Nr. 1483 - cu privire la unele sesizări ale Inspectoratului de Poliție Bălți și contestația nr. CEC-10ALG/24 din 20 octombrie 2023 a domnului Liviu Vovc, candidat din partea Partidului Politic „Platforma Demnitate și Adevăr”

  • 24.10.2023
  • 1276
  • 0

H O T Ă R Â R E

cu privire la unele sesizări ale Inspectoratului de Poliție Bălți și contestația

nr. CEC-10ALG/24 din 20 octombrie 2023 a domnului Liviu Vovc, candidat din partea

Partidului Politic „Platforma Demnitate și Adevăr”

 

I. Aspecte introductive

1. La data de 17 octombrie 2023, Consiliul electoral al circumscripției electorale Bălți nr. 2 a remis după competență Comisiei Electorale Centrale următoarele sesizări ale Inspectoratului de Poliție Bălți:

  1. Sesizarea nr. 34/2319513 din 16 octombrie 2023, înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/8275 din 17 octombrie 2023. Conform acesteia, la 15 octombrie 2023, între orele 16:00 – 17:00, pe strada Lăpușneanu nr. 10 din mun. Bălți, deputatul în Parlamentul Republicii Moldova, doamna Marina Tauber, împreună cu doamna Victoria Șapa, candidatul la funcția de primar al mun. Bălți din partea Partidului Politic „ȘANSĂ”, au desfășurat o întrunire cu cetățenii, unde au prezentat programul electoral al ultimei și au distribuit pliante informative (anexate la sesizare) care nu corespund regulilor prevăzute la art. 70 alin. (6) din Codul electoral nr. 325/2022 și pct. 19 din Regulamentul privind modul de furnizare, distribuire și difuzare a publicității politice, electorale și a mesajelor de interes public, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1155/2023. Se menționează în sesizare că persoanele care repartizau materialele politice nu dispuneau de documente, care ar demonstra activitatea de participare a acestora;
  2. Sesizarea nr. 34/2319473 din 13 octombrie 2023, înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/8277 din 17 octombrie 2023. Conform acesteia, pe parcursul zilei de 13 octombrie 2023, un voluntar al Partidului Politic Partidul „RENAȘTERE”, în Piața V. Alecsandri nr. 8 din mun. Bălți, a repartizat cetățenilor din mun. Bălți pliante electorale care nu corespund prevederilor art. 9 al Legii nr. 62/2022 cu privire la publicitate, iar voluntarul nu dispunea de un contract/acord de prestare a serviciilor de difuzare a publicității electorale în acest sens;
  3. Sesizarea nr. 34/2319500 din 13 octombrie 2023, înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/8279 din 17 octombrie 2023. Potrivit acesteia, începând cu data de 8 iulie 2023 până pe 8 iulie 2025, în baza declarației prealabile depuse la Primăria mun. Bălți, înregistrată sub nr. 03-18/2371 din 3 iulie 2023, de către organizatorul Serghei Masleanchin, exponent al Partidului Politic Partidul „RENAȘTERE”, în mun. Bălți au fost instalate mai multe corturi în care se distribuie materiale cu caracter de publicitate electorală (anexate la sesizare) care nu corespund regulilor prevăzute la art. 70 alin. (6) din Codul electoral nr. 325/2022 și pct. 19 din Regulamentul privind modul de furnizare, distribuire și difuzare a publicității politice, electorale și a mesajelor de interes public, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1155/2023, și colectează semnături de la cetățeni pentru un presupus referendum. Totodată, a indicat că persoanele care repartizau materialele politice nu dispuneau de documente, care ar demonstra activitatea de participare a acestora.
  1. Sesizarea nr. 34/2319810 din 18 octombrie 2023, înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/8370 din 18 octombrie 2023. Conform acesteia, la data de 17 octombrie 2023, între orele 15:50 – 17:10, pe str. Lesecico nr. 16 din mun. Bălți, candidatul la funcția de primar al mun. Bălți din partea Partidului Politic „ȘANSĂ”, doamna Victoria Șapa, împreună cu deputatul în Parlamentul Republicii Moldova, doamna Marina Tauber, au desfășurat o întrunire cu cetățenii, la care au participat 45 de persoane, unde au prezentat programul electoral al ultimei și au distribuit pliante informative (similare celor specificate în sesizarea nr. CEC-7/8275 din 17 octombrie 2023) care nu corespund regulilor prevăzute la art. 70 alin. (6) din Codul electoral nr. 325/2022 și pct. 19 din Regulamentul privind modul de furnizare, distribuire și difuzare a publicității politice, electorale și a mesajelor de interes public, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1155/2023. Se menționează că persoanele care repartizau materialele politice nu dispuneau de documente, care ar demonstra activitatea de participare a acestora.
  2. La data de 19 octombrie 2023, Consiliul electoral al circumscripției electorale Bălți nr. 2 a remis după competență Comisiei Electorale Centrale sesizarea Inspectoratului de Poliție Bălți nr. 34/2319717 din 17 octombrie 2023, înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/8373 din 19 octombrie 2023. Conform acesteia, la intersecția străzilor Ștefan cel Mare cu Alexandr Pușkin din mun. Bălți, angajații poliției au observat patru persoane. Fiind legitimate, s-a stabilit că sunt simpatizante ale Partidului Politic „RENAȘTERE”, care dețineau asupra lor o cutie cu ziare și pliante cu publicitate electorală și urmau să o transporte la domiciliul unui alt simpatizant al acestui partid, pentru ca ulterior să fie difuzate sau răspândite în adiacentul str. Alexandr Pușkin din mun. Bălți.

În urma examinării cutiei, s-a stabilit că în aceasta erau 794 ziare „Partidul Politic renaștere, principiile renașterii”, 559 pliante „Partidul Politic renaștere, cu stimă către Bălțeni” și 339 ziare „Partidul Politic Renaștere cu titlu Moldova fără PAS”, unde în conținutul acestora s-a stabilit că este publicitate electorală și nu corespund Legii nr. 62/2022 cu privire la publicitate. Se menționează că persoanele respective nu au putut prezenta acte confirmative că sunt membrii partidului, nu dispuneau de un contract sau acord de prestare a serviciilor de difuzare/răspândire a publicității electorale conform prevederilor legii amintite.

În concluzia celor arătate, autorul sesizării conchide că acțiunile partidului în cauză întrunesc elementele contravenției prevăzute la art. 50 alin. (2) din Codul contravențional, și anume: producerea, distribuirea, furnizarea și/sau difuzarea materialelor publicitare de agitație electorală care nu întrunesc condițiile Legii nr.62/2022 cu privire la publicitate și ale Codului electoral nr.325/2022.

  1. Sesizarea nr. 34/2319856 din 19 octombrie 2023, înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/8429 din 19 octombrie 2023. Potrivit acesteia, la data de 16 octombrie 2023, un membru al Partidului Politic „RENAȘTERE” a repartizat cetățenilor din mun. Bălți, pe str. Cotorobai nr. 8-16, calendare electorale. În urma examinării acestora, s-a stabilit că ele conțin publicitate electorală și nu corespund prevederilor Legii nr. 62/2022. Astfel, activitatea desfășurată de membrul respectiv nu corespunde cu prevederile Codului electoral nr. 325/2022 și Legii nr. 62/2022 cu privire la publicitate și nu cade sub incidența prevederilor Legii nr. 26 privind întrunirile, din motiv că nu a desfășurat mitinguri, demonstrații sau întruniri, nu au fost chemați, adunați sau prezenți cetățeni în locuri publice, dar a repartizat/răspândit calendare politice cetățenilor mun. Bălți, a răspândit/difuzat informații despre Partidul Politic „RENAȘTERE”, promovând imaginea partidului cu scop de a-i determina pe alegători să-și dea votul la alegerile locale din toamna anului 2023.

Ca urmare a celor menționate, a constatat că în acțiunile partidului în cauză se întrunesc elementele contravenției prevăzute la art. 50 alin. (2) din Codul contravențional, și anume: producerea, distribuirea, furnizarea și/sau difuzarea materialelor publicitare de agitație electorală care nu întrunesc condițiile Legii nr.62/2022 cu privire la publicitate și ale Codului electoral nr.325/2022.

  1. Sesizarea nr. 34/2319858 din 19 octombrie 2023, înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/8435 din 20 octombrie 2023. Conform acesteia, pe str. Alexandru cel Bun nr. 2, candidatul la funcția de primar al mun. Bălți din partea Partidului politic „ȘANSĂ”, doamna Victoria Șapa, a desfășurat o întrunire cu cetățenii, unde a prezentat programul său electoral, iar susținătorii acesteia au distribuit pliante informative (similare celor specificate în sesizarea nr. CEC-7/8275 din 17 octombrie 2023), care conțin publicitate electorală și nu corespund regulilor prevăzute de alin. (6) al art. 70 din Codul electoral nr. 325/2022 și pct. 19 din Regulamentul privind modul de furnizare, distribuire și difuzare a publicității politice, electorale și a mesajelor de interes public, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1155/2023. Autorul sesizării arată că persoanele care repartizau materialele politice nu dispuneau de documente, care ar demonstra activitatea de participare a acestora.
  2. Sesizarea nr. 34/2319937 din 20 octombrie 2023, înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/8494 din 20 octombrie 2023. Conform acesteia, la data de 20 octombrie 2023, pe str. Soricii din mun. Bălți au fost oprite două persoane care dețineau asupra lor mai multe pliante de publicitate electorală și liste cu semnături pentru susținerea candidatului la postul de primar al mun. Bălți din partea Partidului Politic „ȘANSĂ”, care au comunicat că pliantele le-au preluat de la persoane necunoscute care s-au prezentat ca susținătoare ale partidului politic menționat și înmânau pliante în scop de informare.

În urma investigațiilor s-a stabilit că sunt 4 pliante, două în limba de stat, iar altele două în limba rusă (similare celor specificate în sesizarea nr. CEC-7/8275 din 17 octombrie 2023), care conțin publicitate electorală și nu corespund legislației electorale.

Persoanele respective nu au prezentat acte confirmative că sunt membri de partid și nu dispuneau de un contract sau acord de prestare a serviciilor de difuzare/răspândire a publicității electorale. Astfel, au fost stabilite elementele contravenției prevăzute la art. 50 alin. (2) din Codul contravențional.

  1. Prin contestația înregistrată la Comisie sub nr. CEC-10ALG/24 din 20 octombrie 2023, candidatul la funcția de primar și consilier în or. Ialoveni din partea Partidului Politic „Platforma Demnitate și Adevăr”, domnul Liviu Vovc, susține că Partidul Politic „ȘANSĂ” a încălcat legislația și prezintă ca probă un pliant electoral.

Arată că la data de 20 octombrie 2023 a primit de la susținătorii candidatului la funcția de primar al or. Ialoveni din partea partidului menționat, domnul Slobodaniuc Eduard, un pliant în calitate de agitație electorală cu programul electoral al acestuia și îndemnul de a fi votat. Pliantul conține textul „Tipărit la echipament propriu. Partidul Șansă, 4000 de ex., 12.10.2023”.

Contestatarul face trimitere la art. 70 alin. (9) din Codul electoral nr. 325/2023, conform căruia, „fiecare material publicitar al candidaților independenți, care declară pe propria răspundere că nu au utilizat servicii tipografice ale entităților specializate și nu au deschis contul bancar cu mențiunea „Fond electoral”, trebuie să conțină următoarele informații: numele/prenumele concurentului electoral, data tipăririi, tirajul materialului și mențiunea „Tipărit la echipament tehnic propriu””. Deci, în baza acestei prevederi, tipărirea materialelor care conțin agitație electorală la echipament tehnic propriu este permisă doar candidaților independenți, nu și celor din partea unui partid politic. În această situație, pliantele respective urmau să fie tipărite din surse financiare depuse pe contul bancar cu mențiunea „Fond electoral” al Partidului Politic „ȘANSĂ”. Consideră că în aceste cazuri, având calitatea de concurent electoral, îi este vătămat dreptul de a fi ales, deoarece fiind candidat din partea unui partid politic, achită toate cheltuielile pe care le suportă în campania electorală din contul „Fond electoral”, iar candidatul menționat mai sus, eludând legea, își finanțează ilegal campania electorală, fără a face achitările din contul „Fond electoral”.

Mai arată că președintele Partidului Politic „ȘANSĂ”, într-un interviu oferit la data de 13 octombrie 2023 unui post de televiziune național, a declarat că B.C. „Comerțbank” S.A. abia la data de 12 octombrie 2023 i-a deschis contul bancar cu mențiunea „Fond electoral”. Prin urmare, banii din contul bancar respectiv puteau fi folosiți în campania electorală de către toți candidații Partidului Politic „ȘANSĂ” doar după declararea contului respectiv la Comisia Electorală Centrală. În concluzia celor formulate, solicită Comisiei să verifice când a fost notificată autoritatea electorală despre deschiderea contului bancar cu mențiunea „Fond electoral” și începând cu care zi au fost utilizați banii din acest cont bancar de către candidații partidului menționat, precum și să sancționeze persoanele vinovate de încălcarea finanțării campaniei electorale.

  1. La data de 24 octombrie 2023, ora 14:47, Comisia Electorală Centrală a înregistrat sub nr. CEC-10ALG/21/R/3/S din aceeași dată cererea de concretizare a pretențiilor, depusă de domnul Liviu Vovc, formulate în contestația sa nr. CEC-10ALG/24 din 20 octombrie 2023.

Astfel, acesta declară că argumentul de bază pe care îl invocă Partidul Politic „ȘANSĂ” în referința sa este pct. 98 din Regulamentul privind modul de furnizare, distribuire și difuzare a publicității politice, electorale și a mesajelor de interes public, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1155/2023, conform căruia „Prin excepție de la prevederile pct. 97, fiecare material publicitar al subiecților publicității politice/electorale, care declară pe propria răspundere că nu au utilizat servicii ale producătorilor de publicitate specializați și nu au deschise conturi bancare cu mențiunile respective, trebuie să conțină următoarele informații: numele și prenumele subiectului publicității, data tipăririi, tirajul materialului și mențiunea „Tipărit la echipament tehnic propriu””. În viziunea Partidului Politic „ȘANSĂ” odată ce a desemnat mai multe persoane în calitate de candidați care aspiră la funcția de primar și consilier local, această acțiune le oferă posibilitatea de a-i califica drept „subiecți ai publicității” în sensul pct. 98. Susține că această concluzie este eronată, deoarece, regulamentul sus-menționat, potrivit pct. 1 al acestuia, stabilește particularitățile și modul de furnizare, distribuire și difuzare a publicității politice, electorale și a mesajelor de interes public în conformitate cu prevederile Legii nr. 62/2022 cu privire la publicitate și ale Codului electoral nr. 325/2022. Face trimitere la art. 70 alin. (9) din Codul electoral nr. 325/2022, conform căruia fiecare material publicitar al candidaților independenți, care declară pe propria răspundere că nu au utilizat servicii tipografice ale entităților specializate și nu au deschis contul bancar cu mențiunea „Fond electoral”, trebuie să conțină următoarele informații: numele/prenumele concurentului electoral, data tipăririi, tirajul materialului și mențiunea „Tipărit la echipament tehnic propriu”.

Prin urmare, în viziunea contestatarului, regulamentul adoptat la data de 4 august 2023 urmează să dezvolte prevederile legale incluse în Codul electoral nr. 325/2022 și nu poate să contravină actului normativ superior. În acest sens, declară că, la adoptarea pct. 98 din regulamentul citat, a fost admisă încălcarea art. 3 alin (4) din Legea nr. 100/2017 cu privire la actele normative, din motiv că regulamentul în cauză depășește limitele competenței instituite prin actul de nivel superior și care oferă dreptul, în corespundere cu art. 70 alin. (9) din Codul electoral nr. 325/2022, doar candidaților independenți să beneficieze de posibilitatea de a tipări agitație electorală la echipament propriu, nu și partidelor politice.

  1. Prin sesizarea nr. 34/2319953 din 20 octombrie 2023, înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/8535 din 21 octombrie 2023, Inspectoratul de Poliție Bălți a informat despre faptul că, la data de 20 octombrie 2023, s-a stabilit că un cetățean al mun. Bălți avea asupra sa pliante electorale (similare celor din sesizarea nr. CEC-7/8275 din 17 octombrie 2023), care nu corespund legislației electorale, precum și liste de colectare a semnăturilor pentru susținerea candidatului la funcția de primar al mun. Bălți, Victoria Șapa.
  2. Prin sesizarea nr. 34/2319934 din 20 octombrie 2023, înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/8544 din 21 octombrie 2023, Inspectoratul de Poliție Bălți a informat despre faptul că, la data de 19 octombrie 2023, candidatul la funcția de primar al mun. Bălți din partea Partidului Politic „ȘANSĂ”, doamna Victoria Șapa, pe str. Independenței nr. 95 din mun. Bălți a organizat o întrunire cu alegătorii din această localitate și le-a distribuit pliante electorale (similare celor din sesizarea nr. CEC-7/8275 din 17 octombrie 2023).

 

  1. Așadar, conform art. 44 alin. (4) din Codul administrativ nr. 116/2018, „pentru desfășurarea cu celeritate a procedurii administrative, autoritatea publică este în drept să admită examinarea concomitentă a mai multor petiții depuse de mai mulți participanți la aceeași autoritate publică când, în baza raportului material-juridic dintre participanți, ele se află în conexiune prin pretențiile revendicate sau problemele comune și când există posibilitatea examinării lor în aceeași procedură și de aceeași autoritate publică. Fiecare participant participă în cadrul procedurii administrative în mod independent față de ceilalți participanți”.

Potrivit art. 80 alin. (1) din același cod, „în cazul în care drepturile sau interesele legitime, respectiv obligațiile care formează obiectul diferitor proceduri administrative inițiate în fața aceleiași autorități publice, au la bază aceeași situație de fapt sau același temei de drept, procedurile pot fi conexate, chiar dacă scopul lor este diferit”.

Astfel, pentru a asigura realizarea eficientă a procedurilor administrative, Comisia decide conexarea sesizărilor și contestației și examinarea acestora într-o singură procedură administrativă.

 

  1. În conformitate cu art. 26 alin. (1) lit. d) și f) din Codul electoral nr. 325/2022, în calitate de organ de supraveghere și control privind finanțarea partidelor politice și a campaniilor electorale, Comisia Electorală Centrală analizează și verifică informația din rapoartele prezentate în condițiile prezentului cod și ale Legii nr. 294/2007 privind partidele politice, adoptă hotărâri executorii privind rezultatele verificării. Totodată, examinează sesizările și contestațiile privind încălcarea legislației cu privire la finanțarea partidelor politice, a campaniilor electorale și a grupurilor de inițiativă.

Deci, având în vedere că în cadrul procedurii administrative au fost prezentate informații și documente care atestă încasarea unor venituri sub formă de donații și suportarea unor cheltuieli legate de tipărirea materialelor, Comisia Electorală Centrală consideră necesar de a verifica corectitudinea reflectării acestor cheltuieli, adoptând ulterior o hotărâre.

 

II. Argumentele Partidului Politic „ȘANSĂ”

  1. Prin adresa nr. CEC-8/3310 din 19 octombrie 2023, Comisia a solicitat Partidului Politic „ȘANSĂ” prezentarea referinței asupra celor invocate în sesizările formulate de Inspectoratul de Poliție Bălți.
  2. Conform referinței înregistrate la Comisie sub nr. CEC-7/8438 din 20 octombrie 2023, Partidul Politic Partidul „ȘANSĂ” a avut mai mult probleme cu deschiderea contului bancar, în pofida deciziei executorii de judecată și demersurilor la toate autoritățile responsabile. Contul bancar „Fond electoral” cu mare întârziere și dificil a fost totuși deschis, dar din motive de formalități legale acesta a devenit funcțional abia spre sfârșitul zilei de 13 octombrie, iar cheltuieli de pe acest cont au putut fi efectuate abia din data de 16 octombrie 2023.

În același timp, partidul a fost deja înregistrat în calitate de concurent electoral și mulți candidați au demarat campania electorală.

Susține că de la înregistrare este permisă agitația electorală, iar luând act de obligația statului de a asigura condiții egale și echitabile pentru toți concurenții electorali, inclusiv de acces la materiale publicitare, Comisia Electorală Centrală a aprobat Regulamentul privind modul de furnizare, distribuire și difuzare a publicității electorale.

De asemenea, arată că, deoarece la data tipăririi nu a avut un cont electoral și a fost în imposibilitate de a contracta o tipografie, iar campania electorală deja începuse, a tipărit unele materiale electorale bazându-se pe reglementarea prevăzută la pct. 98 din regulamentul numit mai sus, și anume: la echipament tehnic propriu, cu indicarea acestui fapt.

În referință se menționează că toate cheltuielile legate de tipărirea acestor materiale electorale vor fi reflectate în raportul financiar corespunzător.

Ce ține de materialul în legătură cu invitația la adunarea electorală, arată că a efectuat o investigație internă și a constatat că membrii partidului nu au realizat astfel de materiale și anunțuri, fapt care îngrijorează și va solicita organelor de anchetă verificarea acestor acțiuni împotriva concurentului electoral Partidul Politic „ȘANSĂ”.

 

  1. Printr-o altă adresă suplimentară, cu nr. CEC-8/3342 din 21 octombrie 2023, Comisia i-a solicitat Partidului Politic „ȘANSĂ” prezentarea referinței asupra celor invocate în contestația depusă de domnul Liviu Vovc.
  2. În referința înregistrată la Comisie sub nr. CEC-10ALG/24/R din 23 octombrie 2023, Partidul Politic Partidul „ȘANSĂ” formulează aceleași argumente ca și în referința de bază la sesizările Inspectoratului de Poliție Bălți, adăugând că în momentul de față partidul are deja încheiat contract cu o tipografie specializată și toate materialele electorale se tipăresc în regim standard cu respectarea tuturor rigorilor legale.

 

III. Argumentele Partidului Politic Partidul „RENAȘTERE”

  1. Prin adresa nr. CEC-8/3311 din 19 octombrie 2023, Comisia i-a solicitat Partidului Politic Partidul „RENAȘTERE”, prezentarea referinței asupra celor invocate în sesizările Inspectoratului de Poliție Bălți.
  2. În referința înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/8467din 20 octombrie 2023, Partidul Politic Partidul „RENAȘTERE” informează că, fiind înregistrat în calitate de concurent electoral, întreprinde acțiuni de promovare politică în cadrul campaniei electorale a alegerilor locale generale din 5 noiembrie 2023. Prin urmare, în temeiul art. 70 alin. (1) din Codul electoral nr. 325/2022, candidații înregistrați, membrii partidului supun discuțiilor programul electoral al partidului în cadrul întrunirilor publice.

Totodată, întrunind calitatea de furnizor și producător al materialelor de publicitate în temeiul pct. 11, 19 și 20 din Regulamentul privind modul de furnizare, distribuire și difuzare a publicității politice, electorale și a mesajelor de interes public, aprobat prin hotărârea CEC nr. 1155/2023, a imprimat materialele publicitare vizate în sesizări pe utilaj tehnic propriu (imprimantă de model: RICOH Aficio MP C6000, ce este parte a patrimoniului partidului în baza unui contract de donație). Acest fapt este indicat pe materialele respective, conținând textul: „Publicitate politică PP Partidul Renaștere, Confecționat pe utilaj tehnic propriu la sediul Partidului „RENAȘTERE”, str. Pușkin 44, mun. Chișinău, tiraj: 2000 ex”.

Susține că partidul se conduce în activitatea sa de prevederile cadrului legal și acționează în limitele prevăzute de acestea, iar în cazul invocat în sesizări nu poate fi considerat ca fiind o încălcare a normelor stipulate în art. 70 din Codul electoral nr. 325/2022.

 

IV. Considerentele Comisiei Electorale Centrale

  1. Examinând sesizările și materialele anexate, probatoriul colectat în cadrul procedurii administrative, inclusiv punctele de vedere ale participanților, Comisia Electorală Centrală relevă următoarele circumstanțe de fapt și de drept, esențiale pentru examinarea spețelor.
  2. Conform pct. 54 din Programul calendaristic pentru realizarea acțiunilor de organizare și desfășurare a alegerilor locale generale din data de 5 noiembrie 2023, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1150/2023, partidele politice în calitate de concurenți electorali prezintă Comisiei rapoartele privind veniturile acumulate și cheltuielile efectuate în campania electorală, săptămânal după deschiderea contului cu mențiunea „Fond electoral” și în termen de 3 zile după ziua votării pentru întreaga campanie electorală.

 

  1. Privind Partidul Politic „ȘANSĂ”
  1. Partidul Politic „ȘANSĂ” a deschis cont cu mențiunea „Fond electoral” la 11 octombrie 2023 și a prezentat Raportul privind finanțarea campaniei electorale la începerea campaniei electorale (6 octombrie 2023), în care a reflectat cifra zero la toate compartimentele. Ulterior, a prezentat și Raportul privind finanțarea campaniei electorale pentru săptămâna a II-a incluzând perioada 13 – 19 octombrie 2023.
  2. Examinând ultimul raport la Compartimentul III „Venituri”, s-a constatat că la data de 10 octombrie 2023 partidul a primit în locațiune de la o persoana fizică imprimantele „Inkjet” de viteză mare și „Minolta”, în sumă totală de 35 000,00 lei. La fel, la data de 12 octombrie 2023, de la o persoană fizică a primit ca donație și hârtie A4, 120gr/mp, în sumă totală de 13606,40 lei.
  3. Având în vedere că în conținutul materialelor publicitare anexate la sesizările menționate mai sus privind partidul respectiv se arată că acestea au fost imprimate la echipament tehnic propriu al partidului, se prezumă că acestea au fost imprimate la imprimantele specificate în raportul privind finanțarea campaniei electorale pentru săptămâna  a II-a de raportare, folosind și materialele de imprimare, adică hârtia donată indicată în raport. Mai mult, donațiile specificate au fost efectuate la 10 și, respectiv, 12 octombrie 2023, în timp ce faptele constatate de Inspectoratul de Poliție Bălți sunt din 15 și, respectiv, 17 octombrie 2023, iar faptele invocate în contestația depusă de domnul Liviu Vovc sunt din 20 octombrie 2023.

 

  1. Verificând Compartimentul IV „Cheltuieli”, rubrica nr. 3.2 „Cheltuieli din donații sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață”, se constată că Partidul Politic „ȘANSĂ” nu a reflectat donația hârtiei A4, 120gr/mp, în sumă totală de 13606,40 lei. Având în vedere cele invocate de partid, se constată o eroare la modul de completare a raportului financiar respectiv.

 

  1. În alt context, analizând conținutul materialelor publicitare atașate la sesizările menționate mai sus, se constată că acestea conțin elemente caracteristice agitației electorale în sensul art. 1 din Codul electoral nr. 325/2022.

Conform pct. 98 din Regulamentul privind modul de furnizare, distribuire și difuzare a publicității politice, electorale și a mesajelor de interes public, aprobat prin hotărârea CEC nr. 1155/2023, „prin excepție de la prevederile pct. 97, fiecare material publicitar al subiecților publicității politice/electorale, care declară pe propria răspundere că nu au utilizat servicii ale producătorilor de publicitate specializați și nu au deschise conturi bancare cu mențiunile respective, trebuie să conțină următoarele informații: numele și prenumele subiectului publicității, data tipăririi, tirajul materialului și mențiunea „Tipărit la echipament tehnic propriu””. Astfel, având în vedere că materialele au fost imprimate la echipamentul propriu al partidului, se atestă că acestea corespund prevederilor legale menționate supra, întrucât conțin mențiunile privind subiectul publicității, data tipăririi, tirajul materialului și mențiunea „Tipărit la echipament tehnic propriu”.

 

  1. În context, afirmația domnului Liviu Vovc formulată în contestația sa, precum că în conformitate cu art. 70 alin. (9) din Codul electoral nr. 325/2022 este permisă tipărirea materialelor care conțin agitație electorală la echipament tehnic propriu doar candidaților independenți, nu și celor din partea unui partid politic, este una eronată, întrucât pct. 98 din regulamentul citat este aplicabil tuturor concurenților electorali, fie independenți, fie desemnați de partidele politice.

 

  1. În ceea ce privește solicitarea înaintată de contestatar de a verifica deschiderea contului bancar cu mențiunea „Fond electoral” și data începerii utilizării resurselor financiare din acesta de către Partidul Politic „ȘANSĂ”, menționăm că, prin adresa nr. CEC-7/7883 din 11 octombrie 2023, partidul a informat Comisia despre deschiderea contului bancar cu mențiunea „Fond electoral”, iar prin adresa nr. CEC-7/8038 din 13 octombrie 2023, B.C. „FinComBank” S.A. a prezentat Comisiei informația privind fluxul mijloacelor bănești în contul „Fond electoral” pentru ziua de 12 octombrie 2023. Cu privire la data utilizării banilor din cont, menționăm că partidul a prezentat Raportul privind finanțarea campaniei electorale la începerea campaniei electorale (6 octombrie 2023) și cel pentru săptămâna a II-a incluzând perioada 13 – 19 octombrie 2023, în care a reflectat cifra zero la Compartimentul „Cheltuieli”.

 

  1. Cu referire la acțiunile de repartizare a materialelor de publicitate electorală indicate în sesizări de către persoane care nu dispuneau de documente ce ar demonstra activitatea de participare a acestora, observăm că, în conformitate cu art. 50 alin. (2) din Codul contravențional nr. 218/2008, „producerea, distribuirea, furnizarea și/sau difuzarea materialelor publicitare de agitație electorală care nu întrunesc condițiile Legii nr. 62/2022 cu privire la publicitate și ale Codului electoral nr. 325/2022, se sancționează cu amendă de la 60 la 120 de unități convenționale aplicată persoanei fizice, cu amendă de la 150 la 300 de unități convenționale aplicată persoanei cu funcție de răspundere, cu amendă de la 240 la 400 de unități convenționale aplicată persoanei juridice și/sau cu privarea de dreptul de a desfășura anumite activități pe un termen de la 3 luni la un an”. Iar, potrivit art. 400 din același cod, examinarea respectivei contravenții intră în sarcina Ministerului Afacerilor Interne.

Așadar, Comisia Electorală Centrală va transmite constatările sale poliției pentru a fi examinate prin prisma prevederilor Codului contravențional menționate mai sus.

 

  1. Având în vedere că în sesizările înregistrate la Comisie sub nr. CEC-7/8494 din 20 octombrie 2023 și nr. CEC-7/8535 din 21 octombrie 2023, se face referire la liste cu semnături pentru susținerea candidatului la funcția de primar al mun. Bălți din partea Partidului Politic „ȘANSĂ”, menționăm că, potrivit art. 4 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal, datele cu caracter personal care fac obiectul prelucrării trebuie să fie colectate în scopuri determinate, explicite și legitime, iar ulterior să nu fie prelucrate într-un mod incompatibil cu aceste scopuri. Prelucrarea ulterioară a datelor cu caracter personal în scopuri statistice, de cercetare istorică sau științifică nu este considerată incompatibilă cu scopul colectării dacă se efectuează cu respectarea prevederilor prezentei legi și cu respectarea garanțiilor privind prelucrarea datelor cu caracter personal, prevăzute de normele ce reglementează activitatea statistică, cercetarea istorică și cea științifică.

Conform art. 19 alin. (1) din Legea nr. 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal, controlul asupra conformității prelucrării datelor cu caracter personal cu cerințele legii se efectuează de către Centrul Național pentru Protecția Datelor cu Caracter Personal.

Întrucât din informațiile prezentate Comisiei nu este clar scopul legitim de colectare a unor date cu caracter personal despre persoane fizice, conform art. 4 din legea menționată mai sus, materialele vor fi transmise Centrului Național pentru Protecția Datelor cu Caracter Personal pentru examinarea legalității acțiunilor Partidului Politic „ȘANSĂ” de colectare a datelor cu caracter personal.

 

  1. Astfel, Comisia trebuie să analizeze și să aprecieze diferit două situații: tipărirea și elaborarea materialelor la echipament propriu în lipsa contului cu mențiunea „Fond electoral” și atunci când concurentul electoral a deschis un astfel de cont. Respectiv, se atestă situația că până la deschiderea respectivului cont și urmare a declarării corespunzătoare a echipamentului și consumabilelor, partidul era îndreptățit să utilizeze echipamentul propriu pentru tipărirea materialelor promoționale. Totuși, odată cu deschiderea contului cu mențiunea „Fond electoral”  concurentul electoral este obligat să suporte toate cheltuielile, inclusiv pentru materialele promoționale exclusiv din acest cont și nu poate utiliza echipamentul propriu pentru producerea materialelor promoționale.

 

  1. Privind Partidul Politic „RENAȘTERE”
  1. Partidul Politic „RENAȘTERE” a deschis cont cu mențiunea „Fond electoral” la data de 29 septembrie 2023 și a prezentat Raportul privind finanțarea campaniei electorale la începerea campaniei electorale (6 octombrie 2023), în care a reflectat cifra zero la toate compartimentele. Totodată, a prezentat și Raportul privind finanțarea campaniei electorale pentru săptămâna a II-a, incluzând perioada 13 – 19 octombrie 2023.
  2. Examinând ultimul raport, Comisia constată că materialele publicitare menționate mai sus nu au fost reflectate sub nicio formă în raport. Or, în corespundere cu prevederile Regulamentului privind finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1185/2023, partidul urma să includă respectivele materiale la Compartimentul „Cheltuieli pentru materiale promoționale”, rubrica „confecționarea publicității poligrafice (afișe, postere, fluturași, calendare etc.)”. Mai mult ca atât, partidul nu a indicat în rapoarte niciun echipament tehnic pentru imprimare și nici materiale destinate pentru imprimarea publicității. În aceste circumstanțe se constată o abatere de la prevederile legale.
  3. De menționat că nu pot fi incluse cheltuielile pentru materialele respective la rubrica „confecționarea și imprimarea bannerelor”, în care este indicat ca prestator al acestor servicii compania TRENDSETER SRL – companie ce se ocupă exclusiv de confecționarea bannerelor și difuzarea publicității electorale.

 

  1. În alt context, analizând conținutul materialelor atașate la sesizările menționate supra, se constată că acestea conțin elemente caracteristice agitației electorale în sensul art. 1 din Codul electoral nr. 325/2022.
  2. Dat fiind faptul că materialele în cauză au fost imprimate la echipamentul propriu al partidului și având în vedere pct. 19 și 98 din Regulamentul privind modul de furnizare, distribuire și difuzare a publicității politice, electorale și a mesajelor de interes public, aprobat prin hotărârea CEC nr. 1155/2023, se constată că acestea nu corespund prevederilor legale, întrucât nu conțin mențiunile privind publicitatea electorală, ci publicitatea politică, și nici data tipăririi materialelor și au fost distribuite în spațiul public după deschiderea contului cu mențiunea „Fond electoral”.
  3. În context, potrivit pct. 15 din același regulament, „(…) pentru a preveni confuzia în rândul consumatorilor de publicitate și în special al alegătorilor, în perioada indicată la pct. 7 lit. b) (adică de la data începerii campaniei electorale, până la data confirmării alegerilor), se interzice difuzarea publicității politice. Se interzice utilizarea materialelor de publicitate politică în calitate de materiale de agitație electorală”.
  4. În cadrul ședinței reprezentantul Partidului Politic „RENAȘTERE”, nu a putut răspunde la ce dată a fost deschis contul cu mențiunea „Fond electoral”. La fel, nu a putut explica de ce pe materialele de agitație electorală lipsește data tipăririi, ultimul a menționat că probabil a fost o greșeală tehnică la imprimarea materialelor în cauză.

 

  1. Cu referire la acțiunile de repartizare a materialelor de publicitate electorală indicate în sesizări de către persoane care nu dispuneau de documente ce ar demonstra activitatea de participare a acestora, ca și în situația Partidului Politic „ȘANSĂ”, Comisia formulează același mențiuni și va transmite constatările sale poliției pentru a fi examinate prin prisma prevederilor Codului contravențional.

 

  1. În ceea ce privește acțiunile de repartizare a calendarelor de către membrul partidului, menționate în sesizarea nr. CEC-7/8429 din 19 octombrie 2023, atragem atenția că, în conformitate cu pct. 33 din Regulamentul privind modul de furnizare, distribuire și difuzare a publicității politice, electorale și a mesajelor de interes public, aprobat prin hotărârea CEC nr. 1155/2023, „subiecții publicității politice sau electorale își pot exprima opiniile în mod liber și sub toate aspectele cu privire la temele de interes public ce formează obiect al competiției politice ori electorale. Furnizorii de publicitate își pot alege liber forma de comunicare publică a mesajelor”. Totodată, în corespundere cu pct. 94 și 95 lit. d) din același regulament, furnizorii de publicitate electorală pot distribui materiale publicitate, precum afișe, postere, broșuri, cărți, pliante, calendare etc., către consumatorii de publicitate prin înmânări în stradă, scuaruri, piețe publice etc.

 

  1. Este de menționat că în sesizarea înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/8279 din 17 octombrie 2023, se arată că, în baza declarației prealabile depuse la primăria mun. Bălți, partidul a instalat corturi în care se colectează semnături de la cetățeni pentru un presupus referendum.   

Astfel, așa cum s-a menționat și în cazul Partidului Politic „ȘANSĂ”, având în vedere că din informațiile prezentate Comisiei nu este clar scopul legitim de colectare a unor date cu caracter personal despre persoane fizice, conform art. 4 din Legea nr. 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal, materialele vor fi transmise Centrului Național pentru Protecția Datelor cu Caracter Personal pentru examinarea legalității acțiunilor Partidului „RENAȘTERE” de colectare a datelor cu caracter personal.

 

  1. În concluzie, Comisia reiterează că, în corespundere cu pct. 98 din Regulamentul privind modul de furnizare, distribuire și difuzare a publicității politice, electorale și a mesajelor de interes public, aprobat prin hotărârea CEC nr. 1155/2023, concurenții electorali care nu au deschis cont cu mențiunea „Fond electoral” și au depus declarația corespunzătoare la Comisia Electorală Centrală pot utiliza echipament propriu pentru editarea și tipărirea materialelor promoționale. În situația în care ei declară că dispun de acest echipament, îl declară în rubricile corespunzătoare din rapoartele privind finanțarea campaniei electorale, inclusiv materialele consumabile utilizate la linia de consumabile (de exemplu, hârtia pentru imprimare). Și viceversa, odată cu deschiderea contului cu mențiunea „Fond electoral”, dreptul excepțional al concurentului electoral încetează și el poate utiliza doar materiale promoționale pe care trebuie să le achite exclusiv din contul cu mențiunea „Fond electoral”.

Astfel, în cazul Partidului Politic „RENAȘTERE”, se constată că materialele promoționale au fost distribuite pe parcursul lunii octombrie și nu au fost reflectate în rapoartele privind finanțarea campaniei electorale, deși contul cu mențiunea „Fond electoral” a fost deschis la data de 29 septembrie 2023.

În cazul Partidului politic „ȘANSĂ”, se constată că au fost distribuite materialele promoționale elaborate pe data de 10 octombrie 2023, adică până la deschiderea contului special pe 11 octombrie 2023. La fel, se constată că după deschiderea contului cu mențiunea „Fond electoral” de asemenea au fost produse, distribuite și difuzate materiale promoționale confecționate la 12 octombrie 2023. Respectiv, materialele promoționale care au fost puse în circulație, editate și tipărite la 10 octombrie 2023 sunt în conformitate cu pct. 98 din regulamentul citat. Pe de altă parte, toate materialele promoționale tipărite la echipament propriu de către Partidul Politic „ȘANSĂ” după data deschiderii contului cu mențiunea „Fond electoral”, deci după 11 octombrie 2023, nu cad sub incidența excepției indicate.

Totodată, Comisia atrage atenția organelor de drept asupra aspectului privind distribuirea materialelor promoționale de către voluntari. Aceștia trebuie să fie indicați de către partidele politice în raportul privind gestiunea financiară, dar voluntarii nu sunt obligați să dețină asupra lor contracte de voluntariat.

 

Pentru motivele arătate și în temeiul art. 18, 26 alin. (1) lit. d) și f), 32, 91 alin. (5) și 101 alin. 2 lit. b) și 102 alin. (2) lit. a) din Codul electoral nr. 325/2022, art. 10 alin. (1), 78 alin. (1) din Codul administrativ nr. 116/2018 și în conformitate cu Regulamentul de activitate al Comisiei Electorale Centrale, aprobat prin hotărârea nr. 1098/2023, Regulamentul privind finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1185/2023 și Regulamentul privind modul de furnizare, distribuire și difuzare a publicității politice, electorale și a mesajelor de interes public, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1155/2023, Comisia Electorală Centrală hotărăște:

 

  1. Se ia act de sesizările Inspectoratului de Poliție Bălți nr. CEC-7/8275, CEC-7/8277, CEC-7/8279 din 17 octombrie 2023, nr. CEC-7/8370 din 18 octombrie 2023, nr. CEC-7/8373, nr. CEC-7/8429 din 19 octombrie 2023, nr. CEC-7/8435, nr. CEC-7/8494 din 20 octombrie 2023, nr. CEC-7/8535, nr. CEC-7/8544 din 21 octombrie 2023.
  2. Se admite parțial contestația nr. CEC-10ALG/24 din 20 octombrie 2023 a domnului Liviu Vovc, candidat din partea Partidului Politic „Platforma Demnitate și Adevăr”.
  3. Se constată completarea eronată de către Partidul Politic „ȘANSĂ” a raportului privind gestiunea financiară prin includerea veniturilor, dar neincluderea cheltuielilor din donații sub formă de bunuri, și anume: a hârtiei A4, 120 gr/m2, în sumă totală de 13606,40 lei și se obligă să corecteze raportul privind gestiunea financiară până la ora 17:00 a zilei de 27 octombrie 2023.
  4. Se constată distribuirea și difuzarea de către Partidul Politic „ȘANSĂ” a materialelor publicitare indicate în sesizările din partea descriptivă, produse la 10 octombrie 2023, ca fiind conforme prevederilor Regulamentului privind modul de furnizare, distribuire și difuzare a publicității politice, electorale și a mesajelor de interes public, aprobat prin hotărârea CEC nr. 1155/2023.
  5. Se constată distribuirea și difuzarea materialelor publicitare produse începând cu 12 octombrie 2023 la echipament propriu de către Partidul Politic „ȘANSĂ” ca fiind contrare prevederilor Regulamentului privind modul de furnizare, distribuire și difuzare a publicității politice, electorale și a mesajelor de interes public, aprobat prin hotărârea CEC nr. 1155/2023.
  6. Se obligă Partidul Politic „ȘANSĂ” să asigure eliminarea din spațiul public a materialelor publicitare produse începând cu 12 octombrie 2023 la echipament propriu, prevăzute la pct. 5, în termen rezonabil, dar nu mai târziu de 3 zile din data adoptării prezentei hotărâri.
  7. Se aplică Partidului Politic „ȘANSĂ” sancțiunea sub formă de avertisment pentru încălcarea art. 56 alin. (8) din Codul electoral nr. 325/2022.
  8. Se constată utilizarea mijloacelor financiare, altele decât din contul cu mențiunea  „Fond electoral”, folosirea fondurilor materiale nedeclarate și nereflectarea în rapoartele privind finanțarea campaniei electorale de către Partidul Politic „RENAȘTERE” a cheltuielilor pentru confecționarea materialelor publicitare și se obligă concurentul electoral să corecteze raportul privind gestiunea financiară până la ora 17:00 a zilei de 27 octombrie 2023.
  9. Se aplică Partidului Politic „RENAȘTERE” sancțiunea sub formă de avertisment pentru încălcarea art. 54 alin. (6) lit. c) și d) din Codul electoral nr. 325/2022.
  10. Se constată distribuirea materialelor publicitare de către Partidul Politic „RENAȘTERE” ca fiind contrară prevederilor Regulamentului privind modul de furnizare, distribuire și difuzare a publicității politice, electorale și a mesajelor de interes public, aprobat prin hotărârea CEC nr. 1155/2023.
  11. Se obligă Partidul Politic „RENAȘTERE” să asigure eliminarea din spațiul public a materialelor publicitare în termen rezonabil, dar nu mai târziu de 3 zile din data adoptării prezentei hotărâri.
  12. Prezenta hotărâre se remite Inspectoratelor de Poliție Bălți și Ialoveni spre informare și examinarea oportunității de a iniția procesul contravențional în temeiul art. 50 alin. (2) din Codul contravențional nr. 218/2008, în privința acțiunilor de repartizare a materialelor de publicitate electorală indicate în sesizări și contestația domnului Liviu Vovc.
  13. Prezenta hotărâre se remite Centrului Național pentru Protecția Datelor cu Caracter Personal pentru examinarea legalității prelucrării de către Partidul Politic „ȘANSĂ” și  Partidul Politic „RENAȘTERE” a datelor cu caracter personal ale persoanelor fizice.
  14. Se remite prezenta hotărâre spre informare participanților la procedura administrativă.
  15. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale și poate fi contestată în decurs de 3 zile, fără respectarea procedurii prealabile, la Curtea de Apel Chișinău (adresă: str. Teilor, nr. 4, mun. Chișinău).

 

Președinta

Comisiei Electorale Centrale                                                                    Angelica CARAMAN

 

Chișinău, 24 octombrie 2023

Nr. 1483