Nr. 1589 - cu privire la supravegherea veniturilor și cheltuielilor concurenților electorali în campania electorală a alegerilor locale generale din 5 noiembrie 2023, la situația din 27 octombrie 2023 

  • 17.11.2023
  • 1915
  • 0

HOTĂRÂRE

cu privire la supravegherea veniturilor și cheltuielilor concurenților electorali în campania electorală a alegerilor locale generale din 5 noiembrie 2023,

la situația din 27 octombrie 2023 

 

În conformitate cu art. 26 alin. (1) lit. c) și d) și 59 alin. (1) din Codul electoral nr. 325/2022, în calitate de organ independent de supraveghere și control privind finanțarea partidelor politice și a campaniilor electorale, Comisia Electorală Centrală colectează și sistematizează rapoartele privind gestiunea financiară a partidelor politice, rapoartele privind auditul partidelor politice, rapoartele privind finanțarea campaniilor electorale prezentate de concurenții electorali sau participanții la referendum și rapoartele privind finanțarea grupurilor de inițiativă, analizează și verifică respectarea cadrului normativ, precum și corectitudinea, caracterul complet al informațiilor și termenul prezentării rapoartelor, ulterior adoptă hotărâri executorii privind rezultatele verificării

În temeiul prevederilor art. 58 din Codul electoral nr. 325/2022, ale pct. 15 din Regulamentul privind finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1185/2023 (în continuare – regulament) și ale pct. 54 - 55 din Programul calendaristic pentru realizarea acțiunilor de organizare și desfășurare a alegerilor locale generale din data de 5 noiembrie 2023, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1150/2023, concurenții electorali prezintă, prin intermediul subsistemului informatic „Control Financiar”, iar la solicitarea Comisiei Electorale Centrale – și pe suport de hârtie, rapoarte privind veniturile acumulate și cheltuielile efectuate în campania electorală, săptămânal, după deschiderea contului cu mențiunea „Fond electoral”, în zilele de 06.10.2023, 13.10.2023, 20.10.2023, 27.10.2023, 03.11.2023 și în termen de 3 zile după ziua votării (ziua de miercuri) pentru întreaga campanie electorală (raport final). În cazul stabilirii celui de-al doilea tur de scrutin, săptămânal, de la data stabilită de Comisia Electorală Centrală.

Conform art. 1 în coroborare cu art. 68 și 162 din Codul electoral, indiferent de tipul scrutinului, campania electorală începe la data înregistrării concurentului electoral, dar nu mai devreme de 30 de zile înainte de ziua votării, și se încheie la data anulării înregistrării concurentului electoral sau în ziua de vineri înainte de ziua votării. Astfel, imediat ce candidații înaintați de către partidele politice sunt înregistrați, partidele politice obțin statutul de concurent electoral și pot desfășura campania electorală.

                 1. La punctul 25 din partea descriptivă a hotărârii nr.1551/2023, Comisia a menționat că, în cazul concurentului electoral Partidul politic Partidul Democrat Modern,  consideră justificat de a-i aplica sancțiunea sub formă de avertisment pentru nerespectarea dispozițiilor art. 58 alin. (3) din Codul electoral, ținându-se cont că a fost atenționat repetat pentru refuzul de a prezenta rapoartele privind finanțarea campaniei electorale corectate și semnate de persoane împuternicite. Ulterior, acesta a prezentat rapoartele financiare conform rigorilor legale.

                Concurenții electorali vizați în punctul 5 din dispozitiv au fost avertizați și obligați în temeiul prevederilor art. 51 alin. (10) și 57 alin. (3) din Codul electoral să prezinte raportul privind finanțarea campaniei electorale la data începerii acesteia. În acest sens, atât Partidul Politic „Partidul Verde Ecologist”, cât și Partidul Patrioții Moldovei s-au conformat.

Conform punctului 6 din dispozitivul aceleași hotărâri, concurenții electorali Partidul Politic Alianța Liberalilor și Democraților pentru Europa, Partidul Comuniștilor din Republica Moldova, Partidul Liberal, Partidul Politic „Partidul Verde Ecologist”, Partidul Național Liberal, Partidul Patrioții Moldovei, Partidul Politic „Democrația acasă”, Partidul Politic „VOINȚA POPORULUI”, Partidul Politic „Partidul Acțiunii Comune - Congresul Civic”, Partidul politic „Pentru Oameni, Natură și Animale”, Partidul Politic „ȘANSĂ” și Blocul electoral „Ruslan Codreanu” au fost atenționați asupra interdicției de a utiliza mijloacele financiare din contul „Fond electoral” înainte de declararea acestora Comisiei Electorale Centrale pentru situația din 20 octombrie 2023 și au fost obligați să prezinte declarația privind mijloacele bănești depuse în contul „Fond electoral”. În acest sens, s-au conformat dispoziției doar Partidul Politic „Partidul Verde Ecologist”, Partidul Patrioții Moldovei și Partidul Politic „Partidul Acțiunii Comune - Congresul Civic”. Ceilalți concurenți electorali nu au executat dispoziția respectivă. Prin urmare, Comisia consideră necesar de a atenționa repetat concurenții vizați referitor la necesitatea respectării prevederilor punctului 63 din regulament în ceea ce privește utilizarea resurselor financiare doar după declararea acestora Comisiei.     

            De asemenea, conform punctului 7 din dispozitivul  aceleiași hotărâri, au fost atenționați concurenții electorali Partidul Național Liberal, Partidul Politic „Democrația acasă”, Partidul Politic „Alianța Liberalilor și Democraților pentru Europa”, Partidul Politic Partidul „RENAŞTERE”, Partidul Politic „Platforma Demnitate și Adevăr”, Partidul Politic „Forța Diasporei” , Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”, Partidul Politic „VOINȚA POPORULUI”, Partidul politic Partidul Democrat Modern, Partidul politic „Pentru Oameni, Natură și Animale”, Partidul Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII”, Partidul Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei”, Partidul Politic Mișcarea Alternativa Națională, Partidul politic Partidul Naţional Moldovenesc, Partidul Politic Liga Orașelor și Comunelor și Blocul electoral „Ruslan Codreanu” asupra necesității de a respecta prevederile pct.79 din regulament și au fost obligați să prezinte raportul corectat privind finanțarea campaniei electorale pentru situația din 20 octombrie 2023. Au prezentat raportul corectat:  Partidul Politic „Alianța Liberalilor și Democraților pentru Europa”, Partidul Politic „Platforma Demnitate și Adevăr”,  Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”, Partidul politic Partidul Democrat Modern, Partidul Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei” și Partidul Politic Mișcarea Alternativa Națională.

În privința concurenților electorali Partidul Național Liberal, Partidul Politic „Democrația acasă”, Partidul Politic Partidul „RENAŞTERE”, Partidul Politic Forța Diasporei”, Partidul Politic „VOINȚA POPORULUI”,  Partidul politic „Pentru Oameni, Natură și Animale”, Partidul Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII”, Partidul politic Partidul Naţional Moldovenesc, Partidul Politic Liga Orașelor și Comunelor și Blocul electoral „Ruslan Codreanu” Comisia atrage atenția  asupra obligației de a respecta somația organului electoral, întrucât neprezentarea raportului financiar reprezintă încălcare a legislației și este pasibilă de răspunderea contravențională potrivit art. 481 alin. (5) din Codul contravențional. 

În ceea ce privește concurenții electorali Partidul Politic „Partidul Acțiunii Comune - Congresul Civic” și Partidul Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei”, conform punctului 10 din dispozitivul hotărârii menționate, aceștia au fost obligați să respecte prevederile art. 57 alin. (4) pct. 1) lit.a) din Codul electoral și pct.31 subpct.1) din regulament, care interzic depășirea plafonului donațiilor și să verse în bugetul de stat sumele primite peste plafonul prevăzut de lege în mărime de 49 461,79 lei și, respectiv, 24 285,70 lei  cu informarea despre măsurile întreprinse și prezentarea documentelor ce confirmă virarea în bugetul de stat a sumei menționate.

            Astfel, prin cererile nr. CEC-7/10126 și nr. CEC-7/10136 din 10 noiembrie 2023, Partidul Politic „Partidul Acțiunii Comune - Congresul Civic” și, respectiv, Partidul Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei” au solicitat Comisiei suspendarea procedurii de executare a punctelor 9 și 10 ale hotărârii CEC nr.1551 din 8 noiembrie 2023. Suplimentar, Partidul Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei” a informat că, fiind identificate erori privind completarea formularului ISAPTI 17, a trimis Serviciului Fiscal de Stat informația corectată cu privire la veniturile donatorului care a fost supus verificării de către Comisie. Pentru elucidarea tuturor circumstanțelor, Comisia i-a solicitat Serviciului Fiscal de Stat prezentarea informației actualizate privind veniturile totale acumulate pentru anul 2022 de către cetățenii Kavruk Dmitrii și Boboglo Alexandr. Corespunzător, până la verificarea suplimentară a veniturilor persoanelor vizate de către Serviciul Fiscal de Stat, Comisia nu va iniția procedurile contravenționale sau administrative pentru neexecutarea somației. 

Conform punctul 11 din dispozitivul hotărârii menționate, Partidul Politic „ȘANSĂ” a fost atenționat asupra obligației de a respecta prevederile art. 57 alin. (4) pct. 1) lit.e) din Codul electoral și pct.32 din regulament, care interzic depășirea plafonului donațiilor în numerar și somat să verse în bugetul de stat sumele primite peste plafonul prevăzut de lege în mărime de 3 300,00 lei cu informarea despre măsurile întreprinse și prezentarea documentelor ce confirmă virarea în bugetul de stat a sumei menționate.

În acest sens, prin răspunsul nr. CEC-7/10134.1 din 10 noiembrie 2023, Partidul Politic „ȘANSĂ” a prezentat ordinul de plată sub nr. 40 din 3 noiembrie 2023 prin care se confirmă virarea sumei de 3 300,00 lei. Adițional la dovada achitării, a prezentat o notă informativă prin care a atras atenția Comisiei asupra faptului că, observând depășirea plafonului donației în numerar, trezorierul a returnat în contul donatorului suma de 3 300,00 lei încă în data de 3 noiembrie curent.

În ceea ce privește concurentul electoral Partidul Politic „VOINȚA POPORULUI”, potrivit punctului 12 din dispozitivul aceleiași hotărâri, acesta, precum și instituția bancară în care își are deschis cont cu mențiunea „Fond electoral”, au fost atenționați și obligați să prezinte extrasele bancare privind rulajul mijloacelor bănești la situația din 20 octombrie 2023. Cu toate acestea, niciuna dintre entitățile vizate nu s-a conformat dispoziției Comisiei.

2.  În temeiul prevederilor art. 56 alin. (3) și (5) din Codul electoral și pct. 15 din regulament, partidul politic sau blocul electoral care intenționează să-și desfășoare campania electorală cu implicarea surselor financiare, în termen de 3 zile de la înregistrarea sa la Comisia Electorală Centrală sau, după caz, la consiliul electoral de circumscripție, deschide la bancă contul cu mențiunea „Fond electoral”. Contul special poate fi deschis și până la înregistrarea concurentului electoral, sub condiția că încasările mijloacelor bănești pe acest cont se vor face doar după ce concurentul electoral va fi înregistrat, iar transferurile mijloacelor bănești de pe acest cont se vor face nu mai devreme de 30 de zile înainte de ziua alegerilor, adică nu înainte de a începe campania electorală.

2.1. Astfel, la data de 23 octombrie 2023, informația cu privire la deschiderea contului cu mențiunea „Fond electoral” a fost prezentată de către concurentul electoral Mișcarea Profesioniștilor „Speranța - Надежда”.

            2.2. La data de 27 octombrie 2023, despre nedeschiderea contului special a comunicat Partidul Politic „Bugeacul Nostru”, iar Partidul Politic „Partidul Progresului Național” la aceeași dată a informat că nu și-a deschis conturi bancare, inclusiv „Fond electoral”, astfel întreaga campanie electorală o va desfășura fără implicarea mijloacelor financiare.

            3. Cu referire la concurenții electorali care nu au prezentat nicio informație la situația din 27 octombrie 2023 privind deschiderea contului cu mențiunea „Fond electoral” sau nedeschiderea acestuia și desfășurarea activităților de campanie sau promovare electorală ce nu implică cheltuieli financiare, aceștia sunt:

  1. Partidul Politic Partidul Popular din Republica Moldova;
  2. Partidul Politic Partidul Acasă Construim Europa „PACE”;
  3. Partidul Politic Forța de Alternativă și de Salvare a Moldovei;

             În contextul analizei descrise, inclusiv potrivit hotărârilor Comisiei nr.1495, nr.1541 și nr.1551, prin care aceștia repetat au fost atenționați asupra respectării prevederilor legale cu privire la informarea, în termenul stabilit, despre deschiderea sau nedeschiderea contului și/sau informarea despre inexistența tranzacțiilor financiare, Comisia consideră judicios să le aplice sancțiunea sub formă de avertisment. Concurenții electorali vizați urmează să prezinte informațiile cel târziu la 20 noiembrie 2023, ora 10:00.

            Subsidiar menționăm că, prin hotărârea Comisiei nr.1560 din 9 noiembrie 2023, concurentului electoral Partidul Politic „Forța de Alternativă și de Salvare a Moldovei” i-a fost aplicată deja sancțiunea sub formă de avertisment pentru încălcarea art. 54 alin. (6) lit. c)- d) și 56 alin. (5) din Codul electoral nr. 325/2022. Corespunzător, Comisia reține prevederile art. 102 alin. (4), potrivit cărora se aplică partidelor politice înregistrate în calitate de concurenți electorali sancțiunea complementară privind lipsirea de alocații de la bugetul de stat pentru o perioadă de la 2 luni până la un an doar în cazul aplicării repetate a sancțiunii sub formă de avertisment în cursul unei perioade electorale pentru încălcări privind finanțarea grupurilor de inițiativă și/sau a campaniei electorale. Totuși, având în vedere că în prezent partidul nu este beneficiar de alocații de la bugetul de stat, la adoptarea hotărârii privind stabilirea cuantumului lunar privind alocațiile de la bugetul de stat destinate partidelor politice pentru alegerile locale generale din 5 noiembrie 2023, prin prisma prevederilor art. 102 din cod, Comisia va examina inclusiv aceste constatări și va aplica sancțiunile corespunzătoare.

      În privința concurentului electoral Partidul politic Noua Opţiune Istorică, la data de 17 octombrie 2023, prin adresa nr. CEC-7/8315 din 17 octombrie 2023, acesta a prezentat o informație privind lipsa conturilor bancare, fără a preciza că ar fi cu mențiunea „Fond electoral”. Având în vedere că Partidul politic Noua Opţiune Istorică este înregistrat în calitate de concurent electoral încă din data de 13 octombrie 2023 la CECEM nr.1 Chișinău, totuși se constată că nu și-a onorat obligația de a prezenta rapoarte privind finanțarea campaniei electorale sau informații suplimentare cu privire la deschiderea sau nedeschiderea contului și desfășurarea activităților de campanie sau promovare electorală ce nu implică cheltuieli financiare, ceea ce este contrar prevederilor art.56 alin. (4)-(5) din Codul electoral și punctului 15 din regulament. În context, Comisia consideră justificat să atenționeze concurentul electoral Partidul politic Noua Opţiune Istorică asupra necesității de a respecta condițiile și modul de depunere a rapoartelor privind finanțarea campaniei electorale conform programului calendaristic și să îl oblige la prezentarea rapoartelor financiare restante sau informarea organului electoral despre nedeschiderea contului special și desfășurarea activităților electorale fără resurse financiare.

            În cazul concurentului electoral Partidul Politic „VOINȚA POPORULUI, deși nu s-a conformat prevederilor punctului 15 din regulament, și-a onorat obligația de a prezenta raportul privind finanțarea campaniei electorale. Prin urmare, Comisia îl atenționează să nu admită abateri de la prevederile legale.

4. Cu referire la rapoartele privind finanțarea campaniei electorale, acestea conțin date despre toate veniturile și cheltuielile concurentului electoral și se prezintă conform modelului din anexa nr. 6 la regulament. Astfel, pentru situația din 27 octombrie 2023, au prezentat raportul privind finanțarea campaniei electorale următorii concurenți electorali:

  1. Partidul Politic Partidul Social Democrat European;
  2. Partidul Comuniștilor din Republica Moldova;
  3. Mișcarea Profesioniștilor „Speranța - Надежда”;
  4. Partidul Liberal;
  5. Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova”;
  6. Partidul Politic „Partidul Verde Ecologist”;
  7. Partidul politic „Partidul Nostru”;
  8. Partidul Politic „NOI”;
  9. Partidul Liberal Democrat din Moldova;
  10. Partidul „Patrioții Moldovei”;
  11. Partidul Politic „Democrația Acasă”;
  12. Partidul Politic „Alianța Liberalilor și Democraților pentru Europa”;
  13. Partid Politic Partidul „RENAŞTERE”;
  14. Partidul Politic „Platforma Demnitate și Adevăr”;
  15. Partidul Politic „FORȚA DIASPOREI”; 
  16. Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”;
  17. Partidul Politic „VOINȚA POPORULUI”;
  18. Partidul Politic „Partidul Acțiunii Comune - Congresul Civic”;
  19. Partidul politic Partidul Democrat Modern din Moldova;
  20. Partidul politic „Pentru Oameni, Natură și Animale”;
  21. Partidul Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII;
  22. Partidul Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei”;
  23. Partidul Politic „ȘANSĂ”;
  24. Partidul Politic Coaliția pentru Unitate și Bunăstare;
  25. Partidul Politic Mișcarea Alternativa Națională;
  26. Partidul politic Partidul Naţional Moldovenesc;
  27. Partidul Politic Liga Orașelor și Comunelor;
  28. Partidul Politic MIȘCAREA RESPECT MOLDOVA;
  29. Blocul electoral „Ruslan Codreanu”.

 

5. Cu referire la concurentul electoral Partidul Naţional Liberal care avea obligația de a prezenta o notificare către Comisie cu privire la deschiderea contului special și raportul privind finanțarea campaniei electorale la situația din 27 octombrie 2023, acesta nu s-a conformat prevederilor legale, fapt pentru care Comisia aduce în atenție art. 481 alin. (5) din Codul contravențional, conform căruia „prezentarea tardivă sau neprezentarea de către grupurile de inițiativă a rapoartelor privind finanțarea lor și, respectiv, de către concurenții electorali/ participanții la referendum a rapoartelor privind finanțarea campaniei electorale se sancționează cu avertisment sau cu amendă de la 90 la 300 de unități convenționale.”

            6. Referitor la atribuțiile de supraveghere privind respectarea prevederilor legale cu privire la finanțarea campaniilor electorale, rapoartele prezentate Comisiei au fost verificate în prealabil sub aspectul plenitudinii informației și corespunderii cu cerințele de întocmire, constatându-se următoarele.

Concurentul electoral Partidul Politic Partidul Social Democrat European a prezentat raportul ce conține sold la începutul perioadei în sumă de 15 126,32 lei, informații despre venituri în sumă totală de 115 776,00 lei, dintre care 112 842,00 lei mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid și venituri și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluate în mărime de 2 934,00 lei. Declarațiile privind mijloacele bănești, în sumă totală de 112 842,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 25, 26 și 27 octombrie 2023, au fost prezentate Comisiei în termen. Cheltuieli s-au făcut în sumă totală de 117 368,30 lei, dintre care pentru materiale promoționale, producția și difuzarea de spoturi publicitare, cheltuieli de protocol, pentru birotică și comision bancar și organizarea de întruniri, manifestații publice, seminare şi/sau cursuri de instruire desfășurate pe teritoriul țării. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat, conține cifra zero.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este dată în Anexa nr. 1.

7. Raportul prezentat de către concurentul electoral Partidul Comuniștilor din Republica Moldova conține sold la începutul perioadei în sumă de 13 985,50 lei și total venituri in sumă de 24 300,00 lei provenite din mijloace financiare proprii obținute din surse publice. Declarația privind mijloacele bănești, în mărime de 24 300,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 23 octombrie 2023 nu a fost prezentată Comisiei. Cheltuieli s-au operat în sumă totală 24 314,50 lei, dintre care pentru materiale promoționale, pentru telecomunicații și dezvoltarea aplicațiilor sau a paginilor web necesare activității concurentului electoral și cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține cifra zero. 

 Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este dată în Anexa nr. 2.

8. Concurentul electoral Mișcarea Profesioniștilor „Speranța - Надежда” a prezentat raportul ce conține informații despre venituri totale în sumă de 12 500,00 lei, dintre care 7 000,00 lei mijloace financiare proprii din surse publice și 5 500,00 lei din mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din țară. Declarații privind mijloacele bănești, în sumă totală de 12 500,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 24 și 26 octombrie 2023 nu au fost prezentate Comisiei. Utilizarea veniturilor obținute s-au efectuat pentru retribuirea muncii (cheltuieli de personal), pentru materiale promoționale și cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar, suma totală ce constituie 4 324,06 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitate de voluntariat conține valori zero.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este prezentată în Anexa nr. 3.

9. Raportul prezentat de către concurentul electoral Partidul Liberal conține informații despre venituri în sumă totală de 95 349,50 lei, dintre care 91 900,00 lei mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid. Venitul în sumă de 3 449,50 lei s-a  reflectat în raport ca proveniență din donații de la persoane juridice, dar de fapt acesta s-a obținut de pe unul dintre conturile deținute de partid. Prin urmare, se solicită corectarea raportului. Declarații privind mijloacele bănești, în sumă totală 95 349,50 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 24 și 25 octombrie 2023 nu au fost prezentate Comisiei. Cheltuieli a înregistrat în sumă totală de 87 281,50 lei, dintre care pentru locațiunea, întreținerea și funcționarea sediilor, pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar și pentru combustibili/carburanți și transport. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține cifra zero. 

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este dată în Anexa nr. 4.

10. În ceea ce privește Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova”, acesta a prezentat raportul ce conține sold la începutul perioadei în sumă de 523 923,72 lei, cu informații despre venituri din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid în sumă de 15 000,00 lei, din mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din țară în sumă de 324 910,00 lei, donații primite din partea altor persoane fizice cu venituri din afara țării în sumă de 20 000,00 lei și 65 000,00 lei donații din partea altor persoane cu statut special, în sensul Legii nr.133/2016. Totodată, a înregistrat venituri și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață, evaluate în suma de 3 060,00 lei. Declarațiile privind mijloacele bănești, în sumă totală de 424 910,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 23, 24, 25, 26 și 27 octombrie 2023 au fost prezentate Comisiei în termen. Cheltuieli a efectuat în sumă totală de 883 504,16 lei, dintre care pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, pentru organizarea activităților cu caracter politic și electoral, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar, pentru combustibili/carburanți și transport, inclusiv cheltuieli pentru organizarea de întruniri, manifestații publice, seminare și/sau cursuri de instruire desfășurate pe teritoriul țării.

Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține valori zero, însă este prezentat cu un număr total de 429 de voluntari.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este prezentată în Anexa nr. 5.

11. Raportul financiar al concurentului electoral Partidul Politic „Partidul Verde Ecologist” conține informații despre venituri în sumă totală de 2 000,00 lei mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid. Declarații privind mijloacele bănești, în mărime de 2 000,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 23, 24 și 27 octombrie 2023 nu au fost prezentate Comisiei. Cheltuieli au fost înregistrate în sumă totală de  5 704,00 lei, dintre care pentru materiale promoționale și cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar. Prin urmare, având în vedere că veniturile înregistrate ale concurentului electoral Partidul Politic „Partidul Verde Ecologist” sunt mai mici decât cheltuielile operate, soldul final constituie valori negative, fapt pentru care Comisia consideră necesar de a solicita corectarea raportului. De asemenea, cheltuielile de protocol, birotică și comision bancar nu au fost repartizate corespunzător pe circumscripții în care a avut desemnați candidați. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține cifra zero.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este dată în Anexa nr.6.

12. Raportul financiar al concurentului electoral Partidul politic „Partidul Nostru” conține sold la începutul perioadei în sumă de 405 616,69 lei, venituri din mijloace financiare primite din partea altor persoane cu statut special, în sensul Legii nr.133/2016 în sumă de 10 000,00 lei, venituri și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață, evaluate în mărime de 22 541,26 lei. Declarația privind mijloacele bănești în mărime de 10 000,00 lei depuse în contul „Fond electoral” pe 24 octombrie 2023 a fost prezentată Comisiei. Cheltuieli au fost efectuate în sumă totală de 224 735,00 lei, dintre care pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar, pentru combustibili/carburanți și transport. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr total de 671 voluntari în suma totală evaluată de 333 513,84 lei.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este dată în Anexa nr.7.

13. Concurentul electoral Partidul Politic „NOI” a prezentat raportul financiar cu informații despre venituri în sumă totală de 27 000,00 lei din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid și cheltuieli totale în sumă de 12 953,70 lei, dintre care pentru materiale promoționale și cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar. Declarația privind mijloacele bănești în mărime de 27 000,00 lei depuse în contul „Fond electoral” pe 24 octombrie 2023 nu a fost prezentată Comisiei. De asemenea, cheltuielile de protocol, birotică și comision bancar nu au fost repartizate corespunzător pe circumscripții în care a avut desemnați candidați. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține cifra zero.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este dată în Anexa nr. 8.

14. Raportul financiar al concurentului electoral Partidul Liberal Democrat din Moldova conține sold la începutul perioadei în sumă de 37 135,41 lei, total venituri în sumă de 235 180,00 lei, dintre care 70 000,00 lei mijloace financiare proprii din surse private, 70 000,00 lei mijloace financiare proprii din surse publice și 95 180,00 lei din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid. Declarațiile privind mijloacele bănești, în mărime de 235 180,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 23, 24 și 26 octombrie 2023 au fost prezentate Comisiei. Cheltuieli totale s-au făcut în sumă de 255 520,91 lei, dintre care pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, cheltuieli pentru organizarea activităților cu caracter politic și electoral, cheltuieli de protocol, birotică, comision bancar, pentru combustibili/carburanți și transport, precum și pentru cheltuieli pentru organizarea de întruniri, manifestații publice, seminare şi/sau cursuri de instruire desfășurate pe teritoriul țării. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr total de 39 voluntari și suma totală evaluată de 21 138,00 lei.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este inclusă în Anexa nr. 9.

15.  Raportul prezentat de către concurentul electoral Partidul Patrioții Moldovei conține sold la începutul perioadei în sumă de 96,50 lei, celelalte compartimente din raport sunt completate cu cifra zero. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține cifra zero.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este inclusă în Anexa nr. 10.

16. Raportul prezentat de concurentul electoral Partidul Politic „Democrația acasă” conține sold la începutul perioadei în sumă de 5 516,50 ei, informații despre venituri în sumă totală de 11 912,00 lei, dintre care 4 912,00 lei obținute din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid și venituri din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață, evaluate în 7 000,00 lei. Declarații privind mijloacele bănești, în mărime de 18 395,50 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 23, 25, 26 și 27 octombrie 2023 nu au fost prezentate Comisiei. Cheltuieli totale constituie suma de 17 428,50 lei, dintre care pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, cheltuieli de protocol, birotică, comision bancar și cheltuieli pentru combustibili/carburanți și transport. Informațiile privind veniturile obținute și cheltuielile operate din raportul prezentat de concurent nu corespund cu datele furnizate de instituția bancară în care își are deschis cont cu mențiunea „Fond electoral”. Totodată, s-a constatat că suma totală de cheltuieli înregistrate nu s-a repartizat corespunzător pe circumscripții în care a avut desemnați candidați. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr total de 11 voluntari în suma totală evaluată de 0,00 lei.

 Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este inclusă în Anexa nr. 11.

17. Raportul prezentat de concurentul electoral Partidul Politic „Alianța Liberalilor și Democraților pentru Europa” conține informații despre venituri în sumă totală de 26 000,00 lei din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid. Declarația privind mijloacele bănești, în mărime de 26 000,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 26 octombrie 2023 nu a fost prezentată Comisiei. Cheltuieli totale constituie suma de 29 220,10 lei, dintre care pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, de protocol, birotică și comision bancar și alte cheltuieli. Prin urmare, având în vedere că veniturile înregistrate ale concurentului electoral Partidul Politic „Alianța Liberalilor și Democraților pentru Europa” sunt mai mici decât cheltuielile operate, soldul final constituie valori negative, fapt pentru care Comisia consideră necesar de a solicita corectarea raportului. Totodată, s-a constatat că suma totală de cheltuieli înregistrate nu s-a repartizat corespunzător pe circumscripții în care a avut desemnați candidați. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține cifra zero.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este dată în Anexa nr. 12.

18. Raportul prezentat de concurentul electoral Partidul Politic Partidul „RENAŞTERE” conține sold la începutul perioadei în sumă de 20 436,02 lei, venituri în sumă totală de 436 200,00 lei, obținute doar din mijloace financiare provenite din donații de la persoane  fizice membri de partid, fiind utilizate în sumă totală de 244 364,87 lei pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar, precum și pentru organizarea  de întruniri, manifestații publice, seminare și/sau cursuri de instruire desfășurate pe teritoriul țării. Declarațiile privind mijloacele bănești în mărime de 446 200,00 lei depuse în contul „Fond electoral” pe data de 23, 24, 26 și 27 octombrie  2023 au fost prezentate Comisiei. Totuși, se constată că informațiile privind veniturile obținute și cheltuielile efectuate din raport nu corespund cu datele furnizate de instituția bancară în care își are deschis cont cu mențiunea „Fond electoral”.

Registrul privind persoanele care desfășoară activitate de voluntariat conține valori zero.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este dată în Anexa nr. 13.

19. Raportul prezentat de concurentul electoral Partidul Politic „Platforma Demnitate și Adevăr” conține sold la începutul perioadei în sumă de 42 822,23 lei, venituri totale în sumă de 137 400,00 lei, dintre care 88 400,00 lei mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid și 49 000,00 lei mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din țară. Totodată, raportul conține venituri și cheltuieli totale din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluate de donator în mărime de 3 000,00 lei, însă fără a fi indicată și valoarea evaluată de concurent. Cheltuieli totale sunt în sumă de 177 950,64 lei, dintre care pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, pentru organizarea activităților cu caracter politic și electoral, precum și cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar. Declarațiile privind mijloacele bănești, în mărime de 137 400,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 24, 25 și 27 octombrie 2023 au fost prezentate Comisiei. Cu toate acestea, se constată divergențe între soldul final reflectat în raportul prezentat de concurent și datele furnizate de instituția bancară în care își are deschis cont cu mențiunea „Fond electoral”.

Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr total de 198 voluntari și suma totală evaluată de 80 300,00 lei.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este dată în Anexa nr. 14.

20. Raportul prezentat de concurentul electoral Partidul Politic Forța Diasporei” conține sold la începutul perioadei în sumă de 18 596,50 lei, celelalte compartimente din raport sunt completate cu cifra zero. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține cifra zero.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este dată în Anexa nr. 15.

21. Concurentul electoral Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” a prezentat raportul financiar cu sold la începutul perioadei în sumă de 150 549,57 lei, venituri totale în sumă de 967 410,00 lei, dintre care 77 430,00 lei din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid, 119 700,00 lei din mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din țară, 3 700,00 lei din mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din afara țării, 88 500,00 lei din mijloace financiare primite din partea altor persoane cu statut special, în sensul Legii nr.133/2016 și 648 000,00 lei din mijloace financiare provenite din donații de la persoane juridice. De asemenea, a obținut venituri și a făcut cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață, evaluate în mărime de 25 300,00 lei și din donații de la persoane juridice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață, evaluate în mărime de 4 780,00 lei. Comisiei au fost prezentate declarațiile privind mijloacele bănești, în mărime de 933 759 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 23, 24, 25 și 27 octombrie 2023. Cu toate acestea, de relevat că declarația privind mijloacele bănești depuse pe 27 octombrie 2023 nu corespunde cu veniturile înregistrate în rulajul bancar, fapt pentru care Comisia consideră necesar de a solicita corectarea declarației. Sunt indicate cheltuieli în sumă totală de 1 010 270,53 lei, dintre care plăți pentru locațiunea, întreținerea și funcționarea sediilor, materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar, pentru sondaje de opinie naționale și locale, precum și pentru organizarea de întruniri, manifestații publice, seminare şi/sau cursuri de instruire desfășurate pe teritoriul țării. Registrul privind persoanele care desfășoară activitate de voluntariat conține valori zero.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este inclusă în Anexa nr. 16.

22. Raportul privind finanțarea campaniei electorale al concurentului electoral Partidul Politic „VOINȚA POPORULUI” conține sold la începutul perioadei în sumă de 245 lei, informații despre venituri în sumă totală de 17 000,00 lei, obținute din mijloace financiare proprii din surse publice și cheltuieli totale în sumă de 14 944,00 lei, dintre care pentru materiale promoționale, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar și cheltuieli pentru combustibili/carburanți și transport.

Declarația privind mijloacele bănești, în mărime de 17 000,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 26 octombrie 2023 nu a fost prezentată Comisiei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitate de voluntariat conține valori zero.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este inclusă în Anexa nr. 17.

23. Concurentul electoral Partidul Politic „Partidul Acțiunii Comune - Congresul Civic” a depus raportul cu sold la începutul perioadei în sumă de 4 816,22 lei, venituri în sumă totală de 42 250,00 lei provenite din mijloace financiare obținute din donații de la persoane fizice membri de partid, fiind utilizate în sumă totală de 40 884,70,00 lei pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare și cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar. Declarații privind mijloacele bănești, în mărime de 42 250,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 23 și 24 octombrie 2023 au fost prezentate Comisiei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitate de voluntariat conține valori zero.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este inclusă în Anexa nr. 18.

24. Raportul privind finanțarea campaniei electorale al concurentului electoral Partidul politic Partidul Democrat Modern conține sold la începutul perioadei în sumă de 10 980,00 lei, venituri totale în sumă de 6 000,00 lei din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid, fiind utilizate doar pentru materiale promoționale. Declarația privind mijloacele bănești, în mărime de 6 000,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 26 octombrie 2023 a fost prezentată Comisiei. Totuși, se constată divergențe nesemnificative între soldul final reflectat în raportul prezentat de concurent și datele furnizate de instituția bancară în care își are deschis cont cu mențiunea „Fond electoral”.

Registrul privind persoanele care desfășoară activitate de voluntariat conține valori zero.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este inclusă în Anexa nr. 19.

25. Raportul privind finanțarea campaniei electorale al concurentului electoral Partidul politic „Pentru Oameni, Natură și Animale” conține sold la începutul perioadei în sumă de 55,00 lei, venituri în sumă totală de 6 350,00 lei din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid, fiind utilizați în total 6 395,00 lei doar pentru materiale promoționale. Declarația privind mijloacele bănești, în mărime de 6 350,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 27 octombrie 2023 nu a fost prezentată Comisiei, iar suma totală de cheltuieli înregistrate nu s-a repartizat corespunzător pe circumscripții în care a avut desemnați candidați. Registrul privind persoanele care desfășoară activitate de voluntariat conține valori zero.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este inclusă în Anexa nr. 20.

26. Cu referire la raportul privind finanțarea campaniei electorale al concurentului electoral Partidul Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII”, acesta conține sold la începutul perioadei în sumă de 22 291,82 lei, informații despre venituri totale în sumă de 186 000,00 lei, dintre care 70 000,00 lei din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid, 103 000,00 lei, din mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din țară și 13 000,00 lei din mijloace financiare primite din partea altor persoane juridice. Declarații privind mijloacele bănești, în mărime de 56 000,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 25, 26 și 27 octombrie 2023 au fost prezentate Comisiei, iar declarația pentru 130 000,00 lei depuși pe data de 23 octombrie 2023 nu a fost prezentată. Cheltuieli sunt în sumă totală de 184 957,32 lei, dintre care pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar și pentru combustibili/carburanți și transport. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr total de 45 voluntari în sumă totală evaluată de 0 lei.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este inclusă în Anexa nr.21.

27. Raportul financiar al concurentului electoral Partidul Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei” conține sold la începutul perioadei în sumă de 129 952,42 lei, informații despre venituri totale în sumă de 262 500,00 lei, dintre care mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid în sumă de 212 500,00 lei și credite fără dobândă de la stat în sumă de 50 000,00 lei. Declarațiile privind mijloacele bănești, în mărime de 96 000, 00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 23, 24 și 27 octombrie 2023 au fost prezentate Comisiei, însă nu au fost prezentate declarațiile privind depunerea mijloacelor bănești pentru 25 și 26 octombrie 2023, în sumă de 166 500,00 lei. Cheltuieli sunt în sumă totală de 384 533,50 lei, dintre care pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar și alte cheltuieli. Se constată totodată că datele privind veniturile obținute și cheltuielile indicate în raport nu coincid cu informațiile din rulajul bancar prezentat de către instituția bancară. Registrul privind persoanele care desfășoară activitate de voluntariat conține valori zero.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este inclusă în Anexa nr.22.

28. Concurentul electoral Partidul Politic „ȘANSĂ” a prezentat raportul privind finanțarea campaniei electorale cu sold la începutul perioadei în sumă de 227 727,93 lei, informații despre venituri în sumă de 1 666 000,00 lei, dintre care din donații de la persoane fizice membri de partid în sumă de 1 317 800,00 lei, din mijloace financiare primite din partea altor persoane cu statut special, în sensul Legii nr. 133/2016 în sumă de 69 000,00 lei și venituri și cheltuieli din donații de la persoane sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluate în sumă totală de 279 200,00 lei. Declarații privind mijloacele bănești, în mărime de 1 386 800,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 23, 24, 25, 26 și 27 octombrie 2023 nu au fost prezentate Comisiei. Cheltuieli a înregistrat în sumă totală de 1 127 605,73 lei, dintre care pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, pentru organizarea activităților cu caracter politic și electoral și cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar. Cu toate acestea, deși, prin adresa nr. CEC-7/9158 din 30 octombrie 2023, a comunicat Comisiei că raportul depus prin programul finanțe.cec.md a calculat greșit soldul final, prin urmare să se ia în considerare că cel corect de 486 922, 20 lei. Totuși, Comisia a constatat divergențe între informațiile privind veniturile obținute și cheltuielile indicate în raport cu datele furnizate de instituția bancară în care își are deschis cont cu mențiunea „Fond electoral”.

Registrul privind persoanele care desfășoară activitate de voluntariat conține valori zero.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este inclusă în Anexa nr.23.

            29. Raportul financiar al concurentului electoral Partidul Politic Coaliția pentru Unitate și Bunăstare conține sold la începutul perioadei în sumă de 31 703,26 lei, informații despre venituri în sumă totală de 227 049,00 lei, dintre care 74 450,00 lei din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid, 41 000,00 lei din mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din țară, 51 599,00 lei mijloace financiare primite din partea altor persoane cu venituri din afara țării și 60 000,00 lei mijloace financiare provenite din donații de la persoane juridice, fiind utilizate în total 245 063,47 lei pentru locațiunea, întreținerea și funcționarea sediilor, pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar și pentru organizarea de instruiri, manifestații publice, seminare și/sau cursuri de instruire pe teritoriul țării. Declarațiile privind mijloacele bănești, în mărime de 227 049, 00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 23, 24, 25, 26  și 27 octombrie 2023 au fost prezentate Comisiei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitate de voluntariat conține valori zero.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este inclusă în Anexa nr.24.

30.  Concurentul electoral Partidul Politic Mișcarea Alternativa Națională a prezentat raportul ce conține sold la începutul perioadei în sumă de 350 390,81 lei, informații despre venituri în sumă totală de 455 680,00 lei, dintre care 6 500,00 lei din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid, 308 080,00 lei din mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din țară, 10 000,00 lei din mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din afara țării, 30 200,00 lei din mijloace financiare primite din partea altor persoane cu statut special, în sensul Legii nr.133/2016, 50 000,00 lei din  mijloace financiare provenite din donații de la persoane juridice, 50 000,00 lei din credite fără dobândă de la stat, venituri și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluate în sumă totală de 2 113,99 lei, venituri și cheltuieli din donații de la persoane juridice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluate în mărime de 20 330,59 lei. Cheltuieli în sumă totală de 711 780,00 lei, dintre care pentru locațiunea, întreținerea și funcționarea sediilor, pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, pentru organizarea activităților cu caracter politic și electoral, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar, alte cheltuieli. Prin urmare, s-au constatat divergențe nesemnificative între informațiile privind veniturile obținute și cheltuielile indicate în raport cu datele furnizate de instituția bancară în care își are deschis cont cu mențiunea „Fond electoral”. Declarația privind mijloacele bănești, în mărime de 355 680,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe  23 octombrie 2023 a fost prezentată Comisiei. Declarații privind mijloacele bănești, în mărime de 100 000,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe  26 și 27 octombrie 2023 nu au fost prezentate Comisiei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitate de voluntariat conține valori zero.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este inclusă în Anexa nr.25.

31. Raportul privind finanțarea campaniei electorale a concurentului electoral Partidul politic Partidul Naţional Moldovenesc conține informații despre venituri și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluate în mărime de 9 000,00 lei. Cheltuieli înregistrate în sumă totală de 21 505,50 lei, dintre care pentru recompensele voluntarilor/agitatorilor, pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, pentru organizarea activităților cu caracter politic și electoral și cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar. Prin urmare, având în vedere că veniturile înregistrate ale concurentului electoral Partidul politic Partidul Naţional Moldovenesc sunt mai mici decât cheltuielile operate, iar soldul final constituie valori cu „minus”, Comisia consideră necesar de a solicita corectarea raportului. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține valori zero, însă este prezentat cu un număr total de 9 voluntari.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este inclusă în Anexa nr.26.

32. Cu referire la concurentul electoral Partidul Politic Liga Orașelor și Comunelor, acesta a prezentat raportul privind finanțarea campaniei electorale ce conține informații despre venituri în sumă totală de 44 000,00 lei din mijloace financiare primite din partea altor persoane cu statut special, în sensul Legii nr.133/2016, fiind utilizate în sumă totală de 43 245,00 lei, dintre care pentru materiale promoționale, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar, precum și alte cheltuieli. Comisia constată divergențe între soldul final indicat în raport cu datele furnizate de instituția bancară în care își are deschis cont cu mențiunea „Fond electoral”. De asemenea, s-a constatat că sumele pentru cheltuielile de protocol, birotică și comision bancar nu au fost repartizate corespunzător pe circumscripții în care a avut desemnați candidați. Declarațiile privind mijloacele bănești, în mărime de 44 000, 00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 23, 24, 25, 26 și 27 octombrie 2023 au fost prezentate Comisiei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr total de 40 de voluntari și suma totală evaluată de zero lei.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este inclusă în Anexa nr.27.

33. Concurentul electoral Partidul Politic MIȘCAREA RESPECT MOLDOVA a prezentat raportul privind finanțarea campaniei electorale ce conține sold la începutul perioadei în sumă de 10 011,50 lei, informații despre venituri totale în sumă de 80 000,00 lei din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid. Totodată, a înregistrat venituri și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluate în sumă totală de 5 622,00 lei. Cheltuieli totale în sumă de 89 773,98 lei, dintre care pentru materiale promoționale, cheltuieli pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, pentru organizarea activităților cu caracter politic și electoral și cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar. Declarațiile privind mijloacele bănești, în mărime de 80 000, 00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe  23, 24, 25 și 27 octombrie 2023 au fost prezentate Comisiei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr total de 2 voluntari în suma totală evaluată de zero lei.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este inclusă în Anexa nr.28.

34. Raportul privind finanțarea campaniei electorale a concurentului electoral Blocul electoral „Ruslan Codreanu” conține sold la începutul perioadei în sumă de 43 900,96 lei, informații despre venituri în sumă totală de 4 500,00 lei din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid. Cheltuieli au fost operate în sumă totală de 26 884,16 lei, dintre care pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, precum și cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar. Declarația privind mijloacele bănești, în mărime de 4 500,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” nu a fost prezentată Comisiei. De relevat că informațiile privind veniturile obținute și cheltuielile operate din raportul prezentat de concurent sunt neconforme cu datele furnizate de instituția bancară în care își are deschis cont cu mențiunea „Fond electoral”. De asemenea, s-a constatat că suma totală de cheltuieli înregistrate nu s-a repartizat corespunzător pe circumscripții în care a avut desemnați candidați. Registrul privind persoanele care desfășoară activitate de voluntariat conține valori zero, însă cu 8 voluntari înregistrați.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este inclusă în Anexa nr.29.

            35. Partidele politice, inclusiv cele care au constituit blocuri electorale și/sau au desemnat candidați în alegeri, beneficiare de alocații de la bugetul de stat, au dreptul sa transfere în conturile bancare cu mențiunea „Fond electoral” cel mult 70% din sumele alocate din bugetul de stat, existente în contul partidului politic la începerea perioadei electorale, respectând plafonul general la nivel național al mijloacelor financiare ce pot fi transferate pentru fiecare tip de alegeri. De asemenea, partidele politice, ai căror candidați au fost înregistrați în calitate de concurenți electorali și intenționează să transfere pe contul „Fond electoral” și alte mijloace financiare proprii (deținute pe contul lor la data începerii perioadei electorale), vor prezenta Comisiei Electorale Centrale la data începerii campaniei electorale un raport financiar conform modelului stabilit în Regulamentul privind finanțarea activității partidelor politice, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1102/2023. Astfel, în condițiile art. 51 alin. (10), 54 alin. (1) și 57 alin. (3) din Codul electoral, au prezentat raportul la data începerii campaniei electorale partidele politice menționate în hotărârile Comisiei Electorale Centrale nr.1495, 1541 și 1551.

În acest sens, nu s-a conformat reglementărilor menționate Mișcarea Profesioniștilor „Speranța - Надежда”  care a virat mijloace financiare proprii din surse publice 7 000,00 lei fără a prezenta Comisiei raportul la data începerii campaniei electorale.

            Drept urmare, Comisia atenționează concurentul electoral asupra respectării condițiilor și modului de susținere financiară în campania electorală și consideră justificat de a aplica sancțiunea sub formă de avertisment pentru nerespectarea dispozițiilor art. 57 alin. (3) din Codul electoral.

            36. Potrivit art. 56 alin. (9) din Codul electoral și pct. 63 din regulament, „mijloacele financiare din fondul electoral pot fi utilizate numai după declararea lor în scris la Comisia Electorală Centrală sau la consiliul electoral de circumscripție, în cazul candidaților independenți în alegerile locale”, conform modelului din anexa nr.3 la regulament.

În contextul normei citate, Comisia a constatat că Partidul Comuniștilor din Republica Moldova, Mișcarea Profesioniștilor „Speranța - Надежда”, Partidul Liberal, Partidul Politic „Partidul Verde Ecologist”, Partidul Politic „NOI”, Partidul Politic „Democrația acasă”, Partidul Politic „Alianța Liberalilor și Democraților pentru Europa”, Partidul Politic „VOINȚA POPORULUI”, Partidul politic „Pentru Oameni, Natură și Animale”, Partidul Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII”, Partidul Politic „ȘANSĂ”, Partidul Politic Mișcarea Alternativa Națională și Blocul electoral „Ruslan Codreanu” au utilizat mijloace financiare înainte sau fără a le declara în prealabil la Comisia Electorală Centrală în modul stabilit.

Comisia consideră judicios de a atenționa repetat concurenții vizați referitor la necesitatea respectării prevederilor legislației în ceea ce privește utilizarea resurselor financiare doar după declararea acestora Comisiei.

            37. Totodată,  Comisia reține pct. 77 din regulament, conform căruia raportul privind finanțarea grupului de inițiativă şi a campaniei electorale se prezintă împreună cu extrasele bancare privind rulajul din contul aferent perioadei de raportare. În acest sens, nu s-a conformat acestor prevederi Partidul Politic „VOINȚA POPORULUI” și Blocul electoral „Ruslan Codreanu”.

            38. În conformitate cu art. 56 alin. (11) din Codul electoral, banca la care este deschis contul cu mențiunea „Fond electoral” informează zilnic Comisia prin mijloace electronice despre rulajul mijloacelor bănești și soldul pe conturile bancare respective. În acest sens, nu și-a onorat obligațiunea de a prezenta informația pentru unele perioade cu privire la rulajul mijloacelor bănești în contul cu mențiunea „Fond electoral” instituția bancară la care și-a deschis contul respectiv Blocul electoral „Ruslan Codreanu”.

            În aceste condiții, Comisia atenționează instituția bancară să respecte prevederile legale cu privire la prezentarea informațiilor bancare zilnice despre rulajul în contul cu mențiunea „Fond electoral” al concurentului electoral Blocul electoral „Ruslan Codreanu” și să prezinte informațiile lipsă sau cele neprezentate din ziua deschiderii contului respectiv.

39. Verificând respectarea prevederilor art. 54 alin. (5) lit. d), f) și g) din Codul electoral de către concurenții electorali Partidul Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII”,  Partidul Politic Coaliția pentru Unitate și Bunăstare, Partidul Politic Mișcarea Alternativa Națională care au beneficiat de donații din partea persoanelor juridice, Comisia nu a constatat abateri.

În privința persoanelor juridice care au făcut donații în folosul concurentului electoral Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”, Comisia a identificat contracte de achiziții publice încheiate cu operatorul economic Moldpresa Grup SRL, ceea ce este contrar prevederilor art.54 alin. (5) lit.d) din Codul electoral. În consecință, Comisia atenționează asupra respectării reglementărilor legale și somează concurentul electoral în termen de 3 zile lucrătoare din data adoptării hotărârii să verse la bugetul de stat suma încasată în mărime de 50 000,00 lei de la agentul economic menționat.

            40. În conformitate cu art. 57 – 59 din Codul electoral nr. 325/2022 și pct. 40 din regulament, donațiile ce depășesc 3 salarii medii pe economie stabilite pentru anul respectiv se verifică de Comisia Electorală Centrală sub aspectul declarării surselor de venit sau obligațiilor fiscale ce decurg din acesta. În cazul existenței bănuielilor rezonabile privind nerespectarea legislației fiscale, Comisia Electorală Centrală face verificări și, dacă e cazul, întreprinde măsuri pentru tragerea la răspundere contravențională și/sau, după caz, sesizează Serviciului Fiscal de Stat pentru a fi efectuate verificări în limitele competențelor funcționale. Prin urmare, prin platforma de interoperabilitate MConnect ce permite schimbul de date în cadrul sectorului public, precum și între sectorul public și cel privat, Comisia a verificat existența surselor de venit ce vizează 1 donator care figurează în raportul financiar prezentat de Partidul Politic „Partidul Acțiunii Comune - Congresul Civic” și 2 donatori din raportul Partidul Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII”. Totodată, având în vedere că pe parcursul campaniei electorale au fost prezentate rapoarte corectate, și anume pentru situația din 20 octombrie 2023, Comisia a revizuit datele din acestea, identificând donatori care au donat 3 salarii medii pe economie stabilite pentru anul respectiv și în cazul  Partidul politic „Partidul Nostru” unde figurează 4 donatori, Partidul Politic Coaliția pentru Unitate și Bunăstare cu 1 donator și Blocul electoral „Ruslan Codreanu” cu 1 donator.

 

Informația detaliată pentru fiecare partid din cele menționate în prezentul punct despre acești donatori și sumele donate este dată în tabelele ce urmează.

 

Anexa nr.30

 

Partidul Politic Partidul Actiunii Comune – Congresul Civic

Nr. d/o

Numele, prenumele donatorului

Sex                                                    (masculin / feminin)

Membru                      (da/nu)

Ziua, luna și anul nașterii

Locul de muncă

Funcția deținută (ocupația/genul de activitate)  

Statut special, în sensul Legii nr.133/2016 (da/nu)

 

Data încasării

Suma donației (lei)

Sursa de venit

Persoane fizice cu venituri din țară

Persoane fizice cu venituri din străinătate

 

în numerar

prin transfer

în numerar

prin transfer

1

Scripnic Petru

m

da

1994

Kivortk SRL

Manager

nu

salariu

24.10.2023

0,00

37 900,00

0,00

0,00

 

 

Partidul Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII”

Nr. d/o

Numele, prenumele donatorului

Sex                                                    (masculin / feminin)

Membru                      (da/nu)

Ziua, luna și anul nașterii

Locul de muncă

Funcția deținută (ocupația/genul de activitate)  

Statut special, în sensul Legii nr.133/2016 (da/nu)

 

Data încasării

Suma donației (lei)

Sursa de venit

Persoane fizice cu venituri din țară

Persoane fizice cu venituri din străinătate

 

în numerar

prin transfer

în numerar

prin transfer

1

Avram Victor

m

nu

1963

Vicam SRL

Administrator

nu

salariu

23.10.2023

0,00

40 000,00

0,00

0,00

2

Panaghiu Sergiu

m

nu

1968

Banca Mondiala

IT

nu

salariu

23.10.2023

0,00

50 000,00

0,00

0,00

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Partidul politic „Partidul Nostru”

Nr. d/o

Numele, prenumele donatorului

Sex                                                    (masculin / feminin)

Membru                      (da/nu)

Ziua, luna și anul nașterii

Locul de muncă

Funcția deținută (ocupația/genul de activitate)  

Statut special, în sensul Legii nr.133/2016 (da/nu)

 

Data încasării

Suma donației (lei)

Sursa de venit

Persoane fizice cu venituri din țară

Persoane fizice cu venituri din străinătate

 

în numerar

prin transfer

în numerar

prin transfer

1

Usatii Renato

m

da

1978

PP Partidul Nostru

Președinte

nu

salariu

16.10.2023

0,00

68 885,00

0,00

0,00

2

Sova Denis

m

nu

1981

Uni-Laman Shipping Agency SRL

Director general

nu

salariu

16.10.2023

0,00

70 000,00

0,00

0,00

3

Arabadji Alexandr

m

nu

1982

SA Moldova Gaz

Șef secție Monitoring Tehnic, Protecție și Prevenire

nu

salariu

16.10.2023

0,00

40 000,00

0,00

0,00

4

Roznerita Lilia

f

nu

1968

NBM-GRUP SRL

Fondator

nu

dividende

17.10.2023

0,00

70 000,00

0,00

0,00

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Partidul Politic Coaliția pentru Unitate și Bunăstare

Nr. d/o

Numele, prenumele donatorului

Sex                                                    (masculin / feminin)

Membru                      (da/nu)

Ziua, luna și anul nașterii

Locul de muncă

Funcția deținută (ocupația/genul de activitate)  

Statut special, în sensul Legii nr.133/2016 (da/nu)

 

Data încasării

Suma donației (lei)

Sursa de venit

Persoane fizice cu venituri din țară

Persoane fizice cu venituri din străinătate

 

în numerar

prin transfer

în numerar

prin transfer

1

Gurita Svetlana

f

da

1979

CRRC

medic

nu

salariu

17.10.2023

0,00

46 000,00

0,00

0,00

 

Blocul electoral „Ruslan Codreanu”

Nr. d/o

Numele, prenumele donatorului

Sex                                                    (masculin / feminin)

Membru                      (da/nu)

Ziua, luna și anul nașterii

Locul de muncă

Funcția deținută (ocupația/genul de activitate)  

Statut special, în sensul Legii nr.133/2016 (da/nu)

 

Data încasării

Suma donației (lei)

Sursa de venit

Persoane fizice cu venituri din țară

Persoane fizice cu venituri din străinătate

 

în numerar

prin transfer

în numerar

prin transfer

1

Stratulat Mihail

m

da

1983

SRL „Midlton”

administrator

nu

salariu

19.10.2023

0,00

50 000,00

0,00

0,00

 

 

 

            Astfel, în ceea ce privește donațiile făcute concurentului electoral Partidul Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII” de către donatorul Panaghiu Sergiu în sumă de 50 000,00 lei, acestea depășesc cu 48 631,50 lei limita de 30% din venitul acestuia înregistrat pentru anul calendaristic precedent (a se vedea Anexa nr.31).

            În ceea ce privește donațiile făcute concurentului electoral Partidul politic „Partidul Nostru” de către donatorul Usatii Renato în sumă de 68 885,00 lei, acestea depășesc cu 68 053,80 lei limita de 30% din venitul acestuia înregistrat pentru anul calendaristic precedent (a se vedea Anexa nr.32).

            Comisia constată includerea în raport a informațiilor despre locul de muncă al donatorilor și constată că este necesar de documentat mai detaliat cazurile de depășire a plafoanelor, pentru a verifica legalitatea donației. Corespunzător, asupra faptelor dacă persoanele au avut alte venituri decât cele declarate autorităților competente de reglementare fiscală și care ar confirma legalitatea acestor donații, Comisia se va pronunța după examinarea mai detaliată a spețelor.

   În privința celorlalți donatori în folosul Partidului Politic „Partidul Acțiunii Comune - Congresul Civic”, Partidului Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII”, Partidului politic „Partidul Nostru”, Partidului Politic Coaliția pentru Unitate și Bunăstare și Blocului electoral „Ruslan Codreanu” s-a constatat că plafonul stabilit de lege a fost respectat.

            De reținut că, în cazul în care un concurent electoral primește donații cu încălcarea prevederilor art. 57 alin. (4) pct. 1) lit.a) din Codul electoral și pct.31 subpct.1) din regulament, acesta este obligat, în termen de 3 zile lucrătoare din data adoptării hotărârii, să verse la bugetul de stat sumele primite cu încălcarea legii, prezentându-i Comisiei Electorale Centrale dovada.

           

            41. Conform art.57 alin. (4) pct.1) lit. e) din Codul electoral și pct.32 din regulament, persoanele fizice cetățeni ai Republicii Moldova pot face donații în numerar în valoare de până la un salariu mediu pe economie stabilit pe anul respectiv. Donațiile făcute în numerar pot fi utilizate doar după depunerea lor în contul cu mențiunea „Fond electoral”. În context, ca urmare a verificării rapoartelor privind finanțarea campaniei electorale depuse de concurenții electorali, Comisia a constatat depășirea plafonului donației în cazul Partidului Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova”, care a primit donații în numerar depuse la sediul instituției bancare. Informația detaliată este prezentată în tabelul de mai jos.

 

Anexa nr.33

 

Nr. d/o

Numele, prenumele donatorului

Sex                                                    (masculin / feminin)

Membru                      (da/nu)

Ziua, luna și anul nașterii

Locul de muncă

Funcția deținută (ocupația/genul de activitate)  

Statut special, în sensul Legii nr.133/2016 (da/nu)

 

Data încasării

Suma donației (lei)

Sursa de venit

Persoane fizice cu venituri din țară

Persoane fizice cu venituri din străinătate

 

în numerar

prin transfer

în numerar

prin transfer

1

Covalenco Ion

m

nu

1980

Tergerin SRL

manager

nu

salariu

25.10.2023

15 000,00

0,00

0,00

0,00

2

Ciugureanu Mihail

m

nu

1955

pensionar

pensionar

nu

pensie

26.10.2023

15 000,00

0,00

0,00

0,00

3

Calîn Mihail

m

nu

1992

Mitavtotrans

șofer

nu

salariu

26.10.2023

15 000,00

0,00

0,00

0,00

4

Terzi Grigori

m

nu

1983

Slavena Lux SRL

supervisor

nu

salariu

26.10.2023

20 000,00

0,00

0,00

0,00

5

Iacovenco Alexandr

m

da

1983

SRL Bricmaster, SRL Masterstroi

director

da

salariu

27.10.2023

30 000,00

0,00

0,00

0,00

 

 

 

            Deci se constată că donațiile în numerar făcute Partidului Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” de către Covalenco Ion în sumă de 15 000,00 lei depășesc plafonul cu 3 300,00 lei, de către Ciugureanu Mihail în sumă de 15 000,00 lei depășesc plafonul cu 3 300,00 lei, de către Calîn Mihail în sumă de 15 000,00 lei depășesc plafonul cu 3 300,00 lei, de către Terzi Grigori în sumă de 20 000,00 lei depășesc plafonul cu 8 300,00 lei și de către Iacovenco Alexandr în sumă de 30 000,00 lei depășesc plafonul cu 18 300,00 lei, suma totală constituind 36 500,00 lei.

Comisia constată că aceste donații sunt efectuate prin intermediul operațiunilor bancare direct la oficiile băncii și donațiile în numerar nu sunt depuse la sediul concurentului electoral. Comisia atestă că prevederile normative nu descriu exact această modalitate de obținere a veniturilor de către concurenții electorali sau partidele politice. Respectiv, poate fi interpretată sau calificată atât ca donație în numerar, cât și ca fiind prin intermediul operațiunii bancare. Comisia constată că este necesar de documentat mai detaliat aceste situații de încasare a donațiilor din perspectiva conformității acestora cu prevederile cadrului normativ. Corespunzător, asupra acestor fapte Comisia se va pronunța după examinarea mai detaliată a spețelor.

Informațiile sistematizate despre sumele donate în numerar și constatarea plafonului depășit se regăsesc în Anexa nr. 33.1.

             Comisia reține că salariul mediu pe economie pentru anul 2023 constituie 11 700,00 lei, iar persoana fizică poate face donații în numerar în valoare de până la un salariu mediu pe economie stabilit pe anul respectiv. Donațiile care depășesc această limită se vor face exclusiv prin operațiuni bancare. Suplimentar, Comisia menționează că, potrivit art. 57 alin. (5) din Codul electoral nr. 325/2022, donațiile făcute peste plafoanele stabilite sunt virate în bugetul de stat în baza hotărârii Comisiei Electorale Centrale, prezentându-i dovada.

            Conform art. 26 alin. (1) lit e), 58 alin. (5), (8) și (9) din Codul electoral și pct. 81 și pct. 88 din regulament, rapoartele prezentate de către concurenții electorali au fost plasate pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale (www.cec.md), la rubrica „Alegeri și referendumuri”/„Alegeri locale generale din 05.11.2023”/ „Rapoarte la începerea campaniei electorale” și „Susținerea financiară”, cu respectarea legislației privind protecția datelor cu caracter personal.

În temeiul art. 26, 50-59 și 102 alin. (5) lit. a) din Codul electoral nr. 325/2023 și în conformitate cu Regulamentul privind finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1185/2023, Comisia Electorală Centrală hotărăşte:

 

1. Se ia act de datele din rapoartele privind finanțarea campaniei electorale a alegerilor locale generale din 5 noiembrie 2023, pentru situația din 27 octombrie 2023, prezentate de către concurenții electorali, conform Anexelor nr. 1, 2, 3, 5, 7, 8, 9, 10, 15, 16, 17, 18, 20, 21, 24 și 28.

2. Se ia act de informația cu privire la deschiderea/nedeschiderea contului bancar cu mențiunea „Fond electoral” prezentată de către concurenții electorali menționați în punctele 2.1 și 2.2 din partea descriptivă a prezentei hotărâri.

3. Se atenționează repetat concurenții electorali Partidul Național Liberal, Partidul Politic „Democrația acasă”, Partidul Politic Partidul „RENAŞTERE”, Partidul Politic Forța Diasporei”, Partidul Politic „VOINȚA POPORULUI”,  Partidul politic „Pentru Oameni, Natură și Animale”, Partidul Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII”, Partidul politic Partidul Naţional Moldovenesc, Partidul Politic Liga Orașelor și Comunelor și Blocul electoral „Ruslan Codreanu” asupra necesității de a respecta dispozițiile Comisiei Electorale Centrale, întrucât nedepunerea raportului financiar reprezintă încălcare a legislației și este pasibilă de răspunderea contravențională potrivit art. 481 alin. (5) din Codul contravențional. 

4. Se aplică sancțiunea sub formă de avertisment pentru nerespectarea prevederilor art. 56 alin. (5) din Codul electoral nr. 325/2022 următorilor concurenți electorali:

  1. Partidul Politic Partidul Popular din Republica Moldova;
  2. Partidul Politic Partidul Acasă Construim Europa „PACE”;
  3. Partidul Politic Forța de Alternativă și de Salvare a Moldovei..

5. Se aplică sancțiunea sub formă de avertisment concurentului electoral Mișcarea Profesioniștilor „Speranța - Надежда” pentru nerespectarea prevederilor art. 51 alin. (10) și 57 alin. (3) din Codul electoral nr.325/2022.

            6.  Se obligă concurenții electorali Mișcarea Profesioniștilor „Speranța - Надежда” să prezinte până la ora 10:00 a zilei de 20 noiembrie 2023 raportul privind gestiunea financiară la data începerii campaniei electorale.   

7. Se atenționează asupra necesității de a respecta prevederile pct.79 din regulament și se obligă să prezinte, până la ora 17:00 a zilei de 20 noiembrie 2023, raportul corectat privind finanțarea campaniei electorale pentru situația din 27 octombrie 2023 următorii concurenți electorali:

  1. Partidul Liberal;
  2. Partidul Politic „Partidul Verde Ecologist”;
  3. Partidul Politic „Democrația acasă”;
  4. Partidul Politic „Alianța Liberalilor și Democraților pentru Europa”;
  5. Partidul Politic Partidul „RENAŞTERE”;
  6. Partidul Politic „Platforma Demnitate și Adevăr”,
  7. Partidul politic Partidul Democrat Modern;
  8. Partidul Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei”;
  9. Partidul Politic „ȘANSĂ”;
  10. Partidul Politic Mișcarea Alternativa Națională;
  11. Partidul politic Partidul Naţional Moldovenesc;
  12. Partidul Politic Liga Orașelor și Comunelor,
  13. Blocul electoral „Ruslan Codreanu”.

8.  Se atenționează și se obligă concurentul electoral Blocul electoral „Ruslan Codreanu”, precum și instituția bancară în care își are deschis cont cu mențiunea „Fond electoral” să prezinte extrasele bancare privind rulajul mijloacelor bănești la situația din 27 octombrie 2023.

9. Se atenționează concurentul electoral Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” asupra obligației de a respecta prevederile art. 54 alin. (5) lit. d) din Codul electoral și se somează să verse în bugetul de stat suma în mărime de 50 000,00 lei primită contrar prevederilor legale, cu informarea, până la ora 17:00 a zilei de 20 noiembrie 2023, despre măsurile întreprinse și prezentarea documentelor ce confirmă virarea în bugetul de stat a sumei menționate.

10. Se atenționează concurentul electoral Partidul politic Noua Opţiune Istorică asupra obligației de a respecta prevederile art. 56 alin. (4)-(5) din Codul electoral și punctului 15 din regulament și se obligă să prezinte până la ora 17:00 a zilei de 20 noiembrie 2023, conform graficului de raportare prevăzut de programul calendaristic, rapoartele restante privind finanțarea campaniei electorale.

11. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale și poate fi contestată în decurs de 3 zile, fără respectarea procedurii prealabile, la Curtea de Apel Chișinău (adresă: str. Teilor nr. 4, mun. Chișinău).

 

Președinta

Comisiei Electorale Centrale                                                                        Angelica CARAMAN

 

Chișinău, 17 noiembrie 2023

Nr. 1589