Nr. 1539 - cu privire la contestația nr. CEC-10ALG/40 din 30 octombrie 2023 a Partidului Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”

  • 02.11.2023
  • 2475
  • 0
H O T Ă R Â R E
cu privire la contestația nr. CEC-10ALG/40 din 30 octombrie 2023
a Partidului Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”
 
  1. Aspecte introductive
  1. Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” (în continuare - PAS) a depus la Comisia Electorală Centrală o contestație, înregistrată sub nr. CEC-10ALG/40 din 30 octombrie 2023, prin care solicită anularea în totalitate a hotărârii nr. 153 din 27 octombrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale municipale Chișinău nr. 1 (în continuare – CECEM Chișinău nr. 1).
  2. Prin suplimentul la contestație, înregistrat la Comisie sub nr. CEC-10ALG/40/S din 31 octombrie 2023, reprezentantul PAS a depus Declarația pe propria răspundere, conform anexei nr. 2 la Regulamentul privind procedura de examinare a contestațiilor în perioada electorală, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1128/2023, precum și macheta la afișul electoral contestat.
 
  1.  Argumentele contestatarului
  1. În susținerea cererii sale, contestatarul a menționat că la data de 24 octombrie 2023, Partidul Politic „Mișcarea Alternativa Națională” (în continuare - MAN) a depus o contestație la CECEM Chișinău nr. 1 prin care a solicitat constatarea încălcării legislației electorale și obligarea concurentului electoral PAS să retragă din circuit materialul electoral vizat.
  2. În contestația sa, MAN a invocat că la data de 23 octombrie 2023 a observat pe clădirea de pe adresa bd. Grigore Vieru nr. 24 un banner cu publicitate electorală a candidatului la funcția de primar general al municipiului Chișinău, domnul Lilian Carp, din partea PAS. Arată că acest material electoral nu conține specificațiile privind transparența acestuia, contrar pct. 19 din Regulamentul privind modul de furnizare, distribuire și difuzare a publicității politice, electorale și a mesajelor de interes public, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1155/2023 (în continuare - regulament), întrucât textul specificațiilor privind transparența acestuia nu corespund cu rigorile stabilite la pct. 48 din același regulament. În dovedirea celor descrise în contestație, MAN a anexat fotografia bannerului cu publicitate electorală.
  3. Prin hotărârea din 27 octombrie 2023, CECEM Chișinău nr. 1 a admis parțial contestația depusă de MAN și i-a aplicat PAS sancțiunea sub formă de avertisment.
  4. Totuși, reprezentantul PAS consideră că materialul publicitar electoral contestat de MAN corespunde rigorilor legii, iar CECEM Chișinău nr. 1 eronat a concluzionat nerespectarea de către PAS a regulilor aferente publicității, motiv pentru care solicită anularea integrală a actului administrativ din 27 octombrie 2023 ca fiind neîntemeiat și ilegal.
  5. În susținerea solicitării de anulare a actului administrativ, autorul contestației invocă prevederile art. 70 alin. (7) din Codul electoral nr. 325/2022, potrivit căruia modalitatea plasării în condiții egale a publicității electorale pe panourile publicitare, inclusiv pe cele aflate în proprietate privată, se aprobă de Comisia Electorală Centrală în baza unui regulament. Alineatul (8) al aceluiași articol statuează că răspunderea pentru conținutul materialelor electorale publicitare, difuzate sau publicate, o poartă grupul de inițiativă, concurentul electoral sau participantul la referendum. Materialele publicitare trebuie să corespundă cerințelor stabilite la art. 9 din Legea nr. 62/2022 cu privire la publicitate.
  6. Potrivit art. 3 din Legea nr. 62/2022 cu privire la publicitate, prin publicitate publică se înțelege publicitatea care are ca obiect unul ori mai mulți subiecți ai publicității politice sau activitatea acestora, unul ori mai multe proiecte (cauze, inițiative, idei etc.) politice și/sau unul ori mai multe simboluri (expresii, desene, imagini, voci etc.) utilizate de către unul sau de mai mulți subiecți ai publicității politice.
  7. Conform art. 7 din aceeași lege, publicitatea trebuie să fie identificată fără ca consumatorul de publicitate să dețină cunoștințe speciale. Alineatul (2) din același articol prevede că publicitatea trebuie să conțină informații ce corespund realității. Această prevedere nu aduce atingere practicilor publicitare curente și legitime, ce constau în formularea unor afirmații exagerate sau care nu trebuie înțelese în sens literal.
  8. Având în vedere art. 9 alin. (2) din Legea nr. 62/2022 cu privire la publicitate, publicitatea politică trebuie să conțină: a) genericul „Publicitate politică”; b) datele de identificare în publicitate ale persoanei care a plătit pentru difuzarea publicității politice, cu excepția informațiilor prevăzute la alin. (3); c) data și numărul ordinului bancar de plată, având ca obiect plata pentru difuzarea publicității politice. Alin. (4) al aceluiași articol statuează că informațiile ce trebuie incluse în conținutul publicității politice sunt stabilite de Comisia Electorală Centrală, în conformitate cu Codul electoral.
  9. Contestatarul face trimitere și la art. 90 alin. (4) din Codul electoral nr. 325/2022, potrivit căruia în perioada electorală, difuzarea publicității politice și a mesajelor de interes public se face conform procedurii stabilite în regulamentul aprobat de Comisia Electorală Centrală.
  10. Subsecvent, pct. 19 din regulament prevede că fiecare material de publicitate politică, electorală sau mesaj de interes public difuzat trebuie să includă specificațiile privind transparența acestuia: denumirea lizibilă, ușor de deslușit și inteligibilă, a furnizorului care l-a comandat și numele/prenumele subiectului publicității sau mesajului de interes public. În specificațiile privind transparența se poate folosi numele/denumirea completă, acronimele sau logotipul distinctiv. Specificațiile privind transparența fiecărui material difuzat trebuie să includă genericul „Publicitate politică”, „Publicitate electorală” sau „Mesaj de interes public” și să fie însoțit de mențiunea „Achitat conform facturii nr.___ din __ __________ 20__ ”.
  11. Autorul contestației susține că, potrivit suportului probator, bannerul instalat pe clădirea de pe adresa bd. Grigore Vieru nr. 24, cu publicitate electorală a candidatului la funcția de primar general al municipiului Chișinău, domnul Lilian Carp, din partea PAS, corespunde elementelor caracteristice publicității electorale. Or, bannerul conține imaginea domnului Lilian Carp și textul „Votează Echipa PAS! Votează Lilian Carp Primar!”, iar în partea de jos a materialului este tipărit textul: „Publicitate electorală PP Partidul Acțiune și Solidaritate. Achitat conform ordinului de plată din 06.10.2023, tiraj tipărit la NET-ADV SRL. Publicitate electorală PP Partidul Acțiune și Solidaritate, achitat conform facturii cu nr. 214 din 06.10.2023”.
  12. Astfel, reprezentantul PAS consideră că materialul publicitar corespunde pct. 19 din regulament, și anume: (i) prezența denumirii lizibile; (ii) subiectul publicității; (iii) specificațiile privind transparența materialului. Mai mult, susține că acest fapt a fost confirmat inclusiv prin ieșirea la fața locului, fiind stabilit că bannerul fixat pe clădire corespunde exigențelor.
  13. Suplimentar, consideră că textul cu specificații este lizibil, însă greu de deslușit din cauza dimensiunilor și poziționării bannerului.
  14. În susținerea contestației sale, reprezentantul PAS a prezentat macheta afișului electoral, prin care se atestă existența specificațiilor de rigoare.
  15. Totodată, în cadrul ședinței de examinare a prezentei spețe, contestatarul a prezentat suplimentar, în calitate de probe la dosarul administrativ, două imagini care conțin fragmente din textul fotografiat de pe bannerul contestat, prin care se atestă existența specificațiilor stabilite potrivit pct. 19 din regulament.
 
 
  1. Argumentele CECEM Chișinău nr. 1
  1. În pofida dreptului său de a prezenta referința scrisă la contestație, prevăzut la pct. 16 lit. a) din Regulamentul privind procedura de examinare a contestațiilor în perioada electorală, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1128/2023, CECEM Chișinău nr. 1 nu a prezentat-o, motivând că argumentele de fapt și de drept sunt arătate în hotărârea contestată.
 
  1. Considerentele Comisiei Electorale Centrale 
  1. Examinând contestația și materialele anexate în coroborare cu materialele dosarului administrativ, Comisia relevă următoarele aspecte de fapt și de drept.
  2. Articolul 95 alin. (1) din Codul electoral nr. 325/2022 stabilește că în perioada electorală, termenul general de depunere a contestațiilor este de 3 zile, care se calculează începând cu ziua următoare zilei în care a fost adoptată hotărârea organului electoral. Prin urmare, cu privire la prezenta speță, termenul de depunere a contestației este respectat. 
  3. Conform art. 87 alin. (1) din Codul administrativ nr. 116/2018, autoritatea publică care examinează procedura administrativă se conduce de probele pe care le consideră necesare, conform dreptului discreționar, pentru investigarea stării de fapt. În special, ea poate:
a)  să solicite informații de tot felul;
b)  să audieze participanți, martori și experți/specialiști sau să solicite declarații scrise din partea acestora;
c)  să solicite acte și dosare;
d) prin sesizarea directă a lucrurilor, să își creeze propria impresie despre un caz sau despre situația de la fața locului (cercetarea probei la fața locului).
22. Participanții la procedura administrativă, potrivit art. 88 alin. (1) din Codul administrativ nr. 116/2018, sunt obligați să colaboreze în cadrul cercetării stării de fapt. Ei urmează să indice, în special, asupra faptelor și probelor care le sunt cunoscute și să prezinte documentele pe care le dețin.
23. În vederea examinării complexe și sub mai multe aspecte a contestației, prin demersul nr. CEC-8/3503 din 1 noiembrie 2023 și în temeiul pct. 16 lit. e) din Regulamentul privind procedura de examinare a contestațiilor în perioada electorală, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1128/2023, Comisia a solicitat CECEM Chișinău nr. 1 prezentarea dosarului administrativ creat pe marginea speței.
24. În acest sens, Comisia reține că prin hotărârea nr. 153 din 27 octombrie 2023 a CECEM Chișinău nr. 1 „Cu privire la contestația depusă de Partidul Politic Mișcarea Alternativa Națională pe faptul încălcării legislației electorale de către Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”” contestația MAN a fost admisă parțial, iar concurentului electoral Lilian Carp, candidat desemnat la funcția de primar general din partea Partidului Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”, pentru încălcarea prevederilor regulamentului, i s-a aplicat sancțiunea sub formă de avertisment.
25. De asemenea, s-a dispus remiterea contestației, precum și a hotărârii nr. 153 din 27 octombrie 2023 a CECEM Chișinău nr. 1 către Ministerul Afacerilor Interne pentru examinare prin prisma art. 50 alin. (2) și art. 364 alin. (10) din Codul contravențional nr. 218/2008 și, după caz, pentru adoptarea măsurilor de rigoare.
26. În susținerea actului administrativ individual adoptat, CECEM Chișinău nr. 1 a invocat prevederile pct. 48 din regulament, potrivit cărora specificațiile publicității politice sau electorale plasate în presa scrisă stabilite la pct. 19 din același regulament se vor notifica la capătul de jos al materialului într-o dimensiune de font care corespunde fontului de bază, dar nu mai mic de un font care poate fi citit de o persoană cu vedere de 6/6 fără utilizarea vreunui ajutor vizual.
27. Astfel, examinând materialele dosarului, probele prezentate, precum și prin cercetarea vizuală la fața locului, CECEM Chișinău nr. 1 a constatat prin hotărârea nr. 153/2023 că denumirea furnizorului care a comandat materialul de publicitate, în speță logotipul PAS, precum și a subiectului publicității, în cazul de față textul „Votează echipa PAS, votează Lilian Carp primar”, sunt lizibile și ușor de deslușit.
28. De asemenea, în hotărârea nr. 153/2023 se arată că din cercetarea vizuală la fața locului a materialului electoral instalat pe clădirea de pe adresa bd. Grigore Vieru nr. 24, destinate pentru informarea publicului larg, specificațiile privind transparența acestuia, care includ genericul „publicitate electorală”, data și numărul facturii, tirajul, data și numărul ordinului de plată, nu sunt lizibile, clare și nu pot fi deslușite cu ochiul liber, ceea ce reprezintă o încălcare a actelor normative în domeniul electoral, or, pct. 19 și 48 din regulament prevăd expres conținutul specificațiilor privind transparența, pe care trebuie să le includă fiecare material de publicitate politică, electorală sau mesaj de interes public difuzat pentru informarea populației și alegătorilor, precum și dimensiunea de font care va corespunde fontului de bază, dar nu mai mic de un font care poate fi citit de o persoană cu vedere 6/6 fără utilizarea vreunui ajutor vizual.
29. Raportând cele reținute prin actul administrativ individual contestat la materialele atașate la dosarul administrativ, precum și prin prisma prevederilor normative aferente speței examinate, Comisia constată următoarele.
30. Din conținutul materialelor atașate la dosarul administrativ se desprinde că, pe clădirea situată pe adresa bd. Grigore Vieru nr. 24, este instalat un banner cu publicitate electorală în susținerea domnului Lilian Carp, candidat la funcția de primar general al municipiului Chișinău din partea PAS.
31. Potrivit machetei anexate la contestație, materialul publicitar cuprinde informația „Publicitate electorală. PP Partidul Acțiune și Solidaritate. Achitat conform ordinului de plată nr. 2025 din 06.10.2023, tiraj 23 ex, tipărit la NET-ADV SRL. Publicitate electorală PP Partidul Acțiune și Solidaritate, achitat conform facturii cu Nr. 214 din 06.10.2023”.
32. Cerința includerii în fiecare material electoral a specificațiilor prevăzute la pct. 19 din regulament rezidă în necesitatea asigurării transparenței atât în partea identificării subiectului publicității, cât și a modului de efectuare a plăților pentru acestea.
33. În același timp, atragem atenția că cerințele de vizibilitate a specificațiilor stabilite la           pct. 48, 74, 84, 86 și 97 din același regulament se răsfrâng asupra anumitor tipuri de materiale electoare, categoria cărora se identifică din însuși denumirea capitolelor în care sunt incluse, și anume: publicitatea în presa scrisă, afișaj publicitar, publicitatea în rețeaua internet (on-line), publicitatea prin serviciile poștale și de telefonie și publicitatea pe materialele tipărite.
34. Corespunzător, Comisia nu poate reține drept plauzibil argumentul potrivit căruia materialul publicitar contestat contravine cerințelor stabilite la pct. 48 din regulament, care de fapt vizează cerințele de vizibilitate a specificațiilor pentru publicitatea în presa scrisă. Or, publicitatea în presa scrisă include publicațiile periodice și nu pot fi asociate cu panourile publicitare stradale sub formă de bannere.
35. În aceste circumstanțe, Comisia relevă că cerințele de vizibilitate a specificațiilor sunt aplicabile materialelor publicitare pe care persoanele le pot apropia fizic sau de care se pot apropia pentru a le putea citi fără utilizarea vreunui ajutor vizual. Această apreciere este întemeiată pe faptul că cerințele menționate au fost stabilite în mod expres pentru o anumită categorie de materiale publicitare electorale enumerate mai sus.
36. Astfel, în cazul altor tipuri de materiale nu poate fi invocată cerința de vizibilitate având în vedere situarea fizică a acestora, precum și raportate la distanța de la care acestea pot fi văzute.
37. În condițiile expuse, Comisia reiterează că includerea specificațiilor în materiale publicitare are drept scop asigurarea transparenței în acest domeniu. În acest sens, fără echivoc, fiecare material publicitar electoral trebuie să includă specificațiile stabilite la pct. 19 din regulament. Respectiv, materialul publicitar contestat corespunde cerințelor normei citate.
38. Din aceste raționamente, Comisia conchide că faptele invocate în contestația depusă de MAN nu au suport juridic, respectiv, aceasta urmează a fi respinsă ca fiind neîntemeiată.
39. Adiacent, relevăm că a fost verificată informația privind plățile efectuate pentru executarea bannerului în raportul privind finanțarea campaniei electorale și, aceasta, se regăsește în raportul prezentat de Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” la situația din 6 octombrie 2023.
40. Având în vedere considerentele formulate de CECEM Chișinău nr. 1 în motivarea admiterii parțiale a contestației depuse de Partidul Politic Mișcarea Alternativa Națională, Comisia conchide asupra necesității de anulare a hotărârii nr. 153 din 27 octombrie 2023 a organului electoral respectiv, cu adoptarea unei noi soluții pe marginea speței examinate.
 
Pentru motivele arătate și în temeiul art. 18, 32, 91 alin (3) și (4), 101 alin. (3) lit. c) din Codul electoral nr. 325/2022 și în conformitate cu art. 10 alin. (1) și 78 alin. (1) din Codul administrativ nr. 116/2018, Comisia Electorală Centrală h o t ă r ă ș t e:
 
  1. Se admite contestația înregistrată sub nr. CEC-10ALG/40 din 30 octombrie 2023 a Partidului Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”, pentru circumstanțele de fapt și de drept arătate în conținutul prezentei hotărâri.
  2. Se anulează hotărârea nr. 153 din 27 octombrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale municipale Chișinău nr. 1 „Cu privire la contestația depusă de Partidul Politic Mișcarea Alternativa Națională pe faptul încălcării legislației electorale de către Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”, pentru circumstanțele de fapt și de drept arătate în conținutul prezentei hotărâri.
  3. Se respinge contestația nr. 208 din 24 octombrie 2023 a Partidului Politic Mișcarea Alternativa Națională ca fiind neîntemeiată.
  4. Hotărârea se remite spre informare participanților la procedura administrativă.
  5. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale și poate fi contestată în decurs de 3 zile, fără respectarea procedurii prealabile, la Curtea de Apel Chișinău (adresa: str. Teilor nr. 4, mun. Chișinău).
 
Președinta
Comisiei Electorale Centrale                                                                              Angelica CARAMAN
 
Chișinău, 2 noiembrie 2023
Nr. 1539