H O T Ă R Â R E
cu privire la cererea prealabilă nr. CEC-7/18447 din 6 decembrie 2024
a domnului Ilie Porumbescu
- Aspecte introductive
Prin hotărârea nr. 3207 din 8 noiembrie 2024 „Cu privire la notificarea nr. CEC-7/17071 din 10 octombrie 2024 a domnului Porumbescu Ilie, primar al comunei Sadîc, raionul Cantemir”, Comisia Electorală Centrală a respins ca neîntemeiată notificarea nr. CEC-7/17071 din 10 octombrie 2024 a domnului Porumbescu Ilie, primar al comunei Sadîc, raionul Cantemir, cu privire la dizolvarea de drept a Consiliului comunal Sadîc, raionul Cantemir.
Domnul Porumbescu Ilie a depus la Comisia Electorală Centrală o cerere prealabilă, înregistrată sub nr. CEC-7/18447 din 6 decembrie 2024, prin care solicită:
- Anularea hotărârii din 8 noiembrie 2024 cu privire la respingerea notificării nr. CEC-7/17071 din 10 octombrie 2024 a domnului Ilie Porumbescu, primar al comunei Sadîc, raionul Cantemir.
- Suspendarea procedurii de stabilire a datei de desfășurare a alegerilor locale noi pentru o nouă componență a Consiliului comunal Sadîc până la pregătirea și depunerea referinței în scris pe marginea actelor și argumentelor pertinente procedurii administrative menționate.
- Argumentele petentului
În susținerea cererii sale, petentul menționează că dizolvarea consiliilor locale este în competența instituțiilor implicate, iar Dispoziția nr. 93-N din 8 octombrie 2024 a primarului comunei Sadîc, raionul Cantemir, „Cu privire la dizolvarea de drept a Consiliului comunal Sadîc” constituie un act administrativ normativ emis în baza art. 25 alin. (1) lit. c) și alin. (3) din Legea nr. 436/2006 privind administrația publică locală.
În continuare, susține că, potrivit art. 64 alin. (1) și (2) din Legea nr. 436/2006 privind administrația publică locală, toate actele administrative ale autorităților publice locale sunt supuse controlului de legalitate de către Oficiul teritorial al Cancelariei de Stat. Menționează că Dispoziția nr. 93-N a fost supusă acestui control, iar Oficiul teritorial Cahul al Cancelariei de Stat nu a identificat motive pentru a o considera ilegală. Prin urmare, actul administrativ este prezumat legal, în conformitate cu art. 21 din Codul administrativ nr. 116/2018.
Mai invocă lipsa competenței Comisiei Electorale Centrale în anularea actelor administrative. Astfel, art. 26 din Codul electoral nr. 325/2022 reglementează competența Comisiei, stabilind atribuțiile acesteia în materie electorală, cum ar fi dreptul de a organiza alegeri și de a stabili datele acestora, însă fără atribuții de a verifica legalitatea actelor administrative emise de autoritățile publice locale. În opinia sa, atribuția de verificare a legalității actului administrativ emis de autoritatea publică locală îi revine, conform legii, Cancelariei de Stat și instanțelor judecătorești.
Respectiv, în absența unei hotărâri judecătorești definitive care să anuleze dispoziția primarului, actul rămâne în vigoare și produce efecte juridice.
În accepțiunea petentului, Comisia Electorală Centrală nu poate substitui atribuțiile Cancelariei de Stat și nici pe cele ale instanțelor judecătorești în evaluarea legalității unui act administrativ, or, potrivit art. 20 din Codul administrativ nr. 116/2018, doar instanțele de contencios administrativ au competența exclusivă de a anula un act administrativ nelegal.
Adițional consideră că hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 3207/2024 este lipsită de fundament juridic, deoarece nu există o decizie judecătorească care să constate nelegalitatea Dispoziției nr. 93-N din 8 octombrie 2024 a primarului comunei Sadîc, raionul Cantemir, „Cu privire la dizolvarea de drept a Consiliului comunal Sadîc”, iar controlul de legalitate efectuat de Cancelaria de Stat nu a identificat vreo neregularitate. Totodată, competența Comisiei în materie electorală vizează exclusiv organizarea și desfășurarea alegerilor, nu și verificarea legalității actelor administrative ale autorităților locale.
Mai susține că, în lipsa competenței de a analiza legalitatea actelor administrative emise de autoritățile publice locale sau de a se substitui instanțelor de judecată, prin actul administrativ ce se contestă, și anume hotărârea nr. 3207/2024, Comisia Electorală Centrală a emis concluzii privind existența sau inexistența motivelor legale pentru dizolvarea consiliului local, activitatea efectivă a consiliului pe parcursul celor 6 luni de referință.
Consideră că aceste aspecte cad sub incidența competenței exclusive a instanței de judecată, în conformitate cu art. 213 alin. (1) lit. b) din Codul administrativ nr. 116/2018, care stabilește că instanța decide asupra legalității actelor administrative contestate. Prin urmare, în opinia sa, Comisia Electorală Centrală a depășit cadrul său legal de competență, încălcând principiul separației puterilor în stat, consacrat de art. 6 din Constituția Republicii Moldova.
De asemenea, prin emiterea hotărârii care substituie rolul instanței de judecată, Comisia Electorală Centrală a încălcat art. 39 alin. (1) din Codul administrativ nr 119/2018, conform căruia autoritățile au obligația să respecte principiul legalității, or controlul judecătoresc al activității administrative este garantat și nu poate fi îngrădit.
Consideră că, prin hotărârea nr. 3207 din 8 noiembrie 2024, Comisia Electorală centrală a creat un precedent de ingerință în atribuțiile judecătorești, fapt ce contravine principiilor statului de drept.
Mai motivează că prin evaluarea și emiterea unor concluzii ce țin de legalitatea Dispoziției nr. 93-N din 8 octombrie 2024, fără a avea această competență, Comisia Electorală Centrală a depășit limitele atribuțiilor sale legale și a substituit instanța de judecată, în condiția în care aceasta deja este supusă unei proceduri judiciare, iar competența de a analiza și decide asupra legalității acesteia aparține exclusiv instanței de contencios administrativ.
- Considerentele Comisiei Electorale Centrale
Examinând cererea prealabilă, Comisia relevă următoarele aspecte de fapt și de drept, esențiale pentru examinarea acestora.
Sub aspectul admisibilității cererii prealabile, conform art. 164 alin. (1) și art. 165 alin. (1) din Codul administrativ nr. 325/2022, se constată dreptul petentului de a depune cererea prealabilă împotriva hotărârii Comisiei Electorale Centrale nr. 3207 din 8 noiembrie 2024, precum și că acest drept a fost realizat în interiorul termenului legal de 30 de zile de la comunicarea actului administrativ, fapt pentru care se declară admisibilă spre examinare.
Prin cererea prealabilă, petentul susține că autoritatea electorală s-a subrogat în atribuțiile instanței de judecată, exercitând controlul de legalitate asupra Dispoziției nr. 93-N din 8 octombrie 2024. Ba mai mult, consideră că prin hotărârea nr. 3207 din 8 noiembrie 2024 Comisia a anulat dispoziția în cauză prin care se constată dizolvarea de drept a Consiliului comunal Sadîc, raionul Cantemir.
Cu referire la acest aspect, relevăm că, potrivit art. 18 din Codul electoral nr. 325/2022, misiunea Comisiei Electorale Centrale este crearea condițiilor optime pentru exercitarea nestingherită de către cetățenii Republicii Moldova a dreptului constituțional de a alege și de a fi aleși în cadrul unor alegeri libere și corecte, inclusiv prin asigurarea respectării legislației cu privire la finanțarea partidelor politice și a campaniilor electorale.
Totodată, în condițiile art. 25 din Legea nr. 436/2006 privind administrația publică locală, art. 5 din Legea nr. 768/2000 privind statutul alesului local și în conformitate cu art. 69 din Codul administrativ nr. 116/2018, Comisia inițiază procedura administrativă de stabilire a datei alegerilor locale parțiale sau noi, fie inițiază procedura administrativă de ridicare a mandatului de consilier și/sau atribuire a mandatului de consilier devenit vacant.
În acest sens, art. 6 alin. (1) din Codul administrativ nr. 116/2018 prevede că procedura administrativă este activitatea autorităților publice cu efect în exterior, îndreptată spre examinarea condițiilor, pregătirea și emiterea unui act individual, spre examinarea condițiilor, pregătirea și încheierea unui contract administrativ sau examinarea condițiilor, pregătirea și întreprinderea unei măsuri strict de autoritate publică.
De asemenea, art. 1 alin. (1) din același cod statuează că legislația administrativă reprezintă cadrul juridic principal prin care se asigură reglementarea raporturilor administrative la înfăptuirea activității administrative și a controlului judecătoresc asupra acesteia.
Art. 2 alin. (1) din Codul administrativ nr. 116/2018 stabilește că prevederile codului determină statutul juridic al participanților la raporturile administrative, atribuțiile autorităților publice administrative și ale instanțelor de judecată competente pentru examinarea litigiilor de contencios administrativ, drepturile și obligațiile participanților în procedura administrativă și cea de contencios administrativ.
Prin urmare, în baza notificării nr. CEC-7/17071 din 10 octombrie 2024 a domnului Porumbescu Ilie, primar al comunei Sadîc, raionul Cantemir, Comisia Electorală Centrală a inițiat procedura administrativă de examinare a acesteia în condițiile Codului administrativ nr. 116/2018 în coroborare cu cele ale Codului electoral nr. 325/2022 și ale Legii nr. 436/2006 privind administrația publică locală, cu incidență în temeiurile de încetare de drept a activității consiliului local și stabilirea datei alegerilor locale parțiale. Or, potrivit art. 2 alin. (2) din Codul administrativ nr. 116/2018, anumite aspecte ce țin de activitatea administrativă privind domenii specifice de activitate pot fi reglementate prin norme legislative speciale derogatorii de la prevederile Codului administrativ numai dacă această reglementare este absolut necesară și nu contravine principiilor Codului administrativ.
Art. 44 alin. (3) din Codul administrativ nr. 116/2018 statuează că autoritatea publică este obligată să atragă în procedura administrativă, din oficiu sau la cerere, persoanele ale căror drepturi pot fi afectate prin procedură administrativă. Dacă are cunoștință despre astfel de persoane, autoritatea publică le informează despre inițierea sau desfășurarea procedurii administrative.
De asemenea, potrivit art. 87 alin. (1) din același cod, autoritatea publică se conduce de probele pe care le consideră necesare, conform dreptului discreționar, pentru investigarea stării de fapt. În special ea poate:
- să solicite informații de tot felul;
- să audieze participanții, martori și experți/specialiști sau să solicite declarați scrise din partea acestora;
- să solicite acte și dosare;
- prin sesizarea directă a lucrurilor, să își creeze proprie impresie despre un caz sau despre situația de la fața locului (cercetarea probei la fața locului).
Subsecvent, art. 22 alin. (1) din Codul administrativ nr. 116/2018 prevede că autoritățile publice și instanțele de judecată competente cercetează starea de fapt din oficiu. Acestea stabilesc felul și volumul cercetărilor și nu sunt legate nici de expunerile participanților, nici de cererile lor de reclamare a probelor.
Așadar, la examinarea notificării nr. CEC-7/17071 din 10 octombrie 2024 a domnului Porumbescu Ilie, primar al comunei Sadîc, raionul Cantemir, în vederea respectării drepturilor tuturor participanților la procedura administrativă și stabilirea stării de fapt, Comisia a acționat în limitele art. 44 alin. (3) și art. 87 alin. (1) din Codul administrativ nr. 116/2018.
În cadrul procedurii administrative s-a constatat că, la solicitarea unui grup de șapte consilieri din cei 11 aleși, au fost convocate ședințe ale consiliului pe 7 și 31 mai, 13 și 20 septembrie 2024, iar la solicitarea a patru consilieri a fost convocată ședința din 26 iulie 2024.
De asemenea, examinând conținutul proceselor-verbale ale ședințelor Consiliului comunal Sadîc, raionul Cantemir, se constată că în cadrul acestora au fost adoptate 25 decizii, după cum urmează:
1) în ședința din 7 mai 2024, au fost examinate și adoptate 2 decizii cu votul a 7 consilieri prezenți la ședință;
2) în ședința din 31 mai 2024, au fost examinate și adoptate 8 decizii cu votul a 7 consilieri prezenți la ședință;
3) în ședința din 26 iulie 2024, au fost examinate și adoptate 2 decizii cu votul a 6 consilieri prezenți la ședință;
4) în ședința din 13 septembrie 2024, au fost examinate și adoptate 7 decizii cu votul a 6 consilieri prezenți la ședință;
5) în ședința din 20 septembrie 2024, au fost examinate și adoptate 6 decizii cu votul a 6 consilieri prezenți la ședință.
Suplimentar, se constată că la convocarea ședințelor din 7 și 31 mai, 13 și 20 septembrie, precum și a celei din 26 iulie 2024, s-au respectat condițiile prevăzute de alin. (2) și (3) ale art. 16 din Legea nr. 436/2006 privind administrația publică locală, adică solicitarea să vină de la cel puțin cel puțin o treime din numărul consilierilor aleși în Consiliul comunal Sadîc, raionul Cantemir, ceea ce reprezintă 4 consilieri, precum și condiția de convocare cel puțin cu 3 zile înainte de data desfășurării ședinței.
Subsidiar, ca urmare a examinării documentelor prezentate, se observă că deciziile Consiliului comunal Sadîc adoptate în ședințele din 7, 31 mai și 13 septembrie 2024 au fost prezentate Primăriei comunei Sadîc pentru publicare în Registrul de stat al actelor locale (înregistrare la Primărie sub nr. 28 din 21 mai 2024, nr. 19 din 6 iunie 2024 și nr. 58 din 18 septembrie 2024), însă nu au fost publicate, ceea ce este contrar art. 101 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 436/2006 privind administrația publică locală, care statuează că autoritățile administrației publice locale sunt obligate să includă în Registrul de stat al actelor locale, în conformitate cu prezenta lege şi Legea nr. 100/2017 cu privire la actele normative, deciziile consiliilor locale de nivelurile întâi şi al doilea […].
Sub acest aspect, art. 92 alin. (1) și (2) din Codul administrativ nr. 116/2018 prevede că autoritatea publică decide conform convingerii sale libere dacă consideră o faptă drept existentă, luând în considerare întreaga procedură administrativă, inclusiv toate probele. Autoritatea publică ia în considerare toate faptele care au importanță pentru caz, inclusiv cele favorabile participanților.
Drept rezultat, având în vedere că, în pofida Dispoziției nr. 93-N din 8 octombrie 2024 a primarului comunei Sadîc, raionul Cantemir, „Cu privire la dizolvarea de drept a Consiliului comunal Sadîc”, s-a constatat activitatea consiliului local în perioada de referință, prin adoptarea deciziilor, publicarea cărora nu s-a realizat din motive neimputabile consilierilor locali, Comisia Electorală Centrală a respins notificarea primarului comunei Sadîc, raionul Cantemir, înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/17071 din 10 octombrie 2024, adoptând în acest sens hotărârea nr. 3207/2024.
De remarcat că, prin hotărârea nr. 3207/2024, Comisia Electorală Centrală nu s-a pronunțat asupra legalității actului administrativ emis de către primarul comunei Sadîc, raionul Cantemir, domnul Porumbescu Ilie, ci în urma examinării stării de fapt, a stabilit circumstanțele în temeiul art. 87 alin. (1) și art. 44 alin. (3) din Codul administrativ nr. 116/2018, ori controlul de legalitate și atribuția de anulare a actului administrativ în speță aparțin instanței de judecată în procedura contenciosului administrativ și/sau Oficiului teritorial al Cancelariei de Stat, potrivit art. 61 alin. (1) și art. 63 alin. (1) din Legea nr. 436/2006 cu privire la administrația publică locală.
Subsidiar, prin hotărârea ce se contestă, Comisia nu a anulat Dispoziția nr. 93-N din 8 octombrie 2024 a primarului comunei Sadîc, raionul Cantemir, ci a respins notificarea acestuia, înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/17071 din 10 octombrie 2024 , cu sesizarea Oficiului teritorial al Cancelariei de Stat pentru reluarea controlului de legalitate a dispoziției de constatare a dizolvării de drept a consiliului local, pornind de la circumstanțele de fapt și de drept constatate în partea motivată.
În partea ce vizează revocarea hotărârii și dispunerea suspendării procedurii administrative de stabilire a datei alegerilor locale parțiale, relevăm că revocarea actului administrativ se realizează în condițiile art. 143 – 146 din Codul administrativ nr. 116/2018.
În context, prin hotărârea nr. 3207/2024, Comisia a respins ca neîntemeiată notificarea nr. CEC-7/17071 din 10 octombrie 2024, iar prin cererea prealabilă nu au fost comunicate fapte noi ce ar fi permis neadoptarea actului administrativ în cauză.
Totodată, hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 3207/2024 nu periclitează interesul public sau bunăstarea comună, temeiuri ce ar fi permis revocarea actului administrativ în corespundere cu art. 146 alin. (1) din Codul administrativ nr. 116/2018, dat fiind faptul că prin acesta s-a sesizat organul de resort pentru reluarea controlului de legalitate, dar și din motiv că atât dispoziția, cât și deciziile Consiliului comunal Sadîc, raionul Cantemir, adoptate în ședințele din 7 și 31 mai 2024, 26 iulie 2024, precum și din 13 și 20 septembrie 2024 se află pe rolul instanței de judecată.
Este important de menționat că autoritățile administrației publice locale sunt constituite prin voința poporului exprimată în cadrul unor alegeri libere și corecte. Astfel, condiția dizolvării organului deliberativ urmează a fi aplicată ca o măsură extremă de ultimă instanță pentru deblocarea inactivității acestuia. Or, dizolvarea consiliului local trebuie să aibă loc din motive obiective, legale și imputabile, în lipsa unor situații create artificial, cu maximă diligență în întreprinderea măsurilor de asigurare a funcționării autorității publice locale, atât deliberative, cât și executive.
Prin urmare, pentru motivele arătate, în temeiul art. 32 din Codul electoral nr. 325/2022, art. 10, 164 alin. (1), 165 alin. (1), 167-169 din Codul administrativ nr. 116/2018 și în conformitate cu Regulamentul de activitate al Comisiei Electorale Centrale, aprobat prin hotărârea nr. 1098/2023, Comisia Electorală centrală h o t ă r ă ș t e:
1. Cererea prealabilă nr. CEC-7/18447 din 6 decembrie 2024 a domnului Ilie Porumbescu se respinge ca neîntemeiată.
2. Hotărârea se remite spre informare participanților la procedura administrativă.
3. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale și poate fi contestată în decurs de 30 de zile de la comunicare, la Judecătoria Chișinău, sediul Rîșcani (adresa: mun. Chișinău, str. Kiev, nr. 3).
Președinta
Comisiei Electorale Centrale Angelica CARAMAN
Chișinău, 18 decembrie 2024
Nr. 3280