Nr. 1551 - cu privire la supravegherea veniturilor și cheltuielilor concurenților electorali în campania electorală a alegerilor locale generale din 5 noiembrie 2023, la situația din 20 octombrie 2023 

  • 08.11.2023
  • 1771
  • 0

HOTĂRÂRE

cu privire la supravegherea veniturilor și cheltuielilor concurenților electorali în campania electorală a alegerilor locale generale din 5 noiembrie 2023,

la situația din 20 octombrie 2023 

 

În conformitate cu art. 26 alin. (1) lit. c) și d) și 59 alin. (1) din Codul electoral nr. 325/2022, în calitate de organ independent de supraveghere și control privind finanțarea partidelor politice și a campaniilor electorale, Comisia Electorală Centrală colectează și sistematizează rapoartele privind gestiunea financiară a partidelor politice, rapoartele privind auditul partidelor politice, rapoartele privind finanțarea campaniilor electorale prezentate de concurenții electorali sau participanții la referendum și rapoartele privind finanțarea grupurilor de inițiativă, analizează și verifică respectarea cadrului normativ, precum și corectitudinea, caracterul complet al informațiilor și termenul prezentării rapoartelor, ulterior adoptă hotărâri executorii privind rezultatele verificării

În temeiul prevederilor art. 58 din Codul electoral nr. 325/2022, ale pct. 15 din Regulamentul privind finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1185/2023 (în continuare – regulament) și ale pct. 54 - 55 din Programul calendaristic pentru realizarea acțiunilor de organizare și desfășurare a alegerilor locale generale din data de 5 noiembrie 2023, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1150/2023, concurenții electorali prezintă, prin intermediul subsistemului informatic „Control Financiar”, iar la solicitarea Comisiei Electorale Centrale – și pe suport de hârtie, rapoarte privind veniturile acumulate și cheltuielile efectuate în campania electorală, săptămânal, după deschiderea contului cu mențiunea „Fond electoral”, în zilele de 06.10.2023, 13.10.2023, 20.10.2023, 27.10.2023, 03.11.2023 și în termen de 3 zile după ziua votării (ziua de miercuri) pentru întreaga campanie electorală (raport final). În cazul stabilirii celui de-al doilea tur de scrutin, săptămânal, de la data stabilită de Comisia Electorală Centrală.

Conform art. 1 în coroborare cu art. 68 și 162 din Codul electoral, indiferent de tipul scrutinului, campania electorală începe la data înregistrării concurentului electoral, dar nu mai devreme de 30 de zile înainte de ziua votării, și se încheie la data anulării înregistrării concurentului electoral sau în ziua de vineri înainte de ziua votării. Astfel, imediat ce candidații înaintați de către partidele politice sunt înregistrați, partidele politice obțin statutul de concurent electoral și pot desfășura campania electorală.

            1. Prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr.1541/2023, concurenții electorali vizați în punctul 4 din dispozitivul acesteia au fost atenționați  asupra interdicției de a utiliza mijloacele financiare din contul „Fond electoral” înainte de declararea acestora Comisiei Electorale Centrale, iar concurenții electorali vizați în punctele 5 și 6 din dispozitivul hotărârii obligați să prezinte rapoartele corectate cu privire la finanțarea campaniei electorale.

                Referitor la declarația privind mijloacele bănești depuse în contul „Fond electoral”, s-au conformat dispoziției Comisiei și au prezentat declarația următorii concurenți electorali: Partidul Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII”, Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” și  Partidul Politic „Partidul Acțiunii Comune - Congresul Civic”.

            Nu au executat dispozițiile Comisiei cu privire la prezentarea declarației privind mijloacele bănești depuse în contul „Fond electoral”: Partidul Politic Alianța Liberalilor și Democraților pentru Europa, Partidul Comuniștilor din Republica Moldova, Partidul Politic Partidul „RENAŞTERE”, Partidul Politic „Platforma Demnitate și Adevăr”, Partidul Politic „VOINȚA POPORULUI,  Partidul politic Partidul Democrat Modern și Blocul electoral „Ruslan Codreanu”.

            Cu referire la prezentarea raportului cu statut corectat, Partidul politic Partidul Democrat Modern din Moldova și-a onorat obligațiunea față de organul electoral, ceilalți concurenți electorali - Partidul Politic Alianța Liberalilor și Democraților pentru Europa, Partidul Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII”, Partidul Politic „Democrația Acasă” și Partidul Politic „FORȚA DIASPOREI”, nu au prezentat raportul corectat.

            De asemenea, conform punctelor 8 și 9 din dispozitivul  hotărârii Comisiei Electorale Centrale nr.1541/2023, concurenții electorali Blocul electoral „Ruslan Codreanu” și Partidul Politic Coaliția pentru Unitate și Bunăstare au fost atenționați să respecte prevederile art. 57 alin. (4) punctul 1) lit.a) din Codul electoral și pct.31 subpct.1) din regulament, care interzic depășirea plafonului donațiilor și au fost somați să verse în bugetul de stat sumele primite peste plafonul prevăzut de lege în mărime de 41 247,06 lei și, respectiv, 30 036,00 lei (constatate în pct. 38 din partea descriptivă a hotărârii), cu informarea până la 6 noiembrie 2023, ora 17:00, despre măsurile întreprinse și prezentarea documentelor care confirmă virarea în bugetul de stat a sumei menționate.

            Prin adresa nr.18 din 6 noiembrie 2023, înregistrată la Comisie sub nr.CEC-7/9799 din 7 noiembrie 2023, concurentul electoral Partidul Politic Coaliția pentru Unitate și Bunăstare a solicitat Comisiei prelungirea până la 17 noiembrie curent a termenului pentru executarea somației prevăzute la punctul 9 din hotărâre. Comisia a acceptat solicitarea concurentului electoral.

            Cu referire la executarea obligației de către Blocul electoral „Ruslan Codreanu”, Comisia nu a fost informată.

Prin punctele 10 și 11 din dispozitivul aceleiași hotărâri, Comisia a atenționat concurenții electorali Partidul Politic Alianța Liberalilor și Democraților pentru Europa și Partidul Politic Partidul „RENAŞTERE” să respecte prevederile art. 57 alin. (4) pct. 1) lit.e) din Codul electoral și pct.32 din regulament care interzic depășirea plafonului donațiilor și au fost somați să verse în bugetul de stat sumele primite peste plafonul prevăzut de lege în mărime de 8 300,00 lei și, respectiv, 3 300,00 lei (constatate în pct. 39 din partea descriptivă a hotărârii), cu informarea până la ora 17:00 a zilei de 6 noiembrie  2023 despre măsurile întreprinse și prezentarea documentelor ce confirmă virarea în bugetul de stat a sumei menționate.

Prin urmare, prin adresa din data 6 noiembrie 2023, înregistrată la Comisie sub nr. 9847 din 8 noiembrie 2023, Partidul Politic Partidul „RENAŞTERE” a prezentat ordinul de plată care dovedește virarea la bugetul de stat a sumei de 3 300,00 lei.

            Concurentul electoral Partidul Politic Alianța Liberalilor și Democraților pentru Europa nu a prezentat nicio notă informativă.

2. Având în vedere dispozițiile punctului 75 din regulament, concurenții electorali care desfășoară activități de campanie electorală cu utilizarea  mijloacelor financiare, dar și cu prestații sub alte forme, sunt obligați să prezinte rapoarte financiare sub semnătura persoanelor responsabile. În caz că rapoartele privind finanțarea campaniei electorale sunt semnate de o persoană neîmputernicită, acestea nu pot fi acceptate de Comisie.  

Astfel, odată cu depunerea setului de documente aferent înregistrării în calitate de concurent electoral sau, ulterior, după înregistrarea în această calitate, partidul politic prezintă pentru confirmare organului electoral, în condițiile art. 55 din Codul electoral, o persoană responsabilă de finanțele sale (trezorier). Conform hotărârilor adoptate de către organul electoral, se atestă că în acest sens nu s-au conformat normei în cauză următorii concurenți electorali:

  1. Partidul Politic Partidul Acasă Construim Europa „PACE”;
  2. Partidul Politic Forța de Alternativă și de Salvare a Moldovei;
  3. Partidul Politic Partidul Popular din Republica Moldova;
  4. Partidul Politic „Bugeacul Nostru”;
  5. Partidul Politic „Partidul Progresului Național”.

 

3. Totodată, în conformitate cu art. 56 alin. (3) și (5) din Codul electoral și pct. 15 din regulament, partidul politic sau blocul electoral, care intenționează să își desfășoare campania electorală cu utilizarea surselor financiare, în termen de 3 zile de la înregistrarea sa la Comisia Electorală Centrală sau, după caz, la consiliul electoral de circumscripție, deschide la bancă contul cu mențiunea „Fond electoral”. Contul special poate fi deschis și până la înregistrarea concurentului electoral, cu condiția că încasările mijloacelor bănești pe acest cont se vor face doar după ce concurentul electoral va fi înregistrat, iar transferurile mijloacelor bănești de pe acest cont se vor face nu mai devreme de 30 de zile înainte de ziua alegerilor, adică nu înainte de a începe campania electorală.

3.1. La situația din 20 octombrie 2023, suplimentar concurenților indicați în hotărârea Comisiei nr.1541 din 3 noiembrie 2023, informația cu privire la deschiderea contului cu mențiunea „Fond electoral” a fost prezentată de către următorii 3 concurenți electorali:

  1. la data de 16 octombrie 2023, Partidul Politic „Pentru Oameni, Natură și Animale”;
  2. la data de 17 octombrie 2023, Partidul Liberal și PARTIDUL POLITIC NOUA OPȚIUNE ISTORICĂ;
  3. la data de 18 octombrie 2023, Partidul Politic Alianța Liberalilor și Democraților pentru Europa.

            3.2. La data de 20 octombrie 2023, a comunicat despre nedeschiderea contului special Partidul Politic „NOI”.

            4. Cu referire la concurenții electorali care nu au prezentat nicio informație la situația din 20 octombrie 2023 cu privire la deschiderea contului cu mențiunea „Fond electoral” sau nedeschiderea acestuia și desfășurarea activităților de campanie sau promovare electorală ce nu implică cheltuieli financiare, aceștia sunt următorii:

  1. Mișcarea Profesioniștilor „Speranța - Надежда”;
  2. Partidul Naţional Liberal;
  3. Partidul Politic Partidul Popular din Republica Moldova;
  4. Partidul Politic „VOINȚA POPORULUI”;
  5. Partidul Politic Partidul Acasă Construim Europa „PACE”;
  6. Partidul Politic „Partidul Progresului Național”;
  7. Partidul Politic Forța de Alternativă și de Salvare a Moldovei;
  8. Partidul Politic „Bugeacul Nostru”.

             În contextul analizei descrise, inclusiv potrivit hotărârilor Comisiei nr.1495 și nr.1541, prin care în mod repetat au fost atenționați concurenții electorali asupra necesității de a respecta prevederile legale cu privire la informarea, în termenul stabilit, despre deschiderea sau nedeschiderea contului și/sau informarea despre inexistența tranzacțiilor financiare, organul electoral decide să aplice sancțiunea sub formă de avertisment în cazul următorilor concurenți electorali:

  1. Partidul Politic Partidul Acasă Construim Europa „PACE”;
  2. Partidul Politic „Partidul Progresului Național”;
  3. Partidul Politic Partidul Popular din Republica Moldova;
  4. Partidul Politic Forța de Alternativă și de Salvare a Moldovei;
  5. Partidul Politic „Bugeacul Nostru”.

            Concurenții electorali Partidul Naţional Liberal, Partidul Politic Alianța Liberalilor și Democraților pentru Europa, Partidul politic „Pentru Oameni, Natură și Animale”, Partidul Politic „VOINȚA POPORULUI”, Mișcarea Profesioniștilor „Speranța - Надежда”, deși nu s-au conformat prevederilor punctului 15 din regulament, totuși și-au onorat obligația de a prezenta raportul privind finanțarea campaniei electorale în care se regăsesc informațiile despre contul deschis și tranzacțiile financiare operate.

5. Până la data de 13 octombrie 2023, partidele politice care au desemnat candidați în alegeri, beneficiare de alocații de la bugetul de stat, au dreptul sa transfere în conturile bancare cu mențiunea „Fond electoral” cel mult 70% din sumele alocate din bugetul de stat, existente în contul partidului politic la începerea perioadei electorale, respectând plafonul general la nivel național al mijloacelor financiare ce pot fi transferate pentru fiecare tip de alegeri. De asemenea, partidele politice, ai căror candidați au fost înregistrați în calitate de concurenți electorali și intenționează să transfere pe contul „Fond electoral” și alte mijloace financiare proprii (deținute pe contul lor la data începerii perioadei electorale), vor prezenta Comisiei Electorale Centrale la data începerii campaniei electorale un raport financiar conform modelului stabilit în Regulamentul privind finanțarea activității partidelor politice, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1102/2023. Astfel, în condițiile art. 51 alin. (10), 54 alin. (1) și 57 alin. (3) din Codul electoral, a prezentat raportul la data începerii campaniei Partidul Politic „FORȚA DIASPOREI” cu sold al mijloacelor financiare proprii din surse private în sumă de 0,00 lei și din surse publice în sumă de 90 342,82 lei.

                6. Rapoartele privind finanțarea campaniei electorale conțin date despre toate veniturile și cheltuielile concurentului electoral și se prezintă conform modelului din anexa nr. 6 la regulament. Astfel, pentru situația din 20 octombrie 2023, au prezentat raportul privind finanțarea campaniei electorale următorii concurenți electorali:

  1. Mișcarea Profesioniștilor „Speranța - Надежда”;
  2. Partidul Politic Partidul Social Democrat European;
  3. Partidul Comuniștilor din Republica Moldova;
  4. Partidul Liberal;
  5. Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova”;
  6. Partidul Politic „Partidul Verde Ecologist”;
  7. Partidul politic „Partidul Nostru”;
  8. Partidul Naţional Liberal;
  9. Partidul Liberal Democrat din Moldova;
  10. Partidul „Patrioții Moldovei”;
  11. Partidul Politic „Democrația Acasă”;
  12. Partidul Politic „Alianța Liberalilor și Democraților pentru Europa”;
  13. Partid Politic Partidul „RENAŞTERE”;
  14. Partidul Politic „Platforma Demnitate și Adevăr”;
  15. Partidul Politic „FORȚA DIASPOREI”; 
  16. Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”;
  17. Partidul Politic „VOINȚA POPORULUI”;
  18. Partidul Politic ”Partidul Acțiunii Comune - Congresul Civic”;
  19. Partidul politic Partidul Democrat Modern din Moldova;
  20. Partidul politic „Pentru Oameni, Natură și Animale”;
  21. Partidul Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII;
  22. Partidul Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei”;
  23. Partidul Politic „ȘANSĂ”;
  24. Partidul Politic Coaliția pentru Unitate și Bunăstare;
  25. Partidul Politic Mișcarea Alternativa Națională;
  26. Partidul politic Partidul Naţional Moldovenesc;
  27. Partidul Politic Liga Orașelor și Comunelor;
  28. Partidul Politic MIȘCAREA RESPECT MOLDOVA;
  29. Blocul electoral „Ruslan Codreanu”.

            7. Concurentul electoral Mișcarea Profesioniștilor „Speranța - Надежда” nu a notificat Comisia cu privire la deschiderea sau nedeschiderea contului special, în schimb a prezentat raportul privind finanțarea campaniei electorale la situația din 20 octombrie 2023, având toate compartimentele completate cu cifra zero (a se vedea Anexa nr.29)

            8. În ceea ce privește atribuțiile de supraveghere privind respectarea prevederilor legale referitoare la finanțarea campaniilor electorale, rapoartele prezentate Comisiei au fost verificate în prealabil sub aspectul plenitudinii informației și corespunderii cu cerințele de întocmire, constatându-se următoarele.

Raportul prezentat de către concurentul electoral Partidul Politic Partidul Social Democrat European conține informații despre venituri din mijloace financiare proprii din surse publice în sumă de 190 000,00 lei. Cheltuieli a operat în sumă totală de 308 626,80 lei, dintre care pentru materiale promoționale, producția și difuzarea de spoturi publicitare, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar. Declarația privind mijloacele bănești, în mărime de 190 000,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 17 octombrie 2023 a fost prezentată Comisiei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține cifra 0.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este dată în Anexa nr. 1.

            9. Raportul prezentat de către concurentul electoral Partidul Comuniștilor din Republica Moldova conține sold la începutul perioadei în sumă de 81 996,50 lei, venituri totale din mijloace financiare proprii din surse publice în mărime de 19 340,00 lei. Declarația privind mijloacele bănești, în mărime de 19 340,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 17 octombrie 2023 nu a fost prezentată Comisiei. Cheltuieli sunt indicate în sumă totală 87 351,00 lei, dintre care pentru materiale promoționale, pentru telecomunicații și dezvoltarea aplicațiilor sau a paginilor web necesare activității concurentului electoral, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar și pentru combustibili/carburanți și transport. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține cifra zero.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este dată în Anexa nr. 2.

10. Raportul prezentat de către concurentul electoral Partidul Liberal conține informații despre venituri totale în sumă de 71 000,00 lei obținute din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid în sumă de 31 000,00 lei și din  mijloace financiare provenite din donații de la persoane juridice în sumă totală de 30 000,00 lei. Declarațiile privind mijloacele bănești, în mărime de 71 000,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 18 și 20 octombrie 2023 nu au fost prezentate Comisiei. Cheltuieli totale constituie de 67 540,50 lei, dintre care pentru locațiunea, întreținerea și funcționarea sediilor și cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține cifra zero.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este dată în Anexa nr. 3.

11. În ceea ce privește Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova”, acesta a prezentat raportul ce conține sold la începutul perioadei în sumă de 1 829 719,81 lei, cu informații despre venituri totale în sumă de 433 350,00 lei, dintre care donații de la persoane fizice membri de partid în sumă de 3 600,00 lei, donații din partea altor persoane fizice cu venituri din țară în mărime de 195 000,00 lei și primite din partea altor persoane cu statut special, în sensul Legii nr.133/2016, în sumă de 234 750,00 lei. Cheltuieli au fost înregistrate în sumă de 1 739 146,09 lei, dintre care pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, pentru organizarea activităților cu caracter politic și electoral, pentru cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar, pentru combustibili/carburanți și transport și cheltuieli pentru organizarea de întruniri, manifestații publice, seminare şi/sau cursuri de instruire desfășurate pe teritoriul țării. Declarații privind mijloacele bănești, în sumă totală de 433 350,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 16, 17, 18, 19 și 20 octombrie 2023 au fost prezentate Comisiei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține valori zero, însă este prezentat cu un număr total de 276 voluntari.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este prezentată în Anexa nr. 4.

12. Raportul financiar al concurentului electoral Partidul Politic „Partidul Verde Ecologist” conține informații despre venituri din mijloace financiare proprii obținute din surse publice  în mărime de 21 973,07 lei. Declarații privind mijloacele bănești, în mărime de 21 973,07 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 17, 18 și 20 octombrie 2023 nu au fost prezentate Comisiei. Cheltuieli s-au înregistrat în sumă totală de 12 192,00 lei, dintre care pentru materiale promoționale și plățile de protocol, birotică și comision bancar. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține cifra zero.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este dată în Anexa nr. 5.

13. Raportul financiar al concurentului electoral Partidul politic „Partidul Nostru” conține sold la începutul perioadei în sumă de 122,59 lei, total venituri în sumă de 962 817,47 lei, dintre care mijloace financiare proprii din surse publice în sumă de 600 000 lei, mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid în sumă de 88 885, 00 lei, mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice cu venituri din țară în sumă de 180 000,00 lei, mijloace financiare provenite din donații de la persoane juridice în sumă de 70 000,00 lei și donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață, evaluate în mărime de 23 932,47 lei. Declarațiile privind mijloacele bănești, în mărime de 938 885,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 16, 17 și 19 octombrie 2023 au fost prezentate Comisiei. Cheltuieli operate în sumă totală de 533 390,00 lei, dintre care pentru locațiunea, întreținerea și funcționarea sediilor, pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, pentru organizarea activităților cu caracter politic și electoral, pentru telecomunicații și dezvoltarea aplicațiilor sau a paginilor web necesare activității concurentului electoral, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar, pentru combustibili/carburanți și transport. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr total de 665 voluntari în suma totală evaluată la 330 531,60 lei.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este dată în Anexa nr. 6.

14. Raportul prezentat de către concurentul electoral Partidul Național Liberal conține informații despre venituri în sumă totală de 76 000,00 lei, dintre care mijloace financiare donate de persoane fizice membri de partid în sumă de 74 000,00 lei și mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din țară în sumă de 2 000,00 lei. Declarații privind mijloacele bănești, în mărime de 76 000,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 16, 18 și 20 octombrie 2023 nu au fost prezentate Comisiei. Cheltuielile au constituit sumă totală de 33 225,00 lei, și anume pentru materiale promoționale și pentru alte cheltuieli.

În cazul Partidului Național Liberal se constată divergențe între informațiile furnizate de instituția bancară în care își are deschis cont special și datele privind veniturile obținute și cheltuielile operate din raportul prezentat de concurent.

Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține cifra zero.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este inclusă în Anexa nr. 7

15. Raportul financiar al concurentului electoral Partidul Liberal Democrat din Moldova conține sold la începutul perioadei în sumă de 312 901,40 lei, total venituri în sumă de 147 000,00 lei, dintre care 60 000,00 lei mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid, 17 000,00 lei mijloace financiare primite din partea altor persoane cu statut special, în sensul Legii nr.133/2016 și 70 000,00 lei mijloace financiare provenite din donații de la persoane juridice. Declarațiile privind mijloacele bănești, în mărime de 147 000,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 17 și 19 octombrie 2023 au fost prezentate Comisiei. Cheltuieli totale sunt indicate în sumă de 422 766,00 lei, dintre care pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, organizarea activităților cu caracter politic și electoral,  cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar. Cu referire la registrul donațiilor rambursate ca urmare a depășirii plafoanelor stabilite în conformitate cu prevederile Codului electoral, la data de 19 octombrie 2023, concurentul electoral a restituit donatorului suma de 35 000, lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitate de voluntariat conține valori zero.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este inclusă în Anexa nr. 8.

16.  Raportul prezentat de către concurentul electoral Partidul Patrioții Moldovei conține informații despre venituri din mijloace financiare proprii din surse publice în sumă de 1 500,00 lei, fiind utilizați 1 403,50 lei pentru materiale promoționale și pentru plățile comisioanelor bancare. Declarația privind mijloacele bănești, în mărime de 1 500,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 17 octombrie 2023 nu a fost prezentată Comisiei.

Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține cifra zero.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este inclusă în Anexa nr. 9.

17. Raportul prezentat de către concurentul electoral Partidul Politic „Democrația acasă” conține sold la începutul perioadei în sumă de 16 100,00 lei,  informații despre venituri în sumă totală de 25 503,50 lei, dintre care 12 500,00 lei mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid și 1 003,50 lei mijloace financiare primite din partea altor persoane cu statut special, în sensul Legii nr.133/2016. Totodată a înregistrat venituri și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață, evaluate în  mărime de 12 000,00 lei. Declarații privind mijloacele bănești, în mărime de 16 000,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 18 și 19 octombrie 2023 nu au fost prezentate Comisiei. Cheltuieli totale constituie suma de 36 087,00 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr total de 4 voluntari și suma totală evaluată de 0,00 lei, însă cu date ce urmează să fie raportate pentru perioada ulterioară. Și în cazul Partidului Politic „Democrația acasă” se constată divergențe între informațiile furnizate de instituția bancară în care își are deschis cont special și datele privind veniturile obținute și cheltuielile operate din raportul prezentat de concurent.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este inclusă în Anexa nr. 10.

18. Raportul prezentat de către concurentul electoral Partidul Politic „Alianța Liberalilor și Democraților pentru Europa” conține sold la începutul perioadei în sumă de 0 lei,  informații despre venituri în sumă totală de 0 lei. Cheltuieli totale constituie suma de 17 188,60 lei, dintre care pentru materiale promoționale și cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar, inclusiv alte cheltuieli. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține cifra zero. Declarația privind mijloacele bănești, în mărime de 16 000,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 18 octombrie 2023 nu a fost prezentată Comisiei.

Datele din raport nu corespund cu veniturile și cheltuielile reflectate în rulajele bancare prezentate de concurent, dar și cu cele furnizate de banca în care își are deschis contul „Fond electoral”. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține cifra zero.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este dată în Anexa nr. 11.

19. Raportul prezentat de către concurentul electoral Partidul Politic Partidul „RENAŞTERE” conține sold la începutul perioadei în sumă de 186 634,19 lei, de asemenea  informații despre venituri în sumă totală de 910 900,00 lei, dintre care 784 900,00 lei mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid și 6 000,00 lei mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din țară, 20 000,00 lei mijloace financiare primite din partea altor persoane cu statut special, în sensul Legii nr.133/2016 și 100 000,00 lei mijloace financiare primite din partea persoanelor juridice, fiind utilizați în total 1 077 098,17 lei pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar și pentru organizarea de întruniri, manifestații publice, seminare și/sau cursuri de instruire desfășurate pe teritoriul țării. Declarații privind mijloacele bănești, în mărime de 938 900,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 16, 18, 19 și 20 octombrie 2023 nu au fost prezentate Comisiei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitate de voluntariat conține valori zero. Cheltuieli operate sunt indicate în sumă totală de 1 077 098,19 lei. Informațiile privind veniturile obținute și cheltuielile operate din raportul prezentat de concurent nu corespund cu datele furnizate de instituția bancară în care își are deschis cont cu mențiunea „Fond electoral”.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este dată în Anexa nr. 12.

20. Raportul prezentat de către concurentul electoral Partidul Politic „Platforma Demnitate și Adevăr” conține sold la începutul perioadei în sumă de 13 366,99 lei, informații despre venituri totale în sumă de 274 900,00 lei, dintre care 200 000,00 lei mijloace financiare proprii din surse publice, 48 500,00 lei mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid, 21 400,00 lei mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din țară și 5 000,00 lei mijloace financiare provenite din donații de la persoane juridice. Cheltuieli totale în sumă de  245 444,76 lei, dintre care pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, pentru organizarea activităților cu caracter politic și electoral, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar și pentru combustibili/carburanți și transport. Totodată, raportul conține venituri și cheltuieli totale din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluate de donator în mărime de 2 000,00 lei, însă fără a fi indicată și valoarea evaluată de concurent. De asemenea, a fost constatată depășirea plafonului pentru transferul mijloacelor financiare proprii din surse publice care, potrivit art. 51 alin. (10) din Codul electoral, constituie maximum 70% din suma existentă în contul partidului. Deci, se constată că suma ce depășește plafonul stabilit este de 179 890,61 lei. Declarațiile privind mijloacele bănești, în mărime de 274 900,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 16, 17, 18, 19 și 20 octombrie 2023 au fost prezentate Comisiei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr total de 198 voluntari în suma totală evaluată la 80 300,00 lei.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este dată în Anexa nr. 13.

21. În raportul prezentat de către concurentul electoral Partidul Politic Forța Diasporei” s-a selectat greșit perioada de raportare, cu toate acestea conține informații despre venituri în sumă totală de 30 000,00 lei, mijloace financiare proprii din surse publice și cheltuieli zero, deși potrivit informațiilor bancare s-au utilizat 11 403,50 lei pentru materiale promoționale și cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar. Declarația privind mijloacele bănești, în mărime de 30 000,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 19 octombrie 2023 a fost prezentată Comisiei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitate de voluntariat conține valori zero. Cheltuieli operate în sumă totală de 0 lei.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este dată în Anexa nr. 14.

22. Concurentul electoral Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” a prezentat raportul financiar cu sold la începutul perioadei în sumă de 214 990,75 lei, venituri totale în sumă de 1 114 540,00 lei, dintre care 300 000,00 lei mijloace financiare proprii din surse publice, 242 200,00 lei mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid, 252 110,00 lei mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din țară, 199 050,00 lei mijloace financiare primite din partea altor persoane cu statut special, în sensul Legii nr.133/2016 și 105 000,00 lei mijloace financiare provenite din donații de la persoane juridice. De asemenea, a avut venituri și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață, evaluate în mărime de 12 600,00 lei și din donații de la persoane juridice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață, evaluate în mărime de 3 580,00 lei. Declarațiile privind mijloacele bănești, în mărime de 1 114 540,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 16, 17, 18, 19 și 20 octombrie 2023 au fost prezentate Comisiei. Sunt indicate cheltuieli în sumă totală de 1 218 981,18 lei, dintre care plăți pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar și pentru organizarea de întruniri, manifestații publice, seminare şi/sau cursuri de instruire desfășurate pe teritoriul țării. Cu toate acestea, se constată că informațiile privind veniturile obținute și cheltuielile efectuate din raport nu corespund cu datele furnizate de instituția bancară în care își are deschis cont cu mențiunea „Fond electoral”.

 Registrul privind persoanele care desfășoară activitate de voluntariat conține valori zero.

 Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este inclusă în Anexa nr. 15.

23. Concurentul electoral Partidul Politic „VOINȚA POPORULUI” a prezentat raportul financiar cu informații despre venituri în sumă totală de 20 000,00 lei, obținute din mijloace financiare proprii din surse publice și cheltuieli totale în sumă de 21 735,00 lei, dintre care pentru locațiunea, întreținerea și funcționarea sediilor, pentru materiale promoționale și cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar. Declarația privind mijloacele bănești, în mărime de 20 000,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 17 octombrie 2023 nu a fost prezentată Comisiei. Prin urmare, având în vedere că veniturile înregistrate ale concurentului electoral Partidul Politic „VOINȚA POPORULUI sunt mai mici decât cheltuielile operate, soldul final constituie valori negative, fapt pentru care Comisia consideră necesar de a solicita corectarea raportului.  Registrul privind persoanele care desfășoară activitate de voluntariat conține valori zero.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este inclusă în Anexa nr. 16.

24. Concurentul electoral Partidul Politic „Partidul Acțiunii Comune - Congresul Civic” a depus raportul cu informații despre soldul la începutul  perioadei în sumă de 33,00 lei, venituri în sumă totală de 69 000,00 lei provenite din donații de la persoane fizice membri de partid, fiind utilizate în sumă totală de 64 216,78 lei pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare și cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar. Declarația privind mijloacele bănești, în mărime de 69 000,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 19 octombrie 2023 nu a fost prezentată Comisiei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitate de voluntariat conține valori zero.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este inclusă în Anexa nr. 17.

25. Raportul privind finanțarea campaniei electorale al concurentului electoral Partidul politic Partidul Democrat Modern conține informații despre venituri în sumă totală de 39 000,00 lei provenite din donații de la persoane fizice cu venituri din țară, fiind utilizate total în sumă de 28 020,00 lei pentru materiale promoționale și cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar. Declarații privind mijloacele bănești, în mărime de 39 000,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 16 octombrie 2023 nu au fost prezentate Comisiei. De reiterat că și raportul financiar la situația din 20 octombrie 2023 este prezentat în modul corespunzător, dar semnat de concurentul Foca Boris și trezorierul partidului politic, Drangoi Sergiu, persoană neîmputernicită pentru campania electorală a alegerilor locale generale din 5 noiembrie 2023. Prin urmare, Comisia nu poate accepta și lua act de raportul financiar. Registrul privind persoanele care desfășoară activitate de voluntariat conține valori zero.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este inclusă în Anexa nr. 18.

Având în vedere natura abaterii, atenționarea repetată și refuzul partidului politic de a se conforma prevederilor legale de a prezenta rapoartele privind finanțarea campaniei electorale corectate și semnate de persoane împuternicite, Comisia consideră justificat de a aplica concurentului electoral Partidul politic Partidul Democrat Modern sancțiunea sub formă de avertisment pentru nerespectarea dispozițiilor art. 58 alin. (3) din Codul electoral.

26. Raportul privind finanțarea campaniei electorale al concurentului electoral Partidul politic „Pentru Oameni, Natură și Animale”, deși este indicată greșit perioada de raportare, conține informații despre venituri în sumă totală de 12 085,00 lei, provenite din donații de la persoane fizice membri de partid, fiind utilizată suma de 12 030,00 lei pentru materiale promoționale și cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar. Declarații privind mijloacele bănești, în mărime de 12 085,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 16 și 18 octombrie 2023, nu au fost prezentate Comisiei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitate de voluntariat conține valori zero.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este inclusă în Anexa nr. 19.

27. Cu referire la raportul privind finanțarea campaniei electorale al concurentului electoral Partidul Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII” acesta conține informații despre venituri totale în sumă de 40 000,00 lei, dintre care 30 000,00 lei mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice cu venituri din țară și 10 000,00 lei mijloace financiare provenite de la peroane juridice. Ca urmare a analizei, se constată că o parte din venituri au fost reflectate pentru perioada anterioară. Cheltuieli sunt indicate în sumă totală de 37 301,76 lei, dintre care pentru materiale promoționale, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar și alte cheltuieli. Declarațiile privind mijloacele bănești, în mărime de 40 000,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe  16 și 18 octombrie 2023 au fost prezentate Comisiei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr total de 45 voluntari și suma totală evaluată de 0 lei.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este dată în Anexa nr. 20.

28. Raportul financiar al concurentului electoral Partidul Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei” conține sold la începutul perioadei în sumă de 4 945,67 lei, venituri totale în sumă de 469 021,00 lei mijloacele financiare provenite din donații de la persoane fizice. Ca urmare a analizei compartimentului „Venituri”, se constată indicarea neconformă a provenienței veniturilor acumulate. Mai mult, în cazul unor donatori se regăsesc informații incomplete privind  datele lor cu caracter personal. De asemenea, informațiile privind veniturile obținute și cheltuielile efectuate din raportul prezentat de concurent nu corespund cu datele furnizate de instituția bancară în care își are deschis cont cu mențiunea „Fond electoral”. Declarațiile privind mijloacele bănești, în mărime de 480 195,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 16, 17, 18, 19 și 20 octombrie 2023 au fost prezentate Comisiei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitate de voluntariat conține valori zero.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este inclusă în Anexa nr. 21.

29. Concurentul electoral Partidul Politic „ȘANSĂ” a prezentat raportul privind finanțarea campaniei electorale cu informații despre venituri totale în sumă de 1 821 713 ,50 lei, dintre care 1 593 973,50 lei provenite din donații de la persoane fizice membri de partid, 75 500,00 lei din mijloace financiare primite din partea altor persoane cu statut special, în sensul Legii nr. 133/2016. Totodată, a înregistrat venituri și cheltuieli din donații de la persoane sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluate în sumă totală de 107 000,00 lei. Declarații privind mijloacele bănești, în mărime de 1 593 973,50 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 17, 18, 19 și 20 octombrie 2023 nu au fost prezentate Comisiei. Cheltuieli a înregistrat în sumă totală de 1 349 518,37 lei, dintre care pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar și cheltuieli pentru organizarea de întruniri, manifestații publice, seminare și/sau cursuri de instruire desfășurate pe teritoriul țării. Registrul privind persoanele care desfășoară activitate de voluntariat conține valori zero.

Prin adresa nr.CEC-7/8465 din 20 octombrie 2023, concurentul electoral a comunicat Comisiei motivul neindicării cheltuielilor pentru activitatea de voluntariat și activitatea persoanelor de încredere ale Partidului Politic „ȘANSĂ” în perioada electorală a alegerilor locale generale din 5 noiembrie 2023. Astfel, s-a declarat că până în prezent nu au fost încheiate contracte de voluntariat și partidul nu are persoane de încredere, iar toată activitatea legată de promovarea și desfășurarea campaniei electorale este efectuată de către membrii partidului politic.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este inclusă în Anexa nr. 22.

31. Raportul financiar al concurentului electoral Partidul Politic Coaliția pentru Unitate și Bunăstare conține sold la începutul perioadei în sumă de 58 809,18 lei, venituri totale în sumă de 290 824,00 lei, dintre care 122 215,00 lei mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid, 29 059,00 lei mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din țară, 2 550,00 lei mijloace financiare primite din partea altor persoane cu statut special, în sensul Legii nr.133/2016 și 137 000,00 lei mijloace financiare provenite din donații de la persoane juridice, fiind utilizați în total 317 929,92 lei pentru locațiunea, întreținerea și funcționarea sediilor, pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare și cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar. Declarațiile privind mijloacele bănești, în mărime de 290 824,00 lei , depuse în contul „Fond electoral” pe  17, 18, 19 și 20 octombrie 2023 au fost prezentate Comisiei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitate de voluntariat conține valori zero.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este inclusă în Anexa nr. 23.

32.  Concurentul electoral Partidul Politic Mișcarea Alternativa Națională a prezentat raportul ce conține sold la începutul perioadei în sumă de 922 958,98 lei, venituri totale în sumă de 549 500,00 lei obținute din mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice, fiind utilizați 1 122 068,17 lei, dintre care pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, pentru organizarea activităților cu caracter politic și electoral și cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar. Totodată, a înregistrat venituri din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață, evaluate în sumă de 15 341,63 lei și 7 635,00 lei din donații de la persoane juridice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață, ambele forme nefiind evaluate de către donatori. De asemenea, a indicat această formă de venituri doar în compartimentul „Venituri”, fără determinarea evaluării cheltuielilor efective din acestea și indicarea lor corespunzătoare în compartimentul „Cheltuieli”. S-au constatat divergențe nesemnificative între informațiile privind veniturile obținute și cheltuielile efectuate din raportul prezentat de concurent și datele furnizate de instituția bancară în care își are deschis cont cu mențiunea „Fond electoral”.

Declarația privind mijloacele bănești, în mărime de 549 500,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe  17 octombrie 2023 a fost prezentată Comisiei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitate de voluntariat conține valori zero.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este inclusă în Anexa nr. 24.

33. Raportul privind finanțarea campaniei electorale al concurentului electoral Partidul politic Partidul Naţional Moldovenesc conține informații despre venituri acumulate în sumă totală de 12 000,00 lei doar din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață, iar cheltuieli din mijloace financiare în sumă totală de 26 455,50 lei pentru recompensele voluntarilor/agitatorilor, pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, pentru organizarea activităților cu caracter politic și electoral și cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar. Prin urmare, se constată înregistrări cu date eronate. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr total de 9 voluntari și suma totală evaluată de 0 lei.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este inclusă în Anexa nr. 25.

34. Cu referire la concurentul electoral Partidul Politic Liga Orașelor și Comunelor, acesta a prezentat raportul privind finanțarea campaniei electorale ce conține informații despre venituri în sumă totală de 76 000,00 lei, dintre care din mijloace financiare primite din partea altor persoane cu statut special, în sensul Legii nr.133/2016 în sumă de 53 000,00 lei și mijloace financiare provenite din donații de la persoane juridice în sumă de 23 000,00 lei. Unele informații despre donator, cum ar fi locul de muncă, funcția deținută și sursa de venit, nu sunt completate în raport. Cheltuieli sunt raportate în sumă totală de 80 553,50 lei, dintre care pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, pentru organizarea activităților cu caracter politic și electoral și cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar. Totodată, se constată divergențe între soldul final reflectat în raportul prezentat de concurent și datele furnizate de instituția bancară în care își are deschis cont cu mențiunea „Fond electoral”.

 Declarațiile privind mijloacele bănești, în mărime de 76 000, 00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe  16, 17, 18, 19 și 20 octombrie 2023 au fost prezentate Comisiei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr total de 24 voluntari în suma totală evaluată de 0 lei.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este inclusă în Anexa nr. 26.

35. Concurentul electoral Partidul Politic MIȘCAREA RESPECT MOLDOVA a prezentat raportul privind finanțarea campaniei electorale ce conține sold la începutul perioadei în sumă de 19 292,00 lei, informații despre venituri în sumă de 255 000,00 lei mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid și venituri și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață, evaluate în 4 750,00 lei. Cheltuieli sunt raportate în sumă de  264 280,50 lei, dintre care pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare și cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar. Declarațiile privind mijloacele bănești, în mărime de 255 000, 00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe  16, 17, 18, 19 și 20 octombrie 2023 au fost prezentate Comisiei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr total de 5 voluntari și suma totală evaluată de 0 lei.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este inclusă în Anexa nr. 27.

36. Raportul privind finanțarea campaniei electorale al concurentului Blocul electoral „Ruslan Codreanu” conține informații despre venituri totale în sumă de 50 000,00 lei, mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid și venituri și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață, evaluate în sumă de 5 045,66 lei. Cheltuieli s-au făcut în sumă totală de 41 473,45 lei, dintre care pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare și cheltuieli de protocol, birotică li comision bancar. Ca urmare a analizei raportului, se constată divergențe între soldul final reflectat în raportul prezentat de concurent și datele furnizate de instituția bancară în care își are deschis cont cu mențiunea „Fond electoral”. Declarația privind mijloacele bănești, în mărime de 50 000, 00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 20 octombrie 2023 nu a fost prezentată Comisiei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitate de voluntariat conține valori zero, însă cu 12 voluntari.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este inclusă în Anexa nr. 28.

            37. Partidele politice, inclusiv cele care au constituit blocuri electorale și/sau au desemnat candidați în alegeri, beneficiare de alocații de la bugetul de stat, au dreptul sa transfere în conturile bancare cu mențiunea „Fond electoral” cel mult 70% din sumele alocate din bugetul de stat, existente în contul partidului politic la începerea perioadei electorale, respectând plafonul general la nivel național al mijloacelor financiare ce pot fi transferate pentru fiecare tip de alegeri. De asemenea, partidele politice, ai căror candidați au fost înregistrați în calitate de concurenți electorali și intenționează să transfere pe contul „Fond electoral” și  alte mijloace financiare proprii (deținute pe contul lor la data începerii perioadei electorale), vor prezenta Comisiei Electorale Centrale la data începerii campaniei electorale un raport financiar conform modelului stabilit în Regulamentul privind finanțarea activității partidelor politice, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1102/2023. Astfel, în condițiile art. 51 alin. (10), 54 alin. (1) și 57 alin. (3) din Codul electoral, au prezentat raportul la data începerii campaniei electorale partidele politice menționate în hotărârile Comisiei Electorale Centrale nr.1495 și 1541.

În acest sens, nu s-au conformat reglementărilor menționate Partidul Politic „Partidul Verde Ecologist” și Partidul Patrioții Moldovei, care au virat mijloace financiare proprii din surse publice 21 973,07 lei și, respectiv 1 500,00 lei, fără a prezenta Comisiei raportul la data începerii campaniei electorale.

În cazul concurentului electoral Partidul Politic „Platforma Demnitate și Adevăr”, Comisia constată că acesta a admis depășirea plafonului de 70% (cu 179 890,62 lei) din sumele alocate din bugetul de stat, existente în contul partidului politic la începerea perioadei electorale. Astfel, la începerea perioadei electorale partidul politic avea în cont 600 156,26 lei și a virat în contul cu mențiunea „Fond electoral” 600 000,00 lei.

            Având în vedere natura abaterilor, Comisia atenționează concurenții electorali asupra respectării condițiilor și modului de susținere financiară în campania electorală și consideră justificat de a aplica sancțiunea sub formă de avertisment pentru nerespectarea dispozițiilor art. 57 alin. (3) din Codul electoral concurenților electorali Partidul Politic „Partidul Verde Ecologist”, Partidul Patrioții Moldovei și pentru nerespectarea dispozițiilor art. 51 alin. (10) din Codul electoral concurentului electoral Partidul Politic „Platforma Demnitate și Adevăr”.

            38. Potrivit art. 56 alin. (9) din Codul electoral și pct. 63 din regulament, „mijloacele financiare din fondul electoral pot fi utilizate numai după declararea lor în scris la Comisia Electorală Centrală sau la consiliul electoral de circumscripție, în cazul candidaților independenți în alegerile locale”, conform modelului din anexa nr.3 la regulament.

În contextul normei citate, Comisia a constatat că Partidul Comuniștilor din Republica Moldova, Partidul Liberal, Partidul Politic „Partidul Verde Ecologist”, Partidul Național Liberal, Partidul Patrioții Moldovei, Partidul Politic „Democrația acasă”, Partidul Politic „Alianța Liberalilor și Democraților pentru Europa”, Partidul Politic Partidul „RENAŞTERE”, Partidul Politic „VOINȚA POPORULUI, Partidul Politic „Partidul Acțiunii Comune - Congresul Civic”, Partidul politic Partidul Democrat Modern, Partidul politic „Pentru Oameni, Natură și Animale”, Partidul Politic „ȘANSĂ”, Blocul electoral „Ruslan Codreanu” au utilizat mijloace financiare înainte sau fără a le declara în prealabil la Comisia Electorală Centrală în modul stabilit.

Comisia consideră judicios de a atenționa repetat concurenții vizați referitor la necesitatea respectării prevederilor legislației în ceea ce privește utilizarea resurselor financiare doar după declararea acestora Comisiei.

            39. Totodată,  Comisia reține pct. 77 din regulament, conform căruia raportul privind finanțarea grupului de inițiativă şi a campaniei electorale se prezintă împreună cu extrasele bancare privind rulajul din contul aferent perioadei de raportare. În acest sens, nu s-a conformat acestor prevederi doar Partidul Politic „VOINȚA POPORULUI”.

            40. În conformitate cu art. 56 alin. (11) din Codul electoral, banca la care este deschis contul cu mențiunea „Fond electoral” informează zilnic Comisia prin mijloace electronice despre rulajul mijloacelor bănești și soldul pe conturile bancare respective. În acest sens, nu și-au onorat obligațiunea de a prezenta informația pentru unele perioade cu privire la rulajul mijloacelor bănești în contul cu mențiunea „Fond electoral” acele instituții bancare la care și-au deschis contul respectiv Partidul Politic „VOINȚA POPORULUI”.

            În aceste condiții, Comisia atenționează instituția bancară să respecte prevederile legale cu privire la prezentarea informațiilor bancare zilnice despre rulajul în contul cu mențiunea „Fond electoral” al concurentului electoral Partidul Politic „VOINȚA POPORULUI” și să prezinte informațiile lipsă sau cele neprezentate din ziua deschiderii contului respectiv.

41. Verificând respectarea prevederilor art. 54 alin. (5) lit. d), f) și g) de către concurenții electorali Partidul Politic Partidul „RENAŞTERE”, Partidul Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII”, Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”, Partidul Politic „Platforma Demnitate și Adevăr”, Partidul politic „Partidul Nostru”, Partidul Liberal Democrat din Moldova, Partidul Politic Liga Orașelor și Comunelor și Partidul Politic Coaliția pentru Unitate și Bunăstare, care au beneficiat de donații din partea persoanelor juridice, Comisia nu a constatat abateri.

42. În conformitate cu art. 57 – 59 din Codul electoral nr. 325/2022 și pct. 40 din regulament, donațiile ce depășesc 3 salarii medii pe economie stabilite pentru anul respectiv se verifică de Comisia Electorală Centrală sub aspectul declarării surselor de venit sau obligațiilor fiscale ce decurg din acesta. În cazul existenței bănuielilor rezonabile privind nerespectarea legislației fiscale, Comisia Electorală Centrală face verificări și, dacă e cazul, întreprinde măsuri pentru tragerea la răspundere contravențională și/sau, după caz, sesizează Serviciului Fiscal de Stat pentru a fi efectuate verificări în limitele competențelor funcționale. Prin urmare, prin platforma de interoperabilitate MConnect ce permite schimbul de date în cadrul sectorului public, precum și între sectorul public și cel privat, Comisia a verificat existența surselor de venit ce vizează 1 donator care figurează în raportul financiar prezentat de Partidul Politic „Partidul Acțiunii Comune - Congresul Civic” și 1 donator din raportul Partidul Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei”.

 

 

Informația detaliată pentru fiecare partid despre acești donatori și sumele donate este dată în tabelele ce urmează.

 

Anexa nr.30

 

Partidul Politic „Partidul Actiunii Comune - Congresul Civic”

Nr. d/o

Numele, prenumele donatorului

Sex                                                    (masculin / feminin)

Membru                      (da/nu)

Ziua, luna și anul nașterii

Locul de muncă

Funcția deținută (ocupația/genul de activitate)  

Statut special, în sensul Legii nr.133/2016 (da/nu)

 

Data încasării

Suma donației (lei)

Sursa de venit

Persoane fizice cu venituri din țară

Persoane fizice cu venituri din străinătate

 

în numerar

prin transfer

în numerar

prin transfer

1

Kavruk Dmitrii

m

da

1981

Agropiese TGR

Director - Marketing

nu

salariu

19.10.2023

0,00

69 000,00

0,00

0,00

 

 

Partidul Politic „Partidul dezvoltării și Consolidării Moldovei”

Nr. d/o

Numele, prenumele donatorului

Sex                                                    (masculin / feminin)

Membru                      (da/nu)

Ziua, luna și anul nașterii

Locul de muncă

Funcția deținută (ocupația/genul de activitate)  

Statut special, în sensul Legii nr.133/2016 (da/nu)

 

Data încasării

Suma donației (lei)

Sursa de venit

Persoane fizice cu venituri din țară

Persoane fizice cu venituri din străinătate

 

în numerar

prin transfer

în numerar

prin transfer

1

Boboglo Alexandr

m

da

1995

Tochka Rosta SRL

Administrator

nu

-

17.10.2023

0,00

42 141,00

0,00

0,00

 

 

 

            Astfel, în ceea ce privește donațiile oferite concurentului electoral Partidul Politic „Partidul Acțiunii Comune - Congresul Civic” de către donatorul Kavruk Dmitrii în sumă de 69 000,00 lei, acestea depășesc cu 49 461,79 lei limita de 30% din venitul acestuia înregistrat pentru anul calendaristic precedent (a se vedea Anexa nr.31).

            În ceea ce privește donațiile oferite concurentului electoral Partidul Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei” de către donatorul Boboglo Alexandr în sumă de 42 141,00 lei, acestea depășesc cu 24 285,70 lei limita de 30% din venitul acestuia înregistrat pentru anul calendaristic precedent (a se vedea Anexa nr.32).

            De reținut că, în cazul în care un concurent electoral primește donații cu încălcarea prevederilor art. 57 alin. (4) pct. 1) lit.a) din Codul electoral și pct.31 subpct.1) din regulament, acesta este obligat, în termen de 3 zile lucrătoare din data adoptării hotărârii, să verse la bugetul de stat sumele primite cu încălcarea legii, prezentându-i Comisiei Electorale Centrale dovada.

            43. Adițional, conform art.57 alin. (4) pct.1) lit. e) din Codul electoral și pct.32 din regulament, persoanele fizice cetățeni ai Republicii Moldova pot face donații în numerar în valoare de până la un salariu mediu pe economie stabilit pe anul respectiv. Donațiile făcute în numerar pot fi utilizate doar după depunerea lor în contul cu mențiunea „Fond electoral”. În context, ca urmare a verificării rapoartelor privind finanțarea campaniei electorale depuse de concurenții electorali, Comisia a constatat depășirea plafonului donației în cazul Partidului Politic „ȘANSĂ” , care a primit donații în numerar în sumă de 15 000,00 lei, deci cu 3 300,00 lei peste plafon. A se vede informația detaliată în tabelul de mai jos.

 

 

Anexa nr.33

 

Nr. d/o

Numele, prenumele donatorului

Sex                                                    (masculin / feminin)

Membru                      (da/nu)

Ziua, luna și anul nașterii

Locul de muncă

Funcția deținută (ocupația/genul de activitate)  

Statut special, în sensul Legii nr.133/2016 (da/nu)

 

Data încasării

Suma donației (lei)

Sursa de venit

Persoane fizice cu venituri din țară

Persoane fizice cu venituri din străinătate

 

în numerar

prin transfer

în numerar

prin transfer

1

Donica Alexandru

m

da

1974

SA AGROTEH

Administrator

nu

salariu

19.10.2023

15 000,00

0,00

0,00

0,00

 

 

 

            Comisia reține că salariul mediu pe economie pentru anul 2022 constituie 11 700,00 lei, iar persoana fizică poate face donații în numerar în valoare de până la un salariu mediu pe economie stabilit pe anul respectiv. Donațiile care depășesc această limită se vor face exclusiv prin operațiuni bancare. Suplimentar, Comisia menționează că, potrivit art. 57 alin. (5) din Codul electoral nr. 325/2022, donațiile făcute peste plafoanele stabilite sunt virate în bugetul de stat în baza hotărârii Comisiei Electorale Centrale, prezentându-i dovada.

Conform art. 26 alin. (1) lit e), 58 alin. (5), (8) și (9) din Codul electoral și pct. 81 și pct. 88 din regulament, rapoartele prezentate de către concurenții electorali au fost plasate pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale (www.cec.md), la rubrica „Alegeri și referendumuri”/„Alegeri locale generale din 05.11.2023”/ „Rapoarte la începerea campaniei electorale” și „Susținerea financiară”, cu respectarea legislației privind protecția datelor cu caracter personal.

În temeiul art. 26, 50-59 și 102 alin. (5) lit. a) din Codul electoral nr. 325/2023 și în conformitate cu Regulamentul privind finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1185/2023, Comisia Electorală Centrală hotărăşte:

 

1. Se ia act de datele din rapoartele privind finanțarea campaniei electorale a alegerilor locale generale din 5 noiembrie 2023, pentru situația din 20 octombrie 2023, prezentate de către concurenții electorali, conform Anexelor nr. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 13, 17, 19, 22, 23 și 27.

2. Se ia act de informația cu privire la deschiderea/nedeschiderea contului bancar cu mențiunea „Fond electoral” prezentată de către concurenții electorali menționați în punctele 3.1 și 3.2 din partea descriptivă a prezentei hotărâri.

3. Se atenționează concurenții electorali menționați în punctele 4 și 7 din partea descriptivă a prezentei hotărâri și se obligă să respecte prevederile legale cu privire la informarea, în termenul stabilit, despre deschiderea sau nedeschiderea contului și/sau despre inexistența tranzacțiilor financiare.

            4. Se atenționează concurenții electorali menționați în punctul 37 din partea descriptivă a prezentei hotărâri asupra necesității de a respecta prevederile art. 51 alin. (10) și 57 alin. (3) din Codul electoral și se aplică acestora sancțiunea sub formă de avertisment.

            5.  Se obligă concurenții electorali Partidul Politic „Partidul Verde Ecologist” și Partidul Patrioții Moldovei să prezinte până la ora 17:00 a zilei de 10 noiembrie 2023 raportul privind gestiunea financiară la data începerii campaniei electorale. 

6. Se atenționează concurenții electorali Partidului Politic Alianța Liberalilor și Democraților pentru Europa, Partidului Comuniștilor din Republica Moldova,  Partidul Liberal, Partidul Politic „Partidul Verde Ecologist”, Partidul Național Liberal, Partidul Patrioții Moldovei, Partidul Politic „Democrația acasă”, Partidului Politic „VOINȚA POPORULUI”, Partidul Politic „Partidul Acțiunii Comune - Congresul Civic”, Partidul politic „Pentru Oameni, Natură și Animale”, Partidul Politic „ȘANSĂ” și Blocului electoral „Ruslan Codreanu” asupra interdicției de a utiliza mijloacele financiare din contul „Fond electoral” înainte de declararea acestora Comisiei Electorale Centrale pentru situația din 20 octombrie 2023 și se obligă să prezinte, până la ora 17:00 a zilei de 10 noiembrie 2023, declarația privind mijloacele bănești depuse în contul „Fond electoral”.

7. Se atenționează concurenții electorali Partidul Național Liberal, Partidul Politic „Democrația acasă”, Partidul Politic „Alianța Liberalilor și Democraților pentru Europa”, Partidul Politic Partidul „RENAŞTERE”, Partidul Politic „Platforma Demnitate și Adevăr”, Partidul Politic Forța Diasporei” , Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” , Partidul Politic „VOINȚA POPORULUI”, Partidul politic Partidul Democrat Modern, Partidul politic „Pentru Oameni, Natură și Animale”, Partidul Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII”, Partidul Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei”, Partidul Politic Mișcarea Alternativa Națională, Partidul politic Partidul Naţional Moldovenesc, Partidul Politic Liga Orașelor și Comunelor și Blocul electoral „Ruslan Codreanu” asupra necesității de a respecta prevederile pct.79 din regulament și se obligă să prezinte, până la ora 17:00 a zilei de 10 noiembrie 2023, raportul corectat privind finanțarea campaniei electorale pentru situația din 20 octombrie 2023.

8. Se aplică sancțiunea sub formă de avertisment pentru nerespectarea dispozițiilor art. 57 alin. (3) din Codul electoral concurenților electorali Partidul Politic „Partidul Verde Ecologist” și Partidul Patrioții Moldovei, precum și pentru nerespectarea dispozițiilor art. 51 alin. (10) din Codul electoral concurentului electoral Partidul Politic „Platforma Demnitate și Adevăr”.

9. Se atenționează concurenții Partidul Politic „Partidul Acțiunii Comune - Congresul Civic”, Partidul Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei” asupra obligației de a respecta prevederile art. 57 alin. (4) punctul 1) lit.a) din Codul electoral și pct.31 subpct.1) din regulament, care interzic depășirea plafonului donațiilor.

10. Se somează concurenții electorali Partidul Politic „Partidul Acțiunii Comune - Congresul Civic” și Partidul Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei” să verse în bugetul de stat sumele primite peste plafonul prevăzut de lege în mărime de 49 461,79 lei și, respectiv, 24 285,70 lei  (constatate în pct. 42 din partea descriptivă a prezentei hotărâri), cu informarea, până la ora 17:00 a zilei de 10 noiembrie 2023, despre măsurile întreprinse și prezentarea documentelor ce confirmă virarea în bugetul de stat a sumei menționate.

11. Se atenționează Partidul Politic „ȘANSĂ” asupra obligației de a respecta prevederile art. 57 alin. (4) pct. 1) lit.e) din Codul electoral și pct.32 din regulament, care interzic depășirea plafonului donațiilor în numerar și se somează să verse în bugetul de stat sumele primite peste plafonul prevăzut de lege în mărime de 3 300,00 lei (constatate în pct. 43 din partea descriptivă a prezentei hotărâri), cu informarea, până la ora 17:00 a zilei de 10 noiembrie 2023, despre măsurile întreprinse și prezentarea documentelor ce confirmă virarea în bugetul de stat a sumei menționate.

12. Se atenționează și se obligă concurentul electoral Partidul Politic „VOINȚA POPORULUI” și instituția bancară în care își are deschis cont cu mențiunea „Fond electoral” să prezinte extrasele bancare privind rulajul mijloacelor bănești la situația din 20 octombrie 2023.

13. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale și poate fi contestată în decurs de 3 zile, fără respectarea procedurii prealabile, la Curtea de Apel Chișinău (adresă: str. Teilor nr. 4, mun. Chișinău).

 

Președinta

Comisiei Electorale Centrale                                                                        Angelica CARAMAN

 

Chișinău, 8 noiembrie 2023

Nr. 1551