Nr. 3494 - pentru aprobarea Regulamentului privind reflectarea campaniei electorale la alegerile parlamentare noi din 15 martie 2020 în circumscripția electorală uninominală nr. 38, municipiul Hîncești în mijloacele de informare în masă din Republica Moldova

  • 31.12.2019
  • 434
  • 0

HOTĂRÂRE

pentru aprobarea Regulamentului privind reflectarea campaniei electorale

la alegerile parlamentare noi din 15 martie 2020 în circumscripția electorală

uninominală nr. 38, municipiul Hîncești în mijloacele de informare în masă

din Republica Moldova

 

În temeiul art. 18 alin. (2) și (4), 22 alin.(1) lit. c), 26 lit. b), 52, 69, 70 şi 71 alin. (3) din Codul electoral nr. 1381/1997, art. 14 alin. (1) din Legea nr. 239/2008 privind transparența decizională, ținând cont de Recomandarea nr. R (99)15 a Comitetului de Miniștri al Consiliului Europei către statele membre cu privire la unele măsuri vizând reflectarea campaniilor electorale de către mijloacele de comunicare în masă (adoptată de Comitetul de Miniştri la 9 septembrie 1999, în cadrul celei de-a 678-a reuniuni a Delegaţilor Miniştrilor), precum și de Convenţia privind standardele alegerilor democratice, drepturilor şi libertăţilor electorale în statele membre ale Comunităţii Statelor Independente, ratificată de Republica Moldova prin Legea nr. 267/2004, Comisia Electorală Centrală hotărăşte:

                                                                                                                            

1. Se aprobă Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale la alegerile parlamentare noi din 15 martie 2020 în circumscripția electorală uninominală nr. 38, municipiul Hîncești în mijloacele de informare în masă din Republica Moldova, conform anexei.

2. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale şi în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

 

Președintele

Comisiei Electorale Centrale                                                                         Dorin CIMIL

 

Secretarul

Comisiei Electorale Centrale                                                         Maxim LEBEDINSCHI

 

Chişinău, 31 decembrie 2019

Nr. 3494

 

 

Aprobat

prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale

          nr. 3494 din 31 decembrie 2019

 

 

REGULAMENTUL

privind reflectarea campaniei electorale la alegerile parlamentare noi din 15 martie 2020 în circumscripția electorală uninominală nr. 38, municipiul Hîncești în mijloacele de informare în masă din Republica Moldova

 

I. Dispoziţii generale

 

  1. Prezentul regulament stabileşte modul de reflectare a campaniei electorale, desfășurată de către candidați/concurenții electorali, la alegerile parlamentare noi din 15 martie 2020 în circumscripția electorală uninominală nr. 38, municipiul Hîncești (în continuare – alegeri parlamentare noi) de către furnizorii de servicii media din Republica Moldova şi are drept scop asigurarea reflectării echitabile, echilibrate şi imparţiale a campaniei electorale la alegerile parlamentare noi de către furnizorii de servicii media, promovarea libertăţii de exprimare şi pluralismului politic, stabilirea unor norme obligatorii pentru aplicarea acestor principii de către furnizorii de servicii media, pe de o parte, şi concurenţi electorali, pe de altă parte. 
  2. Furnizorii de servicii media aflaţi sub jurisdicţia Republicii Moldova vor reflecta campania electorală pentru alegerile parlamentare noi în conformitate cu prevederile Constituţiei Republicii Moldova, ale Codului electoral, ale Codului serviciilor media audiovizuale, ale Declarației ONU privind drepturile persoanelor care aparțin minorităților naționale sau etnice, religioase și lingvistice, ale Convenției-cadru a Consiliului Europei privind protecția minorităților naționale, ale Legii cu privire la libertatea de exprimare, ale Legii cu privire la asigurarea egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi, ale Regulamentului privind reflectarea campaniei electorale în mijloacele de informare în masă şi ale actelor internaţionale la care Republica Moldova este parte.
  3. Principiile reflectării echitabile, echilibrate şi imparţiale a alegerilor parlamentare noi sunt obligatorii şi pentru instituţiile audiovizualului din alte ţări care au acces legal în spaţiul informaţional al Republicii Moldova, principiu ce rezultă inclusiv din Convenția cu privire la standardele alegerilor democratice, drepturilor și libertăților electorale în statele-membre ale Comunității Statelor Independente (CSI), Convenția europeană privind televiziunea transfrontalieră. În cazul încălcării acestor principii, responsabilitatea revine titularilor licenţelor de emisie și ai autorizațiilor de retransmisie ce își desfășoară activitatea pe teritoriul Republicii Moldova.
  4. Furnizorii de servicii media care retransmit servicii de programe, părți ale serviciilor de programe sau programe (emisiuni) ale posturilor de televiziune sau radio din străinătate sunt responsabili de respectarea prevederilor Codului electoral, ale Regulamentului privind reflectarea campaniei electorale în mijloacele de informare în masă. Consiliul Audiovizualului (în continuare – CA) poate interzice retransmisia oricăror servicii de programe din străinătate care încalcă dispozițiile legislației electorale și audiovizuale.
  5. Până la începerea campaniei electorale pentru alegerile parlamentare noi, furnizorii de servicii media au dreptul să reflecte și să informeze publicul cu privire la:
    • activitatea partidelor și a altor organizații social-politice în conformitate cu principiile reflectării echitabile, echilibrate și imparțiale a alegerilor parlamentare noi;
    • toate aspectele electorale, liber de orice amestec din partea autorităților publice, partidelor și a altor organizații social-politice sau a altor entități;
    • desemnarea candidaților și înregistrarea concurenților electorali.
  6. În campania electorală, distribuitorii de servicii media audiovizuale nu au dreptul:
    • să sisteze sau să întrerupă retransmisia serviciilor de programe ale furnizorilor de servicii media care reflectă alegerile parlamentare noi;
    • să difuzeze dezbateri electorale, publicitate electorală sau alte programe electorale proprii;
    •  să acorde concurenților electorali timpi de antenă gratuiți sau contra plată;
    •  să difuzeze titre mobile (inclusiv prin intermediul SMS) în programele de dezbateri electorale și talk-show-uri cu participarea concurenților electorali, a reprezentanților concurenților electorali.
  7. Pe durata campaniei electorale, administrațiile furnizorilor de servicii media și distribuitorilor de servicii supraveghează respectarea prevederilor legislației electorale și audiovizuale, țin evidența timpilor de antenă acordați concurenților electorali și prezintă săptămânal la CA și Comisia Electorală Centrală (în continuare - CEC)  raportul, conform modelului aprobat de CA, despre volumul de emisie electorală (spoturi, dezbateri și materiale electorale  difuzate în cadrul rubricilor special create pentru reflectarea campaniei electorale, emisiuni informative).
  8. Concurenții electorali beneficiază de un tratament egal și nediscriminatoriu la acordarea timpilor de antenă pentru promovare (dezbateri electorale) sau a spațiului publicitar pentru publicitatea electorală, indiferent de forma de proprietate a instituțiilor audiovizuale.
  9. Fiecare furnizor de servicii media care va reflecta campania electorală depune la CA, în termen de 7 zile de la aprobarea prezentului regulament, o declaraţie privind politica editorială pentru campania electorală, cu următorul conținut:
    • numele proprietarului/proprietarilor furnizorului de servicii media;
    • principiile asumate de către furnizorul de servicii media privind reflectarea campaniei electorale;
    • condițiile de programare a timpilor de antenă contra plată/gratuiți;
    • principiul de programare şi acordare a timpilor de antenă;
    • orarul timpilor de antenă gratuiţi şi contra plată sau condițiile de programare a timpilor de antenă gratuiți și contra plată, tarifele pentru timpii de antenă contra plată care nu pot depăși tarifele stabilite în mod obișnuit pentru publicitatea comercială;
    • principiile de organizare a dezbaterilor electorale;
    • modul de evidenţă a timpilor de antenă acordaţi concurenţilor electorali, în conformitate cu art. 69 din Codul electoral;
    • grila emisiunilor cu caracter electoral și condițiile de programare a acestora;
    • numele, prenumele, numerele telefoanelor de serviciu și al telefonului mobil, faxul şi adresa electronică a persoanei responsabile de reflectarea campaniei electorale;
    • o declarație prin care se obligă săptămânal să prezinte la CA și CEC informația despre volumul de emisie electorală (spoturi, dezbateri și materiale electorale difuzate în cadrul rubricilor special create pentru reflectarea campaniei electorale, emisiuni informative), mediatizate în săptămâna precedentă.
  10. Furnizorii de servicii media care nu vor reflecta campania electorală înştiinţează CA despre acest fapt în termenul stabilit la pct. 9.
  11. Furnizorii de servicii media care nu au prezentat în termenul stabilit declarațiile spre aprobare către CA și care au înștiințat că nu vor reflecta campania electorală, fapt constatat prin decizia CA, nu au dreptul să reflecte campania electorală la alegerile parlamentare noi 15 martie 2020.
  12. CA examinează în ședință publică declarațiile privind politica editorială pentru reflectarea alegerilor parlamentare noi și le plasează pe pagina sa web în termen de 24 de ore după aprobare. CA are dreptul să respingă declaraţiile care nu corespund cerinţelor şi să solicite aducerea lor în concordanţă cu legislaţia în termen de până la 3 zile calendaristice. În cazul prezentării declarațiilor privind politica editorială pentru campania electorală la alegerile parlamentare noi cu încălcarea termenului stabilit, CA aplică sancțiuni, în conformitate cu legislația audiovizuală.
  13. Declarația privind politica editorială pentru reflectarea campaniei electorale se adoptă de către:
    •  Consiliul de supraveghere a furnizorului public național de servicii media Compania „Teleradio-Moldova” și administrația furnizorului public regional de servicii media Compania „Gagauziya Radio Televizionu”;
    •  administrația furnizorului privat de servicii media.
  14. După aprobarea declarației privind politica editorială pentru reflectarea campaniei electorale, furnizorul de servicii media are dreptul să o modifice și/sau să o completeze numai în cazul în care prin această acțiune nu este afectată reflectarea echitabilă, echilibrată și imparțială a alegerilor. Furnizorul de servicii media expediază CA modificările și/sau completările la declarația privind politica editorială, în 24 ore de la aprobare, care se vor pune în aplicare doar după aprobarea lor de către CA.
  15. Până la difuzare, furnizorii de servicii media sunt obligaţi să asigure confidenţialitatea materialelor electorale prezentate de concurenţii electorali. 
  16. Furnizorii de servicii media publici sunt obligaţi, iar cei privaţi au dreptul să difuzeze gratuit, la solicitarea organelor electorale, spoturi motivaţionale și de educaţie electorală, să desfăşoare campanii de informare a alegătorilor despre procedura de vot şi despre alte particularităţi ale votării. Materialele elaborate de CEC vor fi difuzate gratuit de furnizorii de servicii media la cererea organului electoral, iar cele produse de asociaţiile obşteşti vor fi difuzate doar după coordonarea prealabilă scrisă a acestora cu CEC.

 

II. Publicitatea electorală și timpii de antenă

  1. Publicitatea electorală contra plată și cea gratuită, precum și emisiunile de dezbateri electorale vor fi evidenţiate prin mijloace acustice şi vizuale unice pentru identificarea şi separarea lor de alte emisiuni și blocuri de publicitate, fiind izolate cu inserția ”Electorala 2020” la începutul și sfârșitul blocului de publicitate electorală. De asemenea, pentru contabilizarea timpilor de antenă acordați concurenţilor electorali, publicitatea electorală şi emisiunile de dezbateri electorale se vor difuza numai în cadrul unei rubrici speciale. Telespectatorii şi radioascultătorii vor fi informaţi despre aceasta prin titre şi mesaje video şi vocale.
  2. Publicitatea electorală nu poate fi inclusă în programele de ştiri, emisiuni sportive, emisiuni pentru copii, emisiuni cu tematică religioasă.   
  3. Răspunderea pentru conținutul materialelor electorale publicitare, difuzate sau publicate, o poartă concurentul electoral.
  4. Furnizorii de servicii media vor reflecta campania electorală, în principalele emisiuni de actualitate, în aşa fel încât să devină accesibilă persoanelor cu deficiențe de auz şi vedere, prin mesaje text, interpretare, descriere audio, crawl sau alte tehnici similare.
  5. În campania electorală, candidaţii la alegeri nu au dreptul să participe în calitate de prezentatori de ştiri, realizatori sau moderatori de dezbateri electorale, talk-show-uri şi alte tipuri de programe. Responsabilitatea pentru respectarea acestor prevederi revine furnizorilor de servicii media.
  6. Furnizorii de servicii media, în programele de ştiri și în programele de autor, vor reflecta evenimentele din campania electorală cu respectarea prevederilor Codului electoral, ale Codului serviciilor media audiovizuale și ale prezentului regulament.
  7. Activitatea Guvernului, Parlamentului, Preşedinţiei şi a altor autorităţi ale administraţiei publice centrale și locale va fi reflectată separat, în alte programe decît cele de dezbateri şi publicitate electorală, cu respectarea prevederilor Codului electoral, ale Codului serviciilor media audiovizuale și ale prezentului regulament. Niciun candidat la alegeri nu va avea prioritate în virtutea funcţiei pe care o ocupă.
  8. Reflectarea evenimentelor electorale în programele informative și analitice se va efectua fără a fi însoţite de comentarii, într-un mod ce evită denaturarea mesajelor concurenţilor electorali şi ale Comisiei Electorale Centrale. 
  9. În campania electorală, nu pot fi utilizate în spoturile de publicitate electorală imagini ce reprezintă cetățeni străini, instituţii de stat sau autorităţi publice, atât din ţară cât şi de peste hotare, ori organizaţii internaţionale. Se interzice combinarea de culori şi/sau sunete care invocă simboluri naţionale ale altui stat, utilizarea materialelor în care apar personalităţi istorice ale Republicii Moldova sau de peste hotare, simbolistica unor state străine sau organizaţii internaţionale sau imaginea unor persoane oficiale străine.
  10. Utilizarea materialelor de arhivă va fi însoţită, în mod clar, de menţiunea „Arhiva”, după caz, video sau audio, care trebuie să fie ușor sesizabilă. Materialele respective nu pot fi utilizate în cazul în care denaturează sensul lor iniţial. În sensul prezentului regulament este considerat material de arhivă orice material pe suport video, audio sau pe hârtie care a fost realizat până la începerea perioadei electorale pentru alegerile parlamentare noi din 15 martie 2020. Spoturile electorale nu vor conține tertipuri de imagini și/sau sunete, limbaj licențios sau injurii care lezează onoarea și demnitatea persoanei, calomnii, îndemnuri la ură între persoane, națională, rasială sau religioasă, incitare la violență publică în masă, incitarea la acțiuni care au drept scop răsturnarea sau schimbarea prin violență a sistemului de stat sau prin încălcarea prin violență a integrității Republicii Moldova, incitare la acțiuni extremiste și/sau teroriste ori la alte acțiuni care au ca scop încălcarea ordinii de drept. Sunt interzise montajele dacă schimbă esența mesajului inițial și ca rezultat lezează onoarea, demnitatea concurentului electoral.
  11. Fiecare spot publicitar difuzat trebuie să includă denumirea lizibilă a concurentului electoral care l-a comandat. Fiecare insert publicitar, diseminat de mijloacele de informare în masă, trebuie să includă denumirea concurentului electoral, genericul şi să fie însoţit de specificarea „Achitat din fondul electoral, conform facturii nr.____din _ ___________2020”.
  12. Emisiunile electorale anunţate din timp de către posturile de radio şi televiziune nu vor fi reprogramate decât în cazul defecțiunilor tehnice.
  13. Pentru publicitate electorală contra plată, fiecărui concurent electoral îi pot fi acordate 2 minute pe zi timpi de antenă. Condiţiile de procurare a timpilor de antenă şi taxele se comunică în condiţiile pct. 6 și 19 ale prezentului regulament. Timpii de antenă pentru publicitatea electorală contra plată se acordă tuturor concurenţilor electorali la aceleaşi ore de emisie, fără nicio discriminare. Durata contabilizată a unui spot de publicitate electorală difuzat contra plată nu poate fi mai mică de 30 de secunde.
  14. Cererea pentru acordarea timpilor de antenă se prezintă furnizorilor de servicii media pentru întreaga campanie electorală și doar după înregistrarea concurentului electoral la consiliile electorale de circumscripție. Timpii de antenă acordați se vor difuza de furnizorii de servicii media nu mai devreme de 30 de zile înainte de ziua alegerilor parlamentare noi. Furnizorul de servicii media poate refuza difuzarea publicității electorale, dacă aceasta este transmisă spre difuzare în afara termenelor legale sau dacă aceasta constituie publicitate electorală mascată. În acest caz, spotul se prezintă în termen de 24 de ore spre examinare CA și CEC care, în termen de până la 72 de ore, pot dispune fie menținerea refuzului de difuzare, fie difuzarea spotului. 
  15. Timpii de antenă contra plată se acordă concurenţilor electorali în termen de cel mult 24 de ore de la înregistrarea cererii. Aceștia prezintă furnizorilor de servicii media materialele de publicitate electorală cel târziu cu 24 de ore până la difuzare.
  16. Publicitatea electorală contra plată se va face la posturile de radio şi televiziune doar în baza contractelor încheiate între părţi. Furnizorii de servicii media vor crea tuturor concurenţilor electorali condiţii egale la procurarea timpilor de antenă, inclusiv prin stabilirea tarifelor egale.
  17. Tariful perceput de mijloacele de informare în masă şi/sau agenţiile de publicitate pentru plasarea publicităţii electorale contra plată nu va depăşi tariful pentru publicitate comercială percepută în perioada preelectorală. Achitarea se va face în avans, exclusiv din fondul electoral al concurentului electoral, din mijloacele financiare declarate conform art. 41 alin. (2) lit. a) din Codul electoral. Orice alte modalităţi de plată, decât viramentul în avans din fondul electoral, sunt interzise. 
  18. Timpii de antenă contra plată acordaţi la solicitarea concurentului electoral, dar neutilizați din vina acestuia, nu se recuperează.
  19. Timpii de antenă contra plată, acordaţi la solicitarea concurentului electoral, dar neutilizaţi din cauza defecţiunilor tehnice ale echipamentelor de transmisie sau din alte motive de forţă majoră, invocate de instituţia audiovizualului, vor fi reprogramaţi pentru o perioadă proximă. Furnizorul de servicii media va înştiinţa concurentul electoral în mod oficial, în formă scrisă, despre motivul invocat, data şi ora reprogramării. 
  20. Publicitatea electorală și spoturile electorale distribuite în rețeaua internet, inclusiv cea plasată pe paginile web administrate de furnizorii de servicii media, publicitatea electorală distribuită prin intermediul telefoniei mobile se asimilează publicității electorale în presa scrisă.

 

III. Dezbateri electorale

  1. La organizarea dezbaterilor electorale, talk-show-urilor şi a altor emisiuni, furnizorii de servicii media vor asigura respectarea principiilor echilibrului, imparţialităţii, responsabilităţii şi pluralismului de opinii în cadrul luărilor de cuvânt ale concurenţilor electorali.
  2. În campania electorală pentru alegerile parlamentare noi în circumscripțiile uninominale furnizorii de servicii media locali și regionali ce activează în aceste circumscripții sunt obligaţi, iar cei naţionali sunt în drept să organizeze dezbateri electorale. Dezbaterile electorale vor fi organizate exclusiv în campania electorală pentru alegerile parlamentare noi.
  3. La dezbaterile electorale participă candidaţii la alegeri sau reprezentanţii acestora. Tematica dezbaterilor electorale se stabileşte de furnizorul de servicii media şi se anunţă odată cu invitarea la dezbateri.
  4. Procedura de stabilire a ordinii în care sunt invitaţi participanţii la dezbateri, precum şi gruparea acestora sunt stabilite în declaraţia privind politica editorială a furnizorilor de servicii media, cu respectarea egalităţii de şanse pentru fiecare participant, precum şi a principiilor transparenţei şi imparţialităţii. 
  5. Refuzul de a participa ori absenţa unui sau mai multor candidaţi sau reprezentanţi ai acestora la dezbateri se face publică şi nu constituie temei pentru anularea sau suspendarea emisiunii. În cazul absenţei unui sau mai multor concurenţi electorali, timpul rezervat lor nu se recuperează. În cazul în care candidatul la alegeri sau reprezentantul acestuia vine cu întârziere la emisiune, el poate participa la dezbateri, însă fără compensarea timpului neutilizat ca urmare a întârzierii.
  6. Regulile de desfăşurare a dezbaterilor sunt aduse la cunoştinţa concurenţilor electorali în invitaţia de participare şi la începutul emisiunii de dezbateri electorale.
  7. Moderatorii, în cadrul dezbaterilor, vor asigura invitaților posibilitatea să-şi prezinte punctul de vedere asupra temelor dezbătute.
  8. Pe parcursul dezbaterilor, invitaților li se asigură condiții egale pentru libera exprimare a opiniilor. Totodată, în cadrul timpilor de antenă acordați pentru dezbateri, se interzice:
  •  punerea în pericol a ordinii constituţionale, a integrității teritoriale, îndemnul la acte de violenţă publică, atentarea la siguranţa persoanei şi a bunurilor materiale;
  •  divulgarea secretelor protejate de lege;
  •  incitarea la ură sau discriminare;
  •  incitarea la război, ură intre persoane, interetnică sau separatism teritorial, acțiuni ce pun în pericol ordinea de drept;
  •  lezarea demnităţii sau reputaţiei altei persoane, ofensa publică;
  •  utilizarea limbajului sexist;
  •  exprimări verbale, scrise sau nonverbale care nu corespund normelor de conduită general acceptate într-o societate civilizată, inclusiv ale celor etice.
  1. Moderatorii emisiunilor de dezbateri electorale au următoarele obligaţii:
  • să fie imparţiali;
  •  să asigure echilibrul în luările de cuvânt, oferind fiecărui participant la discuţii posibilitatea de a-și prezenta opiniile;
  •  să formuleze întrebările clar, evitând abordarea tendenţioasă sau părtinitoare;
  •  să asigure menţinerea dezbaterilor în aria temei propuse spre discuție;
  •  să intervină, inclusiv prin închiderea microfonului, dacă invitaţii încalcă prevederile legislaţiei şi ale prezentului regulament sau dacă nu se conformează solicitărilor moderatorului;
  •  să nu aibă calitatea de candidați ori persoane de încredere la alegeri sau rude de gradul întâi și doi ale candidaților.
  1. Realizatorii şi/sau moderatorii programelor de dezbateri electorale au dreptul să întrerupă dezbaterea electorală dacă unul sau mai mulţi participanţi la dezbateri încalcă prevederile pct. 43 din prezentul regulament, reluând emisiunea după restabilirea ordinii în studiou.
  2. Realizatorii şi/sau moderatorii au dreptul să sisteze programul de dezbateri electorale, la decizia administraţiei furnizorului de servicii media, după două întreruperi ale aceluiaşi program de dezbateri electorale. În termen de 24 de ore din momentul adoptării deciziei privind sistarea emisiunii, furnizorii de servicii media vor informa concurenţii electorali participanți la programul sistat cu privire la dreptul de a participa la dezbateri electorale pe bază de egalitate şi tratament nediscriminatoriu.
  3. În emisiunile de dezbateri electorale organizatorii nu vor difuza materiale publicitare despre activitatea concurenţilor electorali sau cu participarea candidaţilor la alegeri sau a persoanelor de încredere, reportaje televizate ori radiofonice de la întâlnirile concurenţilor electorali cu alegătorii, despre vizitele de lucru ale candidaţilor la alegeri din rândul conducătorilor cu funcţii de răspundere, despre rezultatele sondajelor de opinii. 
  4. În emisiunile de dezbateri electorale şi în talk-show-uri cu participarea candidaţilor la alegeri şi/sau a reprezentanţilor concurenţilor electorali se interzice difuzarea titrelor mobile (SMS ş.a.).
  5. Organizatorii de dezbateri electorale în mediul on-line (prin rețeaua internet) se conduc de aceleași reguli de organizare a dezbaterilor ca și furnizorii de servicii media licențiați conform legislației Republicii Moldova.

 

IV. Difuzarea sondajelor de opinie cu tematică electorală

  1. Furnizorii de servicii media au dreptul să difuzeze rezultatele sondajelor de opinie cu tematică electorală, cel târziu cu 5 zile înainte de ziua alegerilor, doar în cazul în care acestea sunt însoţite de următoarele informaţii, care se fac publice odată cu difuzarea rezultatelor sondajelor: 
    •  denumirea organizaţiei care a efectuat sondajul;
    •  data sau intervalul de timp în care s-a desfăşurat sondajul şi metoda utilizată;
    •  dimensiunea eşantionului şi marja maximă de eroare;
    •  persoana care a comandat sondajul şi sursa de finanţare;

            - dovada privind înştiinţarea CEC despre desfăşurarea sondajului de opinie cu tematică electorală în conformitate cu art. 70 alin. (10) din Codul electoral. În cazul exit-poll-urilor va fi prezentată hotărârea CEC cu privire la desfăşurarea acestui sondaj.

            52.  În ziua precedentă zilei alegerilor și în ziua alegerilor este interzisă agitația electorală. În aceste zile instituțiile mass-media nu au dreptul să difuzeze/publice informații care îi pot determina/influența pe alegători să voteze pentru unii sau pentru alți concurenți electorali. Această interdicție nu se referă la informațiile plasate în internet cel târziu în ziua de vineri înainte de ziua alegerilor.

            53. În ziua precedentă zilei votării și în ziua votării, instituțiile mass-media care reflectă campania electorală sunt în drept să difuzeze/publice materiale ce țin de educația civică/electorală (inclusiv campanii de motivare), comunicate de presă ale organelor electorale și informații privind desfășurarea scrutinului.

            54. În ziua precedentă zilei alegerilor și în ziua alegerilor, până la închiderea secțiilor de votare, instituțiile mass-media nu au dreptul să difuzeze/publice programe, reportaje, interviuri cu alegătorii și alte materiale:

              - cu privire la numărul de voturi întrunite de concurenții electorali în alegeri pe parcursul zilei și/sau cu privire la șansele acestora în alegeri;

              - cu privire la preferințele politice ale alegătorilor.

 

55.  Concurenţii electorali care se consideră lezaţi în drepturi beneficiază de dreptul la replică în condiţiile art. 69 alin. (6) din Codul electoral. În cazul presei scrise sau publicațiilor pe internet, dreptul la replică se va asigura în cel mai scurt timp posibil, dar nu mai târziu de penultima zi înainte de ziua alegerilor.

 

V. Dispoziții finale

56. Din momentul adoptării prezentului regulament, CA va prezenta CEC rapoarte de monitorizare în condițiile art. 70 alin. (12) din Codul electoral.

  1. Imprimările tuturor materialelor video şi audio cu tematică electorală se păstrează de către furnizorii de servicii media până la validarea rezultatelor alegerilor parlamentare noi de către Curtea Constituțională. În caz de apariţie a litigiilor, perioada de păstrare a imprimărilor va fi prelungită la decizia instanţei de judecată.
  2. Furnizorii de servicii media sunt obligați să ţină evidenţa timpilor de antenă acordați concurenţilor electorali şi să prezinte săptămânal (în ziua de luni) către CA şi CEC  informaţia despre volumul de emisie electorală (spoturi, dezbateri şi materiale electorale difuzate în cadrul rubricilor special create pentru reflectarea campaniei electorale), inclusiv informaţia despre difuzarea spoturilor de educaţie electorală și informare a alegătorilor în săptămâna precedentă, conform formularului aprobat de CA.
  3. La cererea CA, CEC sau a consiliului electoral de circumscripţie (în cazul furnizorilor de servicii media locali), furnizorii de servicii media sunt obligaţi să prezinte, în termen de 24 de ore, materialele video şi audio împreună cu copiile de pe contractele şi dovada de efectuare în avans a plăților respective.
  4. Contestaţiile privind reflectarea campaniei electorale de către furnizorii de servicii media aflaţi sub jurisdicţia Republicii Moldova se examinează de către CA în conformitate cu prevederile legislației electorale și audiovizuale, iar cele ce vizează presa scrisă ori publicațiile pe internet se examinează de către instanțele de judecată.
  5. Nerespectarea prezentului regulament atrage după sine aplicarea sancţiunilor prevăzute de legislaţia în vigoare. În cazul furnizorilor de servicii media și distribuitorilor de servicii media, CA va aplica sancţiunile prevăzute de Codul serviciilor media audiovizuale, inclusiv pentru nerespectarea declaraţiilor privind politica editorială pentru campania electorală.