.2024 |
0,00 |
82 200,00 |
0,00 |
0,00 |
|||
4 |
Tricolici Nicolae |
m |
nu |
nu |
salariu |
01.10.2024 |
0,00 |
50 000,00 |
0,00 |
0,00 |
|||
5 |
Nastas Iurie |
m |
nu |
nu |
dividende |
03.10.2024 |
0,00 |
82 200,00 |
0,00 |
0,00 |
|||
6 |
Sidorov Leonid |
m |
nu |
nu |
salariu |
03.10.2024 |
0,00 |
50 000,00 |
0,00 |
0,00 |
|||
7 |
Scemeliov Mihail |
m |
nu |
nu |
salariu |
03.10.2024 |
0,00 |
50 000,00 |
0,00 |
0,00 |
|||
8 |
Vrabie Natalia |
f |
nu |
nu |
salariu |
04.10.2024 |
0,00 |
82 000,00 |
0,00 |
0,00 |
|||
9 |
Solomon Mariana |
f |
nu |
nu |
salariu |
04.10.2024 |
0,00 |
50 000,00 |
0,00 |
0,00 |
|||
10 |
Gogu Ludmila |
f |
nu |
|
nu |
salariu |
04.10.2024 |
0,00 |
50 000,00 |
0,00 |
0,00 |
Ca urmare a verificărilor efectuate, se constată că donațiile făcute candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova, Maia Sandu, de către donatorii sus-menționați, nu depășesc limita de 30% din venitul înregistrat al acestora pentru anul 2023.
Prin platforma de interoperabilitate MConnect, Comisia a verificat și existența surselor de venit ce vizează donatorii care figurează în raportul privind finanțarea campaniei electorale al candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova, Renato Usatîi.
Informația detaliată despre acești donatori și sumele donate este dată în tabelul ce urmează.
Nr. d/o |
Numele, prenumele donatorului |
Sex (masculin / feminin) |
Membru (da/nu) |
Ziua, luna și anul nașterii |
Locul de muncă |
Funcția deținută (ocupația/genul de activitate) |
Statut special, în sensul Legii nr.133/2016 (da/nu) |
Sursa de venit |
Data încasării |
Suma donației (lei) |
|||
Persoane fizice cu venituri din țară |
Persoane fizice cu venituri din străinătate |
||||||||||||
în numerar |
prin transfer |
în numerar |
prin transfer |
||||||||||
1 |
Roșca Liviu |
m |
nu |
nu |
salariu |
30.09.2024 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
77 440,00 |
|||
2 |
Popușoi Arinel |
m |
da |
nu |
Salariu, dividende, arendă |
03.10.2024 |
0,00 |
50 000,00 |
0,00 |
0,00 |
|||
3 |
Sanduleac Victor |
m |
nu |
nu |
salariu |
03.10.2024 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
82 187,28 |
|||
4 |
Babii Oleg |
m |
nu |
nu |
devidende |
04.10.2024 |
0,00 |
80 000,00 |
0,00 |
0,00 |
Ca urmare a verificărilor efectuate, se constată că donațiile făcute concurentului electoral, Partidul politic „Partidul Nostru”, care l-a desemnat pe candidatul Renato Usatîi, de către donatorii Popușoi Ariel și Babii Oleg, nu depășesc limita de 30% din veniturile înregistrate ale acestora pentru anul 2023.
În ceea ce privește veniturile înregistrate pe parcursul anului 2023 pe teritoriul Republicii Moldova ale persoanelor pe nume Roșca Liviu și Sanduleac Victor, donatori ai concurentului electoral, Partidul politic „Partidul Nostru”, care l-a desemnat pe candidatul Renato Usatîi, Comisia a constatat lipsa acestora.
În acest context, Comisia i-a solicitat concurentului electoral, Partidul politic „Partidul Nostru”, care l-a desemnat pe candidatul Renato Usatîi, să prezinte actele confirmative privind veniturile obținute de către Roșca Liviu și Sanduleac Victor peste hotarele Republicii Moldova pe parcursul anului 2023.
Prin adresele înregistrate la Comisie sub nr. CEC-7/1055 din 15 octombrie 2024 și nr. CEC-7/1056 din 15 octombrie 2024, concurentul electoral, Partidul politic „Partidul Nostru”, care l-a desemnat pe candidatul Renato Usatîi, a prezentat Comisiei informațiile privind veniturile obținute de către Roșca Liviu și Sanduleac Victor peste hotarele Republicii Moldova pe parcursul anului 2023.
Ca urmare a verificărilor efectuate, se constatat că donațiile făcute concurentului electoral, Partidul politic „Partidul Nostru”, care l-a desemnat pe candidatul Renato Usatîi, de către donatorii Roșca Liviu și Sanduleac Victor, nu depășesc limita de 30% din veniturile înregistrate ale acestora peste hotarele țării pentru anul 2023.
Prin platforma de interoperabilitate MConnect, Comisia a verificat și existența surselor de venit ce vizează donatorii care figurează în raportul privind finanțarea campaniei electorale al Partidului Politic „Partidul pentru Viitorul Moldovei”, care l-a desemnat pe candidatul Vasile Tarlev la funcția de Președinte al Republicii Moldova.
Informația detaliată despre acești donatori și sumele donate este dată în tabelul ce urmează.
Nr. d/o |
Numele, prenumele donatorului |
Sex (masculin / feminin) |
Membru (da/nu) |
Ziua, luna și anul nașterii |
Locul de muncă |
Funcția deținută (ocupația/genul de activitate) |
Statut special, în sensul Legii nr.133/2016 (da/nu) |
Sursa de venit |
Data încasării |
Suma donației (lei) |
|||
Persoane fizice cu venituri din țară |
Persoane fizice cu venituri din străinătate |
||||||||||||
în numerar |
prin transfer |
în numerar |
prin transfer |
||||||||||
1 |
TopolencoAlexandr |
m |
nu |
nu |
salariu |
03.10.2024 |
0,00 |
45 000,00 |
0,00 |
0,00 |
Ca urmare a verificărilor efectuate, se constată că donația făcută Partidului Politic „Partidul pentru Viitorul Moldovei”, care l-a desemnat pe candidatul Vasile Tarlev la funcția de Președinte al Republicii Moldova, de către donatorul sus-menționat, nu depășește limita de 30% din venitul înregistrat al acestuia pentru anul 2023.
Prin platforma de interoperabilitate MConnect, Comisia a verificat și existența surselor de venit ce vizează donatorii care figurează în raportul privind finanțarea campaniei electorale al candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova, Irina Vlah.
Informația detaliată despre acești donatori și sumele donate este dată în tabelul ce urmează.
Nr. d/o |
Numele, prenumele donatorului |
Sex (masculin / feminin) |
Membru (da/nu) |
Ziua, luna și anul nașterii |
Locul de muncă |
Funcția deținută (ocupația/genul de activitate) |
Statut special, în sensul Legii nr.133/2016 (da/nu) |
Sursa de venit |
Data încasării |
Suma donației (lei) |
|||
Persoane fizice cu venituri din țară |
Persoane fizice cu venituri din străinătate |
||||||||||||
în numerar |
prin transfer |
în numerar |
prin transfer |
||||||||||
1 |
Lascionov Maxim |
m |
nu |
nu |
salariu |
30.09.2024 |
0,00 |
80 000,00 |
0,00 |
0,00 |
|||
2 |
Goncear Alexei |
m |
nu |
nu |
salariu |
30.09.2024 |
0,00 |
80 000,00 |
0,00 |
0,00 |
|||
3 |
Scura Vasile |
m |
nu |
nu |
salariu |
30.09.2024 |
0,00 |
82 200,00 |
0,00 |
0,00 |
|||
4 |
Tuceac Natalia |
f |
nu |
nu |
salariu |
02.10.2024 |
0,00 |
80 000,00 |
0,00 |
0,00 |
|||
5 |
Tuceac Alexandru |
m |
nu |
nu |
salariu |
02.10.2024 |
0,00 |
82 200,00 |
0,00 |
0,00 |
|||
6 |
Cebotareva Tatiana |
f |
nu |
nu |
salariu |
02.10.2024 |
0,00 |
82 200,00 |
0,00 |
0,00 |
|||
7 |
Lucov Alexei |
m |
nu |
nu |
salariu |
04.10.2024 |
0,00 |
80 000,00 |
0,00 |
0,00 |
|||
8 |
Goncear Ludmila |
f |
nu |
nu |
salariu |
04.10.2024 |
0,00 |
60 000,00 |
0,00 |
0,00 |
Ca urmare a verificărilor efectuate, se constată că donațiile făcute candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova, Irina Vlah, de către donatorii Lascionov Maxim, Goncear Alexei, Scura Vasile, Tuceac Alexandru, Cebotareva Tatiana, Lucov Alexei și Goncear Ludmila nu depășesc limita de 30% din venitul înregistrat al acestora pentru anul 2023.
În ceea ce privește veniturile înregistrate pe parcursul anului 2023 pe teritoriul Republicii Moldova ale persoanei pe nume Tuceac Natalia, care, de asemenea, a donat candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova, Irina Vlah, la 2 octombrie 2024 suma de 80 000,00 lei, Comisia a constatat venituri înregistrate pe parcursul anului 2023 în sumă de 118 476,33 lei.
Deci se constată că donația făcută candidatului independent Irina Vlah de către cet. Tuceac Natalia în sumă de 80 000,00 lei depășește plafonul de 30% cu 44 450,00 lei.
Comisia menționează că, potrivit art. 57 alin. (5) din Codul electoral nr. 325/2022, donațiile făcute peste plafoanele stabilite sunt virate în bugetul de stat în baza hotărârii Comisiei Electorale Centrale, prezentându-i dovada.
Prin platforma de interoperabilitate MConnect, Comisia a verificat și existența surselor de venit ce vizează donatorii care figurează în raportul privind finanțarea campaniei electorale al candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova, Andrei Năstase.
Informația detaliată despre acești donatori și sumele donate este dată în tabelul ce urmează.
Nr. d/o |
Numele, prenumele donatorului |
Sex (masculin / feminin) |
Membru (da/nu) |
Ziua, luna și anul nașterii |
Locul de muncă |
Funcția deținută (ocupația/genul de activitate) |
Statut special, în sensul Legii nr.133/2016 (da/nu) |
Sursa de venit |
Data încasării |
Suma donației (lei) |
|||
Persoane fizice cu venituri din țară |
Persoane fizice cu venituri din străinătate |
||||||||||||
în numerar |
prin transfer |
în numerar |
prin transfer |
||||||||||
1 |
Olesea Eșanu |
f |
nu |
nu |
salariu |
30.09.2024 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
77 246,40 |
|||
2 |
Simion Isac |
m |
nu |
nu |
salariu |
01.10.2024 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
77 014,08 |
|||
3 |
Cristina Cerevatîi |
f |
nu |
nu |
salariu |
01.10.2024 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
77 200,00 |
|||
4 |
Sergiu Spinenco |
m |
nu |
nu |
salariu |
02.10.2024 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
57 475,40 |
|||
5 |
Mihail Eșanu |
m |
nu |
nu |
salariu |
04.10.2024 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
76800,00 |
|||
6 |
Oleg Harghel |
m |
nu |
nu |
salariu |
04.10.2024 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
76800,00 |
|||
7 |
Doina Harghel |
f |
nu |
nu |
salariu |
04.10.2024 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
76600,00 |
Ca urmare a verificărilor veniturilor înregistrate pe parcursul anului 2023 pe teritoriul Republicii Moldova ale persoanelor pe nume Olesea Eșanu, Simion Isac, Cristina Cerevatîi, Sergiu Spinenco, Mihail Eșanu, Oleg Harghel și Doina Harghel, donatori ai candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova, Andrei Năstase, Comisia a constatat lipsa acestora.
În acest context, Comisia i-a solicitat candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova, Andrei Năstase, să prezinte actele confirmative privind veniturile obținute peste hotarele Republicii Moldova pe parcursul anului 2023 de către persoanele sus-menționate.
Prin adresa înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/893 din 8 octombrie 2024, candidatul independent, Andrei Năstase, a prezentat Comisiei informația privind veniturile obținute de către Olesea Eșanu, Simion Isac, Cristina Cerevatîi, Sergiu Spinenco, Mihail Eșanu, Oleg Harghel și Doina Harghel peste hotarele Republicii Moldova pe parcursul anului 2023.
Ca urmare a verificărilor efectuate, se constată că donațiile făcute candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova, Andrei Năstase, de către donatorii sus-menționați, nu depășesc limita de 30% din venitul înregistrat al acestora pentru anul 2023.
6. În conformitate cu art. 56 alin. (11) din Codul electoral, banca la care este deschis contul cu mențiunea „Fond electoral” informează săptămânal, pentru întreaga săptămână de raportare precedentă, prin mijloace electronice, Comisia Electorală Centrală despre rulajul mijloacelor bănești și soldul în conturile bancare respective. În acest sens, toate instituțiile bancare, la care și-au deschis contul cu mențiunea „Fond electoral” concurenții electorali: Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” care l-a desemnat pe candidatul Alexandr Stoianoglo, Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” care l-a desemnat pe candidatul Maia Sandu, Partidul politic „Partidul Nostru” care l-a desemnat pe candidatul Renato Usatîi, Partidul Politic „Partidul pentru Viitorul Moldovei” care l-a desemnat pe candidatul Vasile Tarlev, candidatul independent, Irina Vlah, Partidul Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei” care l-a desemnat pe candidatul Ion Chicu, candidatul independent, Andrei Năstase, Blocul Electoral „ÎMPREUNĂ” care l-a desemnat pe candidatul Octavian Țîcu, candidatul independent, Victoria Furtună, candidatul independent, Tudor Ulianovschi, și candidatul independent, Natalia Morari, și-au onorat obligațiunea de a prezenta informația cu privire la rulajul mijloacelor bănești în acest cont.
7. Conform art. 26 alin. (1) lit. e), art. 58 alin. (5), (8) și (9) din Codul electoral nr. 325/2022 și pct. 81 și 88 din regulament, rapoartele prezentate de către participanții la referendum au fost plasate pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale (www.cec.md), la rubrica „Finanțarea partidelor”/„Rapoarte financiare prezentate prin SSI „Control Financiar” și, respectiv, la rubrica „Alegeri și referendumuri”/„Alegeri prezidențiale din 20.10.2024”/„Susținerea financiară”, în cazul informațiilor privind deschiderea sau nedeschiderea conturilor cu mențiunea „Fond electoral” și rapoartelor prezentate pe suport de hârtie, cu respectarea legislației privind protecția datelor cu caracter personal.
În temeiul art. 26, 32, 51, 53-59, art. 54 alin. (1), art. 56 alin. (8) și (9) și art. 102 alin. (2) lit. b) și c) din Codul electoral nr. 325/2022, art. 146 alin. (1) lit. a) și e) din Codul administrativ și în conformitate cu Regulamentul privind finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1185/2023, Programul calendaristic pentru realizarea acțiunilor de organizare și desfășurare a alegerilor pentru funcția de Președinte al Republicii Moldova și a referendumului republican constituțional din 20 octombrie 2024, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 2633/2024, Comisia Electorală Centrală hotărăşte:
1. Se ia act de informația cu privire la deschiderea contului bancar cu mențiunea „Fond electoral”, prezentată de concurentul electoral, Partidul Politic „Partidul pentru Viitorul Moldovei”, care a desemnat candidatul Vasile Tarlev.
2. Se ia act de datele din rapoartele prezentate la situația din 7 octombrie 2024 privind finanțarea campaniei electorale menționate în subpunctele 3.1, 3.2, 3.3, 3.4, 3.5, 3.6, 3.7, 3.8, 3.9, 3.10 și 3.11 din partea motivată a prezentei hotărâri.
3. Se aplică sancțiunea avertismentului concurentului electoral, Partidul Politic „Partidul pentru Viitorul Moldovei”, care l-a desemnat pe candidatul Vasile Tarlev, pentru nerespectarea prevederilor pct. 631 din Regulamentul privind finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1185/2023, și sancțiunea avertismentului pentru nerespectarea prevederilor art. 54 alin. (6) lit. d) din Codul electoral nr. 325/2022 și se somează să prezinte raportul privind finanțarea campaniei electorale corectat, până la ora 17:00 a zilei de 19 octombrie 2024.
4. Se aplică concurentului electoral, Partidul Politic „Partidul pentru Viitorul Moldovei”, care l-a desemnat pe candidatul Vasile Tarlev, sancțiunea complementară sub formă de lipsire de alocații de la bugetul de stat pentru o perioadă de 12 luni, începând cu luna noiembrie 2024.
5. Se aplică sancțiunea avertismentului candidatului independent, Andrei Năstase, pentru nerespectarea prevederilor art. 56 alin. (9) din Codul electoral nr. 325/2022 și pct. 63 din Regulamentul privind finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1185/2023.
6. Se aplică sancțiunea avertismentului candidatului independent, Tudor Ulianovschi, pentru nerespectarea prevederilor art. 54 alin. (6) lit. d) din Codul electoral nr. 325/2022 și se somează să prezinte referința și raportul privind finanțarea campaniei electorale corectat, până la ora 17:00 a zilei de 19 octombrie 2024.
7. Se somează Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” să verse în bugetul de stat suma de 500,00 lei primită ca donație sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață de la „Beton Service” S.R.L., cu încălcarea prevederilor art. 54 alin. (5) lit. d) din Codul electoral nr. 325/2022 (fapt constatat la pct. 4 din partea motivată a prezentei hotărâri), precum și să informeze, până la ora 17:00 a zilei de 21 octombrie 2024, despre măsurile întreprinse, și să prezinte documentele ce confirmă virarea în bugetul de stat a sumei menționate.
8. Se somează candidatul independent, Irina Vlah, să verse în bugetul de stat suma de 3 000,00 lei primită ca donație sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață de la „VAROS-PAN” S.R.L., cu încălcarea prevederilor art. 54 alin. (5) lit. d) din Codul electoral nr. 325/2022 (fapt constatat la pct. 4 din partea motivată a prezentei hotărâri), precum și să informeze, până la ora 17:00 a zilei de 21 octombrie 2024, despre măsurile întreprinse, și să prezinte documentele ce confirmă virarea în bugetul de stat a sumei menționate.
9. Se somează candidatul independent, Irina Vlah, să verse în bugetul de stat suma de 44 450,00 lei primită ca donație de la cet. Tuceac Natalia cu încălcarea prevederilor art. 57 alin. (4) pct. 1) lit. a) din Codul electoral nr. 325/2022 și pct.31 Regulamentul privind finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1185/2023 (fapt constatat la pct. 5 din partea motivată a prezentei hotărâri) precum și să informeze, până la ora 17:00 a zilei de 21 octombrie 2024, despre măsurile întreprinse, și să prezinte documentele ce confirmă virarea în bugetul de stat a sumei menționate.
10. Se sesizează Procuratura Anticorupție în legătură cu donațiile în proporții mari făcute de persoanele juridice Bluestone S.R.L., *********, concurentului electoral, Partidul Politic „Partidul pentru Viitorul Moldovei”, care l-a desemnat pe candidatul Vasile Tarlev, neindicate în rapoartele financiare, considerate ca finanțare ilegală în cadrul campaniei electorale.
11. Prezenta hotărâre se transmite, spre informare, părților vizate.
12. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale și poate fi contestată în decurs de 3 zile, fără respectarea procedurii prealabile, la Curtea de Apel Chișinău (adresă: str. Teilor nr. 4, mun. Chișinău).
Președinta
Comisiei Electorale Centrale Angelica CARAMAN
Chișinău, 18 octombrie 2024
Nr. 3123
[1] https://cec.md/ro/cu-privire-la-stabilirea-plafonului-general-la-nivel-national-al-2751_110609.htm