logo

Pagina oficială

Comisia Electorală Centrală

a Republicii Moldova

Referendum constituțional și alegeri prezidențiale peste 64 zile

Nr. 2715 - cu privire la cererea de înregistrare a Blocului Electoral „ÎMPREUNĂ” pentru participare la referendumul republican constituțional și alegerile pentru funcția de Președinte al Republicii Moldova din 20 octombrie 2024

  • 16.08.2024
  • 80
  • 0
H O T Ă R Â R E
cu privire la cererea de înregistrare a Blocului Electoral „ÎMPREUNĂ”
pentru participare la referendumul republican constituțional și alegerile
pentru funcția de Președinte al Republicii Moldova din 20 octombrie 2024
 
I. Pe data de 12 august 2024, la Comisia Electorală Centrală a fost depusă cererea și setul de documente privind înregistrarea Blocului Electoral „ÎMPREUNĂ” pentru participare la referendumul republican constituțional și alegerile pentru funcția de Președinte al Republicii Moldova din 20 octombrie 2024.
Conform documentelor prezentate, Partidul Politic „Platforma Demnitate şi Adevăr” (procesul-verbal nr. 9 din 4 august 2024 al ședinței Consiliului Politic Național al Partidul Politic „Platforma Demnitate şi Adevăr”), Partidul Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII” (procesul-verbal din 4 august 2024 al ședinței Consiliului Politic Național al Partidului Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII”), Partidul Politic Liga Orașelor şi Comunelor (procesul-verbal nr. 9 din 4 august 2024 al ședinței Consiliului Național al Partidului Politic Liga Orașelor şi Comunelor) au convenit la data de 8 august 2024 asupra formării Blocului Electoral „ÎMPREUNĂ” pentru participare la referendumul republican constituțional și alegerile pentru funcția de Președinte al Republicii Moldova din 20 octombrie 2024.
În baza proceselor-verbale menționate, reprezentanții celor trei partide politice au semnat Acordul de constituire a Blocului Electoral „ÎMPREUNĂ” pentru a participa în comun la referendumul republican constituțional și alegerile pentru funcția de Președinte al Republicii Moldova din 20 octombrie 2024 cu denumirea integrală: Blocul Electoral „ÎMPREUNĂ” și denumirea prescurtată: BE „ÎMPREUNĂ”.
În baza acordului de constituire, a fost format Consiliul de Coordonare al Blocului Electoral „ÎMPREUNĂ” din 15 membri, câte 5 membri din partea fiecărui partid politic care a constituit blocul.
În conformitate cu prevederile Acordului de constituire, Consiliul de Coordonare a fost împuternicit:
  1. să adopte modificări/completări la acord;
  2. să admită în componența blocului alte partide politice;
  3. să excludă din componența blocului partide politice;
  4. să aprobe, în urma deciziei organelor statutare ale partidelor politice, candidatul din partea blocului la alegerile pentru funcția de Președinte al Republicii Moldova din 20 octombrie 2024;
  5. să desemneze reprezentantul în organele electorale și trezorierul;
  6. să decidă asupra modului de gestionare a contului bancar cu mențiunea „Fond electoral”;
  7. să aprobe acte interne ce vizează organizarea și funcționarea blocului;
  8. să exercite alte atribuții referitoare la aplicarea prevederilor acordului de constituire.
Blocul Electoral „ÎMPREUNĂ” a prezentat Comisiei Electorale Centrale simbolul electoral care este format dintr-un patrulater, cu fundal negru, de dimensiunile 15x15, fie după caz 50x50, format din două elemente structurale. O salbă de stele de diferite nuanțe gri. Stelele sunt aranjate într-un cerc echidistant, iar fiecare stea are cinci colțuri, fiind distribuite uniform în jurul unui punct central. În centrul cercului format din stele se află cuvântul „ÎMPREUNĂ” scris cu majuscule, într-o nuanță de alb, utilizând fontul Neulis Sans. Steaua din partea de sus a cercului este cea mai luminoasă, evidențiindu-se față de celelalte stele, care au nuanțe mai închise, ceea ce creează un efect de gradient. Celelalte stele sunt distribuite în cerc cu o scădere treptată a intensității culorii, de la gri deschis la gri închis, spre partea inferioară a cercului.
 
II. Prin demersul nr. CEC-8/5584 din 13 august 2024, Comisia a solicitat celor 3 partide politice constituente ale blocului electoral, elucidarea unor aspecte care au intervenit la etapa examinării actelor prezentate în scopul emiterii actului administrativ solicitat, după cum urmează:
  1. Statutele tuturor celor trei partide politice constituente ale blocului electoral nu conțin informații despre componența numerică a organelor cu împuterniciri de decizie în vederea creării blocurilor electorale. În această situație, este imposibil de a stabili dacă procesele-verbale prezentate au fost aprobate cu respectarea numărului de voturi necesare.
Nicio parte componentă a blocului nu a depus actul nominal de formare a organului competent, menit să ateste faptul că la ședințele în cauză au asistat persoane cu drept de vot în cadrul acestor organe.
Potrivit art. 22 alin. (1) din Codul administrativ, „Autoritățile publice şi instanțele de judecată competente cercetează starea de fapt din oficiu. Acestea stabilesc felul şi volumul cercetărilor şi nu sunt legate nici de expunerile participanților, nici de cererile lor de reclamare a probelor”.
Astfel, părțile componente urmau să prezinte Comisiei Electorale Centrale actele ce atestă stabilirea componenței numerice și celei nominale a organelor competente să deicidă formarea blocului electoral.
  1. Acordul de constituire prezentat nu prevede exact statutul de conducător al blocului. Totodată, la art. 8 se stabilesc trei persoane cu drept de reprezentare a acestei entități în fața terților, ceea ce ar însemna că anume aceste persoane în mod exclusiv și solidar dispun de dreptul de a efectua acțiuni cu efecte juridice în numele blocului.
Astfel, în varianta formulată a acordului, actele emise de bloc vor fi admisibile dacă vor fi autentificate (semnate) de către toate cele trei persoane nominalizate în acord, adică simultan de către toate aceste trei persoane. O eventuală modificare a numărului de persoane cu drept de reprezentare sau a identității acestora va implica necesitatea respectării tuturor cerințelor aferente procedurii aprobării Acordului cu notificarea Comisiei în acest sens.
Prin urmare, în cazul în care voința reală a părților constituente nu corespunde cu cele expuse supra, ea trebuia  să fie expusă în mod concludent, prin modificarea prevederilor Acordului și prezentarea variantei ajustate a acestuia.
  1. Articolul 3 alin. (3) din Acord stabilește că denumirea blocului electoral se va înscrie cu fontul Neulis Sans, adică un element de individualizare în vederea utilizării (distribuirii) politice, fiind implicit un obiect al dreptului de autor care urmează a fi procurat.
În acest sens, Comisia a solicitat prezentarea actului ce atestă dreptul de utilizare/difuzare publică a obiectului în cauză, pentru a fi aprobat de către Comisie dreptul conex individualizat.
Pentru aceasta, Comisia a acordat un termen care expira la 15 august 2024, ora 12:00.
 
III. Pe 15 august 2024, ora 12:33, Comisia a înregistrat sub nr. CEC-7/15321 din aceeași dată clarificările trimise prin poșta electronică referitoare la aspectul cu nr. 3) de mai sus, precum și un mesaj, tot prin poșta electronică, prin care domnul Dinu Plîngău, președintele Partidului Politic „Platforma Demnitate şi Adevăr” înștiințează Comisia despre faptul că informațiile solicitate prin demersul nr. CEC-8/5584 din 13 august 2024 vor fi prezentate în cadrul ședinței Comisiei Electorale Centrale la care va fi examinată cererea de înregistrare a Blocului Electoral „ÎMPREUNĂ” pentru participare la alegerile din toamna anului 2024.
În răspunsurile înregistrate la Comisie sub nr. CEC-7/15321 din 15 august 2024, domnul Dinu Plîngău menționează că dreptul de utilizare/difuzare a fontului Neulis Sans în simbolul Blocului Electoral „ÎMPREUNĂ” este procurat de partidul al cărui președinte el este. Drept acte confirmative sunt atașate factura nr. 000398 din 13 august 2024 și extrasul din contul bancar ce confirmă achitarea licenței.
IV. La data de 16 august 2024, ora 14:55, toate părțile constituente ale blocului au depus clarificări asupra aspectului cu nr. 1) solicitat de Comisie, fiind înregistrate sub nr. CEC-7/15352 din aceeași dată. Solicitanții în răspuns au explicat care este procedura de constituire a organelor celor trei partide politice constituente, care au competența de a decide formarea blocului electoral. În urma examinării actelor prezentate și celor declarate ce atestă componența nominală și numerică, s-au constatat următoarele:
1) Solicitanții au comunicat o greșeală conținută în Procesul-verbal nr. 9 din 4 august 2024 al ședinței Consiliului Național al Partidului Politic Liga Orașelor şi Comunelor, fiind consemnate 21 de persoane participante la ședința în loc de 15. Totodată, se menționează că deciziile luate în cadrul respectivei ședințe a Consiliului Național au fost votate unanim de către toți membri prezenți.
2) Referitor la componența nominală și numerică a organelor competente pentru luarea deciziei de formare a blocului electoral, solicitanții au comunicat următoarele:
  1. Consiliul Politic Național al Partidul Politic „Platforma Demnitate şi Adevăr” este format din 42 de persoane, iar la ședința din 4 august 2024 au participat 25 de persoane;
  2. Consiliul Politic Național al Partidului Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII” este format din 29 de persoane, iar la ședința din 4 august 2024 au participat 28 de persoane;
  3. Consiliul Național al Partidului Politic Liga Orașelor şi Comunelor este format din 27 de persoane, iar la ședința din 4 august 2024 au participat 15 persoane.
De observat că, potrivit statutelor Partidului Politic „Platforma Demnitate şi Adevăr” (la art. 46) și Partidului Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII” (la art. 54), ședințele organelor responsabile pentru luarea deciziei de constituire a blocurilor electorale sunt deliberative dacă la ele participă mai mult de jumătate din numărul total al membrilor. Totodată, conform art. 32 din Statutul Partidului Politic Liga Orașelor şi Comunelor, Consiliul Național adoptă hotărâri cu majoritatea simplă a membrilor prezenți.
 
V. Materialele prezentate de participanții la procedura administrativă au fost verificate și s-a constatat că acestea corespund condițiilor de admisibilitate, întrucât dovedesc respectarea cvorumului și componenței organelor care au competența de a decide formarea blocului electoral.
De asemenea, se constată că subiecții vizați au prezentat acte în baza cărora dețin dreptul asupra utilizării proprietății intelectuale ce vizează fontul pentru simbolul blocului. În acest sens, Comisia notează că admiterea utilizării în campania electorală a unui font, inclusiv sub aspectul imprimării acestuia în buletinul de vot, urmează a fi confirmată în modul corespunzător. Totodată, solicitanții poartă răspundere personală în fața deținătorilor acestor drepturi conform condițiilor aferente de utilizare (licențiere). Adică intervenția administrativă a Comisiei se rezumă la verificarea existenței actului ce ar produce efecte juridice, însă condițiile exacte țin de responsabilitatea solicitanților.
În aceeași ordine de idei, Comisia atrage atenția solicitanților că înregistrarea blocului electoral se efectuează în baza actului de constituire, care fiind întocmit conform rigorilor normative a permis efectuarea prezentei proceduri administrative. Prin urmare, introducerea modificărilor în actul de constituire, adică în acordul de constituire a blocului, urmează a fi efectuată conform aceleiași proceduri aferente aprobării acestuia de părțile constituente și, subsecvent, de Comisia Electorală Centrală.
Astfel, ținând cont că participanții la procedura administrativă au înlăturat carențele care le-au fost aduse la cunoștință, cererea înaintată îndeplinește condițiile de admisibilitate, fapt pentru care urmează a fi emis actul administrativ individual solicitat.
În temeiul art. 32 și 64 din Codul electoral nr. 325/2022 și în conformitate cu pct. 2-6, 8 și 11 din Instrucțiunea privind particularitățile constituirii și  înregistrării blocurilor electorale, aprobată prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1131/2023, Comisia Electorală Centrală hotărăște:
 
1. Se înregistrează Blocul Electoral „ÎMPREUNĂ” pentru participare la referendumul republican constituțional și alegerile pentru funcția de Președinte al Republicii Moldova din 20 octombrie 2024, constituit de către Partidul Politic „Platforma Demnitate şi Adevăr”, Partidul Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII” și Partidul Politic Liga Orașelor şi Comunelor.
2. Se înregistrează simbolul electoral al Blocului Electoral „ÎMPREUNĂ” pentru participare la referendumul republican constituțional și alegerile pentru funcția de Președinte al Republici Moldova din 20 octombrie 2024, care este format dintr-un patrulater, cu fundal negru, de dimensiunile 15x15, fie după caz 50x50, format din două elemente structurale. O salbă de stele de diferite nuanțe gri. Stelele sunt aranjate într-un cerc echidistant, iar fiecare stea are cinci colțuri, fiind distribuite uniform în jurul unui punct central. În centrul cercului format din stele se află cuvântul „ÎMPREUNĂ” scris cu majuscule, într-o nuanță de alb, utilizînd fontul Neulis Sans. Steaua din partea de sus a cercului este cea mai luminoasă, evidențiindu-se față de celelalte stele, care au nuanțe mai închise, ceea ce creează un efect de gradient. Celelalte stele sunt distribuite în cerc cu o scădere treptată a intensității culorii, de la gri deschis la gri închis, spre partea inferioară a cercului.
3. Modalitatea de reprezentare a blocului electoral, precum și alte prevederi privind particularitățile de participare a Blocului Electoral „ÎMPREUNĂ” la referendumul republican constituțional și alegerile pentru funcția de Președinte al Republicii Moldova din 20 octombrie 2024 sunt stabilite în Acordul de constituire a acestuia din 8 august 2024.
4. Partidele politice din componența Blocului Electoral „ÎMPREUNĂ” nu au dreptul să depună cererea de a fi înregistrate în calitate de participant la referendum sau concurent electoral în nume propriu.
5. Modificarea acordului de constituire a Blocului Electoral „ÎMPREUNĂ” se efectuează conform procedurilor de aprobare a acestuia de către părțile constituente și produce efecte după adoptarea de către Comisia Electorală Centrală.
6. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale și poate fi contestată în decurs de 3 zile, fără respectarea procedurii prealabile, la Curtea de Apel Chișinău (adresa: str. Teilor, nr. 4, mun. Chișinău).
 
Secretara
Comisiei Electorale Centrale                                                                     Dana MUNTEANU
 
Chișinău, 16 august 2024
Nr. 2715