Nr. 1389 - despre mersul executării hotărârii nr. 1288/2023 „Cu privire la responsabilitățile suplimentare ale unor autorități ale administrației publice centrale şi entități în perioada electorală a alegerilor locale generale din 5 noiembrie 2023”

  • 06.10.2023
  • 1171
  • 0
H O T Ă R Î R E
despre mersul executării hotărârii nr. 1288/2023
„Cu privire la responsabilitățile suplimentare ale unor autorități ale administrației
publice centrale şi entități în perioada electorală a alegerilor locale generale
din 5 noiembrie 2023”
 
Potrivit art. 28 alin. (1) din Codul electoral nr. 325/2022, Comisia Electorală Centrală conlucrează cu autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, precum şi cu unele entităţi care, în procesul de organizare şi desfăşurare a scrutinelor, au responsabilităţi suplimentare, conform domeniului lor de activitate.
În scopul asigurării condițiilor pentru buna desfășurare a alegerilor locale generale din data de 5 noiembrie 2023, Comisia Electorală Centrală a adoptat hotărârea nr. 1288 din 19 septembrie 2023 „Cu privire la responsabilitățile suplimentare ale unor autorități ale administrației publice centrale şi entități în perioada electorală a alegerilor locale generale din 5 noiembrie 2023”.
Conform pct. 3 al acesteia, autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, precum şi entitățile vizate vor informa Comisia Electorală Centrală despre executarea responsabilităților suplimentare, conform situației din 2, 16 și 30 octombrie 2023, precum și suplimentar la solicitarea Comisiei sau în caz de necesitate.
Hotărârea respectivă a fost comunicată autorităților administrației publice centrale şi entităților prin scrisoarea nr. CEC-8/3026 din 20 septembrie 2023.
Pentru situația din 2 octombrie 2023 a prezentat raportul o singură entitate din cele 16 vizate. Având în vedere acest fapt, Comisia a solicitat, prin adresa nr. CEC-8/3130 din 3 octombrie 2023, autorităților administrației publice centrale şi celorlalte entități să prezinte aceste informații, acordându-le un termen suplimentar – până la ora 16:00 a zilei de 5 octombrie.
În ziua de 5 octombrie au prezentat informații despre măsurile realizate următoarele autorități publice centrale și alte entități: Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale; Ministerul Educației și Cercetării, Serviciul Fiscal de Stat, Biroul politici de reintegrare, Agenția Servicii Publice, Agenția Proprietății Publice, Agenția Națională pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației, Î.S. „Radiocomunicații”, S.A. „Moldtelecom”, S.A. „RED-Nord” și Î.C.S. „PREMIER ENERGY DISTRIBUTION” S.A.
La data adoptării prezentei hotărâri nu au depus informații: Ministerul Finanțelor, Serviciul de Informații și Securitate, Serviciul Tehnologia Informației și Securitate Cibernetică, precum și Banca Națională a Moldovei.
În privința Băncii Naționale a Moldovei, Comisia notează că și la solicitarea de a desemna persoana responsabilă de conlucrare cu organul electoral, aceasta a prezentat un aviz negativ. 
De reținut în acest context că, potrivit art. 28 alin. (1) pct. 7) și 8) din Codul electoral, Banca Naţională a Moldovei are atribuția de supraveghere a accesului liber şi egal al concurenţilor electorali şi al grupurilor de iniţiativă la serviciile bancare, iar băncile licenţiate din ţară asigură accesul liber şi egal al concurenţilor electorali şi al grupurilor de iniţiativă la serviciile bancare.
De asemenea, Comisia Electorală Centrală reține și art. 56 alin. (2) din Codul electoral, conform căruia băncile deschid concurentului electoral sau grupului de iniţiativă un cont cu menţiunea „Fond electoral”/„Destinat grupului de iniţiativă” după înregistrarea concurentului electoral sau grupului de iniţiativă, dar nu mai târziu de 3 zile de la depunerea cererii la bancă. Deschiderea şi închiderea conturilor respective sunt cu titlu gratuit. Cu toate acestea, unele instituții bancare percep pentru acest serviciu taxa de 5000 de lei.
Comisia a fost informată de mai mulți concurenți electorali privind perceperea de către bănci a comisioanelor și taxelor neprevăzute de lege pentru deschiderea acestor conturi. Analizând informațiile prezentate de  cinci bănci privind serviciile prestate persoanelor juridice și tarifele disponibile public pe paginile lor web, Comisia constată că în cazul a cel puțin trei bănci comerciale sunt elemente de încălcare a prevederilor art. 56 alin. (2) din Codul electoral. Comisia nu consideră relevant să fie analizate datele tuturor băncilor comerciale din această perspectivă, ori această atribuție aparține Băncii Naționale a Moldovei. Mai grav, Banca Națională a Moldovei nu a prezentat nicio informație despre realizarea atribuției stabilite de lege.
Astfel, Comisia constată că unele bănci comerciale admit abateri de la prevederile cadrului normativ electoral notat, iar Banca Națională a Moldovei nu și-a realizat atribuția stabilită de art. 28 alin. (1) pct. 7) din Codul electoral. 
În temeiul art. 27, 28 și 32 din Codul electoral nr. 325/2022 și pct. 3 din hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1288/2023 „Cu privire la responsabilitățile suplimentare ale unor autorități ale administrației publice centrale şi entități în perioada electorală a alegerilor locale generale din 5 noiembrie 2023”, Comisia Electorală Centrală hotărăşte:
 
1. Se ia act de informațiile ce țin de asigurarea desfășurării în bune condiții a alegerilor locale generale din 5 noiembrie 2023, conform situației din 2 octombrie 2023, prezentate de următoarele autorități ale administrației publice centrale și entități:
1) Ministerul Afacerilor Interne;
2) Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale;
3) Ministerul Educației și Cercetării;
4) Serviciul Fiscal de Stat;
5) Biroul politici de reintegrare;
6) Agenția Servicii Publice;
7) Agenția Proprietății Publice;
8) Agenția Națională pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației;
9) Î.S. „Radiocomunicații”;
10) S.A. „Moldtelecom”;
11) S.A. „RED-Nord”;
12) Î.C.S. „PREMIER ENERGY DISTRIBUTION” S.A.
2. Se constată neprezentarea informației și se stabilește termen suplimentar până la 9 octombrie 2023 în vederea prezentării informațiilor pentru următoarele autorități ale administrației publice centrale și entități:
1) Ministerul Finanțelor;
2) Serviciul de Informații și Securitate;
3) Serviciul Tehnologia Informației și Securitate Cibernetică;
4) Banca Națională a Moldovei.
3. Se atenționează instituțiile bancare despre necesitatea respectării art. 56 alin. (2) din Codul electoral.
4. Se acordă termen băncilor comerciale, până la 10 octombrie 2023, pentru ajustarea taxelor și comisioanelor percepute la deschiderea și închiderea conturilor cu mențiunea „Fond electoral”/„Destinat grupului de iniţiativă” în corespundere cu prevederile art. 56 alin. (2) din Codul electoral și pentru informarea Băncii Naționale a Moldovei despre aceste ajustări.
5. Se acordă termen Băncii Naționale a Moldovei, până la 11 octombrie 2023 inclusiv, pentru prezentarea informației despre acțiunile de supraveghere a accesului liber și egal al concurenților electorali la serviciile bancare.
6. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale și poate fi contestată în decurs de 3 zile, fără respectarea procedurii prealabile, la Curtea de Apel Chișinău (adresa: str. Teilor, nr. 4, mun. Chișinău).
 
Președinta
Comisiei Electorale Centrale                                                                 Angelica CARAMAN
 
Chişinău, 6 octombrie 2023
Nr. 1389