Nr. 2511 - cu privire la supravegherea veniturilor și cheltuielilor concurenților electorali în campania electorală pentru alegerile locale noi și parțiale din 19 mai 2024, la situația din 26 aprilie 2024

  • 08.05.2024
  • 846
  • 0

HOTĂRÂRE

cu privire la supravegherea veniturilor și cheltuielilor concurenților electorali

în campania electorală pentru alegerile locale noi și parțiale din 19 mai 2024,

la situația din 26 aprilie 2024

 

Potrivit art. 26 alin. (1) lit. c) și d) și 59 din Codul electoral nr. 325/2022, în calitate de organ independent de supraveghere și control privind finanțarea partidelor politice și a campaniilor electorale, Comisia Electorală Centrală colectează și sistematizează rapoartele privind gestiunea financiară a partidelor politice, rapoartele privind auditul partidelor politice, rapoartele privind finanțarea campaniilor electorale prezentate de concurenții electorali sau participanții la referendum și rapoartele privind finanțarea grupurilor de inițiativă, analizează și verifică informația din rapoartele prezentate, de asemenea verifică modul în care concurenții electorali respectă cadrul normativ, inclusiv prin verificarea corectitudinii, a caracterului complet al informațiilor și a termenului prezentării rapoartelor financiare, ulterior adoptă hotărâri executorii privind rezultatele verificării.

În temeiul prevederilor art. 58 din Codul electoral nr. 325/2022, ale pct. 15 din Regulamentul privind finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1185/2023 (în continuare – regulament) și pct. 53 – 54 din Programul calendaristic pentru realizarea acțiunilor de organizare și desfășurare a alegerilor locale noi și parțiale din data de 19 mai 2024, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 2242/2024 (denumit abreviat program calendaristic), concurenții electorali prezintă, prin intermediul subsistemului informatic „Control Financiar”, iar la solicitarea Comisiei Electorale Centrale – și pe suport de hârtie, rapoarte privind veniturile acumulate și cheltuielile efectuate în campania electorală cu respectarea următoarelor termene: săptămânal, după deschiderea contului cu mențiunea „Fond electoral”, în zilele de 19.04.2024, 26.04.2024, 03.05.2024, 10.05.2024, 17.05.2024 și în termen de 3 zile după ziua votării (ziua de miercuri) pentru întreaga campanie electorală (raport final). În cazul stabilirii celui de-al doilea tur de scrutin, săptămânal, de la data stabilită de Comisia Electorală Centrală.

Conform art. 1 în coroborare cu art. 68 și 162 din Codul electoral nr. 325/2022, indiferent de tipul scrutinului, campania electorală începe la data înregistrării concurentului electoral, dar nu mai devreme de 30 de zile înainte de ziua votării, și se încheie la data anulării înregistrării concurentului electoral sau în ziua de vineri, înainte de ziua votării. Astfel, imediat ce candidații înaintați de către partidele politice sunt înregistrați, partidele politice obțin statutul de concurent electoral și pot desfășura campania electorală.

1. Așadar, potrivit hotărârilor consiliilor electorale de circumscripție, până la data de 26 aprilie 2024, în afară de concurenții enumerați în hotărârea Comisiei nr.2485 din 30 aprilie 2024, au fost înregistrați candidați din partea a 7 partide politice, după cum urmează:

  1. Partidul Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII”prin hotărârea nr. 9 din 23 aprilie 2024 a Consiliului electoral al circumscripției electorale sătești Sagaidac nr. 11/17, raionul Cimișlia;
  2. Partidul Politic Coaliţia pentru Unitate şi Bunăstareprin hotărârea nr. 10 din 23 aprilie 2024 a Consiliului electoral al circumscripției electorale sătești Sagaidac nr. 11/17, raionul Cimișlia;
  3. Partidul Politic Partidul „RENAŞTERE” prin hotărârea nr. 5/1 din 23 aprilie 2024 a Consiliului electoral al circumscripției electorale sătești Cairaclia nr. 33/8, raionul Taraclia; prin hotărârea nr. 13 din 23 aprilie 2024 a Consiliului electoral al circumscripției electorale comunale Salcia nr. 33/13, raionul Taraclia; prin hotărârea nr. 11 din 24 aprilie 2024 a Consiliului electoral al circumscripției electorale comunale Tîrnova nr. 13/21, raionul Dondușeni; prin hotărârea nr. 12 din 24 aprilie 2024 a Consiliului electoral al circumscripției electorale sătești Chioselia Rusă nr. 36/11, UTA Găgăuzia;
  4. Partidul Politic Forța de Alternativă și de Salvare a Moldoveiprin hotărârea nr. 10 din 24 aprilie 2024 a Consiliului electoral al circumscripției electorale comunale Hănăsenii Noi nr. 22/13, raionul Leova; prin hotărârea nr. 12 din 25 aprilie 2024 a Consiliului electoral al circumscripției electorale comunale Tîrnova nr. 13/21, raionul Dondușeni; prin hotărârea nr. 11 din 25 aprilie 2024 a Consiliului electoral al circumscripției electorale sătești Sagaidac nr. 11/17, raionul Cimișlia;
  5. Partidul Politic „ŞANSĂ”prin hotărârea nr. 13 din 24 aprilie 2024 a Consiliului electoral al circumscripției electorale orășenești Bucovăț nr. 30/2, raionul Strășeni; prin hotărârea nr. 11 din 24 aprilie 2024 a Consiliului electoral al circumscripției electorale comunale Hănăsenii Noi nr. 22/13, raionul Leova; prin hotărârea nr. 6/2 din 24 aprilie 2024 a Consiliului electoral al circumscripției electorale sătești Cairaclia nr. 33/8, raionul Taraclia; prin hotărârea nr. 10 din 24 aprilie 2024 a Consiliului electoral al circumscripției electorale comunale Cealîc nr. 33/9, raionul Taraclia; prin hotărârea nr. 14 din 24 aprilie 2024 a Consiliului electoral al circumscripției electorale comunale Salcia nr. 33/13, raionul Taraclia; prin hotărârea nr. 13 din 25 aprilie 2024 a Consiliului electoral al circumscripției electorale comunale Tîrnova nr. 13/21, raionul Dondușeni; prin hotărârea nr. 12 din 25 aprilie 2024 a Consiliului electoral al circumscripției electorale sătești Sagaidac nr. 11/17, raionul Cimișlia;
  6. Partidul Politic Partidul pentru Viitorul Moldovei prin hotărârea nr. 6/1 din 24 aprilie 2024 a Consiliului electoral al circumscripției electorale sătești Cairaclia nr. 33/8, raionul Taraclia;
  7. Partidul Politic Mișcarea Alternativa Naționalăprin hotărârea nr. 10 din 24 aprilie 2024 a Consiliului electoral al circumscripției electorale sătești Cotovscoe nr. 36/19, UTA Găgăuzia.

2. Odată cu depunerea setului de documente aferent înregistrării în calitate de concurent electoral sau, ulterior, după înregistrarea în această calitate, partidul politic prezintă pentru confirmare organului electoral, în condițiile art. 55 alin. (1) din Codul electoral nr. 325/2022, o persoană responsabilă de finanțele sale (trezorier).

Adițional, art. 56 alin. (6) din Codul electoral nr. 325/2022 statuează că partidele politice și blocurile electorale care au desemnat candidați în alegerile locale deschid la bancă un singur cont cu mențiunea „Fond electoral” și propun pentru confirmare la Comisia Electorală Centrală o persoană responsabilă de finanțe (trezorier).

Conform art. 55 alin. (2) din Codul electoral nr. 325/2022, cererea privind confirmarea trezorierului poate fi prezentată organului electoral odată cu depunerea setului de documente aferent înregistrării în calitate de concurent electoral sau, ulterior, după înregistrarea în această calitate.

În acest sens, conform cererii depuse, la data de 24 aprilie 2024 Comisia a confirmat trezorierul din partea Partidului Politic Mișcarea Alternativa Națională.

Totodată, se atestă că până la 26 aprilie 2024 nu au solicitat înregistrarea trezorierului următorii concurenți electorali:

  1.  Partidul Comuniștilor din Republica Moldova;
  2.  Partidul Politic Liga Orașelor și Comunelor;
  3.  Partidul Politic Coaliţia pentru Unitate şi Bunăstare;
  4.  Partidul Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII”;
  5.  Partidul Politic Partidul „RENAŞTERE”;
  6.  Partidul Politic Forța de Alternativă și de Salvare a Moldovei;
  7.  Partidul Politic „ŞANSĂ”;
  8.  Partidul Politic Partidul pentru Viitorul Moldovei.

În context, Comisia reține că, dacă intenționează să susțină financiar/material campania electorală, concurenții electorali urmează să propună Comisiei Electorale Centrale spre confirmare persoana responsabilă de finanțe pentru alegerile locale noi și parțiale stabilite pentru data de 19 mai 2024. În cazul în care nu își deschid la bancă un cont cu mențiunea „Fond electoral” și informează în termen de 3 zile de la înregistrarea lor Comisia Electorală Centrală sau, după caz, consiliul electoral de circumscripție despre nedeschiderea contului și desfășurarea doar a activităților de campanie sau promovare electorală ce nu implică cheltuieli financiare, atunci concurenții electorali nu mai au obligația de a propune confirmarea trezorierului.

3. În conformitate cu art. 56 alin. (3) și (4) din Codul electoral nr. 325/2022 și pct. 15 subpct. 1)-5) din regulament, partidul politic sau blocul electoral, care intenționează să-și desfășoare campania electorală cu implicarea surselor financiare, în termen de 3 zile de la înregistrarea sa la Comisia Electorală Centrală sau, după caz, la consiliul electoral de circumscripție, deschide la bancă contul cu mențiunea „Fond electoral”. În cazul în care concurentul electoral nu își deschide un cont la bancă cu mențiunea „Fond electoral”, la fel informează în scris în termen de 3 zile despre aceasta Comisia Electorală Centrală sau, după caz, consiliul electoral de circumscripție și desfășoară doar activități de campanie sau promovare electorală ce nu implică cheltuieli financiare.

Contul special poate fi deschis și până la înregistrarea concurentului electoral, cu condiția că încasările mijloacelor bănești pe acest cont se vor face doar după ce concurentul electoral va fi înregistrat, iar transferurile mijloacelor bănești de pe acest cont se vor face nu mai devreme de 30 de zile înainte de ziua alegerilor, adică nu înainte de a începe campania electorală.

În termen de 24 de ore de la deschiderea contului cu mențiunea „Fond electoral”, concurentul electoral informează în scris despre aceasta Comisia Electorală Centrală sau, după caz, consiliul electoral de circumscripție și comunică datele bancare respective.

3.1. Până la 26 aprilie 2024, informația cu privire la deschiderea contului cu mențiunea „Fond electoral” au fost prezentate de următorii concurenți electorali:

- la data de 23 aprilie 2024, Partidul Politic Partidul Social Democrat European;

- la data de 22 aprilie 2024, Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova”;

- la data de 24 aprilie 2024, Partidul Politic Liga Orașelor și Comunelor.

3.2. Informația cu privire la nedeschiderea contului „Fond electoral” a fost prezentată:

- la data de 22 aprilie 2024 de Partidul Politic Mișcarea Alternativa Națională;

- la data de 26 aprilie 2024 de Partidul Politic Partidul „RENAŞTERE”;

- la data de 2 mai 2024 de Partidul Comuniștilor din Republica Moldova.

4. Nu au prezentat nicio informație la situația din 26 aprilie 2024 cu privire la deschiderea contului cu mențiunea „Fond electoral” sau nedeschiderea acestuia și desfășurarea activităților de campanie sau promovare electorală ce nu implică cheltuieli financiare următorii concurenți electorali:

  1.  Partidul Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII”;
  2.  Partidul Politic Coaliţia pentru Unitate şi Bunăstare;
  3.  Partidul Politic Forța de Alternativă și de Salvare a Moldovei;
  4.  Partidul Politic „ŞANSĂ”;
  5.  Partidul Politic Partidul pentru Viitorul Moldovei.

Având în vedere cele constatate, Comisia consideră necesar de a atenționa partidele politice asupra respectării prevederilor legale cu privire la informarea, în termenul stabilit, despre deschiderea sau nedeschiderea contului și/sau informarea despre inexistența tranzacțiilor financiare. Prin urmare, concurenții electorali vizați mai sus urmează să prezinte informațiile cel târziu la 9 mai 2024, ora 17:00.

5. Potrivit art. 58 alin. (3) și (4) din Codul electoral nr. 325/2022, partidele politice care desemnează candidați în alegeri prezintă Comisiei Electorale Centrale rapoartele despre veniturile acumulate și cheltuielile efectuate în campania electorală, săptămânal, conform graficului aprobat de Comisie în programul calendaristic. În cazul candidaților independenți, aceștia vor prezenta raportul, conform aceluiași grafic aprobat de Comisie în programul calendaristic, consiliului electoral de circumscripție care i-a înregistrat.

Conform pct. 53 din programul calendaristic, a doua perioadă de raportare este stabilită pentru data de 26 aprilie 2024.

Raportul privind finanțarea campaniei electorale va conține date despre toate veniturile și cheltuielile concurentului electoral, și se prezintă conform modelului din anexa nr. 6 la regulament.

5.1. Astfel, pentru situația din 26 aprilie 2024, au depus raportul financiar având toate compartimentele completate cu cifra zero următorii concurenți electorali: Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” și Partidul Politic Liga Orașelor și Comunelor. Datele cu valorile zero reflectate în rapoarte se regăsesc în anexele nr. 1 și 2.

5.2. Concurenții electorali Partidul Politic Partidul „RENAŞTERE” și Partidul Politic Mișcarea Alternativa Națională, deși au prezentat și informația cu privire la nedeschiderea contului special, au depus rapoartele privind finanțarea campaniei electorale pentru situația din 26 aprilie 2024, ce conțin la toate compartimentele cifra zero.

5.3. Raportul prezentat de către concurentul electoral Partidul Politic Partidul Social Democrat European conține informații despre venituri din mijloace financiare proprii din surse publice în mărime de 4 303,50 lei. Declarația privind mijloacele bănești, în mărime de 4 303,50 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 24 aprilie 2023 a fost prezentată Comisiei. Cheltuieli sunt indicate în sumă totală de 4 303,50 lei, dintre care pentru materiale promoționale și cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține cifra zero.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este dată în anexa nr. 3.

5.4. Raportul prezentat tardiv, adică la data de 3 mai 2024, de către concurentul electoral Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” conține informații despre venituri în mărime de 6 900,00 lei, provenite din mijloace financiare din donații de la persoane fizice membri de partid în mărime de 5 500,00 lei și venituri din donații de la persoane juridice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață, evaluate la 1 400,00 lei. Declarațiile privind mijloacele bănești, în mărime de 5 500,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 22 și 23 aprilie 2024 au fost prezentate Comisiei. Cheltuieli sunt indicate în sumă totală de 1 400,00 lei din donații sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține cifra zero.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este dată în anexa nr. 4.

Având în vedere abaterea de a prezenta tardiv raportul privind finanțarea campaniei electorale comisă de concurentul electoral Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”, în baza principiului proporționalității, Comisia consideră justificat de a-i aplica sancțiunea sub formă de atenționare și de a-l obliga să respecte condițiile de la art. 58 din Codul electoral nr. 325/2022, inclusiv graficul de raportare prevăzut de programul calendaristic.

6. Comisia reține pct. 77 din regulament, conform căruia raportul privind finanțarea grupului de inițiativă şi a campaniei electorale se prezintă împreună cu extrasele bancare privind rulajul din contul aferent perioadei de raportare. În acest sens, nu s-au conformat acestor prevederi următorii concurenți electorali: Partidul Politic Partidul Social Democrat European și Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova”.

În aceste condiții, Comisia îi atenționează să respecte prevederile legale cu privire la prezentarea raportului privind finanțarea campaniei electorale împreună cu informațiile bancare despre rulajul în contul cu mențiunea „Fond electoral” și să prezinte informațiile lipsă din ziua deschiderii contului respectiv.

7. În conformitate cu art. 56 alin. (11) din Codul electoral nr. 325/2022, banca la care este deschis contul cu mențiunea „Fond electoral” informează zilnic Comisia prin mijloace electronice despre rulajul mijloacelor bănești și soldul pe conturile bancare respective. În acest sens, nu și-a onorat obligația de a prezenta informația pentru unele perioade cu privire la rulajul mijloacelor bănești în contul cu mențiunea „Fond electoral” instituția bancară la care își are deschis contul respectiv concurentul electoral Partidul Politic Liga Orașelor și Comunelor.

În aceste condiții, Comisia atenționează instituția bancară să respecte prevederile legale cu privire la prezentarea informațiilor bancare zilnice despre rulajul în contul cu mențiunea „Fond electoral” al concurentului electoral menționat și să prezinte informațiile lipsă sau cele neprezentate din ziua deschiderii contului respectiv.

8. Conform art. 26 alin. (1) lit. e), 58 alin. (5), (8) și (9) din Codul electoral nr. 325/2022 și pct. 81 și 88 din regulament, rapoartele prezentate de către concurenții electorali au fost plasate pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale (www.cec.md), la rubrica „Alegeri și referendumuri”/„Alegeri locale noi din 19.05.2024”/ „Rapoarte la începerea campaniei electorale” și „Susținerea financiară”, cu respectarea legislației privind protecția datelor cu caracter personal.

În temeiul art. 26, 32, 50-59 din Codul electoral nr. 325/2022, precum și în conformitate cu Regulamentul privind finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1185/2023, Programul calendaristic pentru realizarea acțiunilor de organizare și desfășurare a alegerilor locale noi și parțiale din data de 19 mai 2024, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 2242/2024, Comisia Electorală Centrală hotărăşte:

 

  1.  Se ia act de informațiile cu privire la deschiderea/nedeschiderea contului bancar cu mențiunea „Fond electoral” prezentate de către concurenții electorali menționați în punctul 3 din partea descriptivă a prezentei hotărâri.
  2.  Se ia act de datele din rapoartele privind finanțarea campaniei electorale pentru alegerile locale noi și parțiale din 19 mai 2024, la situația din 26 aprilie 2024, prezentate de concurenții electorali, conform anexelor 1, 2, 3 și 4.
  3.  Se atenționează concurenții electorali menționați în punctul 4 din partea descriptivă a prezentei hotărâri asupra necesității de a respecta prevederile legale cu privire la informarea, în termenul stabilit, despre deschiderea sau nedeschiderea contului și/sau informarea despre inexistența tranzacțiilor financiare și se obligă să prezinte informațiile cel târziu la 9 mai 2024, ora 17:00.
  4.  Se atenționează concurentul electoral Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” și se obligă să respecte condițiile stabilite în art.58 din Codul electoral nr. 325/2022 și graficul de raportare prevăzut de programul calendaristic.
  5.  Se atenționează concurenții electorali enumerați în punctul 6 din partea descriptivă a prezentei hotărâri asupra obligației de a respecta prevederile pct.77 din regulament și se obligă să prezinte până la ora 17:00 a zilei de 9 mai 2024 extrasele bancare privind rulajul din contul cu mențiunea „Fond electoral” la situația din 26 aprilie 2024.
  6.  Se atenționează instituția bancară în care își are deschis contul cu mențiunea „Fond electoral” concurentul electoral Partidul Politic Liga Orașelor și Comunelor și se obligă să prezinte în termen rulajul mijloacelor bănești și soldul din contul bancar respectiv.
  7.  Prezenta hotărâre se transmite spre informare și executare părților vizate.
  8.  Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale și poate fi contestată în decurs de 3 zile, fără respectarea procedurii prealabile, la Curtea de Apel Chișinău (adresă: str. Teilor nr. 4, mun. Chișinău).

 

Președinta

Comisiei Electorale Centrale                                                                 Angelica CARAMAN

 

Chișinău, 8 mai 2024

Nr. 2511