H O T Ă R Â R E
cu privire la contestația nr. CEC-10ALG/10 din 12 octombrie 2023 a domnului Emelianov Roman, pretendent la calitatea de candidat independent pentru funcția de consilier în Consiliul raional Dubăsari în cadrul alegerilor locale generale din 5 noiembrie 2023
- Aspecte introductive
Domnul Emelianov Roman, pretendent la calitatea de candidat independent pentru funcția de consilier în Consiliul raional Dubăsari în cadrul alegerilor locale generale din 5 noiembrie 2023, a depus la Comisia Electorală Centrală o contestație, înregistrată sub nr. CEC-10ALG/10 din 12 octombrie 2023, împotriva hotărârii nr. 43 din 10 octombrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Dubăsari nr. 15 (în continuare – CECER Dubăsari nr. 15) „Cu privire la cererea de înregistrare a domnului Emelianov Roman în calitate de candidat independent la funcția de consilier în Consiliul raional Dubăsari”, prin care s-a respins cererea de înregistrare.
În ordinea celor formulate în contestație, domnul Emelianov Roman solicită:
- anularea hotărârii nr. 43 din 10 octombrie 2023 „Cu privire la cererea de înregistrare a domnului Emelianov Roman în calitate de candidat independent la funcția de consilier în Consiliul raional Dubăsari”;
- înregistrarea sa în calitate de candidat independent la funcția de consilier în Consiliul raional Dubăsari la alegerile locale generale din 5 noiembrie 2023.
- Argumentele contestatarului
Autorul contestației susține că la data de 6 octombrie 2023 a depus la CECER Dubăsari nr. 15 setul de documente necesare pentru înregistrarea sa în calitate de candidat independent la funcția de consilier raional.
La data de 10 octombrie 2023, CECER Dubăsari nr. 15 a emis hotărârea contestată, prin care s-a respins cererea de înregistrare în temeiul art. 164 alin. (3) din Codul electoral nr. 325/2022, pentru nerespectarea prevederilor legale ce țin de desemnarea și înregistrarea candidatului la funcția de consilier, și anume: potrivit notei informative, 26 de semnături sunt invalidate în baza criteriului „circumscripția de domiciliu”.
Contestatarul pretinde că în cazul celor 26 de semnatari circumscripția de domiciliu este corectă. În susținerea afirmațiilor sale, domnul Emilianov Roman invocă prevederea art. 34 alin. (1) din Codul electoral, potrivit căreia hotarele circumscripțiilor electorale de nivelul al doilea corespund unităților administrativ-teritoriale de nivelul al doilea.
Domnul Emilianov face trimitere la Legea nr. 764/2001 privind organizarea administrativ-teritorială a Republicii Moldova, unde la Anexa nr. 3, parte integrantă a legii, sunt prevăzute raioanele și unitățile administrativ-teritoriale din componența lor, inclusiv din raionul Dubăsari. Printre cele 11 unități administrativ-teritoriale ale raionului Dubăsari se regăsește și Corjova, sat comună, în componența căreia intră satele Corjova și Mahala. Arată că cele 26 de semnături cu circumscripția de domiciliu invalidate sunt din aceste localități.
Mai susține că, în procesul de examinare a cererii sale, CECER Dubăsari nr. 15 ar fi putut să se confrunte cu problema atribuirii domiciliilor vizate către unitățile administrativ-teritoriale din stânga Nistrului cărora li se pot atribui forme și condiții speciale de autonomie, conform anexei nr. 5 la Legea nr. 764/2001 privind organizarea administrativ-teritorială a Republicii Moldova. În anexa nr. 5 se regăsește orașul Dubăsari, iar raionul Dubăsari (circumscripția electorală de nivelul al doilea) este prevăzut în anexa nr. 3.
Contestatarul informează că, pentru a reglementa hotarele administrative ale satelor Corjova și Mahala din componența unității administrativ-teritoriale a comunei Corjova, care sunt în imediata vecinătate a orașului Dubăsari, Consiliul local Corjova a emis Decizia nr. 02/02 din 29 martie 2019 „Cu privire la confirmarea granițelor satelor Corjova și Mahala ce intră în componența comunei Corjova”. Decizia în cauză prevede denumirea tuturor străzilor și stradelelor cu specificarea numărului, inclusiv la nivel de par și impar, și poate fi accesată în Registrul de stat al actelor locale din 5 aprilie 2019.
Potrivit contestației, la solicitarea CECER Dubăsari nr. 15, secretarul Consiliului local Corjova, doamna Efteni Lilia, ar fi confirmat pentru fiecare adresă în parte din toate cele 26 de cazuri ca fiind din componența unității administrativ-teritoriale Corjova.
În pofida celor menționate, CECER Dubăsari nr. 15 a calificat cele 26 de adrese greșit.
Susține că funcționarii electorali în examinarea documentelor mizează pe înscrisuri, care în fond sunt eronate în fișele de însoțire ale buletinelor de identitate, fiind o situație specifică comunei Corjova. În susținerea contestației, a prezentat copiile buletinelor de identitate ale soților Cabîhov Maria și Cabîhov Valeri din satul Corjova, menționând că locuiesc într-o casă, însă, conform înscrisurilor din fișele de însoțire, domiciliază în localități diferite. Precizează că este o problemă cunoscută în cazul comunei Corjova și accesibilă în baza de date pe pagina web www.cec.md.
Contestatarul Emilianov Roman explică situația în privința a 3 semnături respinse ca fiind colectate în afara perioadei, potrivit informației din nota informativă a CECER Dubăsari nr. 15. Astfel, menționează că la 28 septembrie 2023 a recepționat listele de subscripție pentru colectarea semnăturilor și le-a restituit la data de 6 octombrie 2023. Respectiv, în perioada de colectare a semnăturilor, 3 susținători la rubrica „Data semnării” au indicat luna/ziua/anul în loc de ziua/luna/anul.
Prin urmare, domnul Emelianov Roman consideră că cele 26 și 3 semnături sunt perfect valabile, iar împreună cu celelalte 33 de semnături declarate valabile de CECER Dubăsari nr. 15, potrivit notei informative, întrunesc condițiile speciale prevăzute la art. 164 alin. (1) din Codul electoral nr. 325/2022.
- Argumentele CECER Dubăsari nr. 15
Prin referința, înregistrată la Comisie sub nr. CEC-10ALG/10/R din 13 octombrie 2023, doamna Ana Nițulaș, președintele CECER Dubăsari nr. 15, a informat că la data de 6 octombrie 2023, domnul Emelianov Roman a depus cererea privind înregistrarea sa în calitate de candidat independent la funcția de consilier în Consiliul raional Dubăsari la alegerile locale generale din 5 noiembrie 2023, anexând următoarele documente:
- Liste de subscripție numerotate și sistematizate – 3 file (numărul 014601, 014604 și 014605);
- Datele biografice ale candidatului;
- Declarația candidatului privind consimțământul de a candida pentru funcția de consilier;
- Declarația de avere și interese personale pentru ultimul an înainte de alegerile locale;
- Declarația pe propria răspundere în condițiile art. 68 alin. (1) lit. f) din Codul electoral nr. 325/2022;
- Copia de pe buletinul de identitate al candidatului.
Menționează că materialele enumerate la literele b)-g) depuse de contestatar au fost verificate și s-a constatat că acestea corespund rigorilor Codului electoral nr. 325/2022.
Informează că, potrivit actului nr. 24 din 6 octombrie 2023 de predare-primire a documentelor și listelor de subscripție prezentate de domnul Emelianov Roman, CECER Dubăsari nr. 15 a recepționat spre verificare 3 liste de subscripție cu 68 de semnături ale susținătorilor, numeric declarate de contestatar, din circumscripția electorală raională Dubăsari, pentru susținerea sa în calitate de candidat independent la funcția de consilier în Consiliul raional Dubăsari.
În urma verificării listelor de către operatorul din cadrul CECER Dubăsari nr. 15, în sistemul automatizat de verificare a listelor de subscripție, elaborat de către Comisia Electorală Centrală, s-a constatat că din cele 68 de semnături ale susținătorilor, doar 33 sunt valabile, iar celelalte 35 de semnături sunt invalidate.
Cu referire la cele 26 de semnături cu circumscripția de domiciliu incorectă arătate în nota informativă, la rubrica „Domiciliu” din listele de subscripție este indicat orașul Dubăsari, unde, potrivit anexei nr. 3 la Legea nr. 764/2001 privind organizarea administrativ-teritorială a Republicii Moldova care specifică unitățile administrativ-teritoriale, orașul Dubăsari nu se regăsește printre localitățile incluse în unitățile administrativ-teritoriale din componența raionului Dubăsari, respectiv rezultă că nu face parte din circumscripția electorală Dubăsari.
Pentru nerespectarea prevederilor legale ce țin de desemnarea și înregistrarea candidatului la funcția de consilier, în temeiul art. 164 alin. (3) din Codul electoral nr. 325/2022, în conformitate cu prevederile pct. 26 din Regulamentul privind particularitățile de desemnare și înregistrare a candidaților la alegerile locale generale, aprobat prin hotărârea CEC nr. 1103/2023, și prevederile pct. 165 din Regulamentul privind constituirea și înregistrarea grupurilor de inițiativă, întocmirea, prezentarea și verificarea listelor de subscripție, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1166/2023, CECER Dubăsari nr. 15 a respins cererea de înregistrare a domnului Emelianov Roman în calitate de candidat independent la funcția de consilier în Consiliul raional Dubăsari.
Prin urmare, din motiv că, după invalidarea semnăturilor din listele de subscripție prezentate, numărul lor s-a redus sub plafonul minim prevăzut la art. 164 alin. (1) din Codul electoral nr. 325/2022, contestatarul nu a fost înregistrat, iar hotărârea nr. 43 din 10 octombrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Dubăsari nr. 15 o consideră legală.
- Considerentele Comisiei Electorale Centrale
Examinând contestația și materialele anexate, referința cu anexele aferente, precum și punctele de vedere ale participanților, Comisia relevă următoarele aspecte de fapt și de drept.
Conform art. 95 alin. (1) din Codul electoral nr. 325/2022, în perioada electorală, termenul general de depunere a contestațiilor este de 3 zile, care se calculează începând cu ziua următoare zilei în care a fost săvârșită acțiunea. Prin urmare, cu privire la prezenta speță, termenul de depunere a contestației este respectat.
Potrivit art. 91 alin. (4) din Codul electoral nr. 325/2022, legalitatea actelor administrative ale organului electoral emitent, în speță CECER Dubăsari nr. 15, se contestă direct la organul electoral ierarhic superior, în cazul de față la Comisia Electorală Centrală.
Conform art. 87 alin. (1) din Codul administrativ nr. 116/2018, autoritatea publică care examinează procedura administrativă se conduce de probele pe care le consideră necesare, conform dreptului discreționar, pentru investigarea stării de fapt. În special, ea poate:
a) să solicite informații de tot felul;
b) să audieze participanți, martori și experți/specialiști sau să solicite declarații scrise din partea acestora;
c) să solicite acte și dosare;
d) prin sesizarea directă a lucrurilor, să își creeze propria impresie despre un caz sau despre situația de la fața locului (cercetarea probei la fața locului).
Participanții la procedura administrativă, potrivit art. 88 alin. (1) din Codul administrativ nr. 116/2018, sunt obligați să colaboreze în cadrul cercetării stării de fapt. Ei urmează să indice, în special, asupra faptelor și probelor care le sunt cunoscute și să prezinte documentele pe care le dețin.
Art. 162 în coroborare cu alin. (1) al art. 68 din Codul electoral nr. 325/2022, precum și pct. 27 din Regulamentul privind particularitățile de desemnare și înregistrare a candidaților la alegerile locale generale, aprobat prin hotărârea CEC nr. 1103/2023, stabilesc documentele necesare pentru înregistrarea solicitantului în calitate de concurent electoral la alegerile locale generale.
Conform alin. (1) al art. 164 din Codul electoral nr. 325/2022 și pct. 83 lit. a) din Regulamentul privind constituirea și înregistrarea grupurilor de inițiativă, întocmirea, prezentarea și verificarea listelor de subscripție, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1166/2023, pentru înregistrarea în calitate de candidat independent la funcția de consilier în consiliul local, solicitantul trebuie să prezinte liste de subscripție cu semnături din partea susținătorilor săi în număr de 2% din numărul alegătorilor din circumscripția respectivă împărțit la numărul de mandate pentru consiliul respectiv, dar nu mai puțin de 50 de persoane.
Potrivit art. 34 alin. (1) din Codul electoral nr. 325/2022, Comisia Electorală Centrală constituie circumscripțiile electorale permanente, care corespund, de regulă, hotarelor unităților administrativ teritoriale de nivelul al doilea ale Republicii Moldova, unității teritoriale autonome Găgăuzia, municipiilor Chișinău și Bălți. În condiții similare, Comisia constituie circumscripții electorale de nivelul al doilea pentru secțiile de votare din străinătate și cele pentru localitățile din stânga Nistrului.
Potrivit alineatului (2) al aceluiași articol, cu cel puțin 55 de zile înainte de ziua alegerilor, Comisia Electorală Centrală aduce la cunoștință publică denumirea și numărul de ordine atribuit circumscripțiilor electorale de nivelul al doilea.
În partea ce privește circumscripția electorală pentru localitățile din stânga Nistrului, acestea se constituie în cazul alegerilor parlamentare, prezidențiale și referendumurilor republicane, după cum este arătat la art. 40 în coroborare cu alin. (13) al art. 35 din Codul electoral nr. 325/2022.
Anexa nr. 3 din Legea nr. 764/2001 privind organizarea administrativ teritorială a Republicii Moldova stabilește că în componența raionului Dubăsari intră comunele Cocieri, Corjova, Coșnița și Molovata Nouă, precum și satele Doroțcaia, Holercani, Marcăuți, Molovata, Oxentea, Pîrîta și Ustia.
Pentru înregistrarea sa în calitate de candidat independent la funcția de consilier în Consiliul raional Dubăsari la alegerile locale generale din 5 noiembrie 2023, solicitantul urmează să prezinte semnături ale susținătorilor cu drept de vot cu domiciliul din localitățile arondate circumscripției electorale Dubăsari, enumerate în anexa nr. 3 din Legea nr. 764/2001 privind organizarea administrativ-teritorială a Republicii Moldova.
La recepționarea listelor de subscripție, potrivit pct. 89 din Regulamentul privind constituirea și înregistrarea grupurilor de inițiativă, întocmirea, prezentarea și verificarea listelor de subscripție, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1166/2023, comisia de recepționare verifică doar sub aspect cantitativ, iar în actul de transmitere-recepționare se înscrie numărul listelor de subscripție și semnături ale susținătorilor candidatului desemnat, autenticitatea cărora urmează a fi verificată împreună cu documentele prevăzute la art. 68 din Codul electoral nr. 325/2022.
Astfel, în listele de subscripție returnate de domnul Emelianov Roman se constată completate 68 de poziții, dintre care la poziția nr. 1 din lista nr. 014604 este indicat doar numele și prenumele, după care același nume și prenume se regăsește la poziția a doua din aceeași listă, cu indicarea completă a datelor.
De asemenea, în aceeași listă, la poziția nr. 22 s-au indicat datele susținătorului, însă din motiv că a fost greșită data completării, datele au fost șterse și completate repetat la poziția nr. 23 din aceeași listă. Aceeași situație se constată și în lista 014601, la poziția nr. 8, datele fiind șterse și completate corect la poziția nr. 9.
Prin urmare, din numărul total de 68 semnături declarate la data depunerii listelor de subscripție, doar 65 de semnături pot fi verificate sub aspectul autenticității.
Examinând cele 65 de semnături în susținerea domnului Emelianov Roman prin prisma normelor mai sus menționate, inclusiv cu verificarea acestora în aplicația „Liste de Subscripție” din cadrul Sistemului informațional automatizat de stat „Alegeri”, deținut de Comisie, se atestă că:
- 30 de susținători își au domiciliul în orașul Dubăsari, care, potrivit anexei nr. 5 din Legea nr. 764/2001 privind organizarea administrativ-teritorială a Republicii Moldova, este în componența unității teritorial-administrative din stânga Nistrului și nu se regăsește în circumscripția electorală a raionului Dubăsari.
Suplimentar, din aceste 30 de persoane, 3 persoane au indicat domiciliul în satul Corjova, iar o persoană în satul Coșnița, deși, potrivit informației din aplicația „Liste de Subscripție”, acestea își au domiciliul în orașul Dubăsari.
Potrivit pct. 163 subpct. 2) lit. d) din Regulamentul privind constituirea și înregistrarea grupurilor de inițiativă, întocmirea, prezentarea și verificarea listelor de subscripție, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1166/2023, semnătura de pe lista de subscripție se invalidează dacă susținătorul este arondat în altă circumscripție electorală decât cea pe teritoriul căreia au fost colectate semnăturile.
- un susținător din numărul arătat la litera a) nu a indicat datele actului de identitate, fapt ce contravine lit. e) din subpct. 2) al pct. 163 din Regulamentul privind constituirea și înregistrarea grupurilor de inițiativă, întocmirea, prezentarea și verificarea listelor de subscripție, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1166/2023.
Astfel, din numărul de 65 de semnături ale susținătorilor, 30 de semnături sunt invalidate, iar autentice sunt doar 35 de semnături.
Potrivit hotărârii CEC nr. 1219/2023 „Cu privire la stabilirea plafonului general al mijloacelor financiare ce pot fi transferate în contul „Fond electoral” la alegerile locale generale”, numărul de alegători în circumscripția electorală Dubăsari la situația din 8 septembrie 2023 constituie 28135 de persoane.
Totodată, conform hotărârii CEC nr. 1157/2023 „Cu privire la stabilirea numărului mandatelor de consilier local pentru alegerile locale generale din data de 5 noiembrie 2023”, numărul de mandate de consilier în Consiliul raional Dubăsari constituie 27.
Dat fiind că 2% din numărul de 28135 de alegători în circumscripția electorală Dubăsari, împărțit șa numărul de mandate de 27, ceea ce reprezintă 20 de persoane, potrivit art. 164 alin. (1) din Codul electoral nr. 325/2022, pentru înregistrarea sa în calitate de candidat independent la funcția de consilier în Consiliul raional Dubăsari, contestatarul trebuie să dispună în susținerea sa de cel puțin 50 de semnături autentice ale susținătorilor.
Prin urmare, numărul de 35 de semnături autentice se află sub plafonul minim de 50 de semnături necesare pentru întrunirea cerințelor de înregistrare.
Cât privește argumentele aduse de contestatar referitoare la reglementarea hotarelor administrative ale satelor Corjova și Mahala, prin Decizia nr. 02/02 din 29 martie 2019, „Cu privire la confirmarea granițelor satelor Corojova și Mahala ce intră în componența comunie Corjova”, Comisia reține că, în conformitate cu pct. 124 al Regulamentului privind eliberarea actelor de identitate şi evidenţa locuitorilor Republicii Moldova, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 125/2013, în cazul schimbării, în condiţiile legii, a denumirii sau a rangului localităților și străzilor, al renumerotării imobilelor locuibile sau rearondării acestora, al înființării localităților sau străzilor, solicitantul se adresează la subdiviziunile Agenției Servicii Publice, Inspectoratul General pentru Migrație pentru schimbarea actului de identitate sau, după caz, pentru efectuarea modificărilor şi completărilor respective în adresa de domiciliu sau de reşedinţă temporară, iar pct. 4 al actului numit supra stabilește că evidenţa locuitorilor Republicii Moldova şi a cetăţenilor săi cu domiciliul în străinătate reprezintă un sistem unic integru de înregistrare şi actualizare a datelor în cadrul Sistemului informaţional automatizat „Registrul de stat al populaţiei”.
Comisia subliniază că, potrivit art. 60 alin. (2) din Codul electoral nr. 325/2022, Registrul de stat al alegătorilor este actualizat sistematic, în mod automat, în baza Registrului de stat al populației.
În acest context, aducem la cunoștință că aplicația „Liste de Subscripție” are la bază datele înscrise în Registrul de stat al alegătorilor și, prin urmare, pentru a susține un candidat prin semnarea în listele de subscripție, alegătorul trebuie să întreprindă toate măsurile prescrise de lege pentru a fi inclus în Registrul de stat al populației și, respectiv, Registrul de stat al alegătorilor.
Potrivit alin. (3) al art. 164 din Codul electoral nr. 325/2022, dacă în cadrul verificării se constată că nu este prezentat numărul necesar de semnături ori, după invalidarea listelor de subscripție și/sau a semnăturilor din acestea, numărul lor s-a redus sub plafonul minim prevăzut la alineatul (1) al aceluiași articol, candidatul independent nu este înregistrat.
În cazul contestării hotărârilor emise de organele electorale ierarhic inferioare, în temeiul alin. (3) al art. 101 din Codul electoral nr. 325/2022, organul electoral ierarhic superior are dreptul:
- să declare inadmisibilă contestația;
- să respingă contestația și să mențină în vigoare hotărârea organului electoral ierarhic inferior;
- să admită contestația și să modifice sau, după caz, să anuleze parțial sau integral hotărârea organului electoral ierarhic superior, adoptând o nouă hotărâre.
Pentru motivele arătate și în temeiul art. 18, 27, 32, 34-35, 40, 91, 95, 101 alin. (3) lit. b), art. 164 din Codul electoral nr. 325/2022, art. 10 alin. (1), 78 alin. (1), 87 alin. (1), 88 alin. (1) și 191 alin. (3) din Codul administrativ nr. 116/2018, Legii nr. 764/2001 privind organizarea administrativ- teritorială a Republicii Moldova și în conformitate cu Regulamentul privind procedura de examinare a contestațiilor în perioada electorală, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1128/2023, Regulamentul privind constituirea și înregistrarea grupurilor de inițiativă, întocmirea, prezentarea și verificarea listelor de subscripție, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1166/2023, Regulamentul privind particularitățile de desemnare și înregistrare a candidaților la alegerile locale generale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1103/2023, Regulamentul privind eliberarea actelor de identitate şi evidenţa locuitorilor Republicii Moldova, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 125/2013, Comisia Electorală Centrală hotărăște:
- Se respinge contestația înregistrată sub nr. CEC-10ALG/10 din 12 octombrie 2023 a domnului Emelianov Roman, pretendent la calitatea de candidat independent pentru funcția de consilier în Consiliul raional Dubăsari în carul alegerilor locale generale din 5 noiembrie 2023, cu menținerea hotărârii nr. 43 din 10 octombrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Dubăsari nr. 15.
- Hotărârea se remite spre informare participanților la procedura administrativă.
- Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale și poate fi contestată în decurs de 3 zile, fără respectarea procedurii prealabile, la Curtea de Apel Chișinău (adresa: str. Teilor nr. 4, mun. Chișinău), iar hotărârea nr. 43 din 10 octombrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Dubăsari nr. 15 poate fi contestată în același termen la Judecătoria Criuleni, sediul central (adresa: str. 31 august 1989, nr. 70, or. Criuleni).
Secretarul
Comisiei Electorale Centrale Alexandr BERLINSCHII
Chișinău, 15 octombrie 2023
Nr. 1461