Nr. 2409 - cu privire la contestația nr. CEC-10AP/84 din 27 februarie 2019 a domnului Maxim Lebedinschi, reprezentantul cu drept de vot consultativ al Partidului Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” în Comisia Electorală Centrală

  • 01.03.2019
  • 4390
  • 0

H O T Ă R Î R E

cu privire la contestația nr. CEC-10AP/84 din 27 februarie 2019 a domnului

Maxim Lebedinschi, reprezentantul cu drept de vot consultativ al Partidului Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” în Comisia Electorală Centrală

 

        La data de 27 februarie 2019, domnul Maxim Lebedinschi, reprezentantul cu drept de vot consultativ al Partidului Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” (în continuare - PSRM) în Comisia Electorală Centrală, a depus o contestație, înregistrată sub nr. CEC-10AP/84, prin care solicită:

    1) examinarea contestației în regim de urgență;

    2) constatarea inacțiunii Consiliului electoral al circumscripției electorale uninominale nr. 47, or. Camenca, Rîbnița, Dubăsari și Grigoriopol (în continuare – CECEU nr. 47) exprimată prin faptul că a ignorat cerințele formulate în sesizarea depusă la această entitate pe data de 24 februarie 2019.

         În motivarea contestației, autorul acesteia susține următoarele.

         La data de 24 februarie 2019, domnul Nicolae Fomov, reprezentantul cu drept de vot consultativ al PSRM în CECEU nr. 47, a înaintat o sesizare prin care arăta că unii colaboratori de poliție și ai Agenției Naționale Transport Auto au interzis fără nici un temei accesul transportului auto din Transnistria pe teritoriul din dreapta Nistrului (Rezina, Varnița, Hîrbovăț, Ștefan Vodă), îngrădindu-le astfel cetățenilor accesul la secțiile de votare ca să nu-și poată exercita dreptul la vot.

        Totodată, contestatarul precizează că prin sesizarea respectivă CECEU nr. 47 a fost informat despre faptul că această interdicție a avut un caracter selectiv, întrucît unele mijloace de transport care aveau aplicate pe parbriz un anumit abțibild nu erau oprite de către autoritățile menționate și circulau liber în ziua votării.

        Autorul sesizării a solicitat intervenția în regim de urgență a CECEU nr. 47 care, potrivit competenței deținute, urma să înainteze demersuri către Ministerul Afacerilor Interne și Agenția Națională Transport Auto pentru a stopa acțiunile colaboratorilor acestor entități.

        Astfel, contestatarul face trimitere la prevederile art. 2 din Codul electoral, potrivit cărora nimeni nu este în drept să exercite presiuni asupra alegătorului cu scopul de a-l sili să participe sau să nu participe la alegeri, precum și asupra exprimării de către acesta a liberei sale voințe, ori cetățenii Republicii Moldova care domiciliază în localitățile din stînga Nistrului (Transnistria) beneficiază de drepturi electorale depline.

        Reprezentantul PSRM subliniază că CECEU nr. 47 și-a neglijat obligațiile ce-i revin, deoarece a manifestat o pasivitate (lipsă de atitudine) vizavi de solicitările expuse în sesizarea înaintată spre examinare.

    

         Cu referire la argumentele contestatarului, Comisia relevă următoarele.

         Potrivit art. 71 alin. (1) din Codul electoral, alegătorii și concurenții electorali pot contesta acțiunile/inacțiunile și hotărîrile consiliilor și birourilor electorale și acțiunile/inacțiunile concurenților electorali. Depunerea cererii în instanța de judecată trebuie precedată de contestarea prealabilă în organul electoral ierarhic superior organului al cărui act se contestă, cu excepția contestațiilor privind acțiunile/inacțiunile concurenților electorali, depuse direct în instanța de judecată, și a contestațiilor ce se referă la exercitarea dreptului la vot sau la administrarea alegerilor depuse la biroul electoral în ziua alegerilor. 

          În ceea ce privește termenul de depunere a contestațiilor, art. 72 alin. (1) din Codul electoral prevede că acțiunile/inacțiunile și hotărîrile organelor electorale pot fi contestate la organul electoral ierarhic superior în termen de 3 zile calendaristice de la data săvîrșirii acțiunii/identificării inacțiunii sau adoptării hotărîrii. Astfel, Comisia reține că termenul legal de depunere a contestației a fost respectat de contestatar, iar contestația corespunde cerințelor de formă și de fond.

 

          Examinînd materialele prezentate, Comisia constată că la data de 24 februarie 2019 CECEU nr. 47 s-a adresat Inspectoratului General al Poliției și Agenției Naționale Transport Auto cu o scrisoare (se anexează), prin care solicită intervenția acestora pentru rezolvarea situației în legătură cu interdicția pentru transportul din partea stîngă a Nistrului de a trece punctele de control în zona de securitate. Solicitarea a fost adresată autorităților menționate în contextul sesizării din partea PSRM privind presupusele acțiuni ilegale ale colaboratorilor poliției și ale Agenției Naționale Transport Auto.

         Prin urmare, nu pot fi reținute argumentele contestatarului potrivit cărora CECEU nr. 47 a manifestat pasivitate vizavi de sesizarea depusă de domnul Nicolae Fomov și nu a intervenit cu o solicitare către Ministerul Afacerilor Interne și Agenția Națională Transport Auto, întrucît se constată cu certitudine că organul electoral a întreprins măsurile necesare, solicitînd intervenția autorităților competente, în vederea soluționării situației semnalate în sesizare.

 

        Subsidiar, Comisia reține că, la data de 24 februarie 2019, PSRM a depus o sesizare, înregistrată la Comisia Electorală Centrală sub nr. CEC-7/1948, în care au fost expuse aceleași circumstanțe, adică pretinsa interdicție de acces al transportului auto din Transnistria pe teritoriul din dreapta Nistrului (Rezina, Varnița, Hîrbovăț, Ștefan Vodă), care în consecință ar fi îngrădit accesul cetățenilor la secțiile de votare și exercitarea dreptului la vot.

        Prin adresa cu nr. CEC-8/410 din 26 februarie 2019, Comisia a solicitat Inspectoratului General al Poliției și Agenției Naționale Transport Auto examinarea acesteia în regim de urgență și informarea Comisiei despre rezultatele examinării.

        În consecință, la data de 28 februarie 2019, prin scrisoarea nr. 34/17-972 din 26 februarie 2019, înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/2030, Inspectoratul național de patrulare al IGP a comunicat Comisiei despre rezultatele examinării sesizării PSRM, menționînd în acest sens că, în conformitate cu prevederile dispoziției IGP nr. 34/1-565 din 28 decembrie 2018 „Cu privire la asigurarea ordinii publice și securității circulației rutiere în perioada electorală, în ziua alegerilor Parlamentului Republicii Moldova și a Referendumului republican consultativ din 24 februarie 2019”, Inspectoratul național de patrulare al IGP a întreprins toate măsurile ce se impun în scopul supravegherii și asigurării securității publice și personale a cetățenilor în timpul deplasării organizate (inclusiv cu mijloace de transport).

         Cît privește acțiunile angajaților Agenției Naționale Transport Auto, se menționează că materialele au fost trimise, spre examinare conform competenței, urmînd ca autoritatea respectivă să informeze Comisia despre rezultatele examinării.

 

        Astfel, se atestă faptul că atît CECEU nr. 47, cît și Comisia Electorală Centrală au întreprins, în limita competențelor instituționale, măsurile necesare în vederea examinării și soluționării pretinselor încălcări expuse în sesizările PSRM.

 

        Pentru motivele arătate și în temeiul art. 18 alin. (2), art. 71 alin. (1), art. 72 alin. (1) din Codul electoral, al pct. 26 lit. b) din Regulamentul privind procedura de examinare și soluționare a contestațiilor de către organele electorale în perioada electorală, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 3353 din 20 iulie 2010, Comisia Electorală Centrală h o t ă r ă ș t e:

 

       1. Se respinge ca neîntemeiată contestația nr. CEC-10AP/84 din 27 februarie 2019 a domnului Maxim Lebedinschi, reprezendantul cu drept de vot consultativ al Partidului Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” în Comisia Electorală Centrală.

       2. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale și în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

 

Președintele

Comisiei Electorale Centrale                                                                                       Alina RUSSU

 

Secretarul
Comisiei Electorale Centrale                                                                  Veaceslav AGRIGOROAE

 

Chișinău 01 martie 2019

Nr. 2409