Nr. 1495 - cu privire la supravegherea veniturilor și cheltuielilor concurenților electorali în campania electorală a alegerilor locale generale din 5 noiembrie 2023, la situația din 6 octombrie 2023 

  • 26.10.2023
  • 526
  • 0

HOTĂRÂRE

cu privire la supravegherea veniturilor și cheltuielilor concurenților electorali în campania electorală a alegerilor locale generale din 5 noiembrie 2023, la situația din 6 octombrie 2023 

 

În conformitate cu art. 26 alin. (1) lit. c) și d) și 59 alin. (1) din Codul electoral nr. 325/2022, în calitate de organ independent de supraveghere și control privind finanțarea partidelor politice și a campaniilor electorale, Comisia Electorală Centrală colectează și sistematizează rapoartele privind gestiunea financiară a partidelor politice, rapoartele privind auditul partidelor politice, rapoartele privind finanțarea campaniilor electorale prezentate de concurenții electorali sau participanții la referendum și rapoartele privind finanțarea grupurilor de inițiativă, analizează și verifică respectarea cadrului normativ, precum și corectitudinea, caracterul complet al informațiilor și termenul prezentării rapoartelor, ulterior adoptă hotărâri executorii privind rezultatele verificării

În temeiul prevederilor art. 58 din Codul electoral nr. 325/2022, ale pct. 15 din Regulamentul privind finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1185/2023 (în continuare – regulament) și pct. 54 - 55 din Programul calendaristic pentru realizarea acțiunilor de organizare și desfășurare a alegerilor locale generale din data de 5 noiembrie 2023, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1150/2023, concurenții electorali prezintă, prin intermediul subsistemului informatic „Control Financiar”, iar la solicitarea Comisiei Electorale Centrale – și pe suport de hârtie, rapoarte privind veniturile acumulate și cheltuielile efectuate în campania electorală, săptămânal, după deschiderea contului cu mențiunea „Fond electoral”, în zilele de 06.10.2023, 13.10.2023, 20.10.2023, 27.10.2023, 03.11.2023 și în termen de 3 zile după ziua votării (ziua de miercuri) pentru întreaga campanie electorală (raport final). În cazul stabilirii celui de-al doilea tur de scrutin, săptămânal, de la data stabilită de Comisia Electorală Centrală.

Conform art. 1 în coroborare cu art. 68 și 162 din Codul electoral, indiferent de tipul scrutinului, campania electorală începe la data înregistrării concurentului electoral, dar nu mai devreme de 30 de zile înainte de ziua votării, și se încheie la data anulării înregistrării concurentului electoral sau în ziua de vineri înainte de ziua votării. Astfel, imediat ce candidații înaintați de către partidele politice sunt înregistrați, partidele politice obțin statutul de concurent electoral și pot desfășura campania electorală.

1. Potrivit hotărârilor consiliilor electorale de circumscripție, până la data de 6 octombrie 2023, au fost înregistrați candidați din partea a 28 partide politice și a unui bloc electoral, după cum urmează:

 

  1. Partidul Politic Partidul Social Democrat European – pe data de 21 septembrie 2023 la CECER Cimișlia nr. 11;
  2. Partidul Comuniștilor din Republica Moldova – pe data de 21 septembrie 2023 la CECEM Bălți nr. 2;
  3. Partidul Liberal –  pe data de 4 octombrie 2023 la CECER Călărași nr. 9 și CECER Drochia nr. 14;
  4. Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” –  pe data de 21 septembrie 2023 la CECEM Bălți nr. 2;
  5. Partidul Politic Partidul Verde Ecologist – pe data de 27 septembrie 2023 la CECER Nisporeni nr. 23;
  6. Partidul politic „Partidul Nostru” –  pe data de 2 octombrie 2023 la CECER Drochia nr. 14;
  7. Partidul Politic „NOI” –  pe data de 5 octombrie 2023 la CECER Cahul nr. 7;
  8. Partidul Național Liberal – pe data de 25 septembrie 2023 la CECER Căușeni nr. 10;
  9. Partidul Liberal Democrat din Moldova –  pe data de 21 septembrie 2023 la CECEM Bălți nr. 2;
  10. Partidul „Patrioții Moldovei” –  pe data de 6 octombrie 2023 la CECEM Chișinău nr. 1;
  11. Partidul Politic „Democrația Acasă” – pe data de 25 septembrie 2023 la CECER Ștefan Vodă nr. 32;
  12. Partidul Politic Alianța Liberalilor și Democraților pentru Europa – pe data de 1 octombrie 2023 la CECER Cantemir nr. 8;
  13. Partid Politic Partidul „RENAŞTERE” –  pe data de 30 septembrie 2023 la CECER Leova nr. 22;
  14. Partidul Politic „Platforma Demnitate și Adevăr” – pe data de 25 septembrie 2023 la CECER Cantemir nr. 8, CECER Dubăsari nr. 15 și CECER Hîncești nr. 20;
  15. Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” – pe data de 21 septembrie 2023 la CECEM Bălți nr. 2 și CECER Cimișlia nr. 11;
  16. Partidul Politic „VOINȚA POPORULUI” –  pe data de 27 septembrie 2023 la CECER Strășeni nr. 30;
  17. Partidul Politic „Partidul Acțiunii Comune - Congresul Civic” – pe data de 27 septembrie 2023 la CECEM Chișinău nr. 1;
  18. Partidul politic Partidul Democrat Modern din Moldova –  pe data de 26 septembrie 2023 la CECER Cahul nr. 7;
  19. Partidul Politic Partidul Acasă Construim Europa „PACE” –  pe data de 21 septembrie 2023 la CECEM Bălți nr. 2;
  20. Partidul Politic „Pentru Oameni, Natură și Animale” – pe data de 26 septembrie 2023 la CECEM Chișinău nr. 1;
  21. Partidul Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII” – pe data de 3 septembrie 2023 la CECER Florești nr. 18 și CECER Orhei nr. 25;
  22. Partidul Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei” – pe data de 21 septembrie 2023 la CECEM Bălți nr. 2;
  23. Partidul Politic „ŞANSĂ” –  pe data de 2 octombrie 2023 la CECER Criuleni nr. 12;
  24. Partidul Politic Coaliția pentru Unitate și Bunăstare – pe data de 25 septembrie 2023 la CECER Nisporeni nr. 23 și CECER Ungheni nr. 35;
  25. Partidul Politic Mișcarea Alternativa Națională – pe data de 5 octombrie 2023 la CECEM Chișinău nr. 1;
  26. Partidul Politic Partidul Național Moldovenesc – pe data de 6 octombrie 2023 la CECEM Chișinău nr. 1;
  27. Partidul Politic Liga Orașelor și Comunelor – pe data de 25 septembrie 2023 la CECER Ștefan Vodă nr. 32;
  28. Partidul Politic MIȘCAREA RESPECT MOLDOVA – pe data de 25 septembrie 2023 la CECER Cantemir nr. 8, CECER Dondușeni nr. 13, CECER Dubăsari nr. 15 și CECER Hîncești nr. 20;
  29. Blocul electoral Ruslan Codreanu –  pe data de 26 septembrie 2023 la CECEM Chișinău nr. 1.

2. Odată cu depunerea setului de documente aferent înregistrării în calitate de concurent electoral sau, ulterior, după înregistrarea în această calitate, partidul politic prezintă pentru confirmare organului electoral, în condițiile art. 55 din cod,  o persoană responsabilă de finanțele sale (trezorier). Astfel, conform cererilor depuse până la data de 6 octombrie 2023, Comisia a confirmat trezorierii din partea a 22 de concurenți electorali, și anume din partea:

 

  1. Partidului Politic Partidul Social Democrat European;
  2. Partidului Comuniştilor din Republica Moldova;
  3. Partidului Liberal;
  4. Partidului Politic „Partidul Socialiştilor din Republica Moldova”;
  5. Partidului politic „Partidul Nostru”;
  6. Partidului Politic „NOI”;
  7. Partidului Liberal Democrat din Moldova;
  8. Partidului „Patrioţii Moldovei”;                               
  9. Partidului Politic Alianța Liberalilor și Democraților pentru Europa;
  10. Partidului Politic Partidul „RENAŞTERE”;
  11. Partidului Politic „Platforma Demnitate și Adevăr”;
  12. Partidului Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”;
  13. Partidului Politic „Partidul Acțiunii Comune – Congresul Civic”;
  14. Partidului Politic „Pentru Oameni, Natură și Animale”;
  15. Partidului Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII”;
  16. Partidului Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei”;
  17. Partidului Politic „ȘANSĂ”;
  18. Partidului Politic Coaliţia pentru Unitate şi Bunăstare;
  19. Partidului Politic Mişcarea Alternativa Naţională;
  20. Partidului politic Partidul Naţional Moldovenesc;
  21. Partidului Politic MIŞCAREA RESPECT MOLDOVA;
  22. Blocului electoral Ruslan Codreanu.

            2.1. Prin adresa nr. CEC–7/6432 din 4 septembrie 2023, Partidul Politic „Partidul Societății Progresiste” a înștiințat Comisia Electorală Centrală că nu va participa la alegerile locale generale din 5 noiembrie 2023 și nu va prezenta statutul și extrasul din Registrul de stat al peroanelor juridice.

3. În conformitate cu art. 56 alin. (3) și (5) din Codul electoral și pct. 15 din regulament, partidul politic sau blocul electoral, care intenționează să-și desfășoare campania electorală cu implicarea surselor financiare, în termen de 3 zile de la înregistrarea sa la Comisia Electorală Centrală sau, după caz, la consiliul electoral de circumscripție, deschide la bancă contul cu mențiunea „Fond electoral”. Contul special poate fi deschis și până la înregistrarea concurentului electoral, cu condiția că încasările mijloacelor bănești pe acest cont se vor face doar după ce concurentul electoral va fi înregistrat, iar transferurile mijloacelor bănești de pe acest cont se vor face nu mai devreme de 30 de zile înainte de ziua alegerilor, adică nu înainte de a începe campania electorală.

3.1. La situația din 6 octombrie 2023, informația cu privire la deschiderea contului cu mențiunea „Fond electoral” a fost prezentată de către următorii 16 concurenți electorali:

  • la data de 25 septembrie 2023, Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova”;
  • la data de 27 septembrie 2023, Partidul Politic Coaliția pentru Unitate și Bunăstare și Partidul Liberal Democrat din Moldova;
  • la data de 29 septembrie 2023, Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”, Partidul Politic Partidul Social Democrat European, Partidul Politic Partidul „RENAŞTERE” și Partidul Politic Mișcarea Alternativa Națională;
  • la data de 2 octombrie 2023, Partidul politic Partidul Democrat Modern din Moldova, Partidul „Patrioții Moldovei”  și Partidul Politic Liga Orașelor și Comunelor;
  • la data de 4 octombrie 2023, Partidul Politic MIȘCAREA RESPECT MOLDOVA și Partidul Politic „Partidul Acțiunii Comune - Congresul Civic”;
  • la data de 5 octombrie 2023, Partidul Politic „Platforma Demnitate și Adevăr”;
  • la data de 6 octombrie 2023, Partidul Politic Coaliția pentru Unitate și Bunăstare, Partidul Comuniștilor din Republica Moldova și Partidul politic „Partidul Nostru”.

            3.2. Au respectat rigorile legale privind informarea despre nedeschiderea contului un număr de 5 concurenți electorali, care au comunicat despre acest fapt la data de 6 octombrie 2023, după cum urmează: Partidul Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII”, Partidul Politic „NOI”, Blocul electoral Ruslan Codreanu, Partidul Liberal și Partidul Politic Partidul Verde Ecologist. La fel, a prezentat informația respectivă și Partidul Politic „Democrația Acasă”, însă la data de 7 octombrie 2023.

            4. Având în vedere începerea campaniei electorale la data de 6 octombrie 2023, nu au prezentat informația privind contul special „Fond electoral” următorii 7 concurenți electorali:

  1. Partidul Național Liberal;
  2. Partidul Politic Alianța Liberalilor și Democraților pentru Europa;
  3. Partidul Politic Partidul Acasă Construim Europa „PACE”;
  4. Partidul Politic „Pentru Oameni, Natură și Animale”;
  5. Partidul Politic „ȘANSĂ”;
  6. Partidul Politic „VOINȚA POPORULUI”;
  7. Partidul Politic Partidul Național Moldovenesc.

            Concurentul electoral Partidul Politic „ȘANSĂ” nu a notificat Comisia cu privire la deschiderea sau nedeschiderea contului special, în schimb prin  adresa înregistrată sub nr.CEC-7/7354 din 1 octombrie 2023 a comunicat despre imposibilitatea desfășurării campaniei electorale din motiv că instituția bancară i-a dat refuz pentru deschiderea contului curent, dar și a celui cu mențiunea „Fond electoral”.

            În context, deoarece s-au comis abateri de la modul de susținere financiară a campaniei electorale, Comisia consideră necesar de a aplica concurenților electorali vinovați sancțiunea sub formă de atenționare, respectând principiul proporționalității. Așadar, sancțiunea atenționării asupra respectării prevederilor legale cu privire la informarea, în termenul stabilit, despre deschiderea sau nedeschiderea contului și/sau informarea despre inexistența tranzacțiilor financiare se aplică următorilor concurenți electorali: Partidul Național Liberal, Partidul Politic Alianța Liberalilor și Democraților pentru Europa, Partidul Politic Partidul Acasă Construim Europa „PACE”, Partidul Politic „Pentru Oameni, Natură și Animale”, Partidul Politic „VOINȚA POPORULUI” și Partidul Politic Partidul Național Moldovenesc.

5. Partidele politice, inclusiv cele care au constituit blocuri electorale și/sau au desemnat candidați în alegeri, beneficiare de alocații de la bugetul de stat, au dreptul sa transfere în conturile bancare cu mențiunea „Fond electoral” cel mult 70% din sumele alocate din bugetul de stat, existente în contul partidului politic la începerea perioadei electorale, respectând plafonul general la nivel național al mijloacelor financiare ce pot fi transferate pentru fiecare tip de alegeri. De asemenea, partidele politice, ai căror candidați au fost înregistrați în calitate de concurenți electorali și intenționează să transfere pe contul „Fond electoral” și  alte mijloace financiare proprii (deținute pe contul lor la data începerii perioadei electorale), vor prezenta Comisiei Electorale Centrale la data începerii campaniei electorale un raport financiar conform modelului stabilit în Regulamentul privind finanțarea activității partidelor politice, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1102/2023. Astfel, în condițiile art. 51 alin. (10), 54 alin. (1) și 57 alin. (3) din Codul electoral, au prezentat raportul la data începerii campaniei electorale următoarele 11 partide politice:

  1. Partidul Politic Partidul Social Democrat European – cu sold al mijloacelor financiare proprii din surse private în sumă de 3,53 lei și din surse publice 1 211 480,53 lei;
  2. Partidul Liberal Democrat din Moldova – cu sold al mijloacelor financiare proprii din surse private în sumă de 70 923,12 lei și din surse publice 123 035,89 lei;
  3. Partidul Comuniștilor din Republica Moldova – cu sold al mijloacelor financiare proprii din surse private în sumă de 37 419 994,14 lei și din surse publice 3 659 952,49 lei;
  4. Partidul Liberal – cu sold al mijloacelor financiare proprii din surse private în sumă de 2 106,09 lei și din surse publice 64 270,15 lei;
  5. Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” – cu sold al mijloacelor financiare proprii din surse private în sumă de 16 764,74 lei și din surse publice 4 846 145,69 lei;
  6. Partidul politic „Partidul Nostru” – cu sold al mijloacelor financiare proprii din surse private în sumă de 118 656,22 lei și din surse publice 2 808 470,07 lei;
  7. Partidul Politic „Platforma Demnitate și Adevăr” – cu sold al mijloacelor financiare proprii din surse private în sumă de 0,00 lei și din surse publice 600 156,26 lei;
  8. Partidul Politic „VOINȚA POPORULUI” – cu sold al mijloacelor financiare proprii din surse private în sumă de 0,00 lei și din surse publice 73 295,87 lei;
  9. Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” – cu sold al mijloacelor financiare proprii din surse private în sumă de 3 246 201,21 lei și din surse publice 2 746 338,94 lei;
  10. Partidul Politic Mișcarea Alternativa Națională – cu sold al mijloacelor financiare proprii din surse private în sumă de 121 735,36 lei și din surse publice 0,00 lei;
  11. Partidul Politic Liga Orașelor și Comunelor – cu sold al mijloacelor financiare proprii din surse private în sumă de 808,00 lei și din surse publice 0,00 lei.

                6. Cu referire la rapoartele privind finanțarea campaniei electorale, acestea conțin date despre toate veniturile și cheltuielile concurentului electoral și se prezintă conform modelului din anexa nr. 6 la regulament. Astfel, pentru situația din 6 octombrie 2023, au prezentat raportul financiar următorii concurenți electorali:

  1. Partidul Politic Partidul Social Democrat European;
  2. Partidul Comuniștilor din Republica Moldova;
  3. Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova”;
  4. Partidul politic „Partidul Nostru”;
  5. Partidul Liberal Democrat din Moldova;
  6. Partidul „Patrioții Moldovei”;
  7. Partid Politic Partidul „RENAŞTERE”;
  8. Partidul Politic „Platforma Demnitate și Adevăr”;
  9. Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”;
  10. Partidul Politic ”Partidul Acțiunii Comune - Congresul Civic”;
  11. Partidul politic Partidul Democrat Modern din Moldova;
  12. Partidul Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei”;
  13. Partidul Politic Coaliția pentru Unitate și Bunăstare;
  14. Partidul Politic Mișcarea Alternativa Națională;
  15. Partidul Politic Liga Orașelor și Comunelor;
  16. Partidul Politic MIȘCAREA RESPECT MOLDOVA.

                7. Concurenții electorali Partidul Comuniștilor din Republica Moldova, Partidul „Patrioții Moldovei”, Partidul Politic „Partidul Acțiunii Comune - Congresul Civic”, deși au prezentat raportul privind finanțarea campaniei electorale la situația din 6 octombrie 2023, totuși nu și-au onorat obligațiunea de a-l prezenta în termenul legal stabilit.

            Comisia atrage atenția concurenților electorali asupra obligativității de a respecta condițiile și modul de raportare, întrucât prezentarea raportului în alte moduri decât cele prevăzute de actele normative reprezintă încălcare a legislației și este pasibilă de răspunderea contravențională potrivit art. 481 alin. (5) din Codul contravențional. 

            8. Din perspectiva atribuțiilor de supraveghere a respectării prevederilor legale privind finanțarea campaniilor electorale, rapoartele prezentate Comisiei au fost verificate în prealabil sub aspectul plenitudinii informației și corespunderii cu cerințele de întocmire, constatându-se astfel următoarele:

Concurenții electorali Partidul „Patrioții Moldovei”, Partidul Politic Partidul „RENAŞTERE”, Partidul Politic „Partidul Acțiunii Comune - Congresul Civic”, Partidul politic Partidul Democrat Modern din Moldova, Partidul Politic Mișcarea Alternativa Națională, Partidul Politic Liga Orașelor și Comunelor, Partidul Politic MIȘCAREA RESPECT MOLDOVA au prezentat raportul având toate compartimentele completate cu cifra zero. Datele cu valorile zero reflectate în raport se regăsesc în Anexele nr. 10, 11, 12, 13, 14 și 15.

9. Raportul prezentat de către concurentul electoral Partidul Politic Partidul Social Democrat European conține informații despre venituri din mijloace financiare proprii obținute din surse publice în mărime de 500 000,00 lei și 51 000,00 lei mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid, fiind utilizați doar 39 506,32 lei pentru materiale promoționale, producția și difuzarea de spoturi publicitare, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar. Declarația privind mijloacele bănești, în mărime de 530 000,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 6 octombrie 2023, a fost prezentată Comisiei în termen, iar ca urmare a prezentării raportului corectat, a fost depusă și declarația suplimentară pentru suma de 21 000,00 lei. Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este dată în Anexa nr. 1.

            10. Raportul prezentat de către concurentul electoral Partidul Comuniștilor din Republica Moldova conține informații despre venituri din mijloace financiare proprii obținute din surse private în mărime de 50 000,00 lei și zero cheltuieli. Declarația privind mijloacele bănești, în mărime de 50 000,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 6 octombrie 2023, nu a fost prezentată Comisiei. Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este dată în Anexa nr. 2.

11. În ceea ce privește Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova”, acesta a prezentat raportul cu informații despre venituri din mijloace financiare proprii obținute din surse publice în sumă de 3 390 000,00 lei, 2000,00 lei din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid și 500,00 lei de la alte persoane fizice din țară. În privința mijloacelor financiare provenite din donații persoane fizice membri de partid și de la alte persoane fizice din țară, conform rulajului bancar, acestea au fost obținute în numerar, însă în raportul financiar sunt indicate eronat  ca transfer. Cu privire la cheltuieli, sunt indicate total plăți în sumă de 733 758,15 lei, dintre care cheltuieli pentru materiale promoționale, producția și difuzarea de spoturi publicitare, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar, precum și alte cheltuieli. Declarația privind mijloacele bănești, în mărime de 3 392 500,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 5 octombrie 2023, a fost prezentată Comisiei în termen. Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este prezentată în Anexa nr. 3.

12. Raportul financiar al concurentului electoral Partidul politic „Partidul Nostru” conține informații despre venituri din mijloace financiare proprii obținute din surse publice în sumă de 100 000,00 lei și cheltuieli în sumă de 47 505,50 lei, dintre care cheltuieli pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, organizarea activităților cu caracter politic și electoral, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar. Declarația privind mijloacele bănești, în mărime de 100 000,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 6 octombrie 2023, nu a fost prezentată Comisiei. Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este dată în Anexa nr. 4.

13. Raportul financiar al concurentului electoral Partidul Liberal Democrat din Moldova conține informații despre venituri în sumă de 193 350,00 lei, dintre care 162 350,00 lei obținute din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid și mijloace financiare primite din partea altor persoane cu statut special, în sensul Legii nr.133/2016 și total cheltuieli în sumă de 11 340,16 lei, dintre care plăți pentru organizarea activităților cu caracter politic și electoral și plăți pentru protocol, birotică și comision bancar. Declarații privind mijloacele bănești, în mărime de 193 350,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 4, 5 și 6 octombrie 2023, nu au fost prezentate Comisiei. Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este inclusă în Anexa nr. 5.

14. Raportul prezentat de către concurentul electoral Partidul Politic „Platforma Demnitate și Adevăr” conține informații despre venituri din mijloace financiare proprii obținute din surse publice în sumă de 200 000, 00 lei și cheltuieli totale în sumă de 173 454, 31 lei, dintre care pentru materiale promoționale, producția și difuzarea de spoturi publicitare, protocol, birotică, comision bancar, organizarea de întruniri, manifestații publice, seminare și/sau cursuri de instruire desfășurate pe teritoriul țării. Declarația privind mijloacele bănești, în mărime de 200 000,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 6 octombrie 2023, a fost prezentată Comisiei în termen. Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este dată în Anexa nr. 6.

15. Concurentul electoral Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” a prezentat raportul financiar cu informații despre venituri din mijloace financiare proprii obținute din surse private în sumă de 3 246 201, 21 lei, mijloace financiare proprii obținute din surse publice în sumă de 1 000 000, 00 lei, mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice în sumă de 136 020,00 lei, mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid în sumă de 36 920, 00 lei, mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din țară în sumă de 20 200, 00 lei, mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din afara țării în sumă de 500,00 lei și mijloace financiare primite din partea altor persoane cu statut special, în sensul Legii nr. 133/2016, în sumă de 78 400, 00 lei și donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață în sumă de 3000, 00 lei. În raport sunt indicate cheltuieli în sumă totală de 3 721 135, 32 lei, dintre care s-au efectuat pentru materiale promoționale, producția și difuzarea de spoturi publicitare, protocol, birotică, comision bancar, combustibili/carburanți și transport, organizarea de întruniri, manifestații publice, seminare şi/sau cursuri de instruire desfășurate pe teritoriul țării, și cheltuieli din donații sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață. Declarația privind mijloacele bănești, în mărime de 3 246 201, 21 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 6 octombrie 2023, a fost prezentată Comisiei în termen. Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este inclusă în Anexa nr. 7.

16. Raportul financiar al concurentului electoral Partidul Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei” conține venituri din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice în mărime de 139 605, 00 lei și cheltuieli totale în sumă de 133 991, 78 lei, dintre care pentru materiale promoționale, producția și difuzarea de spoturi publicitare, protocol, birotică și comision bancar, precum și alte cheltuieli. Declarații privind mijloacele bănești, în mărime de 139 605, 00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 3, 5 și 6 octombrie 2023, au fost prezentate Comisiei în termen. Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este inclusă în Anexa nr. 8.

17. Raportul financiar al concurentului electoral Partidul Politic Coaliția pentru Unitate și Bunăstare conține venituri din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid în mărime de 33 800, 00 lei și cheltuieli în sumă totală de 32 555, 28 lei, dintre care pentru materiale promoționale, protocol, birotică și comision bancar. La compartimentul cheltuieli în campania electorală și pe circumscripții nu este indicată suma plătită pentru comisionul bancar. Declarația privind mijloacele bănești, în mărime de 32 000, 00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 6 octombrie 2023, a fost prezentată Comisiei în termen, iar pentru suma de 1 800, 00 lei lipsește.  Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este inclusă în Anexa nr. 9.

18. În privința concurentului electoral Partidul politic Partidul Democrat Modern din Moldova, deși a prezentat raportul financiar având toate compartimentele completate cu cifra zero, acesta a fost semnat de concurentul Foca Boris și trezorierul partidului politic, Drangoi Sergiu. Ultimul nu a fost confirmat de Comisia Electorală Centrală în calitate de trezorier al concurentului electoral. Astfel, se atestă că raportul prezentat de către concurentul electoral Partidul politic Partidul Democrat Modern nu este semnat de o persoană împuternicită și nu poate fi acceptat de Comisie.

19. Potrivit art. 56 alin. (9) din Codul electoral și pct. 63 din regulament, „mijloacele financiare din fondul electoral pot fi utilizate numai după declararea lor în scris la Comisia Electorală Centrală sau la consiliul electoral de circumscripție, în cazul candidaților independenți în alegerile locale”, conform modelului din anexa nr.3 la regulament.

În context, Comisia a constatat că Partidul politic „Partidul Nostru”, Partidul Liberal Democrat din Moldova și Partidul Politic Coaliția pentru Unitate și Bunăstare, având statutul de concurent electoral, au utilizat mijloace financiare fără a le declara în prealabil la Comisia Electorală Centrală în modul stabilit, ceea ce este contrar prevederilor citate mai sus.

Comisia reține că, în corespundere cu art.54 alin. (6) lit. d) și 102 alin. (5) lit. a) din Codul electoral, folosirea de către concurentul electoral a fondurilor financiare și materiale nedeclarate mai mult de 1% raportat la plafonul mijloacelor ce pot fi transferate în contul fondului electoral constituie temei de aplicare a sancțiunii sub formă de anulare a înregistrării acestuia.

Cu toate acestea, având în vedere că Partidul politic „Partidul Nostru”, Partidul Liberal Democrat din Moldova și Partidul Politic Coaliția pentru Unitate și Bunăstare au admis prima abatere în cadrul campaniei electorale pentru alegerile locale generale din 5 noiembrie 2023, au indicat suma respectivă în raportul financiar fără a o tăinui și sumele nedeclarate nu au depășit plafonul stabilit, Comisia consideră judicios de a se limita la această etapă, prin a le aplica sancțiunea sub formă de atenționare fără a da alte sancțiuni, aceasta fiind o măsură proporțională caracterului abaterii constatate, circumstanțelor aferente și în corespundere cu scopul legal urmărit.

20. Totodată,  Comisia reține pct. 77 din regulament, conform căruia raportul privind finanțarea grupului de inițiativă şi a campaniei electorale se prezintă împreună cu extrasele bancare privind rulajul din contul aferent perioadei de raportare. Nu s-au conformat prevederilor de la acest punct din regulament următorii concurenți electoral: Partidul Comuniștilor din Republica Moldova, Mişcarea Profesioniştilor „Speranţa - Надежда”, Partidul „Patrioții Moldovei”, Partidul Politic Partidul „RENAŞTERE”, Partidul politic „Partidul Nostru”, Partidul Politic „Partidul Acțiunii Comune - Congresul Civic”, Partidul politic Partidul Democrat Modern din Moldova, Partidul Politic „Pentru Oameni, Natură și Animale”, Partidul Politic „ŞANSĂ”, Partidul Politic Mișcarea Alternativa Națională, Partidul Politic Partidul Național Moldovenesc, Partidul Politic Liga Orașelor și Comunelor, Partidul Politic Alianța Liberalilor și Democraților pentru Europa.

21. În conformitate cu art. 56 alin. (11) din Codul electoral, banca la care este deschis contul cu mențiunea „Fond electoral” informează zilnic Comisia prin mijloace electronice despre rulajul mijloacelor bănești și soldul pe conturile bancare respective. În acest sens, nu și-au onorat obligațiunea de a prezenta informația pentru unele perioade cu privire la rulajul mijloacelor bănești în contul cu mențiunea „Fond electoral” acele instituții bancare la care și-au deschis contul respectiv următorii concurenți electorali: Partidul Politic „Partidul Acțiunii Comune - Congresul Civic”, Partidul Comuniștilor din Republica Moldova, Partidul Politic Liga Orașelor și Comunelor, Partidul Politic MIȘCAREA RESPECT MOLDOVA, Partidul politic Partidul Democrat Modern din Moldova, Partidul Politic Partidul Social Democrat European, Partidul Politic Partidul „RENAŞTERE”, Partidul Liberal Democrat din Moldova, Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova”.

            22. Lipsește, de asemenea, informația ce urma a fi prezentată de instituția bancară cu privire la rulajul mijloacelor bănești și soldul pe contul special al concurenților electorali: Partidul Politic Mișcarea Alternativa Națională, Partidul „Patrioții Moldovei”, Partidul Politic Coaliția pentru Unitate și Bunăstare.

            În aceste condiții, Comisia atenționează instituțiile bancare să respecte prevederile legale cu privire la prezentarea informațiilor bancare zilnice despre rulajul în contul cu mențiunea „Fond electoral” al concurenților electorali menționați și să prezinte informațiile lipsă sau cele neprezentate din ziua deschiderii contului respectiv.

   23. În temeiul art. 57 – 59 din Codul electoral nr. 325/2022 și pct. 40 din regulament, donațiile ce depășesc 3 salarii medii pe economie stabilite pentru anul respectiv se verifică de Comisia Electorală Centrală sub aspectul declarării surselor de venit sau obligațiilor fiscale ce decurg din acesta. În cazul existenței bănuielilor rezonabile privind nerespectarea legislației fiscale, Comisia Electorală Centrală face verificări și, dacă e cazul, întreprinde măsuri pentru tragerea la răspundere contravențională și/sau, după caz, sesizează Serviciului Fiscal de Stat pentru a fi efectuate verificări în limitele competențelor funcționale. Prin urmare, prin platforma de interoperabilitate MConnect ce permite schimbul de date în cadrul sectorului public, precum și între sectorul public și cel privat, Comisia a verificat existența surselor de venit în privința a trei persoane donatori ce figurează în raportul financiar prezentat de către Partidul Liberal Democrat din Moldova și doi donatori din partea Partidului Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei”.

 

Informația detaliată pentru fiecare partid din cele menționate în prezentul punct despre acești donatori și sumele donate este dată în tabelele ce urmează.

 

Anexa 16

Partidul Liberal Democrat din Moldova

Nr. d/o

Numele, prenumele donatorului

Sex                                                    (masculin/feminin)

Membru                      (da/nu)

Ziua, luna și anul nașterii

Locul de muncă

Funcția deținută (ocupația/genul de activitate)  

Statut special, în sensul Legii nr.133/2016 (da/nu)

 

Data încasării

Suma donației (lei)

Sursa de venit

Persoane fizice cu venituri din țară

Persoane fizice cu venituri din străinătate

 

în numerar

prin transfer

în numerar

prin transfer

1

Burlacu Corina

feminin

da

1990

IMSP

jurisconsult

nu

salariu

05.10.2023

0,00

40 000,00

0,00

0,00

2

Lelic Natalia

feminin

da

1972

LeVaM SRL

administrator

nu

salariu

06.10.2023

0,00

70 000,00

0,00

0,00

3

Sargu Corina

feminin

da

1985

BC Eximbank SA

Consilier financiar bancar

nu

salariu

06.10.2023

0,00

47 600,00

0,00

0,00

 

Partidul Politic „Partidul dezvoltării și Consolidării Moldovei”

Nr. d/o

Numele, prenumele donatorului

Sex                                                    (masculin/feminin)

Membru                      (da/nu)

Ziua, luna și anul nașterii

Locul de muncă

Funcția deținută (ocupația/genul de activitate)  

Statut special, în sensul Legii nr.133/2016 (da/nu)

 

Data încasării

Suma donației (lei)

Sursa de venit

Persoane fizice cu venituri din țară

Persoane fizice cu venituri din străinătate

 

în numerar

prin transfer

în numerar

prin transfer

1

Stati Andrei

masculin

nu

1987

ASiS Business SRL

administrator

nu

salariu

05.10.2023

0,00

40 000,00

0,00

0,00

2

Cichir Sergiu

masculin

nu

1985

SRL „CS-Impcnal”

administrator

nu

salariu

06.10.2023

0,00

33 000,00

0,00

0,00

 

 

 

            Astfel, în ceea ce privește donațiile oferite concurentului electoral Partidul Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei” de către donatorul Cichir Sergiu în sumă de 33 000,00 lei, acestea depășesc cu 11 400,00 lei limita de 30 % din venitul acestuia înregistrat pentru anul calendaristic precedent (a se vedea Anexa nr.17). În privința celorlalți donatori, în folosul Partidului Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei”, precum cât și al Partidului Liberal Democrat din Moldova, potrivit verificărilor plafonul stabilit de lege a fost respectat.

            De reținut că, în cazul în care un concurent electoral primește donații cu încălcarea prevederilor art. 57 alin. (4) pct. 1) lit.a) din Codul electoral și pct.31 subpct.1) din regulament, acesta este obligat, în termen de 3 zile lucrătoare din data adoptării hotărârii, să verse la bugetul de stat sumele primite cu încălcarea legii, prezentându-i Comisiei Electorale Centrale dovada.

 

            24. Adițional, conform art.57 alin. (4) pct.1) lit. e) din Codul electoral și pct.32 din regulament, persoanele fizice cetățeni ai Republicii Moldova pot face donații în numerar în valoare de până la un salariu mediu pe economie stabilit pe anul respectiv. Donațiile făcute în numerar pot fi utilizate doar după depunerea lor în contul cu mențiunea „Fond electoral”. În context, ca urmare a verificărilor rapoartelor privind finanțarea campaniei electorale depuse de concurenții electorali, Comisia a constatat depășirea plafonului donației în cazul Partidului Politic Coaliția pentru Unitate și Bunăstare, care a primit donații în numerar în sumă de 12 000,00 lei, deci cu 300,00 lei peste plafon (a se vedea Anexa nr.18).

            Comisia reține că salariul mediu pe economie pentru anul 2022 constituie 11 700,00 lei, iar persoana fizică poate face donații în numerar în valoare de până la un salariu mediu pe economie stabilit pe anul respectiv. Donațiile care depășesc această limită se vor face exclusiv prin operațiuni bancare.

Conform art. 26 alin. (1) lit e), 58 alin. (5), (8) și (9) din Codul electoral și pct. 81 și pct. 88 din regulament, rapoartele prezentate de către concurenții electorali au fost plasate pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale (www.cec.md), la rubrica „Alegeri și referendumuri”/„Alegeri locale generale din 05.11.2023”/ „Rapoarte la începerea campaniei electorale” și „Susținerea financiară”, cu respectarea legislației privind protecția datelor cu caracter personal.

În temeiul art. 26, 50-59 și 102 alin. (5) lit. a) din Codul electoral nr. 325/2023 și în conformitate cu Regulamentul privind finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1185/2023, Comisia Electorală Centrală hotărăşte:

 

1. Se ia act de datele din rapoartele privind finanțarea campaniei electorale a alegerilor locale generale din 5 noiembrie 2023, pentru situația din 6 octombrie 2023, prezentate de către concurenții electorali, conform Anexelor nr. 1 - 15.

2. Se ia act de informația cu privire la deschiderea/nedeschiderea contului bancar cu mențiunea „Fond electoral” prezentată de către concurenții electorali menționați în punctul 3 din partea descriptivă a prezentei hotărâri.

3. Se atenționează concurenții electorali menționați în punctele 4 și 7 din partea descriptivă a prezentei hotărâri și se obligă să respecte prevederile legale cu privire la informarea, în termenul stabilit, despre deschiderea sau nedeschiderea contului și/sau despre inexistența tranzacțiilor financiare, inclusiv cu privire la respectarea graficului de raportare prevăzut de programul calendaristic.

4. Se atenționează concurenții electorali Partidul politic „Partidul Nostru”, Partidul Liberal Democrat din Moldova, Partidul Politic Coaliția pentru Unitate și Bunăstare pentru utilizarea mijloacelor financiare înainte de declararea acestora Comisiei Electorale Centrale pentru situația din 6 octombrie 2023 și se obligă să prezinte până la ora 17:00 a zilei de 31 octombrie 2023, declarația privind mijloacele bănești depuse în contul „Fond electoral”.

5. Se obligă concurenții electorali Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” și Partidul Politic Coaliția pentru Unitate și Bunăstare să prezinte, până la ora 17:00 a zilei de 31 octombrie 2023, raportul corectat privind finanțarea campaniei electorale pentru situația din 6 octombrie 2023.

6. Se atenționează concurentul electoral Partidul politic Partidul Democrat Modern din Moldova și toți ceilalți concurenți electorali care nu și-au desemnat trezorierul asupra obligației de a respecta prevederile art. 55 alin. (5) din Codul electoral și se obligă să înainteze organului electoral cererea de confirmare a persoanei responsabile de finanțe (trezorier) pentru perioada campaniei electorale a alegerilor locale generale din 5 noiembrie 2023.

7. Se atenționează concurentul electoral Partidul Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei” asupra obligației de a respecta prevederile art. 57 alin. (4) punctul 1) lit.a) din Codul electoral și pct.31 subpct.1) din regulament, care interzic depășirea plafonului donațiilor.

8. Se somează concurentul electoral Partidul Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei” să verse în bugetul de stat sumele primite peste plafonul prevăzut de lege în mărime de 11 400,00 lei (constatate în pct. 23 din partea descriptivă a prezentei hotărâri), cu informarea până la 31 octombrie 2023, ora 17:00, despre măsurile întreprinse și prezentarea documentelor care confirmă virarea în bugetul de stat a sumei menționate.

9. Se atenționează concurentul electoral Partidul Politic Coaliția pentru Unitate și Bunăstare asupra obligației de a respecta prevederile art. 57 alin. (4) pct. 1) lit.e) din Codul electoral și pct.32 din regulament care interzic depășirea plafonului donațiilor.

10. Se somează concurentul electoral Partidul Politic Coaliția pentru Unitate și Bunăstare să verse în bugetul de stat sumele primite peste plafonul prevăzut de lege în mărime de 300,00 lei (constatate în pct. 24 din partea descriptivă a prezentei hotărâri), cu informarea până la ora 17:00 a zilei de 31 octombrie 2023, despre măsurile întreprinse și prezentarea documentelor care confirmă virarea în bugetul de stat a sumei menționate.

11. Se obligă concurenții electorali enumerați în punctul 19 din partea descriptivă a prezentei hotărâri să prezinte extrasele bancare privind rulajul din contul cu mențiunea „Fond electoral” la situația din 6 octombrie 2023.

12. Se atenționează instituțiile bancare în care își au deschis cont cu mențiunea „Fond electoral” concurenții electorali arătați în punctul 20 din partea descriptivă a prezentei hotărâri să prezinte în termen rulajul mijloacelor bănești și soldul din conturile bancare respective.

13. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale și poate fi contestată în decurs de 3 zile, fără respectarea procedurii prealabile, la Curtea de Apel Chișinău (adresă: str. Teilor nr. 4, mun. Chișinău).

 

Președinta

Comisiei Electorale Centrale                                                                        Angelica CARAMAN

 

Chișinău, 26 octombrie 2023

Nr. 1495