HOTĂRÂRE
cu privire la contestațiile nr. CEC-10ALG/33 din 27 octombrie 2023,
nr. CEC-10ALG/42, CEC-10ALG/48, CEC-10ALG/50, CEC-10ALG/52
din 31 octombrie 2023 și nr. CEC-10ALG/57 din 1 noiembrie 2023
I. Aspecte introductive
1. Doamna Aliona Eșanu, candidată la funcția de primar al satului Chetrosu, raionul Drochia, desemnată de Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” (în continuare – PAS), a depus la Comisia Electorală Centrală o contestație, înregistrată sub nr. CEC-10ALG/33 din 27 octombrie 2023, împotriva pretinselor ilegalități de finanțare a Partidului Politic „ȘANSĂ”, precum și a candidatului la funcția de primar al satului Chetrosu, raionul Drochia, domnul Igor Bunescu, desemnat din partea acestui partid.
2. La data de 31 octombrie, doamna Angela Bairac, candidată la funcția de primar al satului Pelinia, raionul Drochia, desemnată de PAS, a depus la Comisia Electorală Centrală o contestație, înregistrată sub nr. CEC-10ALG/42 din aceeași dată, prin care invocă pretinse ilegalități de finanțare a Partidului Politic „ȘANSĂ”, precum și a candidatului la funcția de primar al satului Pelinia, raionul Drochia, domnul Titus Sarateanu, desemnat din partea acestui partid.
3. La data de 31 octombrie, domnul Rodion Obada, candidat la funcția de consilier în Consiliul raional Drochia, desemnat de către Partidul Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII”, a depus două contestații, înregistrate sub nr. CEC-10ALG/48 și CEC-10ALG/50 din aceeași dată, prin care invocă pretinse ilegalități de finanțare a Partidului Politic „ȘANSĂ”, precum și a candidaților la funcția de primar al satului Chetrosu, raionul Drochia, domnul Igor Bunescu, și al satului Hăsnășenii Mari, raionul Drochia, doamna Gabriela Chiriac, desemnați din partea acestui partid.
4. La fel, în data de 31 octombrie, domnul Viorel Țurcanu, candidat independent la funcția de primar al satului Pelinia, raionul Drochia, a depus o contestație la Comisia Electorală Centrală, înregistrată sub nr. CEC-10ALG/52 din aceeași dată, prin care invocă pretinse ilegalități de finanțare a Partidului Politic „ȘANSĂ”, precum și a candidatului la funcția de primar al satului Pelinia, raionul Drochia, domnul Titus Sarateanu, desemnat din partea acestui partid.
5. Domnul Rodion Obada, candidat la funcția de consilier în Consiliul raional Drochia, desemnat de către Partidul Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII”, a mai depus la Comisia Electorală Centrală o contestație, înregistrată sub nr. CEC-10ALG/57 din 1 noiembrie 2023, prin care invocă pretinse ilegalități de finanțare a Partidului Politic „ȘANSĂ”, precum și a candidatului la funcția de primar al comunei Cotova, raionul Drochia, domnul Fiodor Vortolomei, desemnat din partea acestui partid.
II. Argumentele și cerințele contestatarilor
6. Doamna Aliona Eșanu, candidată la funcția de primar al satului Chetrosu, raionul Drochia, desemnată de PAS, susține că la data de 26 octombrie 2023 în satul Chetrosu, raionul Drochia, pe strada Independenței, membrii, simpatizanții echipei PAS, în timp ce se deplasau pentru desfășurarea acțiunilor de agitație electorală, au depistat pe porțile gospodăriilor pliante ale candidatului la funcția de primar al satului Chetrosu desemnat de Partidul Politic „ȘANSĂ”, domnul Igor Bunescu, care contravin prevederilor legale, neavând indicate pe ele numărul facturii de plată, fiind însă menționat „Tipărit la echipament tehnic propriu”.
7. Doamna Angela Bairac, candidată la funcția de primar al satului Pelinia, raionul Drochia, din partea PAS, în contestația sa arată că la data de 29 octombrie 2023, în satul Pelinia, raionul Drochia, membrii, simpatizanții echipei PAS, în timp ce se deplasau pentru desfășurarea acțiunilor de agitație electorală, au depistat pe porțile gospodăriilor pliante ale candidatului la funcția de primar al satului Pelinia din partea Partidului Politic „ȘANSĂ”, domnul Titus Sarateanu, care contravin prevederilor legale, neavând indicate pe ele numărul facturii de plată, fiind însă menționat „Tipărit la echipament tehnic propriu”.
8. În contextul celor arătate, contestatarii invocă pct. 97 din Regulamentul privind modul de furnizare, distribuire și difuzare a publicității politice, electorale și a mesajelor de interes public, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1155/2023, conform căruia „Specificațiile publicității stabilite la pct. 19 se vor notifica în partea dreaptă de jos a materialului imprimat, într-o dimensiune de font care corespunde fontului de bază, dar nu mai mic de un font care poate fi citit de o persoană cu vedere 6/6 fără utilizarea vreunui ajutor vizual. Complementar, furnizorul va notifica datele de identificare ale entității economice specializate care a prestat serviciul tipografic și, după caz, ale persoanei care a realizat designul și/sau macheta materialului tipărit. De asemenea, se va notifica tirajul executat, numărul comenzii și numărul facturii de plată”.
9. De asemenea, fac trimitere și la pct. 98 al aceluiași regulament, potrivit căruia „Prin excepție de la prevederile pct. 97, fiecare material publicitar al subiecților publicității politice/electorale, care declară pe propria răspundere că nu au utilizat servicii ale producătorilor de publicitate specializați și nu au deschise conturi bancare cu mențiunile respective, trebuie să conțină următoarele informații: numele și prenumele subiectului publicității, data tipăririi, tirajul materialului și mențiunea „Tipărit la echipament tehnic propriu””.
10. Contestatarii susțin că nu este certă și transparentă sursa de finanțare a materialelor electorale, numite „pliante”, elaborate și distribuite de Partidul Politic „ȘANSĂ”. La fel, afirmă că „nu se cunoaște fondul trezorerial” și acest fapt contravine prevederilor legale menționate.
11. În sensul celor arătate, contestatarii consideră drept ilegală și netransparentă finanțarea campaniilor electorale ale candidaților din partea Partidului Politic „ȘANSĂ” – Igor Bunescu, Titus Sarateanu, Gabriela Chiriac și Fiodor Vortolomei.
12. Având în vedere faptele descrise în contestații, autorii acestora solicită:
- admiterea contestațiilor;
- constatarea încălcării prevederilor cadrului normativ electoral prin finanțarea ilegală a Partidului Politic „ȘANSĂ”;
- constatarea încălcării prevederilor cadrului normativ electoral prin finanțarea ilegală a concurentului electoral la funcția de primar al satului Chetrosu, raionul Drochia, domnul Igor Bunescu, înaintat de Partidul Politic „ȘANSĂ”;
- constatarea încălcării prevederilor cadrului normativ electoral prin finanțarea ilegală a concurentului electoral la funcția de primar al satului Pelinia, raionul Drochia, domnul Titus Sarateanu, înaintat de Partidul Politic „ȘANSĂ”;
- constatarea încălcării prevederilor cadrului normativ electoral prin finanțarea ilegală a concurentului electoral la funcția de primar al satului Hăsnășenii Mari raionul Drochia doamna Gabriela Chiriac, înaintat de Partidul Politic „ȘANSĂ”;
- constatarea încălcării prevederilor cadrului normativ electoral prin finanțarea ilegală a concurentului electoral la funcția de primar al comunei Cotova, raionul Drochia, domnul Fiodor Vortolomei, înaintat de Partidul Politic „ȘANSĂ”;
- anularea înregistrării concurentului electoral la funcția de primar al satului Chetrosu, raionul Drochia, domnul Igor Bunescu, precum și a echipei de consilieri înaintate de Partidul Politic „ȘANSĂ”;
- anularea înregistrării concurentului electoral la funcția de primar al satului Pelinia, raionul Drochia, domnul Titus Sarateanu, precum și a echipei de consilieri înaintate de Partidul Politic „ȘANSĂ”;
- anularea înregistrării concurentului electoral la funcția de primar al satului Hăsnășenii Mari raionul Drochia doamna Gabriela Chiriac, precum și a echipei de consilieri înaintate de Partidul Politic „ȘANSĂ”;
- anularea înregistrării concurentului electoral la funcția de primar al comunei Cotova, raionul Drochia, domnul Fiodor Vortolomei, precum și a echipei de consilieri înaintate de Partidul Politic „ȘANSĂ”.
III. Considerentele Partidului Politic „ȘANSĂ”
13. Partidul Politic „ȘANSĂ” a depus două referințe înregistrate la Comisie sub nr.CEC-10ALG/33/R și nr. 10ALG/42/R.
14. În referințe se susține că subiectul invocat de contestatari este identic cu subiectul examinat de Comisia Electorală Centrală ре data de 24 octombrie 2023 și asupra сăruiа deja а fost adoptă о hotărâre prin care concurentul electoral Partidul Politic „ȘANSĂ” а fost sancționat, obligat să rectifice raportul financiar și să elimine din spațiul public materialul publicitar corespunzător.
15. Se subliniază în referințe că poziția Partidului Politic „ȘANSĂ” cu privire lа acest subiect а rămas neschimbată, iar argumentele formulate în referințele anterioare rămân valabile și în acest caz.
16. Partidul Politic „ȘANSĂ” consideră că nu au fost prezentate probe noi.
17. Partidul Politic „ȘANSĂ” arată că i s-a deschis contul bancar electoral la data de 16 octombrie, și nicidecum la data de 12 octombrie.
18. De asemenea, precizează că acceptul organului fiscal a fost obținut la finele zilei de 13 octombrie, iar în zilele de odihnă, 14 și 15 octombrie 2023, nu era posibilă nicio tranzacție.
19. În opinia autorului referințelor, Comisia interpretează rigid norma legală în detrimentul Partidului Politic „ȘANSĂ” și argumentează în acest sens că obținerea rechizitelor bancare la data de 11 octombrie 2023 nu înseamnă că Partidul Politic „ȘANSĂ” avea efectiv cont bancar.
20. Mai menționează că nu este de acord cu cele constatate de Comisie prin hotărârea acesteia din 24 octombrie 2023, care a fost contestată în instanța de contencios administrativ, dar s-a conformat și a executat-o integral.
21. Astfel, Partidul Politic „ȘANSĂ” susține că și-a corectat raportul financiar, iar toate materialele de agitație electorală produse la echipament propriu după data de 12 octombrie și rămase neutilizate au fost eliminate.
22. Partidul Politic „ȘANSĂ” susține că din conținutul contestaților nu este clar la ce materiale și din ce dată se face referire.
23. De asemenea. Partidul Politic „ȘANSĂ” susține că la zi distribuie deja alte materiale electorale, produse conform regulilor standard, la tipografie, achitate din fondul electoral și raportate corespunzător.
24. Cu referire la anularea înregistrării candidaților desemnați, Partidul Politic „ȘANSĂ” atrage atenția că această solicitare nu se încadrează în temeiurile de formă sau în considerentele de fond pentru a fi admisă. Argumentează în acest sens că nu există un motiv legal pentru a cere anularea înregistrării candidaților vizați.
IV. Considerentele Comisiei Electorale Centrale
25. Examinând contestația și materialele anexate, Comisia relevă următoarele aspecte de fapt și de drept.
26. Conform art. 44 alin. (4) din Codul administrativ nr. 116/2018, „pentru desfășurarea cu celeritate a procedurii administrative, autoritatea publică este în drept să admită examinarea concomitentă a mai multor petiții depuse de mai mulți participanți la aceeași autoritate publică când, în baza raportului material-juridic dintre participanți, ele se află în conexiune prin pretențiile revendicate sau problemele comune și când există posibilitatea examinării lor în aceeași procedură și de aceeași autoritate publică. Fiecare participant participă în cadrul procedurii administrative în mod independent față de ceilalți participanți”.
27. Potrivit art. 80 alin. (1) din același cod, „în cazul în care drepturile sau interesele legitime, respectiv obligațiile care formează obiectul diferitor proceduri administrative inițiate în fața aceleiași autorități publice, au la bază aceeași situație de fapt sau același temei de drept, procedurile pot fi conexate, chiar dacă scopul lor este diferit”.
28. Astfel, pentru a asigura realizarea eficientă a procedurilor administrative, conform principiilor prevăzute la art. 28 și 29 din Codul administrativ nr. 116/2018, Comisia decide conexarea contestațiilor și examinarea lor într-o singură procedură administrativă.
29. În conformitate cu prevederile art. 95 alin. (1) din Codul electoral nr. 325/2022, termenul general de depunere a contestațiilor în perioada electorală este de 3 zile, care se calculează începând cu ziua următoare zilei în care a fost în care a fost săvârșită acțiunea, a fost identificată inacțiunea sau a fost adoptată hotărârea. Prin urmare, cu privire la prezenta speță, termenul de depunere a contestațiilor este respectat.
30. Potrivit art. 100 alin. (9) din Codul electoral nr. 325/2022, „din motive justificate legate de complexitatea obiectului contestaţiei şi/sau conduita subiecţilor contestaţiei, termenul general poate fi prelungit cu cel mult 2 zile. Această prelungire are efect doar dacă este comunicată în scris, inclusiv prin e-mail, participanţilor la procedura litigioasă, cel târziu în ultima zi a expirării termenului iniţial de examinare stabilit, împreună cu motivele prelungirii”.
31. Respectiv, Comisia a prelungit termenul de examinare a contestației nr. CEC-10ALG/33 din 27 octombrie și a informat părțile despre acest lucru prin adresele cu nr. CEC-8/3471 și CEC-8/3473 din 29 octombrie 2023.
32. Inițial, doamna Aliona Eșanu nu a prezentat declarația de propria răspundere privind proveniența legală a probelor prezentate, așa cum prevede pct. 22 al Regulamentului privind procedura de examinare a contestațiilor în perioada electorală, însă în scurt timp a prezentat-o.
33. A priori, cu referire la speța examinată, Comisia notează că la data de 24 octombrie 2023 a adoptat hotărârea nr. 1483 cu privire la unele sesizări ale Inspectoratului de Poliție Bălți și contestația nr. CEC-10ALG/24 din 20 octombrie 2023 a domnului Liviu Vovc, candidat din partea Partidului Politic „Platforma Demnitate și Adevăr”.
34. Corespunzător, prin sesizările și contestația depusă, Comisia a fost notificată inclusiv în privința materialelor electorale distribuite de Partidul Politic „ȘANSĂ” în formă de pliante de agitație electorală cu programul electoral și îndemnul de a vota pentru candidații desemnați de acest partid în circumscripțiile electorale Bălți și Ialoveni. Similar cauzei examinate, aceste materialele electorale conțineau următoarele specificații: „Tipărit la echipament tehnic propriu, denumirea partidului menționat, numărul de exemplare și data tipăririi acestora”.
35. Prin hotărârea sa nr. 1483/2023, Comisia a reținut că Partidul Politic „ȘANSĂ” a deschis cont cu mențiunea „Fond electoral” la 11 octombrie 2023 și a prezentat raportul privind finanțarea campaniei electorale la începerea campaniei electorale (6 octombrie 2023), în care a reflectat cifra zero la toate compartimentele. Ulterior, a prezentat și Raportul privind finanțarea campaniei electorale pentru săptămâna a II-a incluzând perioada 13 – 19 octombrie 2023.
36. În cadrul aceleiași proceduri administrative, Comisia a examinat raportul prezentat de Partidul Politic „ȘANSĂ” pentru perioada 13-19 octombrie 2023, în particular compartimentul III „Venituri”, stabilind că la data de 10 octombrie 2023 partidul a primit în locațiune de la o persoana fizică imprimantele „Inkjet” de viteză mare și „Minolta”, în sumă totală de 35 000,00 lei. La fel, la data de 12 octombrie 2023, de la o persoană fizică a primit ca donație și hârtie A4, 120gr/mp, în sumă totală de 13606,40 lei.
37. În aceste condiții, Comisia a conchis că materialele publicitare anexate drept probe au fost imprimate la imprimantele specificate în raportul privind finanțarea campaniei electorale pentru săptămâna a II-a de raportare, folosind și materialele de imprimare, adică hârtia donată indicată în raport.
38. În același timp, prin hotărârea nr. 1483/2023, Comisia a analizat și a apreciat diferit două situații: tipărirea și elaborarea materialelor la echipament propriu în lipsa contului cu mențiunea „Fond electoral” și atunci când concurentul electoral a deschis un astfel de cont.
39. Respectiv, în cazul primei situații, până la deschiderea contului cu mențiunea „Fond electoral” și ca urmare a declarării corespunzătoare a echipamentului și consumabilelor, partidul este îndreptățit să utilizeze echipamentul propriu pentru tipărirea materialelor promoționale. Acest considerent se întemeiază pe dispozițiile pct. 98 din Regulamentul privind modul de furnizare, distribuire și difuzare a publicității politice, electorale și a mesajelor de interes public, aprobat prin hotărârea CEC nr. 1155/2023, conform căruia „Prin excepție de la prevederile pct. 97, fiecare material publicitar al subiecților publicității politice/electorale, care declară pe propria răspundere că nu au utilizat servicii ale producătorilor de publicitate specializați și nu au deschise conturi bancare cu mențiunile respective, trebuie să conțină următoarele informații: numele și prenumele subiectului publicității, data tipăririi, tirajul materialului și mențiunea „Tipărit la echipament tehnic propriu””.
40. Totuși, odată cu deschiderea contului cu mențiunea „Fond electoral”, concurentul electoral este obligat să suporte toate cheltuielile, inclusiv pentru materialele promoționale exclusiv din acest cont, și nu poate utiliza echipamentul propriu pentru producerea materialelor promoționale.
41. În consecință, în cadrul procedurii administrative examinate, Comisia a stabilit că, după data deschiderii contului său cu mențiunea „Fond electoral”, Partidul Politic „ȘANSĂ” a realizat producerea, distribuirea și difuzarea materialelor promoționale tipărite la echipament propriu. În acest sens, toate materialele promoționale tipărite la echipament propriu de către Partidul Politic „ȘANSĂ” după data deschiderii contului cu mențiunea „Fond electoral”, deci după 11 octombrie 2023, nu cad sub incidența excepției prevăzute la pct. 98 din regulamentul menționat supra.
42. Raportând considerentele formulate în hotărârea Comisiei nr.1483/2023 la faptele arătate în contestațiile nr. CEC-10ALG/33 din 27 octombrie 2023, CEC-10ALG/42, CEC-10ALG/48, CEC-10ALG/50, CEC-10ALG/52 din 31 octombrie 2023 și CEC-10ALG/57 din 1 noiembrie 2023, Comisia reține următoarele.
43. Analizând conținutul materialelor publicitare prezentate drept probă la contestațiile menționate mai sus, se constată că acestea conțin elemente caracteristice agitației electorale în sensul art. 1 din Codul electoral nr. 325/2022.
44. Astfel, în cazul contestațiilor nr. CEC-10ALG/33 din 27 octombrie 2023 și CEC-10ALG/48 din 31 octombrie 2023, a fost atașat un pliant de agitație electorală cu programul electoral al candidatului la funcția de primar al satului Chetrosu, raionul Drochia, din partea Partidului Politic „ȘANSĂ”, domnul Igor Bunescu, și îndemnul de a fi votat. Pliantul conține specificațiile „Tipărit la echipament propriu. Partidul ȘANSĂ, 1000 de ex., 12.10.2023”.
45. Cât privește contestațiile nr. CEC-10ALG/42 și CEC-10ALG/52 din 31 octombrie 2023, la acestea a fost atașat un pliant de agitație electorală cu programul electoral al candidatului la funcția de primar al satului Pelinia, raionul Drochia, din partea Partidului Politic „ȘANSĂ”, domnul Titus Sarateanu, și îndemnul de a fi votat. Pliantul conține specificațiile „Tipărit la echipament propriu. Partidul ȘANSĂ, 1000 de ex., 13.10.2023”.
46. În cazul contestației nr. CEC-10ALG/50 din 31 octombrie 2023, a fost atașat un pliant de agitație electorală cu programul electoral al candidatului la funcția de primar al satului Hăsnășenii Mari, raionul Drochia, din partea Partidului Politic „ȘANSĂ”, doamna Gabriela Chiriac, și îndemnul de a fi votată. Pliantul conține specificațiile „Tipărit la echipament propriu. Partidul ȘANSĂ, 1000 de ex., 13.10.2023”.
47. De asemenea, în cazul contestației nr. CEC-10ALG/57 din 1 noiembrie 2023, a fost atașat un pliant de agitație electorală cu programul electoral al candidatului la funcția de primar al comunei Cotova, raionul Drochia, din partea Partidului Politic „ȘANSĂ”, domnul Fiodor Vortolomei, și îndemnul de a fi votat. Pliantul conține specificațiile „Tipărit la echipament propriu. Partidul ȘANSĂ, 1000 de ex., 13.10.2023”.
48. Prin urmare, Comisia reține că aceste materiale de agitație electorală au fost tipărite la echipamentul propriu al Partidului Politic „ȘANSĂ” după deschiderea contului cu mențiunea „Fond electoral”, deci după 11 octombrie 2023. În același timp, Comisia atestă că acestea au fost tipărite până la 19 octombrie 2023, adică în perioada de raportare pentru primele două săptămâni de campanie electorală.
49. În acest sens, Comisia ajunge la concluzia că aceste materiale electorale se includ în categoria celor care au fost examinate în cadrul procedurii descrise mai sus, pe marginea cărora Comisia s-a pronunțat prin hotărârea nr. 1483/2023. Corespunzător, Comisia reține ca fiind aplicabile procedurii administrative examinate în contextul prezentei spețe considerentele formulate prin hotărârea indicată supra.
50. În același timp, potrivit pct. 5 – 7 din dispozitivul hotărârii Comisiei nr. 1483/2023, Partidului Politic „ȘANSĂ” i-a fost aplicată sancțiunea sub formă de avertisment pentru încălcarea art. 56 alin. (8) din Codul electoral nr. 325/2022, fiind constatată distribuirea și difuzarea de către acesta a materialelor publicitare produse începând cu 12 octombrie 2023 la echipament propriu ca fiind contrare prevederilor Regulamentului privind modul de furnizare, distribuire și difuzare a publicității politice, electorale și a mesajelor de interes public, aprobat prin hotărârea CEC nr. 1155/2023. De asemenea, Partidul Politic „ȘANSĂ” a fost obligat să asigure eliminarea din spațiul public a materialelor publicitare produse începând cu 12 octombrie 2023 la echipament propriu, în termen rezonabil, dar nu mai târziu de 3 zile din data adoptării hotărârii respective – și anume până la 27 octombrie 2023.
51. În consecință, Comisia reține că pe marginea conformității materialelor electorale contestate s-a pronunțat prin hotărârea nr. 1483/2023, respectiv prezentei cauze fiindu-i aplicabile prescripțiile punctelor 5-7 din partea dispozitivă a hotărârii menționate.
52. În același timp, potrivit autorilor contestațiilor, materialele electorale prezentate au fost depistate de către aceștia pe porțile gospodăriilor din localitățile Chetrosu, Pelinia, Cotova, și Hăsnășenii Mari, raionul Drochia. Prin urmare, Comisia reține invocarea acțiunilor de distribuire a materialelor electorale contestate la momentul depistării acestora, care, potrivit contestațiilor, au avut loc în zilele de 26, 29 și, respectiv, 30 octombrie 2023.
53. În aceste circumstanțe, Comisia reține faptul neexecutării prescripțiilor stabilite la pct. 6 din dispozitivul hotărârii Comisiei nr. 1483/2023. Mai mult, data de 27 octombrie 2023 urma a fi termenul limită pentru eliminarea din spațiul public a materialelor publicitare produse începând cu 12 octombrie 2023 la echipament propriu.
54. Cu referire la revendicările privind anularea înregistrării candidaților la funcția de primar desemnați din partea Partidului Politic „ȘANSĂ” în circumscripțiile electorale Chetrosu, Cotova, Hăsnășenii Mari și Pelinia din raionul Drochia, Comisia le califică neîntemeiate. Astfel, conform art. 72 alin. (4) din Codul electoral nr. 325/2022, după expirarea termenului menționat la alin. (3) din același articol, adică nu mai târziu de 10 zile până la ziua alegerilor, înregistrarea concurentului electoral poate fi anulată de organul electoral care l-a înregistrat, în baza deciziei instanței de judecată, în caz de deces al acestuia sau de survenire a condițiilor stabilite la art.16 alin. (2), precum și în temeiul art. 102 alin. (5) din cod.
55. În același timp, potrivit art. 99 alin. (4) din Codul electoral nr. 325/2022, în cazul contestațiilor ce vizează finanțarea campaniilor electorale ale candidaților desemnați de partidele politice sau blocurile electorale și în care se formulează cerința de aplicare a sancțiunii privind anularea înregistrării acestora, organul electoral care a înregistrat candidații va demara examinarea acestei cerințe doar după examinarea contestației de către Comisia Electorală Centrală în partea faptelor considerate de contestatar ca încălcări privind finanțarea campaniei electorale, precum și în temeiul constatărilor și soluțiilor emise de comisie ca urmare a examinării.
56. În contextul speței examinate, Comisia atestă lipsa temeiurilor care ar justifica formularea cerinței de aplicare a sancțiunii privind anularea înregistrării candidaților la funcția de primar vizați către organele electorale care i-au înregistrat.
57. Având în vedere argumentele expuse, Comisia consideră judicios de a admite parțial contestațiile depuse.
58. În conformitate cu art. 26 alin. (1) lit. d) și f) din Codul electoral nr. 325/2022, în calitate de organ de supraveghere și control privind finanțarea partidelor politice și a campaniilor electorale, Comisia Electorală Centrală analizează și verifică informația din rapoartele prezentate în condițiile prezentului cod și ale Legii nr. 294/2007 privind partidele politice, adoptă hotărâri executorii privind rezultatele verificării. Totodată, examinează sesizările și contestațiile privind încălcarea legislației cu privire la finanțarea partidelor politice, a campaniilor electorale și a grupurilor de inițiativă.
59. Deci, având în vedere că în cadrul procedurii administrative au fost sesizate aspecte ce vizează finanțarea campaniei electorale a concurentului electoral Partidul Politic „ȘANSĂ”, Comisia Electorală Centrală își rezervă competența de a supune verificării adiționale, în special prin contrapunere, a corectitudinii reflectării informațiilor în rapoartele financiare prezentate de respectivul partid în cadrul campaniei electorale pentru alegerile locale generale din 5 noiembrie 2023.
Pentru motivele arătate și în temeiul art. 18, 32, 56 alin. (8), 91 alin. (5) și 101 alin. (2) lit. b) din Codul electoral nr. 325/2022, precum și în conformitate cu art. 10 alin. (1) și 78 alin. (1) din Codul administrativ nr. 116/2018, Comisia Electorală Centrală h o t ă r ă ș t e:
1. Se ia act de contestațiile nr. CEC-10ALG/33 din 27 octombrie 2023, CEC-10ALG/42, CEC-10ALG/48, CEC-10ALG/50, CEC-10ALG/52 din 31 octombrie 2023 și nr. CEC-10ALG/57 din 1 noiembrie 2023.
2. Se admit parțial, pentru circumstanțele de fapt și de drept arătate în partea motivată a prezentei hotărâri, contestațiile:
1) nr. CEC-10ALG/33 din 27 octombrie 2023 depusă de doamna Aliona Eșanu, candidată la funcția de primar al satului Chetrosu, raionul Drochia, desemnată de Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”;
2) nr. CEC-10ALG/42 din 31 octombrie depusă de doamna Angela Bairac, candidată la funcția de primar al satului Pelinia, raionul Drochia, desemnată de Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”;
3) nr. CEC-10ALG/48, CEC-10ALG/50 din 31 octombrie 2023 și nr. CEC-10ALG/57 din 1 noiembrie 2023 depuse de domnul Rodion Obada, candidat la funcția de consilier în Consiliul raional Drochia, desemnat de Partidul Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII”;
4) nr. CEC-10ALG/52 din 31 octombrie 2023 depusă de domnul Viorel Țurcanu, candidat independent la funcția de primar al satului Pelinia, raionul Drochia.
3. Se constată distribuirea și difuzarea în continuare a materialelor publicitare produse începând cu 12 octombrie 2023 la echipament propriu de către Partidul Politic „ȘANSĂ” ca fiind contrare prevederilor Regulamentului privind modul de furnizare, distribuire și difuzare a publicității politice, electorale și a mesajelor de interes public, aprobat prin hotărârea CEC nr. 1155/2023.
4. Se constată aplicabile prezentei cauze dispozițiile punctelor 5 – 7 din partea dispozitivă a hotărârii Comisiei Electorale Centrale nr. 1483 din 24 octombrie 2023 cu privire la unele sesizări ale Inspectoratului de Poliție Bălți și contestația nr. CEC-10ALG/24 din 20 octombrie 2023 a domnului Liviu Vovc, candidat din partea Partidului Politic „Platforma Demnitate și Adevăr”.
5. Se aplică Partidului Politic „ȘANSĂ” sancțiunea sub formă de avertisment pentru încălcarea art. 56 alin. (8) din Codul electoral nr. 325/2022.
6. Hotărârea se remite spre informare participanților la procedura administrativă.
7. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale și poate fi contestată în decurs de 3 de zile, fără respectarea procedurii prealabile, la Curtea de Apel Chișinău (adresă: str. Teilor, nr. 4, municipiul Chișinău).
Președinta
Comisiei Electorale Centrale Angelica CARAMAN
Chișinău, 1 noiembrie 2023
Nr. 1536