Nr. 4505 - cu privire la rapoartele asupra veniturilor și cheltuielilor concurenților electorali pentru întreaga campanie electorală la alegerile Președintelui Republicii Moldova din 1 noiembrie 2020 și pentru turul doi de scrutin din 15 noiembrie 2020

  • 20.11.2020
  • 3349
  • 0

H O T Ă R Â R E

cu privire la rapoartele asupra veniturilor și cheltuielilor concurenților electorali

pentru întreaga campanie electorală la alegerile Președintelui Republicii Moldova

din 1 noiembrie 2020 și pentru turul doi de scrutin din 15 noiembrie 2020

 

La alegerile pentru funcția de Președinte al Republicii Moldova au fost înregistrați opt concurenți electorali, după cum urmează:

  • Renato Usatîi, desemnat de Partidul Politic „Partidul Nostru”;
  • Andrei Năstase, desemnat de Partidul Politic „Platforma Demnitate și Adevăr”;
  • Tudor Deliu, desemnat de Partidul Liberal Democrat din Moldova;
  • Igor Dodon, desemnat de adunarea cetățenilor;
  • Violeta Ivanov, desemnată de Partidul Politic „Șor”;
  • Maia Sandu, desemnată de Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”,
  • Octavian Țîcu, desemnat de Partidul Politic „Partidul Unității Naționale”;
  • Dorin Chirtoacă, desemnat de Blocul electoral UNIREA.

În conformitate cu art. 43 alin. (1) din Codul electoral, pct. 24 subpct. 1) din Regulamentul privind finanțarea campaniilor electorale ale concurenților electorali, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 2704/2019, cu modificările ulterioare (în continuare – regulament), precum și potrivit Programului calendaristic pentru realizarea acțiunilor de organizare și desfășurare a alegerilor pentru funcția de Președinte al Republicii Moldova, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 4103/2020 (în continuare – Program calendaristic), candidații la funcția de Președinte al Republicii Moldova (concurenții electorali) au prezentat Comisiei Electorale Centrale, săptămânal, rapoartele privind finanțarea campaniei electorale.

Pentru primul tur de scrutin, prin hotărârile nr. 4325/2020, nr. 4401/2020 și nr. 4473/2020, Comisia a luat act de informațiile cuprinse în rapoartele pentru situația din 2 octombrie curent, pentru 9 și 16 octombrie 2020 și, respectiv, pentru 23 și 30 octombrie 2020.

Prin hotărârea nr. 4466/2020, Comisia a stabilit pentru data de 15 noiembrie 2020 desfășurarea turului al doilea de scrutin, cu participarea candidaților la funcția de Președinte al Republicii Moldova – dna Sandu Maia și dl Dodon Igor, care ulterior au prezentat rapoartele  privind finanțarea campaniei electorale la situația din 6 noiembrie 2020 și, respectiv, ultimul raport, final, la situația din 13 noiembrie 2020.

Concurenții electorali s-au conformat dispozițiilor hotărârii Comisiei Electorale Centrale nr. 4153/2020 „Cu privire la stabilirea plafonului general al mijloacelor financiare ce pot fi transferate pe contul „Fond electoral” al concurentului electoral la alegerile pentru funcția de Președinte al Republicii Moldova din 1 noiembrie 2020” și nu au depășit plafonul stabilit în mărime de 18 925,50 mii lei.

Rapoartele concurenților electorali au fost întocmite conform modelului din anexa nr.4 la Regulamentul privind finanțarea campaniilor electorale ale concurenților electorali, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 2704/2019 și prezentate în corespundere cu prevederile art. 43 din Codul electoral și ale respectivului regulament.

Conform art. 41 alin. (2) lit. e) din Codul electoral, persoanele fizice au dreptul să doneze concurentului electoral mijloace financiare, virând în contul „Fond electoral” până la 6 salarii medii lunare pe economie pe anul respectiv, iar persoanele juridice – până la 12 salarii medii lunare pe economie pe anul respectiv, în cazul cetățenilor Republicii Moldova cu venituri obținute în afara țării, acest plafon nu poate depăși 3 salarii medii lunare pe economie pe anul respectiv, iar în cazul cetățenilor Republicii Moldova cu statut de persoane cu funcții de demnitate publică, de funcționari publici, inclusiv cu statut special, sau de angajați în organizații publice în sensul Legii nr. 133/2016 privind declararea averii și a intereselor personale, acest plafon nu poate depăși 10% din venitul anual al acestora, totodată, nu poate depăși 6 salarii medii lunare pe economie pe anul respectiv. În aceleași timp, potrivit normei menționate, o persoană fizică poate face donații în numerar în valoare de până la 3 salarii medii pe economie pe anul respectiv, iar donațiile care depășesc această limită se vor face exclusiv prin operațiuni bancare.

Examinând conținutul rapoartelor depuse în cadrul campaniei electorale pentru turul doi al alegerilor Președintelui Republicii Moldova, se constată că donații de la persoane fizice, cu venituri obținute în țară, au avut ambii concurenți electorali: Maia Sandu și Igor Dodon, iar donații de la persoane fizice din afara țării a avut doar concurentul electoral Maia Sandu, totodată, mărimea acestora nu depășește plafonul stabilit de art. 41 alin. (2) lit. e) din Codul electoral.

În conformitate cu art. 41 alin. (1) din Codul electoral, pentru finanțarea campaniilor electorale pot fi utilizate doar resursele financiare provenite din activitatea de salariat, de întreprinzător, științifică sau din cea de creație. În scopul îndeplinirii atribuțiilor sale în calitate de organ independent de supraveghere și control privind finanțarea campaniilor electorale, potrivit art. 22 alin. (2) lit. j) din Codul electoral, Comisia Electorală Centrală dispune de drept de acces la informațiile deținute de autoritățile publice de toate nivelurile și la registrele de stat, inclusiv la date cu caracter personal. În acest sens, Comisia a înaintat Serviciului Fiscal de Stat (în continuare – SFS) lista donatorilor pentru situația din 6 noiembrie 2020 și 13 noiembrie 2020 în vederea verificării dacă aceștia au declarat venituri în ultimii trei ani. Examinând datele din rapoartele depuse pentru situația din 6 și 13 noiembrie 2020 și raportându-le la informațiile prezentate de SFS, s-a constatat că unii dintre donatori persoane fizice ai concurenților electorali în ultimii trei ani (2017-2019) nu au avut nici o sursă de venit declarată la SFS sau au avut un venit declarat mai mic decât suma donată.

Respectiv, din informațiile analizate, din  rapoartele pentru turul doi de scrutin la situația din 6 și 13 noiembrie curent, se constată următoarele:

  • pentru concurentul electoral Maia Sandu, din cei 545 donatori persoane fizice din țară, 49 donatori, care au donat în total 67413,00 lei, nu au avut nici o sursă de venit declarată la SFS, iar 4 donatori au avut un venit declarat mai mic decât suma donată, care a constituit în total 6728,30 lei.
  • pentru concurentul electoral Igor Dodon, din cei 179 donatori persoane fizice din țară, 8 donatori, care au donat în total 63100,00 lei, nu au avut nici o sursă de venit declarată la SFS, iar 11 donatori au avut un venit declarat mai mic decât suma donată, care a constituit în total 46657,79 lei.

Cu referire la mențiunile din hotărârea Comisiei nr. 4473/2020, conform cărora concurentul electoral Violeta Ivanov a declarat în rapoarte donații de la 168 de pensionari și șomeri, în sumă totală de 870 500,00 lei, în scopul asigurării unei verificări operative a acestor donații, Comisia  a solicitat informații de la Casa Națională de Asigurări Sociale.

Examinând datele din rapoartele prezentate de concurentul electoral vizat și informațiile prezentate de Casa Națională de Asigurări Sociale, s-a constatat că din cei 168 donatori, 51 de persoane sunt pensionari sau șomeri și nu au beneficiat de nici o prestație socială în ultimii trei ani.

De asemenea, 117 donatori beneficiari de prestații sociale au susținut financiar concurentul electoral numit, contrar prevederilor art. 41 alin. (1) din Codul electoral, care stabilește că „ Pentru finanțarea activității partidelor politice, a grupurilor de inițiativă şi a campaniilor electorale pot fi utilizate doar resursele financiare provenite din activitatea de salariat, de întreprinzător, științifică sau din cea de creație, desfășurată de către cetățenii Republicii Moldova atât pe teritoriul Republicii Moldova, cât și în afara acestuia”.

Cu referire la această situație, Comisia conchide că la moment lipsesc instrumente legale pentru a dispune măsuri în privința acestor donații/donatori și, având în vedere vidul legislativ, se va adresa, ca și în împrejurările anterioare similare, forului legislativ pentru a fi soluționată lacuna și a fi efectuate intervențiile ce se impun.

 Cu referire la susținerea financiară de către persoane juridice din domeniul privat în turul doi de scrutin, se constată că donații în acest sens a avut concurentul electoral Maia Sandu - în sumă de 100 250,00 lei, iar mărimea acestora nu depășește plafonul stabilit de art. 41 alin. (2) lit. e) din Codul electoral.

În privința donațiilor de la partide politice persoane juridice, Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” l-a susținut financiar pe concurentul electoral Maia Sandu, în perioada 7 -13 noiembrie 2020, cu suma totală de 30 000,00 lei.

Referitor la donațiile făcute de partidele politice, Comisia își menține poziția expusă în hotărârea CEC nr. nr. 4401 din 23 octombrie 2020.

Comisia notează că donațiile oferite în mărfuri, obiecte, lucrări și servicii au fost raportate pentru turul doi de scrutin, după cum urmează:

  • concurentul electoral Maia Sandu, pe 5 noiembrie și în perioada 7 – 13  noiembrie 2020, a primit de la Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” donații în mărfuri, obiecte, lucrări și servicii în valoare totală de 181 187,02 lei;
  • concurentul electoral Igor Dodon, în perioada 7 – 13 noiembrie 2020, a primit de la Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” donații în mărfuri, obiecte, lucrări și servicii în valoare totală de 2 000,00 lei.

Concurenții electorali au primit donații în mărfuri, obiecte, lucrări și servicii și de la persoane fizice/persoane juridice private.

Sumând valoarea donațiilor în mărfuri, lucrări și servicii cu mărimea donațiilor în bani făcute prin virament pentru turul doi de scrutin, se constată că Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”, care a desemnat-o pe Maia Sandu, și-a susținut candidatul cu suma de 211 187,02 lei, iar Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” l-a susținut pe candidatul independent Igor Dodon cu suma de  2 000,00 lei.

Potrivit art. 41 alin. (7) din Codul electoral, banca la care sunt deschise conturile cu mențiunea „Fond electoral” informează zilnic Comisia despre mijloacele bănești virate în cont. Băncile, unde concurenții electorali Maia Sandu și Igor Dodon au avut deschise conturile respective, au  prezentat informația în termenele stabilite. În urma verificării datelor prezentate de bănci cu datele prezentate de concurenții electorali, Comisia constată că mijloacele bănești acumulate și cheltuielile efectuate de către concurenții electorali în perioada de gestiune raportată și reflectate în rapoarte corespund cu datele furnizate de instituțiile bancare.

În conformitate cu art. 22 alin. (2) lit. d), art. 43 alin. (4) din Codul electoral și pct. 34 din regulament, rapoartele prezentate au fost plasate pe pagina web a Comisiei Electorale Centrale (www.cec.md), la rubrica „Alegeri și referendumuri” / „Alegeri prezidențiale din 01.11.2020” / „Susținerea financiară” / „Finanțarea campaniei electorale a concurenților electorali”, cu respectarea legislației privind protecția datelor cu caracter personal.

 

În temeiul art. 18 alin. (2), art. 22 alin. (2), art. 41 și art. 43 din Codul electoral nr. 1381/1997 și în conformitate cu Regulamentul privind finanțarea campaniilor electorale ale concurenților electorali, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 2704/2019, cu modificările ulterioare, Comisia Electorală Centrală hotărăşte:

 

  1. Se ia act de informațiile cuprinse în rapoartele privind finanțarea campaniei electorale pentru turul doi al alegerilor Președintelui Republicii Moldova din 15 noiembrie, la situația din 6 și 13 noiembrie curent, ale următorilor concurenți electorali:
  •  Maia Sandu, conform datelor generalizate și prezentate în Anexa nr. 1 la prezenta hotărâre;
  •  Igor Dodon, conform datelor generalizate și prezentate în Anexa nr. 2 la prezenta hotărâre.
  1. Se ia act de informațiile cuprinse în rapoartele concurenților electorali privind finanțarea întregii campanii electorale la alegerile prezidențiale, depuse pentru primul tur de scrutin din 1 noiembrie 2020 și pentru turul al doilea de scrutin din 15 noiembrie 2020, conform anexei nr. 3 la prezenta hotărâre.
  2. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a  Comisiei Electorale Centrale și în Monitorul Oficial al Republicii Moldova și poate fi contestată în decurs de 3 zile calendaristice de la data adoptării, fără respectarea procedurii prealabile, la Curtea de Apel Chișinău (adresa: str. Teilor, nr. 4, mun. Chișinău).

 

Președintele

Comisiei Electorale Centrale                                                                                      Dorin CIMIL

 

Secretarul ședinței                                                                                              Andrei VOLENTIR

 

Chișinău,  20 noiembrie 2020

Nr. 4505