HOTĂRÂRE
cu privire la contestația nr. CEC-10ALG/53 din 31 octombrie 2023
a Partidului Politic Mișcarea Alternativa Națională
- Aspecte introductive
1. La data de 31 octombrie 2023, Partidul Politic Mișcarea Alternativa Națională (în continuare – MAN) a depus la Comisia Electorală Centrală o contestație, înregistrată sub nr. CEC-10 ALG/53 din aceeași dată, privind pretinse acțiuni ilicite ale Partidului Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” (în continuare – PAS).
II. Argumentele autorului contestației
2. Prin contestația depusă se arată că, în fapt, la data de 29 octombrie 2023, pe mai multe website-uri au fost observate digital bannere cu publicitatea electorală în favoarea PAS cu îndemnul „Votează PAS Echipa Europa” și textele „bine plătite acasă și vom susține deschiderea mai multor afaceri locale”, „Angajamente PAS” și altele.
3. Totodată, contestatarul susține că toate digital bannere ale PAS, dar și altă publicitate electorală în rețeaua internet, nu conțin textul privind specificațiile de transparență și o adresă URL care poate fi accesată. Adițional, în urma accesării digital bannerului PAS, acesta readresează către pagina web a partidului, care tot nu conține specificațiile de transparență, drept probă fiind prezentate două înregistrări video.
4. În opinia MAN, publicitatea on-line a PAS contravine pct. 83 și 84 din Regulamentul privind modul de furnizare, distribuire și difuzare a publicității politice, electorale și a mesajelor de interes public, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1155/2023 (în continuare – regulament), fapt care înseamnă că PAS induce în eroare cetățenii privind scopul publicității pe care o face, dar și denotă și un anumit interes de a eluda sursele și sumele achitate pentru publicitatea respectivă.
5. În drept, contestatarul invocă art. 90 alin. (4) din Codul electoral nr. 325/2022 și pct. 7 și 79 din regulament.
6. În concluzia celor formulate, MAN solicită:
1) examinarea contestației în regim prioritar;
2) sancționarea PAS prin aplicarea avertismentului și obligarea de a introduce specificațiile de transparență în toate elementele de publicitate de pe toate paginile web.
III. Argumentele PAS
7. Potrivit art. 87 alin. (1) lit. a) – d) din Codul administrativ nr. 116/2018, autoritatea publică se conduce de probele pe care le consideră necesare, conform dreptului discreționar, pentru investigarea stării de fapt. În special ea poate să solicite informații de tot felul, să audieze participanți, martori și experți/specialiști sau să solicite declarații scrise din partea acestora, să solicite acte și dosare și, prin sesizarea directă a lucrurilor, să își creeze propria impresie despre un caz sau despre situația de la fața locului (cercetarea probei la fața locului).
8. Prin intermediul poștei electronice, PAS i-a fost solicitat să prezinte referința asupra celor invocate în contestație.
9. PAS și-a prezentat punctul de vedere asupra contestației la data de 2 noiembrie 2023, fiind înregistrat la Comisie sub nr. CEC-10ALG/53/R din aceeași dată.
10. Astfel, în opinia PAS, contestația MAN nu conține datele de identificare și de corespondență ale contestatarului și argumente plauzibile privind existența dreptului vătămat prin difuzarea publicității în mediul on-line.
În consecință, solicită declararea inadmisibilității contestației prin prisma prevederilor art. 93 alin. (2) lit. d) și e) din Codul electoral nr. 325/2022.
11. Totodată, PAS consideră că publicitatea electorală din mediul on-line, inclusiv din bannerele digitale corespunde prevederilor art.70 alin.(7) și (8), art.90 alin. (4) din Codul electoral nr. 325/2022, art. 3, 4, 7, 8, 9 și 11 din Legea nr.62/2022 cu privire la publicitate și dispozițiilor din regulament.
12. De asemenea, PAS susține că publicitatea difuzată corespunde art. l din Legea nr. 62/2022 și nu eludează sursele sau sumele achitate pentru publicitate.
În confirmarea faptului respectării prevederilor legale cu privire la difuzarea publicității, PAS a prezentat ordinele de plată nr.2031 din 6 octombrie 2023, nr.2142 din 18 octombrie 2023 și nr.2261 din 27 octombrie 2023 prin care se confirmă achitarea sumelor de 91.192,50 lei, 95.769,00 lei și 90.574 lei către Digital Delivery S.R.L., cu titlu de plată pentru servicii de plasare a publicității on-line.
13. În concluzie, PAS consideră că în speță procedura de difuzare a publicității a fost respectată, motiv pentru care solicită respingerea contestației ca fiind neîntemeiată.
IV. Considerentele Comisiei Electorale Centrale
14. Examinând contestația și materialele anexate, inclusiv punctele de vedere ale participanților, Comisia relevă următoarele aspecte de fapt și de drept, esențiale pentru examinarea acesteia.
15. Cu referire la contestația depusă, cu toate că MAN a intitulat-o „sesizare”, aceasta întrunește criteriile unei contestații în sensul Codului electoral nr. 325/2022, având în vedere că subiectul electoral în privința căruia a fost depusă are calitatea de concurent electoral.
Totodată, obiectul contestației îl constituie acțiuni de difuzare a publicității electorale în rețeaua internet (on-line).
Prin urmare, competența de examinare a contestației revine Comisiei Electorale Centrale.
16. În privința respectării termenului de depunere a contestației, conform art. 95 alin. (1) din Codul electoral nr. 325/2022, în perioada electorală, termenul general de depunere a contestațiilor este de 3 zile, care se calculează începând cu ziua următoare zilei în care a fost săvârșită acțiunea sau identificată inacțiunea. Prin urmare, cu privire la prezenta speță, termenul de depunere a contestației este respectat.
17. Potrivit art. 90 alin.(4) din Codul electoral nr. 325/2022, în perioada electorală, difuzarea publicității politice și a mesajelor de interes public se face conform procedurii stabilite în regulament aprobat de Comisia Electorală Centrală.
18. În conformitate cu pct. 79-84, Secțiunea 4 „Publicitatea în rețeaua internet (on-line)” din regulament, „publicitatea politică sau electorală și spoturile publicitare distribuite în rețeaua internet, inclusiv pe paginile web administrate de furnizorii de servicii media, se asimilează publicității în mass-media scrisă”.
Publicitatea on-line trebuie să întrunească condițiile generale ale publicității politice și electorale descrise în regulament, cu excepția cazurilor folosirii tehnicilor de direcționare comportamentală sau amplificare a impactului publicității prin țintirea consumatorului în mod individual sau a grupurilor sociale de consumatori după criteriul vârstei, dizabilității, geografiei, limbii vorbite, religiei, apartenenței etnice etc.
19. În același timp, conform pct. 82 din regulament, publicitatea on-line se poate realiza prin următoarele metode:
- digital banner – bannere digitale statice sau dinamice pe site-urile web accesate prin intermediul browser-elor de internet, precum și videoclipurile difuzate în flux la atingerea bannerului publicitar cu mouse-ul;
[…]
f) search advertising – publicitatea difuzată prin intermediul motoarelor de căutare pe web.
20. Corespunzător metodei de realizare a publicității on-line, specificațiile stabilite la pct. 19 vor fi notificate în condițiile pct. 83 din regulament, și anume:
a) în cazul bannerului digital – la capătul bannerului sau, dacă specificațiile sunt prea lungi pentru a fi incluse sau încorporate în banner, într-un site web care poate fi accesat printr-o adresă URL inclusă în banner;
[…]
e) în cazul partajării video – prin anunț și afișare la sfârșitul comunicării în limba folosită pentru restul comunicării;
f) în cazul publicității prin motoarele de căutare – în subsolul paginii de destinație de la adresa URL sau, dacă specificațiile sunt prea lungi pentru a fi incluse în limita de cuvinte a reclamei de căutare, într-un site web care poate fi accesat printr-o adresă URL inclusă în reclamele de căutare.
21. Totodată, în cazul publicității plasate în spațiul on-line, notificările prevăzute la pct. 83 se vor expune într-o dimensiune de font care corespunde fontului de bază, dar nu mai mic de un font care poate fi citit de o persoană cu vedere 6/6 fără utilizarea vreunui ajutor vizual, în cazul textelor scrise, iar în cazul textelor audio – în același ritm, cu același timbru al vocii și cu aceeași viteză de redare ca și restul comunicării publicitare.
22. Subsecvent, relevăm că, potrivit pct. 19 din regulament, fiecare material de publicitate politică, electorală sau mesaj de interes public difuzat trebuie să includă specificațiile privind transparența acesteia: denumirea lizibilă, ușor de deslușit și inteligibilă, a furnizorului care l-a comandat și numele/denumirea subiectului publicității sau mesajului de interes public. În specificațiile privind transparența se poate folosi numele/denumirea completă, acronimele sau logotipul distinctiv. Specificațiile privind transparența fiecărui material difuzat trebuie să includă genericul „Publicitate politică”, „Publicitate electorală” sau „Mesaj de interes public” și să fie însoțit de mențiunea „Achitat conform facturii nr. ____din __ _______20__”.
23. Analizând conținutul înregistrărilor video atașate la contestația depusă prin prisma cerințelor stabilite de prevederile normative citate supra, Comisia Electorală Centrală reține că bannerele digitale PAS nu corespund prevederilor menționate ale regulamentului, întrucât nu conțin notificările cu specificațiile publicității plasate în spațiul on-line stabilite la pct. 19, 83 și 84 din regulament.
24. În aceste condiții, Comisia reiterează că includerea specificațiilor în materiale publicitare electorale are drept scop asigurarea transparenței în acest domeniu. În acest sens, fără echivoc, fiecare material publicitar electoral trebuie să includă specificațiile stabilite la pct. 19 din regulament. Cerința includerii în fiecare material electoral a specificațiilor prevăzute la pct. 19 din regulament rezidă în necesitatea asigurării transparenței atât în partea identificării subiectului publicității, cât și a modului de efectuare a plăților pentru acestea.
25. În vederea verificării modului de efectuare a plăților pentru distribuirea bannerelor digitale în rețeaua internet contestate, Comisia a verificat informația în acest sens prin contrapunerea datelor conform rapoartelor privind finanțarea campaniei electorale prezentate de PAS în cadrul alegerilor locale generale din 5 noiembrie 2023. Astfel, potrivit informațiilor din aceste rapoarte, se confirmă efectuarea plăților pentru servicii de plasare a publicității on-line către Digital Delivery SRL, conform ordinelor de plată nr. 2031 din 6 octombrie 2023 în sumă de 91.192,50 lei, nr. 2142 din 18 octombrie 2023 în sumă de 95.769,00 lei și nr. 2261 din 27 octombrie 2023 în sumă de 90.574 lei.
26. Având în vedere constatarea încălcării prevederilor pct. 19, 83 și 84 din regulament de către PAS, Comisia ajunge la concluzia de a-i aplica sancțiunea sub formă de avertisment.
27. Totuși, în vederea examinării complexe și sub mai multe aspecte a contestației, Comisia a analizat mai multe site-uri web (….), unde a identificat bannerele digitale contestate, inclusiv bannerele digitale plasate în rețeaua internet (on-line) de către alți concurenți electorali, care, cu excepții minore, nu respectă cerințele regulamentare citate mai sus.
28. Astfel, având în vedere că, pe de o parte, practica Comisiei de monitorizare a publicității electorale în rețeaua internet este în proces de constituire, iar pe de altă parte, fiind în ultima zi – de vineri până la ziua alegerilor, în care se admite difuzarea publicității electorale, este necesar de a interveni în sensul prevenirii și neadmiterii situațiilor de eludare a prescripțiilor prevederilor din regulament în privința publicității electorale în rețeaua internet (on-line) în condițiile organizării celui de-al doilea tur al alegerilor locale generale din 5 noiembrie 2023. În aceste circumstanțe, Comisia consideră judicios de a atenționa concurenții electorali, în special cei care vor participa în turul doi de scrutin, asupra respectării prevederilor normative privind condițiile de plasare a publicității în rețeaua internet.
29. În conformitate cu art. 26 alin. (1) lit. d) și f) din Codul electoral nr. 325/2022, în calitate de organ de supraveghere și control privind finanțarea partidelor politice și a campaniilor electorale, Comisia Electorală Centrală analizează și verifică informația din rapoartele prezentate în condițiile prezentului cod și ale Legii nr. 294/2007 privind partidele politice, adoptă hotărâri executorii privind rezultatele verificării. Totodată, examinează sesizările și contestațiile privind încălcarea legislației cu privire la finanțarea partidelor politice, a campaniilor electorale și a grupurilor de inițiativă.
Deci, având în vedere că în cadrul procedurii administrative au fost sesizate aspecte care implică asigurarea transparenței finanțării campaniei electorale, Comisia Electorală Centrală își rezervă competența de a supune verificărilor adiționale, în special prin contrapunere, corectitudinea reflectării informațiilor în rapoartele financiare prezentate de partidele politice (concurenții electorali) în cadrul campaniei electorale pentru alegerile locale generale din 5 noiembrie 2023.
Pentru motivele arătate și în temeiul art. 18, 27 lit. s), 32, 91 alin. (5) și 101 alin. (2) lit. b) din Codul electoral nr. 325/2022 și în conformitate cu art. 10 alin. (1) și 78 alin. (1) din Codul administrativ 116/2018, Comisia Electorală Centrală h o t ă r ă ș t e:
1. Se admite contestația nr. CEC-10ALG/53 din 31 octombrie 2023 a Partidului Politic Mișcarea Alternativa Națională.
2. Se aplică Partidului Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” sancțiunea sub formă de avertisment pentru nerespectarea prevederilor pct. 19, 83 și 84 din Regulamentul privind modul de furnizare, distribuire și difuzare a publicității politice, electorale și a mesajelor de interes public, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1155/2023.
3. Se remite prezenta hotărâre Inspectoratului General al Poliției spre informare și examinarea oportunității de a iniția procesul contravențional în temeiul art. 50 alin. (2) din Codul contravențional nr. 218/2008.
4. Se atenționează concurenții electorali asupra necesității respectării prevederilor pct. 19, 83 și 84 din Regulamentul privind modul de furnizare, distribuire și difuzare a publicității politice, electorale și a mesajelor de interes public, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1155/2023.
5. Hotărârea se remite spre informare participanților la procedura administrativă.
6. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale și poate fi contestată în decurs de 3 de zile, fără respectarea procedurii prealabile, la Curtea de Apel Chișinău (adresă: str. Teilor, nr. 4, municipiul Chișinău).
Președinta
Comisiei Electorale Centrale Angelica CARAMAN
Chișinău, 3 noiembrie 2023
Nr. 1542