Nr. 2699 - cu privire la condițiile de oferire a spațiului publicitar și altor servicii conexe de către difuzorii de publicitate pe dispozitivele fixe sau mobile la referendumul republican constituțional și alegerile prezidențiale din 20 octombrie 2024

  • 14.08.2024
  • 702
  • 0

HOTĂRÂRE

cu privire la condițiile de oferire a spațiului publicitar și altor servicii conexe de către difuzorii de publicitate pe dispozitivele fixe sau mobile la referendumul republican constituțional și alegerile prezidențiale din 20 octombrie 2024

 

Prin Hotărârile nr. 121 și 122 din 16 mai 2024 (în vigoare din 21 mai 2024), Parlamentul a declarat, pentru data de 20 octombrie 2024, referendum republican constituțional și, respectiv, a stabilit pentru aceeași dată alegerile pentru funcția de Președinte al Republicii Moldova.

În conformitate cu pct. 1 din Programul calendaristic pentru realizarea acțiunilor de organizare şi desfășurare a alegerilor pentru funcția de Președinte al Republicii Moldova și a referendumului republican constituțional din 20 octombrie 2024, aprobat prin hotărârea Comisiei nr. 2633/2024, perioada electorală a alegerilor respective a început la data de 1 august 2024.

Potrivit art. 54 alin. (10) din Codul electoral nr. 325/2022, în termen de 7 zile de la începerea perioadei electorale, difuzorii de publicitate proprietari sau gestionari ai dispozitivelor de publicitate fixă sau mobilă sunt obligați să dea publicității condițiile în care oferă spațiu publicitar și alte servicii conexe concurenților electorali, participanților la referendum sau grupurilor de inițiativă, informând Comisia Electorală Centrală.

Particularitățile și modul de furnizare, distribuire și difuzare a publicității politice, electorale și a mesajelor de interes public în conformitate cu prevederile Legii nr. 62/2022 cu privire la publicitate și ale Codului electoral sunt stabilite de Regulamentul privind modul de furnizare, distribuire și difuzare a publicității politice, electorale și a mesajelor de interes public, aprobat prin hotărârea Comisiei nr.1155/2023 (în continuare – regulament).

 

1. Astfel, în corespundere cu prevederile cadrului legal menționat, la Comisie au fost depuse declarații de către următorii difuzori/distribuitori de publicitate proprietari sau gestionari ai dispozitivelor de publicitate fixă sau mobilă:

  • S.R.L. STANDART, înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/14936 din 1 august 2024;
  • „INDEPENDENT MEDIA” S.R.L., înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/14983 din 5 august 2024;
  • AQUARELLE S.R.L., înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/14984 din 5 august 2024;
  • CASSIDAS S.R.L., înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/14987 din 5 august 2024;
  • Î.C.S. „EPAMEDIA” S.R.L., înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/15079 din 7 august 2024;
  • ORTO-PANMED S.R.L., înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/15086 din 8 august 2024;
  • S.R.L. Unlogo, înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/15123 din 8 august 2024;
  • B.M. Public S.R.L., înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/15127 din 8 august 2024;
  • S.C. „LINESCO” S.R.L., înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/15134 din 8 august 2024;
  • Click-COM S.R.L., înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/15135 din 8 august 2024;
  • TRENDSETER S.R.L., înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/15137 din 8 august 2024.

 

    2. Declarațiile enumerate mai sus și condițiile de oferire a spațiului publicitar în corespundere cu principiile transparenței, previzibilității și informării publicului larg asupra proceselor electorale au fost plasate pe pagina web oficială a Comisiei www.cec.md, la rubricile „Alegeri prezidențiale 20.10.2024” și „Referendum constituțional 20.10.2024”.

3. Î.C.S. „EPAMEDIA” S.R.L., prin adresa nr.48 din 7 august 2024, înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/15079 din aceeași dată, a informat Comisia despre condițiile în care oferă spațiu publicitar și alte servicii conexe concurenților electorali sau grupurilor de inițiativă în perioada electorală. Declarația prezentată de Î.C.S. „EPAMEDIA” S.R.L. conține informații despre: dispozitive publicitare ecrane LED (amplasate pe chioșcuri de presă, unități de comercializare a produselor de tutun și băuturilor), stații de așteptare a transportului public, inclusiv ecrane LED amplasate în unele stații. Totodată, difuzorul de publicitate comunică și despre alte servicii conexe (specializate) ce pot fi oferite concurenților electorali.

4. Conform pct. 76 subpct. 1) lit. a) din regulament, se interzice amplasarea afișelor publicitare pe pavilioanele stațiilor de transport public. Interdicția poartă un caracter general și este aplicabilă atât în perioada electorală, cât și cea extraelectorală, indiferent dacă publicitatea este politică sau electorală. În acest context, Comisia constată că Î.C.S. „EPAMEDIA” S.R.L. este în drept să ofere spațiu pentru publicitate doar pe dispozitivele ecrane LED și să presteze servicii de tipar banner și de schimb de imagine. Î.C.S. „EPAMEDIA” S.R.L., însă, nu poate oferi spațiu pentru publicitate electorală pe pavilioanele stațiilor de așteptare.

5. La fel, pe 9 august 2024, S.R.L. „GALAXIA-PARC” a prezentat declarația privind condițiile de difuzare a publicității electorale, înregistrată sub nr. CEC-7/15173 din aceeași dată, fiind depășite termenele prevăzute de lege.

6. Totodată, Comisia atrage atenția asupra necesității respectării prevederilor art. 54 alin. (10) din Codul electoral nr. 325/2022, conform cărora, în perioada electorală, difuzorii de publicitate proprietari sau gestionari ai dispozitivelor de publicitate fixă sau mobilă sunt obligați să prezinte Comisiei Electorale Centrale săptămânal informația privind veniturile obținute din publicitatea politică/preelectorală/electorală a fiecărui partid politic/bloc electoral/concurent electoral/participant la referendum. Pentru claritatea normei, rapoartele vor fi prezentate în zilele de 23, 30 august, 6, 13, 20, 27 septembrie, 4, 11, 18 octombrie 2024, iar în cazul stabilirii celui de-al doilea tur de scrutin – inclusiv în zilele de 25 octombrie și 1 noiembrie 2023.

7. În context, Comisia menționează că, în conformitate cu prevederile pct. 60 din regulament, „… în primele 7 zile ale perioadei electorale, difuzorii de publicitate, deținătorii sau gestionarii dispozitivelor de publicitate fixă sau mobilă, care doresc să difuzeze publicitate politică sau electorală, vor prezenta Comisiei Electorale Centrale sau consiliului electoral de circumscripție conform competenței declarații corespunzătoare de intenție și informații privind condițiile în care oferă spațiu publicitar și alte servicii conexe, inclusiv prețurile medii ale spațiilor de publicitate aplicate în ultimele 6 luni. Difuzorii de publicitate care nu vor prezenta declarațiile de intenție și informația nu au dreptul să difuzeze publicitate politică sau electorală”. 

8. Astfel, difuzorii/distribuitorii de publicitate care nu au depus declarații corespunzătoare sau declarațiile depuse nu corespund criteriilor de admisibilitate nu au dreptul de a difuza/distribui atât publicitate politică, cât și publicitate electorală.

În temeiul art. 54 alin. (10) din Codul electoral nr. 325/2022 și în conformitate cu pct. 30, 60, 61 și 76 din Regulamentul privind modul de furnizare, distribuire și difuzare a publicității politice, electorale și a mesajelor de interes public, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1155/2023, Comisia Electorală Centrală hotărăște:

 

  1. Se constată ca fiind admisibilă difuzarea publicității politice, preelectorale și electorale pe dispozitivele de publicitate fixă sau mobilă, în baza declarațiilor de intenție și informațiilor despre condițiile de oferire a spațiului publicitar grupurilor de inițiativă, participanților la referendum și concurenților electorali la referendumul republican constituțional și alegerile prezidențiale din 20 octombrie 2024, conform declarațiilor depuse de către următorii difuzori de publicitate: S.R.L. STANDART, „INDEPENDENT MEDIA” S.R.L., AQUARELLE S.R.L., CASSIDAS S.R.L., ORTO-PANMED S.R.L., S.R.L. Unlogo, B.M. Public S.R.L., S.C. „LINESCO” S.R.L., Click-COM S.R.L. și TRENDSETER S.R.L.

              2. Se constată ca fiind admisibilă difuzarea publicității politice, preelectorale și electorale pe dispozitivele de publicitate fixă sau mobilă, în baza declarației de intenție și informațiilor despre condițiile de oferire a spațiului publicitar grupurilor de inițiativă, participanților la referendum și concurenților electorali la referendumul republican constituțional și alegerile prezidențiale din 20 octombrie 2024, conform pct. 3.1) și 7) din declarația depusă de către Î.C.S. „EPAMEDIA” S.R.L.

              3. Se constată ca inadmisibilă difuzarea publicității politice, preelectorale și electorale pe dispozitivele de publicitate fixă sau mobilă, în baza declarației de intenție și informațiilor despre condițiile de oferire a spațiului publicitar grupurilor de inițiativă, participanților la referendum și concurenților electorali  la referendumul republican constituțional și alegerile prezidențiale din 20 octombrie 2024, conform pct. 3.2) și 3.3) din declarația depusă de către Î.C.S. „EPAMEDIA” S.R.L., ca fiind contrară prevederilor pct. 76 subpct. 1) lit. a) din Regulamentul privind modul de furnizare, distribuire și difuzare a publicității politice, electorale și a mesajelor de interes public, aprobat prin hotărârea CEC nr. 1155/2023.

              4. Se constată inadmisibilă declarația depusă de S.R.L. „GALAXIA-PARC” pe motiv de tardivitate, fiind depășite termenele prevăzute de lege.

              5. Se atrage atenția că orice alți distribuitori/difuzori de publicitate proprietari sau gestionari ai dispozitivelor de publicitate fixă sau mobilă, decât cei prevăzuți la pct. 1 și 2, nu au dreptul să difuzeze publicitate politică, preelectorală și electorală în perioada electorală a referendumului republican constituțional și alegerilor prezidențiale din 20 octombrie 2024.

              6. Se atrage atenția difuzorilor/distribuitorilor de publicitate prevăzuți la pct. 1 și 2 despre obligația de a prezenta Comisiei Electorale Centrale, în perioada electorală, săptămânal informația privind veniturile obținute din publicitatea politică/preelectorală/electorală a fiecărui partid politic/bloc electoral/concurent electoral, participant la referendum. Rapoartele vor fi prezentate în zilele de 23, 30 august, 6, 13, 20, 27 septembrie, 4, 11, 18 octombrie 2024, iar în cazul stabilirii celui de-al doilea tur de scrutin – inclusiv în zilele de 25 octombrie și 1 noiembrie 2024.

7. Hotărârea se comunică individual difuzorilor de publicitate enumerați la pct.1-4, iar difuzorilor/distribuitorilor vizați la pct. 5 prin mijloace de comunicare publică.

8. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale și poate fi contestată în decurs de 3 zile, fără respectarea procedurii prealabile, la Curtea de Apel Chișinău (adresa: str. Teilor, nr. 4, mun. Chișinău).

 

Secretara                                                             

Comisiei Electorale Centrale                                                                      Dana MUNTEANU

 

Chișinău, 14 august 2024

Nr. 2699