H O T Ă R Â R E
pentru aprobarea avizului asupra proiectului Hotărârii Parlamentului nr. 41
din 1 martie 2021 cu privire la testarea metodelor alternative de vot
de către Comisia Electorală Centrală
Prin adresa nr. 31-76-135-1619 din 5 martie 2021, înregistrată la Comisia Electorală Centrală sub nr. CEC-7/11717 din 9 martie 2021, Cancelaria de Stat a Republicii Moldova a solicitat Comisiei prezentarea opiniei asupra proiectului Hotărârii Parlamentului nr. 41 din 1 martie 2021 cu privire la testarea metodelor alternative de vot de către Comisia Electorală Centrală.
În temeiul art.18 alin. (2) din Codul electoral nr. 1381/1997 şi art. 32 alin. (1) din Legea nr. 100/2017 cu privire la actele normative, Comisia Electorală Centrală h o t ă r ă ș t e:
1. Se aprobă avizul asupra proiectului Hotărârii Parlamentului nr. 41 din 1 martie 2021 cu privire la testarea metodelor alternative de vot de către Comisia Electorală Centrală, conform anexei.
2. Hotărârea Comisiei Electorale Centrale se remite pentru generalizare Ministerului Justiției, conform solicitării.
3. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale și în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
Președintele
Comisiei Electorale Centrale Dorin CIMIL
Secretarul
Comisiei Electorale Centrale Maxim LEBEDINSCHI
Chișinău, 5 aprilie 2021
Nr. 4754
Aprobat
prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale
nr. 4754 din 5 aprilie 2021
Avizul asupra proiectului Hotărârii Parlamentului nr. 41 din 1 martie 2021
cu privire la testarea metodelor alternative de vot de către Comisia Electorală Centrală
Cancelaria de Stat a Guvernului Republicii Moldova a transmis Comisiei Electorale Centrale spre examinare şi avizare proiectul Hotărârii Parlamentului nr. 41 din 1 martie 2021 cu privire la testarea metodelor alternative de vot de către Comisia Electorală Centrală.
Scopul proiectului de hotărâre este autorizarea Comisiei în calitate de organ de stat independent, înființat pentru realizarea procesului electoral, buna organizare și desfășurare a alegerilor și referendumurilor, cu dreptul de a identifica și testa metode alternative de vot, aplicând prevederile stabilite de Concepția Sistemului informațional automatizat de stat „Alegeri”, aprobată prin Legea nr. 101/2008, precum și alte metode alternative ca votul prin corespondență, votarea în mai multe zile în cadrul unui scrutin.
Potrivit art. 4 din proiect, la confirmarea legalității alegerilor și a referendumurilor organizate prin testarea metodelor alternative de vot instanțele judecătorești vor ține cont de respectarea principiilor stabilite la art. 3 din prezenta lege.
Având în vedere că, în conformitate cu prevederile art. 177 alin. (2) din Codul electoral, rezultatele referendumului republican se confirmă sau se infirmă de către Curtea Constituțională, propunem substituirea sintagmei „instanțele judecătorești” prin sintagma „instanțele abilitate cu confirmarea rezultatelor alegerilor și a referendumurilor”.
De asemenea, propunem la același articol înlocuirea sintagmei „din prezenta lege” cu sintagma „din prezenta hotărâre”.
În același timp, Comisia Electorală Centrală consideră că actul propus spre avizare urmează a fi aprobat sub formă de lege, având în vedere că se instituie excepții și că hotărârea Parlamentului este un act normativ cu forță juridică inferioară. De asemenea, în conformitate cu art. 72 alin. (3) din Constituția Republicii Moldova, forma alegerilor se stabilește prin lege organică.
Cu privire la conceptul proiectului, Comisia susține ideea creării unei platforme normative pentru identificarea și testarea metodelor alternative de vot, inclusiv ca reacție la fenomenul pandemic și cel de migrație a populației.
Subsidiar, în funcție de tipul votului alternativ ce urmează a fi testat, inclusiv cel de votare în cadrul a 2 zile, Comisia va reglementa prevederile ce vizează noțiunile de bază ce cuprind referiri la ziua alegerilor (campania electorală, perioada electorală, însăși ziua alegerilor), termenele de formare a organelor electorale în modul corespunzător, termenele de prezentare și verificare a listelor electorale, de desemnare a candidaților și înregistrare a acestora, termenul de tipărire a buletinelor de vot și tirajul acestora, timpul și condițiile votării.
În funcție de tipul votului alternativ ales pentru testare se vor evalua și resursele financiare aferente, care vor depinde de tipul scrutinului, numărul de alegători și funcționari publici atrași în procesele în cauză. În afară de aceasta, elaborarea unui sistem informațional pentru votarea electronică la distanță cuprinde cheltuieli complet diferite în comparație cu cele pentru asigurarea votului prin corespondență sau în 2 zile consecutive, sau dacă se vor aplica toate cele 3 metode concomitent.
Deși Comisia la implementarea proiectului propus spre avizare va miza pe suportul partenerilor externi, urmează a se prevedea obligatoriu cheltuieli bugetare suplimentare în vederea garantării punerii în aplicare a proiectului.