H O T Ă R Â R E
cu privire la contestațiile (cererile prealabile) nr. CEC-10ALN/4 și nr. CEC-10ALN/5 din 30 noiembrie 2024
- Aspecte introductive
Doamna Luchianciuc Nadejda, reprezentanta doamnei Volciuc Irina, candidat la funcția de primar al comunei Iliciovca, din partea Partidului Politic „Renaștere”, a depus la Comisia Electorală Centrală două contestații (cereri prealabile), înregistrate sub nr. CEC-10ALN/4 și CEC-10-ALN/5 din 30 noiembrie 2024, împotriva Consiliului electoral al circumscripției electorale comunale Iliciovca nr.18/19, raionul Florești (în continuare- CECEC Iliciovca).
II. Argumentele (succinte) autorului cererilor
Potrivit contestațiilor se solicită următoarele:
- primirea urgentă spre examinare;
-admiterea cererii și anularea Procesului verbal nr. 17 și a hotărârii din 30 noiembrie 2024 al CECEC Iliciovca, r. Florești nr. 18/19;
-admiterea cererii și anularea hotărârii nr. 24 și nr. 25 din 30 noiembrie 2024 al CECEC Iliciovca nr. 18/19
-restabilirea în drepturi electorale a candidatului Volciuc Irina
Autorul menționează că la data de 30 noiembrie 2024 CECEC Iliciovca a adoptat hotărârea nr. 24 „Cu privire la sesizarea Serviciului de informații și securitate al Republicii Moldova, nr. E/13167, sesizarea Comisiei Electorale Centrale nr. 8/6799 și demersul Inspectoratului de Poliție Florești nr. 34/38-10867”.
Potrivit pct. 1 și 2 ale hotărârii, CECEC Iliciovca a decis: se ia act de sesizarea Serviciului de informații și securitate al Republicii Moldova, nr. E/13167, sesizarea Comisiei Electorale Centrale nr. CEC-8/6799 din 29 noiembrie 2024 și demersul de la Inspectoratul de Poliție Florești cu nr. de înregistrare 34/38-10867 din 29 noiembrie 2024, copia Ordonanței de începere a urmăririi penale prin prisma art. 1811 alin. (1) din Codul penal; se anulează înregistrarea candidatului la funcția de primar al comunei Iliciovca, pentru alegerile locale noi din 17 noiembrie 2024 din partea Partidului Politic „Renaștere”, doamna Volciuc Irina.
Contestatarul își prezintă dezacordul față de modul de desfășurare a procedurii administrative de către CECEC Iliciovca având în vedere că la ședința consiliului au asistat președintele consiliului electoral de circumscripție Florești nr. 19 și alți funcționari. Aceștia exercitau, ilegal, presiuni directe asupra membrilor organului electoral inferior pentru a emite o decizie de anulare a înregistrării. La fel invocă faptul că nu a avut posibilitatea să ia cunoștință cu dosarul administrativ. Ca rezultat, după o mulțime de încălcări procedurale ce ține de examinarea contestațiilor, CECEC Iliciovca, cu votul a 4 membri pro și 3 contra a votat anularea înregistrării candidatului Volciuc Irina la funcția de primar al comunei Iliciovca. În contestația CEC-10ALN/4 susține că procesul verbal nu conține nici o motivare, iar un alt act administrativ la acest subiect nu i-a fost înmânat.
De asemenea susține că decizia luată și sancțiunea aplicată de CECEC Iliciovca este una neproporțională deoarece potrivit informațiilor de la poliție, este vorba de o înregistrare audio și unele declarații cu privire la unele acțiuni de la alegerile și referendumul republican din data de 20 octombrie 2024. În materialele prezentate nu au fost aduse nicio probă sau careva informații de încălcare a legislației electorale în cadrul alegerilor locale noi din comuna Iliciovca, r. Florești. Consideră contestatarul, că nici în ședința organului electoral nu au fost aduse argumente legale și probe cu privire la încălcarea legii în cadrul alegerilor curente.
III. Considerentele Consiliului electoral al circumscripției electorale comunale Iliciovca nr.18/19, raionul Florești
În cadrul ședinței Comisiei Electorale Centrale, președinta consiliului a reiterat cele constatate prin hotărârea nr. 24 „Cu privire la sesizarea Serviciului de informații și securitate al Republicii Moldova, nr. E/13167, sesizarea Comisiei Electorale Centrale nr. 8/6799 și demersul Inspectoratului de Poliție Florești nr. 34/38-10867”. De asemenea, a comunicat că nu se poate expune asupra corectitudinii finanțării campaniei, la caz însă a fost sesizată de către autorități și s-au întreprins acțiunile în limita competenței funcționale ale organului electoral.
IV. Considerentele Comisiei Electorale Centrale
Examinând cererile prealabile și materialele anexate, Comisia relevă următoarele aspecte de fapt și de drept, esențiale pentru examinarea acesteia.
Conform art. 44 alin. (4) din Codul administrativ nr. 116/2018, „Pentru desfășurarea cu celeritate a procedurii administrative, autoritatea publică este în drept să admită examinarea concomitentă a mai multor petiții depuse de mai mulți participanți la aceeași autoritate publică când, în baza raportului material-juridic dintre participanți, ele se află în conexiune prin pretențiile revendicate sau problemele comune și când există posibilitatea examinării lor în aceeași procedură și de aceeași autoritate publică. Fiecare participant participă în cadrul procedurii administrative în mod independent față de ceilalți participanți”.
Potrivit art. 80 alin. (1) din același cod, „În cazul în care drepturile sau interesele legitime, respectiv obligațiile care formează obiectul diferitor proceduri administrative inițiate în fața aceleiași autorități publice, au la bază aceeași situație de fapt sau același temei de drept, procedurile pot fi conexate, chiar dacă scopul lor este diferit”.
Astfel, pentru a asigura realizarea eficientă a procedurilor administrative, conform principiilor prevăzute la art. 28 și 29 din Codul administrativ nr. 116/2018, Comisia decide conexarea sesizărilor și examinarea lor într-o singură procedură administrativă.
În conformitate cu art. 95 alin. (1) din Codul electoral nr. 325/2022, în perioada electorală, termenul general de depunere a contestațiilor este de 3 zile, care se calculează începând cu ziua următoare zilei în care a fost adoptată hotărârea. Prin urmare, cu privire la prezenta speță, se constată că termenul este respectat.
Potrivit art. 91 alin. (3) din Codul electoral nr. 325/2022, legalitatea actelor administrative ale organului electoral emitent, precum și acțiunile/inacțiunile acestuia se contestă direct la organul ierarhic superior. În acest context, Comisia atestă întrunirea condițiilor de admisibilitate a cererii depuse și își declară competența în examinarea acesteia.
Având în vedere complexitatea cazului sesizat Comisiei astăzi 30 noiembrie și, în contextul în care mâine în ziua de 1 decembrie este ziua votării în cadrul celui de-al doilea tur al alegerilor locale noi se conchide necesitatea examinării cererii în regim prioritar.
Astfel, din documentele puse în atenția Comisiei reținem că:
-la 24 octombrie 2024 prin hotărârea nr. 15 a Consiliului electoral al circumscripției electorale comunale Iliciovca nr.18/19, Volciuc Irina a fost înregistrată în calitate de candidat la funcția de primar al comunei Iliciovca, pentru alegerile locale noi din 17 noiembrie 2024 din partea Partidului Politic „Renaștere”.
-la 30 noiembrie 2024 prin hotărârea nr. 24 Consiliul a decis asupra anulării înregistrării candidatului la funcția de primar al comunei Iliciovca, pentru alegerile locale noi din 17 noiembrie 2024 din partea Partidului Politic „Renaștere”, doamna Volciuc Irina.
-la 30 noiembrie 2024, prin hotărârea nr. 25 Consiliul a dispus că birourile electorale ale secțiilor de votare nr. 18/36 și 18/37 vor aplica, cel târziu până la ora 23:00 a zilei de 30 noiembrie 2024, ștampila cu mențiunea „Retras” în toate buletinele de vot, în dreptul doamnei Volciuc Irina.
La baza adoptării hotărârilor nr. 24 și 25 de către CECEC Iliciovca sunt sesizările Serviciului de informații și securitate al Republicii Moldova, nr. E/13167, transmisă consiliului prin intermediul adresei Comisiei Electorale Centrale nr. CEC-8/6799 din 29 noiembrie 2024 și demersul de la Inspectoratul de Poliție Florești cu nr. de înregistrare 34/38-10867 din 29 noiembrie 2024, copia Ordonanței de începere a urmăririi penale prin prisma art. 1811 alin. (1) din Codul penal.
Serviciul și inspectoratul au sesizat despre admiterea de către candidatul Volciuc Irina și de către partidul politic care a desemnat-o a încălcărilor prevăzute de art. 1811 alin. (1) Cod penal „(1) Oferirea sau darea de bani, bunuri, servicii ori de alte foloase în scopul determinării alegătorului sau susținătorului să îşi exercite sau să nu îşi exercite drepturile electorale în cadrul alegerilor, inclusiv al celor regionale)”. Precum și despre faptul că la data de 29 noiembrie 2024, de către organul de urmărire penală a IP Florești, a fost pornită o cauză penală cu nr. 2024380305, în baza normei menționate.
Prin urmare, este de menționat că argumentul contestatarului precum că CECEC Iliciovca a adoptat hotărârea discreționar în lipsă de probe, menționăm că potrivit art. 54 alin. (7) din Codul electoral, încălcarea interdicției de corupere a alegătorilor prin oferirea de bani se constată de organul electoral competent, inclusiv cu suportul organelor de resort și celor de drept, ceea ce se probează prin materialele administrate de organul de poliție. Astfel, Comisia constată că actul contestat este în conformitate cu cerințele legale aferente motivării, oferind o evaluare corespunzătoare a argumentelor aduse, ceea ce demonstrează netemeinicia susținerii formulate de contestatar cu privire la acest aspect.
Cu referire la argumentul contestatarului precum că organul de poliție și Serviciul de Securitate și Informații nu sunt subiecți de a depune contestații, iar sesizările nu pot fi încadrate prin prisma reglementărilor ce vizează contestațiile electorale Comisia nu le poate reține din următoarele considerente.
Potrivit art. 28 alin. (1) pct. 1) lit. d) și h) din Codul electoral nr. 325/2022, în aria electorală Ministerul Afacerilor Interne deține următoarele atribuții suplimentare, care reprezintă obligații pozitive ale structurilor acestuia:
- prevenirea, contracararea și constatarea contravențiilor și a infracțiunilor în procesul electoral;
- acordarea de suport organelor electorale cu scopul de a asigura respectarea actelor administrative cu privire la finanțarea competitorilor electorali, precum și delegarea, după caz, a personalului calificat pentru constituirea grupurilor de lucru în acest sens.
Subsecvent, potrivit art. 37 alin. (1) lit. f) din Codul electoral nr. 325/2022, „În perioada electorală, consiliul electoral de circumscripție are următoarele atribuții: f) examinează comunicările și sesizările ce țin de organizarea și desfășurarea alegerilor, depuse de autoritățile administrației publice locale, de întreprinderile, instituțiile și organizațiile implicate în procesul electoral, întreprinde măsuri pe marginea celor comunicate ori sesizate”.
Deci, în sensul normelor citate, organele de drept pot sesiza (în cadrul exercitării atribuțiilor funcționale) organele electorale în legătură cu abaterile de la cadrul legal, aceasta fiind o competență a acestora.
Prin urmare, sesizările înaintate de entitățile publice au un regim distinct de cel al contestațiilor care se depun numai de competitorii electorali și alegători conform art. 94 alin. (1) din Codul electoral nr. 325/2022, sub incidența cărora cade orice petiție care întrunește condițiile de admisibilitate.
Astfel, pornind de la faptul că inspectoratul de poliție, ca parte componentă a organelor de drept condusă de Ministerul Afacerilor Interne, are atât dreptul, cât și obligația de a sesiza organele electorale în vederea neadmiterii încălcării cadrului normativ electoral, ale căror acte nu cad sub incidența regimului juridic al contestațiilor aplicabil competitorilor electorali, argumentul formulat de contestatar în acest sens Comisia îl consideră neîntemeiat.
În context reținem că în pct. 157 din Hotărârea Curții Constituționale nr. 134/2016 privind confirmarea rezultatelor alegerilor și validarea mandatului de Președinte al Republicii Moldova se spune: „Curtea reține, coruperea alegătorilor trebuie privită ca o gravă încălcare a principiilor alegerilor libere și democratice, inclusiv a procesului echitabil și transparent al alegerilor. Asemenea încălcări creează precondiții pentru a pune la îndoială legalitatea și legitimitatea alegerilor. De asemenea, aceste încălcări pot influența considerabil asupra rezultatelor alegerilor”. (HCC nr. 134 din 13 decembrie 2016 privind confirmarea rezultatelor alegerilor și validarea mandatului de Președinte al Republicii Moldova).
Caracterul grav al fenomenului coruperii alegătorilor s-a regăsit ca apreciere a temeiniciei declarării neconstituționalității partidului politic. Respectiv, Curtea constituțională în pct. 153 al hotărârii sale nr. 10/2023 privind controlul constituționalității Partidului Politic „Șor” a stabilit: „Curtea conchide că finanțarea netransparentă și ilegală a activității Partidului „Șor” și coruperea alegătorilor sunt incontestabile. Aceste acțiuni sistematice, continue și în proporții semnificative limitează în mod substanțial procesul democratic al alegerilor și constituie un factor descurajator nu doar pentru ceilalți concurenți electorali dar și pentru alegătorii care cred sincer în valorile democratice. Curtea subliniază că participarea unui asemenea partid la procesul de formare a voinței de stat nu este permisă într-o democrație liberă”.
Reținem suplimentar și constatările Curții Constituționale enunțate în pct. 104 din Hotărârea nr. 25 din 28 noiembrie 2024 „Cu privire la confirmarea rezultatelor alegerilor și la validarea mandatului de Președinte al Republicii Moldova” „La prima vedere, cadrul normativ existent confirmă o minimă îndeplinire a obligației pozitive a statului de a adopta legi care combat coruperea electorală. Totuși, având în vedere numărul mare al cazurilor de corupere a alegătorilor, număr raportat de autoritățile de investigație în contextul primului tur și al celui de-al doilea tur al alegerilor prezidențiale din acest an, Curtea consideră că autoritățile trebuie să depună toate eforturile pentru a preveni asemenea cazuri la scrutinele viitoare. Curtea menționează că ar putea fi îmbunătățite mecanismele legale de combatere a corupției electorale, astfel încât să fie acestea efective, având în vedere și modalitățile inedite ale cazurilor înregistrate la acest scrutin. Curtea notează că autoritățile au obligația constituțională de a întreprinde măsurile necesare pentru a asigura exprimarea liberă a voinței poporului în cadrul alegerilor și dezvoltarea democratică a țării.”
Astfel, în situația în care organului electoral i-au fost notificate faptele de corupere a alegătorilor, depuse sub sancțiunea tragerii la răspundere penală, în lipsa altor argumente plauzibile, o abordare contrară celei contestate ar fi în contradicție cu scopul urmărit de legiuitor, precum și contrar competenței funcționale care excedă aprecierea veridicității denunțurilor respective.
Mai mult ca atât, o situație similară a fost în cadrul alegerilor locale noi din 03 iunie 2024 când, Consiliul electoral al Circumscripției comunale Târnova, r-nul Dondușeni a anulat înregistrarea candidatului Filipaș Ruslan în baza art.102, alin.(5) lit.f) iar instanțele de judecată au menținut hotărârea CECE Târnova, prin Hotărârea Dosarul nr. 3-46/2024 2-24059114-28-3s/e-01062024-1, pronunțată la 01 iunie 2024 de judecătoria Edineț, menținută prin Decizia Curții de Apel Bălți din 02 iunie 2024, Dosarul nr. 3a-61/24 și Încheierea Curții Supreme de Justiție din 05 iunie 2024, Dosarul nr. 3ra-477/24 2-24059114-01-3ra-03062024.
Totodată, prin Hotărârea Curții Constituționale nr. 18 din 19 iulie 2024, Dosarul nr. 126a/2024 pentru controlul constituționalității unor prevederi din articolul 54 alin. (7) și a articolului 102 alin. (5) lit. f) din Codul electoral, a fost respinsă sesizarea depusă de doamnele Marina Tauber, Reghina Apostolova și Irina Lozovan și de domnii Denis Ulanov, Vadim Fotescu și Petru Jardan, deputați în Parlamentul Republicii Moldova și au fost recunoscute constituționale textul „încălcarea prevederilor alin. (5) şi (6) din prezentul articol se constată de organul electoral competent, inclusiv hotărâre pentru controlul constituționalității unor prevederi din articolul 54 alin. (7) și a articolului 102 alin. (5) lit. f) din Codul electoral cu suportul organelor de resort şi celor de drept” din articolul 54 alin. (7) și articolul 102 alin. (5) lit. f) din Codul electoral.
Cu referire la participarea la ședința CECEC Iliciovca a președintelui consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Florești nr.18 care în opinia contestatarului este o abatere, Comisia atrage atenția că potrivit legislației electorale, art. 80 alin. (8) din Codul electoral, și Regulamentului de activitate al consiliului electoral de circumscripție în perioada electorală, aprobat prin hotărârea CEC nr.1100/, ședințele organului electoral sunt publice. Subsidiar, reținem hotărârea nr. 3046 din 8 octombrie 2024 „Cu privire la constituirea Consiliului electoral al circumscripției electorale comunale Iliciovca nr. 18/19, raionul Florești, conform căreia în pct. 9 este stabilit „Supravegherea executării prezentei hotărâri și coordonarea procesului de organizare și desfășurare a alegerilor în circumscripție se pune în sarcina președintelui Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Florești nr.18.”
În privința faptelor de intimidare invocate de către contestatar, Comisia menționează că acestea nu sunt susținute de probe care ar demonstra acest fapt.
Deci, examinând materialele administrate și argumentele formulate de contestatar, Comisia ajunge la concluzia lipsei temeiurilor de apreciere a actelor contestate ca fiind ilegale, fapt pentru care contestațiile (cererile prealabile) urmează a fi respinse. Suplimentar cu referire la hotărârea nr. 25 din 30 noiembrie 2024 „Cu privire la aplicarea ștampilei cu inscripția „RETRAS” în buletinul de vot pentru cel de-al doilea tur de scrutin al alegerilor pentru funcția de primar al comunei Iliciovca, raionul Florești, din 1 decembrie 2024” a Consiliului electoral al circumscripție electorale comunale Iliciovca nr. 18/19, raionul Florești Comisia reține că aceasta a fost adoptată în vederea punerii în executare a hotărârii nr. 24, respectiv de vreme ce Comisia a conchis asupra legalității ultimei se prezumă și legalitatea hotărârii nr. 25.
Pentru motivele arătate și în temeiul art. 18, 32, 91 alin (3) și 101 alin. (1) și (3) lit. b) din Codul electoral nr. 325/2022 și în conformitate cu art. 10 alin. (1) și 78 alin. (1) din Codul administrativ nr. 116/2018, Comisia Electorală Centrală h o t ă r ă ș t e:
1. Contestațiile (cererile prealabile) nr. CEC-10ALN/4 și CEC-10-ALN/5 din 30 noiembrie 2024, depuse de doamna Luchianciuc Nadejda, reprezentanta doamnei Volciuc Irina, candidat la funcția de primar al comunei Iliciovca, din partea Partidului Politic „Renaștere”, se resping.
2. Se menține hotărârea nr. 24 din 30 noiembrie 2024 „Cu privire la sesizarea Serviciului de informații și securitate al Republicii Moldova, nr. E/13167, sesizarea Comisiei Electorale Centrale nr. 8/6799 și demersul Inspectoratului de Poliție Florești nr. 34/38-10867” a Consiliului electoral al circumscripție electorale comunale Iliciovca nr. 18/19, raionul Florești.
3. Se menține hotărârea nr. 25 din 30 noiembrie 2024 „Cu privire la aplicarea ștampilei cu inscripția „RETRAS” în buletinul de vot pentru cel de-al doilea tur de scrutin al alegerilor pentru funcția de primar al comunei Iliciovca, raionul Florești, din 1 decembrie 2024” a Consiliului electoral al circumscripție electorale comunale Iliciovca nr. 18/19, raionul Florești
4. Prezenta hotărâre se transmite spre informare participanților la procedura administrativă.
5. Hotărârile nr. 24 și nr. 25 din 30 noiembrie 2024 ale Consiliului electoral al circumscripție electorale comunale Iliciovca nr. 18/19, raionul Florești, pot fi contestate la Judecătoria Soroca, sediul Florești (adresă: or. Floreşti, str. M. Eminescu, 1 e-mail jfl@justice.md), în termenul prevăzut la art. 100 alin. (1) din Codul electoral de la data adoptării prezentei hotărâri.
Președinta
Comisiei Electorale Centrale Angelica CARAMAN
Chișinău, 30 noiembrie 2024
Nr. 3238