Nr. 1632 - cu privire la supravegherea veniturilor și cheltuielilor concurenților electorali în campania electorală a alegerilor locale generale din 5 noiembrie 2023, la situația din 3 noiembrie 2023

  • 27.11.2023
  • 1074
  • 0
HOTĂRÂRE
cu privire la supravegherea veniturilor și cheltuielilor concurenților electorali
în campania electorală a alegerilor locale generale din 5 noiembrie 2023,
la situația din 3 noiembrie 2023
 
În conformitate cu art. 26 alin. (1) lit. c) și d) și 59 alin. (1) din Codul electoral nr. 325/2022, în calitate de organ independent de supraveghere și control privind finanțarea partidelor politice și a campaniilor electorale, Comisia Electorală Centrală colectează și sistematizează rapoartele privind gestiunea financiară a partidelor politice, rapoartele privind auditul partidelor politice, rapoartele privind finanțarea campaniilor electorale prezentate de concurenții electorali sau participanții la referendum și rapoartele privind finanțarea grupurilor de inițiativă, analizează și verifică respectarea cadrului normativ, precum și corectitudinea, caracterul complet al informațiilor și termenul prezentării rapoartelor, ulterior adoptă hotărâri executorii privind rezultatele verificării
În temeiul prevederilor art. 58 din Codul electoral nr. 325/2022, ale pct. 15 din Regulamentul privind finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1185/2023 (în continuare – regulament) și ale pct. 54 - 55 din Programul calendaristic pentru realizarea acțiunilor de organizare și desfășurare a alegerilor locale generale din data de 5 noiembrie 2023, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1150/2023, concurenții electorali prezintă, prin intermediul subsistemului informatic „Control Financiar”, iar la solicitarea Comisiei Electorale Centrale – și pe suport de hârtie, rapoarte privind veniturile acumulate și cheltuielile efectuate în campania electorală, săptămânal, după deschiderea contului cu mențiunea „Fond electoral”, în zilele de 06.10.2023, 13.10.2023, 20.10.2023, 27.10.2023, 03.11.2023 și în termen de 3 zile după ziua votării (ziua de miercuri) pentru întreaga campanie electorală (raport final). În cazul stabilirii celui de-al doilea tur de scrutin, săptămânal, de la data stabilită de Comisia Electorală Centrală.
Conform art. 1 în coroborare cu art. 68 și 162 din Codul electoral, indiferent de tipul scrutinului, campania electorală începe la data înregistrării concurentului electoral, dar nu mai devreme de 30 de zile înainte de ziua votării, și se încheie la data anulării înregistrării concurentului electoral sau în ziua de vineri înainte de ziua votării. Astfel, imediat ce candidații înaintați de către partidele politice sunt înregistrați, partidele politice obțin statutul de concurent electoral și pot desfășura campania electorală.
 
I. Cu privire la respectarea dispozițiilor cuprinse în hotărârile anterioare
 
1. Conform pct. 4 din partea dispozitivă a hotărârii Comisiei Electorale Centrale nr. 1589 din 17 noiembrie 2023 „Cu privire la supravegherea veniturilor și cheltuielilor concurenților electorali în campania electorală a alegerilor locale generale din 5 noiembrie 2023, la situația din 27 octombrie 2023”, s-a dispus aplicarea sancțiunii sub formă de avertisment pentru nerespectarea prevederilor art. 56 alin. (5) din Codul electoral nr. 325/2022 următorilor concurenți electorali: Partidul Politic Partidul Popular din Republica Moldova, Partidul Politic Partidul Acasă Construim Europa „PACE” și Partidul Politic Forța de Alternativă și de Salvare a Moldovei.
În acest context, Partidul Politic Partidul Acasă Construim Europa „PACE”, prin adresa înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/10650 din 20 noiembrie 2023, a informat că în perioada electorală toate instituțiile bancare i-au dat refuz la solicitările sale de a-i deschide contul „Fond electoral”, însă nu a precizat dacă va utiliza sa nu resurse financiare în campania electorală.
Conform punctelor 5 și 6 din dispozitivul aceleiași hotărâri, concurentului electoral Mișcarea Profesioniștilor „Speranța - Надежда” i-a fost aplicată  sancțiunea sub formă de avertisment pentru nerespectarea prevederilor art. 51 alin. (10) și 57 alin. (3) din Codul electoral nr.325/2022 și a fost obligat să prezinte raportul privind gestiunea financiară la data începerii campaniei electorale. În acest sens,  Mișcarea Profesioniștilor „Speranța - Надежда” s-a conformat obligației și a prezentat raportul cerut.
Concurenții electorali vizați la pct. 7 din dispozitivul aceleiași hotărâri au fost atenționați asupra necesității de a respecta prevederile pct.79 din regulament și obligați să prezinte raportul corectat privind finanțarea campaniei electorale pentru situația din 27 octombrie 2023. Astfel, din cei 13 concurenți electorali numiți (Partidul Liberal, Partidul Politic „Partidul Verde Ecologist”, Partidul Politic „Democrația acasă”, Partidul Politic „Alianța Liberalilor și Democraților pentru Europa”, Partidul Politic Partidul „RENAŞTERE”, Partidul Politic „Platforma Demnitate și Adevăr”, Partidul politic Partidul Democrat Modern, Partidul Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei”, Partidul Politic „ȘANSĂ”, Partidul Politic Mișcarea Alternativa Națională, Partidul politic Partidul Naţional Moldovenesc, Partidul Politic Liga Orașelor și Comunelor și Blocul electoral „Ruslan Codreanu”), au prezentat raportul corectat doar următorii 4 concurenți electorali:
  1. Partidul Politic „Platforma Demnitate și Adevăr”;
  2. Partidul Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei”;
  3. Partidul Politic „Alianța Liberalilor și Democraților pentru Europa”;
  4. Partidul Politic Mișcarea Alternativa Națională.
Prin adresa nr. CEC-7/10733 din 21 noiembrie 2023, concurentul electoral Partidul politic Partidul Naţional Moldovenesc a prezentat o referință la cele constatate de Comisie în hotărârea nr. 1589/2023, susținând că acestea ar fi greșite. Drept argument arată că în compartimentul „Cheltuieli” a fost indicată valoarea estimată pentru servicii de voluntariat în sumă de 3 600,00 lei, adică a câte 400,00 lei de persoană. Solicită revizuirea hotărârii, întrucât există discrepanțe între cifrele constatate de Comisie și informația de facto din raportul prezentat. Totuși, având în vedere că datele din raport nu coincid cu informațiile furnizate de instituția bancară în care își are deschis cont cu mențiunea „Fond electoral”, Comisia solicită repetat partidului prezentarea raportului corectat.
În privința concurenților electorali Partidul Liberal, Partidul Politic „Partidul Verde Ecologist”, Partidul Politic „Democrația acasă”, Partidul Politic Partidul „RENAŞTERE”, Partidul politic Partidul Democrat Modern, Partidul Politic „ȘANSĂ”, Partidul Politic Liga Orașelor și Comunelor și Blocul electoral „Ruslan Codreanu”, Comisia le atrage atenția  asupra obligației de a executa somația Comisiei, întrucât nedepunerea raportului financiar reprezintă încălcare a legislației și este pasibilă de răspunderea contravențională potrivit art. 481 alin. (5) din Codul contravențional.
Conform pct. 8 din dispozitivul hotărârii nr. 1589/2023, s-a dispus atenționarea și obligarea Blocului electoral „Ruslan Codreanu”, precum și a instituției bancare în care acesta își are deschis cont cu mențiunea „Fond electoral”, să prezinte extrasele bancare privind rulajul mijloacelor bănești la situația din 27 octombrie 2023. A executat obligația doar instituția bancară.
Potrivit pct. 9 din dispozitivul aceleiași hotărâri, concurentul electoral Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” a fost atenționat asupra obligației de a respecta prevederile art. 54 alin. (5) lit. d) din Codul electoral și somat să verse în bugetul de stat suma în mărime de 50 000,00 lei primită contrar prevederilor legale, cu informarea despre măsurile întreprinse și prezentarea documentelor ce confirmă virarea în bugetul de stat a sumei menționate. În data de 20 noiembrie 2023 concurentul electoral vizat a prezentat documentul de plată cu nr.2583, care confirmă virarea în bugetul de stat a sumei de 50 000,00 lei.
La pct. 10 din dispozitivul hotărârii menționate, s-a dispus atenționarea concurentului electoral Partidul politic Noua Opţiune Istorică asupra obligației de a respecta art. 56 alin. (4)-(5) din Codul electoral și pct. 15 din regulament, de asemenea a fost obligat să prezinte, conform graficului de raportare prevăzut de programul calendaristic, rapoartele restante privind finanțarea campaniei electorale sau informații suplimentare cu privire la deschiderea sau nedeschiderea contului cu mențiunea „Fond electoral” și desfășurarea activităților de campanie sau promovare electorală ce nu implică cheltuieli financiare. În acest sens, concurentul electoral vizat nu s-a conformat dispoziției, fapt pentru care Comisia consideră justificat de a-i aplica sancțiunea sub formă de avertisment pentru nerespectarea prevederilor legislației electorale în ceea ce privește condițiile și modul de susținere financiară a campaniei electorale.
2. Comisia amintește că, potrivit pct. 8 și 9 din dispozitivul hotărârii sale nr.1541/2023, concurenții electorali Blocul electoral „Ruslan Codreanu” și Partidul Politic Coaliția pentru Unitate și Bunăstare au fost atenționați să respecte prevederile art. 57 alin. (4) pct. 1) lit.a) din Codul electoral și pct.31 subpct.1) din regulament, care interzic depășirea plafonului donațiilor și au fost somați să verse în bugetul de stat sumele primite peste plafonul prevăzut de lege în mărime de 41 247,06 lei și, respectiv, 30 036,00 lei (constatate în pct. 38 din partea descriptivă a hotărârii), cu informarea până la ora 17:00 a zilei de 6 noiembrie 2023 despre măsurile întreprinse și prezentarea documentelor ce confirmă virarea în bugetul de stat a sumelor menționate.
Despre executarea obligației de către Blocul electoral „Ruslan Codreanu”, Comisia nu a fost informată.
Prin adresa nr.18 din 6 noiembrie 2023, înregistrată la Comisie sub nr.CEC-7/9799 din 7 noiembrie 2023, concurentul electoral Partidul Politic Coaliția pentru Unitate și Bunăstare a solicitat Comisiei prelungirea până la 17 noiembrie curent a termenului pentru executarea somației prevăzute la pct. 9 din hotărâre. Comisia a acceptat solicitarea, însă nici la data de 17 noiembrie 2023 acesta nu s-a conformat în acest sens.
În context, conform reglementărilor art. 482 din Codul contravențional, Comisia va întreprinde măsuri pentru tragerea la răspundere contravențională a Blocului electoral „Ruslan Codreanu” și a Partidului Politic Coaliția pentru Unitate și Bunăstare.
 
II. Cu privire la  verificarea rapoartelor prezentate la situația din 3 noiembrie 2023
 
3.  În temeiul prevederilor art. 56 alin. (5) din Codul electoral și pct. 15 subpct. 6) din regulament, partidul politic sau blocul electoral, care nu își deschide la bancă un cont  cu mențiunea „Fond electoral” în termen de 3 zile de la înregistrarea sa la Comisia Electorală Centrală sau, după caz, la consiliul electoral de circumscripție, informează organul electoral despre aceasta și desfășoară activități de campanie sau promovare electorală ce nu implică cheltuieli financiare.
Astfel, la data de 9 noiembrie 2023, concurentul electoral Partidul Politic „Bugeacul Nostru a prezentat o notă informativă conform căreia nu are deschis cont bancar special și desfășoară doar activități de campanie și promovare electorală ce nu implică cheltuieli financiare.
4. Nu au prezentat nicio informație la situația din 3 noiembrie 2023 privind deschiderea sau nedeschiderea contului cu mențiunea „Fond electoral” și desfășurarea activităților de campanie sau promovare electorală ce nu implică cheltuieli financiare următorii concurenți electorali:
  1. Partidul Politic Partidul Popular din Republica Moldova;
  2. Partidul Politic Forța de Alternativă și de Salvare a Moldovei;
  3. Partidul politic Noua Opţiune Istorică.
Prin urmare, fiind constatată și de această dată încălcarea condițiilor și modului de susținere financiară a campaniei electorale, inclusiv neexecutarea dispozițiilor hotărârilor Comisiei nr.1495, nr.1541, nr.1551 și nr.1589, Comisia consideră judicios de a trage la răspundere contravențională respectivii concurenți.
 
5. Rapoartele privind finanțarea campaniei electorale conțin date despre toate veniturile și cheltuielile concurentului electoral și se prezintă conform modelului din anexa nr. 6 la regulament. Astfel, pentru situația din 3 noiembrie 2023, au prezentat raportul privind finanțarea campaniei electorale următorii concurenți electorali:
  1. Partidul Politic Partidul Social Democrat European;
  2. Partidul Comuniștilor din Republica Moldova;
  3. Mișcarea Profesioniștilor „Speranța - Надежда”;
  4. Partidul Liberal;
  5. Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova”;
  6. Partidul Politic „Partidul Verde Ecologist”;
  7. Partidul politic „Partidul Nostru”;
  8. Partidul Politic „NOI”;
  9. Partidul Naţional Liberal;
  10. Partidul Liberal Democrat din Moldova;
  11. Partidul „Patrioții Moldovei”;
  12. Partidul Politic „Democrația Acasă”;
  13. Partidul Politic „Alianța Liberalilor și Democraților pentru Europa”;
  14. Partid Politic Partidul „RENAŞTERE”;
  15. Partidul Politic „Platforma Demnitate și Adevăr”;
  16. Partidul Politic „FORȚA DIASPOREI”; 
  17. Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”;
  18. Partidul Politic „VOINȚA POPORULUI”;
  19. Partidul Politic ”Partidul Acțiunii Comune - Congresul Civic”;
  20. Partidul politic Partidul Democrat Modern din Moldova;
  21. Partidul politic „Pentru Oameni, Natură și Animale”;
  22. Partidul Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII”;
  23. Partidul Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei”;
  24. Partidul Politic „ȘANSĂ”;
  25. Partidul Politic Coaliția pentru Unitate și Bunăstare;
  26. Partidul Politic Mișcarea Alternativa Națională;
  27. Partidul politic Partidul Naţional Moldovenesc;
  28. Partidul Politic Liga Orașelor și Comunelor;
  29. Partidul Politic MIȘCAREA RESPECT MOLDOVA;
  30. Blocul electoral „Ruslan Codreanu”.
 
6. Rapoartele prezentate Comisiei au fost verificate în prealabil sub aspectul plenitudinii informației și corespunderii cu cerințele de întocmire, constatându-se următoarele.
Concurentul electoral Partidul Politic Partidul Social Democrat European a prezentat raportul ce conține sold la începutul perioadei în sumă de 10 600,02 lei, informații despre venituri în sumă de 243 800,00 lei mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid, precum și venituri și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluate în mărime de 69 928,84 lei. Declarațiile privind mijloacele bănești, în sumă totală de 243 800,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 30 și 31 octombrie 2023, 1, 2 și 3 noiembrie 2023 au fost prezentate Comisiei. Cheltuieli s-au făcut în sumă totală de 254 376,02 lei, dintre care pentru materiale promoționale, producția și difuzarea de spoturi publicitare și cheltuieli de protocol, pentru birotică și comision bancar. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține valori zero.
De menționat că, potrivit prevederilor art. 56 din Codul electoral, prin adresa nr. CEC-7/9795 din 7 noiembrie 2023, concurentul electoral Partidul Politic Partidul Social Democrat European a comunicat Comisiei despre suspendarea contului cu mențiunea „Fond electoral”.
Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este dată în Anexa nr. 1.
7. Raportul prezentat de către concurentul electoral Partidul Comuniștilor din Republica Moldova conține sold la începutul perioadei în sumă de 13 971,00 lei și total venituri în sumă de 24 300,00 lei provenite din mijloace financiare proprii din surse publice. Declarația privind mijloacele bănești, în mărime de 24 300,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” nu a fost prezentată Comisiei. Cheltuieli s-au făcut în sumă totală 24 314,50 lei, dintre care pentru materiale promoționale, telecomunicații și dezvoltarea aplicațiilor sau a paginilor web necesare activității concurentului electoral și cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar. Cu toate acestea, se constată divergențe între soldul final reflectat în raportul prezentat de concurent și datele furnizate de instituția bancară în care își are deschis cont cu mențiunea „Fond electoral”, iar suma totală de cheltuieli înregistrate nu s-a repartizat corespunzător pe circumscripții în care a înregistrat candidați. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține valori zero.
Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este dată în Anexa nr. 2.
8. Concurentul electoral Mișcarea Profesioniștilor „Speranța - Надежда” a prezentat raportul ce conține sold la începutul perioadei în sumă de 8175,94 lei, cu informații despre venituri din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid în sumă de 13 000,00 lei, iar cheltuieli, în sumă totală de 21 175,94 lei, pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare și pentru cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar. Declarația privind mijloacele bănești, în sumă totală de 13 000,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 30 octombrie 2023 nu a fost prezentată Comisiei. De asemenea, Comisia a constatat divergențe între soldul final reflectat în raportul prezentat de concurent și datele furnizate de instituția bancară în care își are deschis cont cu mențiunea „Fond electoral”, iar suma totală de cheltuieli înregistrate nu s-a repartizat corespunzător pe circumscripții în care a înregistrat candidați. Registrul privind persoanele care desfășoară activitate de voluntariat conține valori zero.
Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este prezentată în Anexa nr. 3.
9. Raportul prezentat de către concurentul electoral Partidul Liberal conține sold la începutul perioadei în sumă de 8 068,00 lei și informații despre venituri din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid în sumă de 15 100,00 lei. Declarații privind mijloacele bănești, în sumă totală 15 100,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 31 octombrie și 1 noiembrie 2023 nu au fost prezentate Comisiei. Cheltuieli s-au făcut în sumă totală de 23 112,00 lei pentru locațiunea, întreținerea și funcționarea sediilor, pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare și cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține valori zero.
Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este dată în Anexa nr. 4.
10. Cu referire la raportul prezentat de concurentul electoral Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova”, acesta conține sold la începutul perioadei în sumă de 68 389,56 lei și informații despre venituri din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid în sumă de 94 900,00 lei, din mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din țară în sumă de 387 055,00 lei și 11 000,00 lei din mijloace financiare primite din partea altor persoane cu statut special, în sensul Legii nr.133/2016. De asemenea, a indicat venituri din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață, evaluate în suma de 925 780,00 lei. Declarațiile privind mijloacele bănești, în sumă totală de 492 955,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 28, 30, 31 octombrie și 1, 2 și 3 noiembrie 2023 au fost prezentate Comisiei. Cheltuieli a operat în sumă totală de 397 732,88 lei, dintre care pentru retribuirea muncii (cheltuieli de personal), pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, pentru organizarea activităților cu caracter politic și electoral, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar, pentru combustibili/carburanți și transport, cheltuieli pentru organizarea de întruniri, manifestații publice, seminare și/sau cursuri de instruire desfășurate pe teritoriul țării și alte cheltuieli.
Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține valori zero, însă este prezentat cu un număr total de 1797 voluntari.
Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este prezentată în Anexa nr. 5.
11. Raportul financiar al concurentului electoral Partidul Politic „Partidul Verde Ecologist” conține sold la începutul perioadei în sumă 6 077,77 lei și informații despre venituri în sumă totală de  2 900,00 lei din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid. Declarații privind mijloacele bănești, în mărime de 2 900,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 30 octombrie și 1 noiembrie 2023 nu au fost prezentate Comisiei. Cheltuieli indicate în sumă totală de  1 003,50 lei, dintre care pentru locațiunea, întreținerea și funcționarea sediilor și cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar. Comisia constată că datele privind veniturile obținute și cheltuielile indicate în raport nu coincid cu informațiile din rulajul bancar prezentat de către instituția bancară, iar suma totală de cheltuieli nu a fost repartizată corespunzător pe circumscripții în care a înregistrat candidați. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține valori zero.
Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este dată în Anexa nr.6.
12. Raportul financiar al concurentului electoral Partidul politic „Partidul Nostru” conține sold la începutul perioadei în sumă de 190 881,69 lei și cheltuieli efectuate în sumă totală de 111 975,98 lei, dintre care pentru retribuirea muncii (cheltuieli de personal), pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare și cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar. De asemenea a înregistrat venituri și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață, evaluate în mărime de 22 541,26 lei. Venituri  și cheltuieli din donații de la persoane juridice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață, evaluate în mărime de 53 850,00 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr total de 817 voluntari în suma totală evaluată de 504 333,84 lei.
Conform prevederilor art. 56 alin. (15) lit.c) din Codul electoral, în termen de 3 zile de la data alegerilor și după perceperea comisioanelor bancare, soldul din contul cu mențiunea  „Fond electoral” poate fi transferat la contul bancar al partidului politic, comunicând imediat Comisiei despre acest fapt. În acest sens, prin adresa nr.41 din 3 noiembrie 2023, înregistrată la Comisie sub nr.CEC-7/9630 din aceeași dată, concurentul electoral Partidul politic „Partidul Nostru” a informat  despre transferarea soldului rămas din contul „Fond electoral” în mărime de 78 905,71 lei în contul curent al partidului.  
Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este dată în Anexa nr.7.
13. Concurentul electoral Partidul Politic „NOI” a prezentat raportul financiar cu sold la începutul perioadei în sumă de 14 046,30 lei. Cheltuieli a indicat în sumă totală de 12 045,50 lei pentru retribuirea muncii (cheltuieli de personal) și cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține cifra zero.
Prin adresa nr. CEC-7/9995 din 9 noiembrie 2023, a comunicat Comisiei că, în data de 7 noiembrie curent, contul cu mențiunea „Fond electoral” a fost închis.
Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este dată în Anexa nr. 8.
14. Raportul prezentat de concurentul electoral Partidul Național Liberal conține informații despre venituri în sumă de 95 380,50 lei din mijloace financiare proprii obținute din surse private și cheltuieli făcute în sumă de 81 255,27 lei, dintre care pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar, pentru combustibili/carburanți și transport și alte cheltuieli. Declarația privind mijloacele bănești, în mărime de 42 830,50 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 3 noiembrie 2023 nu a fost prezentată Comisiei. Totuși, se constată că informațiile privind veniturile obținute și cheltuielile efectuate sunt aferente perioadelor anterioare. Datele furnizate de instituția bancară în care își are deschis cont cu mențiunea „Fond electoral” nu corespund cu datele raportate, respectiv se impune prezentarea raportului corectat. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține valori zero. 
Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este dată în Anexa nr. 9.
Menționăm că, prin adresa nr.CEC-7/10322 din 15 noiembrie 2023, Partidul Național Liberal a notificat Comisia despre decizia Agenției Servicii Publice, conform căreia aceasta l-a înregistrat președinte interimar al partidului pe domnul Severovan Mihai. În legătură cu acest fapt, a solicitat Comisiei prelungirea termenului de depunere a rapoartelor corectate până la perfectarea tuturor documentelor interne cu privire la noul președinte.
15. Raportul privind finanțarea campaniei electorale al concurentului electoral Partidul Liberal Democrat din Moldova conține sold la începutul perioadei în sumă de 16 794,50 lei, total venituri în sumă de 212 900,00 lei, dintre care 15 000,00 lei din mijloace financiare proprii din surse publice și 197 900,00 lei din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid. Declarațiile privind mijloacele bănești, în mărime de 212 900,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 30, 31 octombrie, 1 și 3 noiembrie 2023 au fost prezentate Comisiei. Cheltuieli totale s-au făcut în sumă de 220 935,00 lei, dintre care pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare și cheltuieli de protocol, birotică, comision bancar. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr total de 55 voluntari în suma totală evaluată de 59 620,00 lei.
Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este dată în Anexa nr. 10.
16.  Raportul prezentat de concurentul electoral Partidul Patrioții Moldovei conține sold la începutul perioadei în sumă de  96,50 lei și cheltuieli în sumă de 96,50 lei pentru protocol, birotică și comision bancar, precum și pentru combustibili/carburanți și transport. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține cifra zero.
Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este dată în Anexa nr. 11.
17. În cazul raportului prezentat de către concurentul electoral Partidul Politic „Democrația acasă”, deși conține toate compartimentele completate cu cifra zero, se constată divergențe între soldul final indicat în raport și datele furnizate de instituția bancară în care își are deschis cont cu mențiunea „Fond electoral”, fapt pentru care Comisia consideră necesar de a solicita corectarea raportului. Registrul privind persoanele care desfășoară activitate de voluntariat conține valori zero.
Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este inclusă în Anexa nr. 12.
18. Concurentul electoral Partidul Politic „Alianța Liberalilor și Democraților pentru Europa” a prezentat raportul ce conține sold la începutul perioadei în sumă de 3 772,16 lei și venituri în sumă totală de 3 500,00 lei din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid. Declarația privind mijloacele bănești, în mărime de 3 500,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 2 noiembrie 2023 nu a fost prezentată Comisiei. Cheltuieli totale constituie suma de 5 707,00 lei, dintre care pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare și cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar. Se constată divergențe între soldul final indicat în raport și datele furnizate de instituția bancară în care își are deschis cont cu mențiunea „Fond electoral”. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține valori zero.
Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este dată în Anexa nr. 13.
19. Raportul prezentat de concurentul electoral Partidul Politic Partidul „RENAŞTERE” conține sold la începutul perioadei în mărime de 212 271,15 lei, venituri în sumă totală de 679 100,00 lei, formate din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid în sumă de 552 600,00 lei, din mijloace financiare primite din partea altor persoane cu statut special, în sensul Legii nr. 133/2016, în sumă de 26 500,00 lei și 100 00,00 lei din mijloace financiare provenite din donații de la persoane juridice. Declarațiile privind mijloacele bănești în mărime de 679 100,00 lei depuse în contul „Fond electoral” pe 31 octombrie și 1, 2 și 3 noiembrie 2023 au fost prezentate Comisiei. Venituri și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață, fiind evaluate în mărime de 18 000,00 lei. Cheltuieli a efectuat în sumă totală de  824 883,92 lei, dintre care pentru locațiunea, întreținerea și funcționarea sediilor, pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, pentru organizarea activităților cu caracter politic și electoral și cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar. Datele din raport privind cheltuielile efectuate nu corespund cu cele furnizate de instituția bancară în care își are deschis cont cu mențiunea „Fond electoral”. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr total de 68 voluntari în sumă totală evaluată de 0,00 lei.
Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este dată în Anexa nr. 14.
20. Raportul prezentat de concurentul electoral Partidul Politic „Platforma Demnitate și Adevăr” conține sold la începutul perioadei în sumă de 67,59 lei, venituri totale în sumă de 216 010,00 lei, dintre care 203 010,00 lei mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid, 3 000,00 lei mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din țară și 10 000,00 lei mijloace financiare primite din partea altor persoane cu statut special, în sensul Legii nr.133/2016. Cheltuieli s-au făcut în sumă totală de 211 828,16 lei, dintre care pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare și cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar. Declarațiile privind mijloacele bănești, în mărime de 216 010,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 30 și 31 octombrie, 1, 2 și 3 noiembrie 2023 au fost prezentate Comisiei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr total de 199 voluntari și suma totală evaluată de 81 300,00 lei.
Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este dată în Anexa nr. 15.
21. Raportul prezentat de concurentul electoral Partidul Politic „FORȚA DIASPOREI” conține sold la începutul perioadei în sumă de 18 596,50 lei, de asemenea venituri în sumă totală de 72 000,00 lei, și anume din mijloace financiare provenite din donații de la persoane juridice și cheltuieli făcute în sumă totală de 90 596,50 lei, dintre care pentru materiale promoționale, precum și cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar. Declarația privind mijloacele bănești, în mărime de 72 000,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 3 noiembrie 2023 a fost prezentată Comisiei. Se constată că suma totală de cheltuieli înregistrate nu s-a repartizat corespunzător pe circumscripții în care a avut înregistrați candidații. Registrul privind persoanele care desfășoară activitate de voluntariat, conține valori zero.
Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este dată în Anexa nr. 16.
22. Concurentul electoral Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” a prezentat raportul financiar cu sold la începutul perioadei în sumă de 77 609,04 lei, cu informații despre venituri în sumă de 830 200,00 lei, dintre care 200 000,00 lei mijloace financiare proprii din surse publice, 44 400,00 lei mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid, 110 000,00 lei mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din țară, 2 800,00 lei mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din afara țării, 89 000,00 lei mijloace financiare primite din partea altor persoane cu statut special, în sensul Legii nr.133/2016 și 384 000,00 lei mijloace financiare provenite din donații de la persoane juridice. De asemenea, a obținut venituri și a făcut cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluate în mărime de 437 600,00 lei și din donații de la persoane juridice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluate în mărime de 8 380,00 lei. Comisiei au fost prezentate declarațiile privind mijloacele bănești, în mărime de 862 435,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 30, 31 octombrie, 1, 2 și 3 noiembrie 2023.  Se constată că suma totală a veniturilor indicate în raport nu corespunde cu datele furnizate de instituția bancară în care își are deschis cont cu mențiunea „Fond electoral”, fapt pentru care Comisia consideră necesar de a solicita corectarea raportului. Sunt indicate cheltuieli în sumă de 626 804,82 lei, dintre care pentru consultanță politică și electorală, pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar, pentru combustibili/carburanți și transport, pentru organizarea de întruniri, manifestații publice, seminare şi/sau cursuri de instruire desfășurate pe teritoriul țării. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr total de 403 voluntari și suma totală evaluată de 0,00 lei.
Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este inclusă în Anexa nr. 17.
22. Raportul privind finanțarea campaniei electorale al concurentului electoral Partidul Politic „VOINȚA POPORULUI a fost prezentat cu sold la începutul perioadei în sumă de 2 301,00 lei, venituri din mijloace financiare proprii din surse publice în sumă de 12 500,00 lei și cheltuieli în sumă de 14 767,00 lei, dintre care pentru locațiunea, întreținerea și funcționarea sediilor, pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea spoturilor publicitare, cheltuieli pentru telecomunicații și dezvoltarea aplicațiilor sau a paginilor web necesare activității concurentului electoral, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar, precum și pentru organizarea de întruniri, manifestații publice, seminare şi/sau cursuri de instruire desfășurate pe teritoriul țării.
Declarația privind mijloacele bănești, în mărime de 12 500,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 3 noiembrie 2023 nu a fost prezentată Comisiei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitate de voluntariat conține valori zero.
Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este inclusă în Anexa nr. 18.
23. Concurentul electoral Partidul Politic „Partidul Acțiunii Comune - Congresul Civic” a depus raportul cu sold la începutul perioadei în sumă de 6 181,52 lei, venituri în sumă totală de 65 450,00 lei din mijloace financiare obținute din donații de la persoane fizice membri de partid și cheltuieli în sumă totală de 71 626,14 lei pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare și cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar. Declarațiile privind mijloacele bănești, în mărime de 65 450,00 lei, depuse în contul „Fond electoral”, pe 30, 31 octombrie, 1 și 2 noiembrie 2023 au fost prezentate Comisiei. Se constată că suma totală de cheltuieli nu a fost repartizată în volum total pe circumscripțiile în care a avut candidați înregistrați. Registrul privind persoanele care desfășoară activitate de voluntariat conține valori zero.
Concurentul electoral Partidul Politic „Partidul Acțiunii Comune - Congresul Civic”, în corespundere cu prevederile art. 56 alin. (15) lit.c) din Codul electoral, prin adresa nr.CEC-7/9845 din 8 noiembrie 2023, a comunicat Comisiei că în data de 6 noiembrie 2023 a fost transferat soldul final în sumă de 5,38 lei din contul cu mențiunea „Fond electoral” în contul curent al partidului politic.
Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este inclusă în Anexa nr. 19.
24. Raportul privind finanțarea campaniei electorale al concurentului electoral Partidul politic Partidul Democrat Modern conține sold la începutul perioadei în sumă de 181,00 lei, informații despre venituri nu au fost înregistrate, iar cheltuieli în sumă de 3,50 lei a avut pentru protocol, birotică și comision bancar. Registrul privind persoanele care desfășoară activitate de voluntariat conține valori zero.
Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este inclusă în Anexa nr. 20.
25. Raportul concurentului electoral Partidul politic „Pentru Oameni, Natură și Animale” conține toate compartimentele completate cu cifra zero. Totodată, nu este indicat soldul mijloacelor financiare la începutul perioadei, din această cauză informația prezentată în raport nu corespunde cu datele furnizate de instituția bancară în care își are deschis contul cu mențiunea „Fond electoral”, pentru începutul și sfârșitul perioadei electorale.  
Datele cu valori zero reflectate în raport se regăsesc în Anexa nr. 21.
26. Raportul concurentului electoral Partidul Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII” conține sold la începutul perioadei în sumă de 23 334,50 lei, venituri în sumă de 133 050,00 lei, dintre care 108 050,00 lei mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid și 25 000,00 lei mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din țară. Declarațiile privind mijloacele bănești, în mărime de 133 050,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 30, 31 octombrie, 2 și 3 noiembrie 2023 au fost prezentate Comisiei. Au fost înregistrate cheltuieli în sumă totală de 129 477,08 lei, dintre care pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, pentru organizarea activităților cu caracter politic și electoral, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar și alte cheltuieli.  Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr total de 45 persoane, a căror activitate a fost evaluată cu zero lei.
Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este inclusă în Anexa nr. 22.
27. Raportul financiar al concurentului electoral Partidul Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei” conține sold la începutul perioadei în sumă de 13 448,92 lei, venituri în sumă de 228 900,00 lei, dintre care mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid în sumă de 97 890,00 lei, mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din țară în sumă de 65 010,00 lei, mijloace financiare primite din partea altor persoane cu statut special, în sensul Legii nr.133/2016, în sumă de 66 000,00 lei, precum și venituri și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață, evaluate la 6 110,00 lei. Declarația privind mijloacele bănești, în mărime de 39 000,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 30 octombrie și 3 noiembrie 2023 a fost prezentată Comisiei, însă nu au fost prezentate declarațiile privind depunerea mijloacelor bănești în sumă de 189 900,00 lei. Cheltuieli au fost înregistrate în sumă totală de 238 614,22 lei, dintre care pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar și alte cheltuieli. Registrul privind persoanele care desfășoară activitate de voluntariat nu conține înscrieri.
Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este inclusă în Anexa nr. 23.
28. Concurentul electoral Partidul Politic „ȘANSĂ” a prezentat raportul privind finanțarea campaniei electorale cu sold la începutul perioadei în sumă de 579 149,40 lei, venituri în sumă de 104 700,00 lei, din care 88 000,00 lei mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid și 16 700,00 lei mijloace financiare primite din partea altor persoane cu statut special, în sensul Legii nr. 133/2016. De asemenea, a indicat venituri și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluate în sumă totală de 36 000,00 lei.  Declarații privind mijloacele bănești, în mărime de 104 700,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” nu au fost prezentate Comisiei.
Au fost înregistrate cheltuieli în sumă totală de 682 996,00 lei - pentru retribuirea muncii (cheltuieli de personal), pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar, cheltuieli pentru consultanță juridică, achitarea onorariilor avocaților, ale executorilor și ale experților, cheltuieli pentru organizarea de întruniri, manifestații publice, seminare și/sau cursuri de instruire desfășurate pe teritoriul țării.
 Registrul privind persoanele care desfășoară activitate de voluntariat conține valori zero.
 Ca urmare a Dispoziției nr. 92 din 3 noiembrie 2023 a Comisiei pentru Situații Excepționale a Republicii Moldova și hotărârii Comisiei Electorale Centrale nr.1543 din 3 noiembrie 2023, concurentul electoral a depus raportul final pentru întreaga campanie electorală. Raportul conține venituri totale în sumă de 6 355 637,00 lei, 5 999 547,00 lei mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid, 322 400,00 lei mijloace financiare primite din partea altor persoane cu statut special, în sensul Legii nr.133/2016. Suma de 33 690,00 lei, deși indicată ca venit obținut din mijloace financiare proprii din surse private, figurează de fapt ca plată returnată pentru neutilizarea serviciilor prestate de agenții economici - SRL ARHIDOC GROUP și Media Contact SRL. De asemenea, sunt indicate venituri și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață, evaluate în mărime de 1 099 864,80 lei. Registrul donațiilor rambursate ca urmare a depășirii plafoanelor stabilite în conformitate cu prevederile Codului electoral conține o înscriere pentru suma de 3 300,00 lei. Cheltuieli înregistrate în sumă de 6 343 780,10 lei, dintre care pentru retribuirea muncii (cheltuieli de personal), pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, pentru organizarea activităților cu caracter politic și electoral, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar, pentru consultanța juridică, achitarea onorariilor avocaților, ale executorilor și ale experților, pentru organizarea de întruniri, manifestații publice, seminare şi/sau cursuri de instruire desfășurate pe teritoriul țării și alte cheltuieli. Registrul privind persoanele care desfășoară activitate de voluntariat conține valori zero.
Prin adresa nr.CEC-7/9879 din 8 noiembrie 2023, Partidul Politic „ȘANSĂ” a prezentat o notă explicativă privind raportul financiar final, conform căreia subsistemul „Control Financiar” nu acceptă rapoartele corectate, iar în consecință și raportul final apare cu erori.
De asemenea, deoarece în ultima zi de raportare în contul „Fond electoral” a fost returnată suma de 33 690,00 lei de la companiile mass-media, cărora prin Dispoziția Comisiei pentru Situații Excepționale le-au fost suspendate licențele de emisie, suma menționată a reflectat-o în rubrica venituri, la mijloacele financiare proprii din surse private, ca returnare a avansului pentru serviciile neprestate. Prin urmare, soldul la sfârșitul campaniei electorale constituie suma de 11 003,50 lei și nu poate fi returnat la bugetul de stat din motiv că suma respectivă a fost blocată de către executorul judecătoresc. Prin urmare, este în imposibilitate de a închide contul special și nu poate prezenta documentul Comisiei.
Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este inclusă în Anexa nr.24.
29. Raportul financiar al concurentului electoral Partidul Politic Coaliția pentru Unitate și Bunăstare conține sold la începutul perioadei în sumă de 13 688,79 lei, informații despre venituri în sumă de 139 300,00 lei, dintre care 1 300,00 lei mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid și 138 000,00 lei mijloace financiare provenite din donații de la persoane juridice, fiind utilizați în total 152 165,40 lei pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar și alte cheltuieli. Declarațiile privind mijloacele bănești, în mărime de 139 300,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 30 octombrie și 2 noiembrie 2023 au fost prezentate Comisiei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitate de voluntariat conține valori zero.
Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este inclusă în Anexa nr. 25.
30.  Concurentul electoral Partidul Politic Mișcarea Alternativa Națională a prezentat raportul ce conține sold la începutul perioadei în sumă de 94 290,81 lei, venituri în sumă de 358 050,00  lei, obținute din mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din țară în mărime de 320 100,00 lei, mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din afara țării în sumă de 9 950,00 lei și mijloace financiare primite din partea altor persoane cu statut special, în sensul Legii nr.133/2016, în mărime de 28 000,00 lei. Venituri și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață și venituri din donații de la persoane juridice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață, evaluate în mărime de 19 837,55 lei. Declarațiile privind mijloacele bănești, în mărime de 358 050,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 30, 31 octombrie și 1 noiembrie 2023 au fost prezentate Comisiei.
Au fost înregistrate cheltuieli în sumă de 399 260,30 lei, dintre care pentru locațiunea, întreținerea și funcționarea sediilor, pentru retribuirea muncii (cheltuieli de personal), pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, pentru organizarea activităților cu caracter politic și electoral, pentru telecomunicații și dezvoltarea aplicațiilor sau a paginilor web necesare activității concurentului electoral și cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar. Registrul privind persoanele care desfășoară activitate de voluntariat conține valori zero.
Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este inclusă în Anexa nr. 26.
31. Raportul concurentului electoral Partidul politic Partidul Naţional Moldovenesc conține venituri din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață, evaluate în sumă de 8 000,00 lei. Cheltuieli totale în perioada raportată au fost făcute în sumă de 14 002,00 lei, dintre care pentru recompensele voluntarilor/agitatorilor, pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare și cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar. Se constată că sumele indicate pentru cheltuieli nu corespund cu datele furnizate de instituția bancară în care își are deschis cont cu mențiunea „Fond electoral”, fapt pentru care Comisia consideră necesar de a solicita corectarea raportului. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține valori zero, însă este prezentat cu un număr total de 9 voluntari.
Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este dată în Anexa nr.27.
32. Partidul Politic Liga Orașelor și Comunelor a prezentat raportul privind finanțarea campaniei electorale ce conține venituri în sumă totală de 41 450,00 lei din mijloace financiare primite din partea altor persoane cu statut special, în sensul Legii nr.133/2016. Cheltuieli au fost înregistrate în sumă totală de 52 969,00 lei, dintre care pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, pentru telecomunicații și dezvoltarea aplicațiilor sau a paginilor web necesare activității concurentului electoral, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar, precum și alte cheltuieli.
Soldul la sfârșitul perioadei înregistrează valori negative, iar informațiile privind veniturile și cheltuielile făcute din raport nu corespund cu datele furnizate de instituția bancară în care își are deschis cont cu mențiunea „Fond electoral”. Prin urmare, este necesar de prezentat raportul corectat. Declarațiile privind mijloacele bănești, în mărime de 41 450, 00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 30 octombrie și 1 noiembrie 2023 au fost prezentate Comisiei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr total de 32 voluntari în sumă totală evaluată de 0,00 lei.
Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este dată în Anexa nr. 28.
33. Concurentul electoral Partidul Politic MIȘCAREA RESPECT MOLDOVA a prezentat raportul privind finanțarea campaniei electorale ce conține sold la începutul perioadei în sumă de 237,52 lei, venituri în sumă de 27 200,00 lei mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid, precum și venituri și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață, evaluate în sumă de 9 366,00 lei. Cheltuieli totale au fost făcute în sumă de 27 417,50 lei, dintre care pentru materiale promoționale, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar și pentru organizarea de întruniri, manifestații publice, seminare şi/sau cursuri de instruire desfășurate pe teritoriul țării. Declarațiile privind mijloacele bănești, în mărime de 27 200, 00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe  30 și 31 octombrie 2023 au fost prezentate Comisiei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr total de 131 voluntari în suma totală evaluată de 0,00 lei.
În corespundere cu prevederile art. 56, prin adresa nr. CEC-7/9796 din 7 noiembrie 2023, concurentul electoral Partidul Politic MIȘCAREA RESPECT MOLDOVA a comunicat Comisiei despre suspendarea contului cu mențiunea „Fond electoral”.
Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este inclusă în Anexa nr. 29.
34. Raportul concurentului electoral Blocul electoral „Ruslan Codreanu” conține sold la începutul perioadei în sumă de 17 016,80 lei, venituri în sumă de 20 000,00 lei mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid. Cheltuieli au fost făcute în sumă totală de 36 971,01 lei, dintre care pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar, precum și pentru combustibili/carburanți și transport. Declarații privind mijloacele bănești, în mărime de 20 000,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 31 octombrie și 1 noiembrie 2023 nu au fost prezentate Comisiei. Se constată că informațiile din raport privind cheltuielile operate nu corespund cu datele furnizate de instituția bancară în care își are deschis cont cu mențiunea „Fond electoral”. De asemenea, suma totală de cheltuieli înregistrate nu a fost repartizată pe circumscripții în care a desemnat candidați. Registrul privind persoanele care desfășoară activitate de voluntariat conține valori zero, însă cu 10 voluntari înregistrați.
Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este inclusă în Anexa nr.30.
35. Partidele politice, inclusiv cele care au constituit blocuri electorale și/sau au desemnat candidați în alegeri, beneficiare de alocații de la bugetul de stat, au dreptul sa transfere în conturile bancare cu mențiunea „Fond electoral” cel mult 70% din sumele alocate din bugetul de stat, existente în contul partidului politic la începerea perioadei electorale, respectând plafonul general la nivel național al mijloacelor financiare ce pot fi transferate pentru fiecare tip de alegeri. De asemenea, partidele politice, ai căror candidați au fost înregistrați în calitate de concurenți electorali și intenționează să transfere pe contul „Fond electoral” și alte mijloace financiare proprii (deținute pe contul lor la data începerii perioadei electorale), vor prezenta Comisiei Electorale Centrale la data începerii campaniei electorale un raport financiar conform modelului stabilit în Regulamentul privind finanțarea activității partidelor politice, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1102/2023. Astfel, în condițiile art. 51 alin. (10), 54 alin. (1) și 57 alin. (3) din Codul electoral, au prezentat raportul la data începerii campaniei electorale partidele politice enumerate în Anexa nr.31la prezenta hotărâre.
Executând somația emisă de Comisie, concurentul electoral Partidul „Patrioții Moldovei” a prezentat raportul privind gestiunea financiară la data începerii campaniei electorale, însă se constată o depășire a plafonului de 70% (cu 1 471,87 lei) din sumele alocate din bugetul de stat, existente în contul partidului politic la începerea perioadei electorale. Astfel, având în vedere că la începerea perioadei electorale partidul politic avea în cont  40,19 lei, iar în raportul privind finanțarea campaniei electorale la situația din 20 octombrie 2023 a reflectat virarea sumei de 1 500,00 lei din contul curent al partidului în contul cu mențiunea „Fond electoral”, Comisia solicită explicații în legătură cu acest virament sau prezentarea raportului privind gestiunea financiară la data începerii campaniei electorale corectat împreună cu extrasele bancare privind rulajul din contul aferent perioadei de raportare.
36. Potrivit art. 56 alin. (9) din Codul electoral și pct. 63 din regulament, „mijloacele financiare din fondul electoral pot fi utilizate numai după declararea lor în scris la Comisia Electorală Centrală sau la consiliul electoral de circumscripție, în cazul candidaților independenți în alegerile locale”, conform modelului din anexa nr.3 la regulament.
În contextul normei citate, Comisia a constatat că Partidul Comuniștilor din Republica Moldova, Mișcarea Profesioniștilor „Speranța - Надежда”, Partidul Liberal, Partidul Politic „Partidul Verde Ecologist”, Partidul Național Liberal, Partidul Politic „Alianța Liberalilor și Democraților pentru Europa”, Partidul Politic „VOINȚA POPORULUI”, Partidul Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei”, Partidul Politic „ȘANSĂ” și Blocul electoral „Ruslan Codreanu” au utilizat mijloace financiare înainte sau fără a le declara în prealabil la Comisia Electorală Centrală în modul stabilit.
Comisia consideră judicios de a atenționa repetat concurenții vizați referitor la necesitatea respectării prevederilor legislației în ceea ce privește utilizarea resurselor financiare doar după declararea acestora Comisiei.
37. Totodată,  Comisia reține pct. 77 din regulament, conform căruia raportul privind finanțarea grupului de inițiativă și a campaniei electorale se prezintă împreună cu extrasele bancare privind rulajul din contul aferent perioadei de raportare. În acest sens, nu s-a conformat acestor prevederi Blocul electoral „Ruslan Codreanu”, fapt pentru care Comisia îl atenționează repetat.
38. În conformitate cu art. 56 alin. (11) din Codul electoral, banca la care este deschis contul cu mențiunea „Fond electoral” informează zilnic Comisia prin mijloace electronice despre rulajul mijloacelor bănești și soldul în conturile bancare respective. În acest sens, nu și-a onorat obligațiunea de a prezenta informația cu privire la rulajul mijloacelor bănești în contul cu mențiunea „Fond electoral” acea instituție bancară la care și-a deschis contul respectiv Partidul Politic „VOINȚA POPORULUI”.
În aceste condiții, Comisia atenționează repetat instituția bancară să respecte prevederile legale cu privire la prezentarea informațiilor bancare zilnice despre rulajul în contul cu mențiunea „Fond electoral” al concurentului electoral Partidul Politic „VOINȚA POPORULUI” și să prezinte informațiile lipsă sau cele neprezentate din ziua deschiderii contului respectiv.  
39. Au respectat prevederile art. 54 alin. (5) lit. d), f) și g) din Codul electoral următorii concurenți electorali: Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”, Partidul Politic Partidul „RENAŞTERE” și Partidul Politic Coaliția pentru Unitate și Bunăstare, care au beneficiat de donații din partea persoanelor juridice.
În privința persoanei juridice Baza de Transport Auto nr.18 S.A., care a făcut donații în beneficiul concurentului electoral Partidul Politic „FORȚA DIASPOREI”, Comisia a identificat că aceasta deține capital de stat, ceea ce este contrar prevederilor art.54 alin. (5) lit.f) din Codul electoral. Din această cauză Comisia consideră judicios să atenționeze concurentul electoral asupra respectării reglementărilor legale și să îl someze să verse la bugetul de stat, în termen de 3 zile lucrătoare din data adoptării prezentei hotărâri, suma încasată în mărime de 72 000,00 lei de la agentul economic menționat.
40. În conformitate cu art. 57 – 59 din Codul electoral nr. 325/2022 și pct. 40 din regulament, donațiile ce depășesc 3 salarii medii pe economie stabilite pentru anul respectiv se verifică de Comisia Electorală Centrală sub aspectul declarării surselor de venit sau obligațiilor fiscale ce decurg din acesta. În cazul existenței bănuielilor rezonabile privind nerespectarea legislației fiscale, Comisia Electorală Centrală face verificări și, dacă e cazul, întreprinde măsuri pentru tragerea la răspundere contravențională și/sau, după caz, sesizează Serviciului Fiscal de Stat pentru a fi efectuate verificări în limitele competențelor funcționale. Prin urmare, prin platforma de interoperabilitate MConnect ce permite schimbul de date în cadrul sectorului public, precum și între sectorul public și cel privat, Comisia a verificat existența surselor de venit ce vizează 1 donator care figurează în raportul financiar prezentat de Partidul Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei” și 2 donatori în raportul Partidului Liberal Democrat din Moldova.
 
Informația detaliată pentru fiecare partid din cele menționate în prezentul punct despre acești donatori și sumele donate este dată în tabelele ce urmează.
 
 
 
Anexa nr.32
 
Partidul Politic Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei
Nr. d/o
Numele, prenumele donatorului
Sex
(masculin / feminin)
Membru
(da/nu)
Ziua, luna și anul nașterii
Locul de muncă
Funcția deținută (ocupația/genul de activitate)  
Statut special, în sensul Legii nr.133/2016 (da/nu)
Sursa de venit
Data încasării
Suma donației (lei)
Persoane fizice cu venituri din țară
Persoane fizice cu venituri din străinătate
în numerar
prin transfer
în numerar
prin transfer
1
Gaștea Ruslan
m
da
 
SRL Gala Florilor
Director
nu
salariu
30.10.2023
0,00
29 000,00
0,00
0,00
2
Gaștea Ruslan
m
da
 
SRL Gala Florilor
Director
nu
salariu
30.10.2023
0,00
31 000,00
0,00
0,00
3
Gaștea Ruslan
m
da
 
SRL Gala Florilor
Director
nu
salariu
18.10.2023
0,00
9 000,00
0,00
0,00
 
Anexa nr.33
 
Partidul Liberal Democrat din Moldova
Nr. d/o
Numele, prenumele donatorului
Sex
(masculin / feminin)
Membru
(da/nu)
Ziua, luna și anul nașterii
Locul de muncă
Funcția deținută (ocupația/genul de activitate)  
Statut special, în sensul Legii nr.133/2016 (da/nu)
Sursa de venit
Data încasării
Suma donației (lei)
Persoane fizice cu venituri din țară
Persoane fizice cu venituri din străinătate
în numerar
prin transfer
în numerar
prin transfer
1
Ciontoloi Ion
m
da
 
SRL Botnaserv
Director comercial
nu
dividende
01.11.2023
0,00
70 000,00
0,00
0,00
2
Banca Cristina
f
da
 
CA Cristina Bancu
Avocat
nu
onorariu
03.11.2023
0,00
40 000,00
0,00
0,00
 
Donațiile făcute concurentului electoral Partidul Politic Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei de către donatorul Gaștea Ruslan în sumă de 69 000,00 lei depășesc cu 50 994,60 lei limita de 30% din venitul acestuia înregistrat pentru anul calendaristic precedent (a se vedea Anexa nr.32.1la prezenta hotărâre).
În ceea ce privește donațiile făcute concurentului electoral Partidul Liberal Democrat din Moldova de către donatorul Ciontoloi Ion în sumă de 70 000,00 lei, acestea depășesc cu 2 145,74 lei limita de 30% din venitul acestuia înregistrat pentru anul calendaristic precedent (a se vedea Anexa nr.33.1 la prezenta hotărâre).
Comisia constată includerea în raport a informațiilor despre locul de muncă al donatorilor și constată că este necesar de documentat mai detaliat cazurile de depășire a plafoanelor, pentru a verifica legalitatea donației. Corespunzător, asupra faptelor dacă persoanele au avut alte venituri decât cele declarate autorităților competente de reglementare fiscală și care ar confirma legalitatea acestor donații, Comisia se va pronunța după examinarea mai detaliată a spețelor.
În privința celuilalt donator în folosul Partidului Liberal Democrat din Moldova s-a constatat că plafonul stabilit de lege a fost respectat.
 
În context, Comisia reține că, în cazul în care un concurent electoral primește donații cu încălcarea prevederilor art. 57 alin. (4) pct. 1) lit.a) din Codul electoral și pct.31 subpct.1) din regulament, acesta este obligat, în termen de 3 zile lucrătoare din data adoptării hotărârii, să verse la bugetul de stat sumele primite cu încălcarea legii, prezentându-i Comisiei Electorale Centrale dovada.
 
Ca urmare a verificării rapoartelor privind finanțarea campaniei electorale depuse de concurenții electorali, Comisia a constatat depășirea plafonului donației în numerar și în cazul Partidului Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova”, care a primit donații depuse la sediul instituției bancare. Din extrasele bancare se constată că aceste donații sunt efectuate prin intermediul operațiunilor bancare direct la oficiile băncii și nu sunt depuse la sediul concurentului electoral. Cadrul normativ nu prevede o modalitate clară privind perceperea veniturilor ale concurenților electorali sub formă de donație în numerar depuse la sediul instituției bancare. Respectiv, poate fi interpretată sau calificată atât ca donație în numerar, cât și prin virament.
Astfel este necesar de documentat mai detaliat aceste situații de încasare a donațiilor din perspectiva conformității acestora cu prevederile cadrului normativ. Comisia va examina inclusiv aceste constatări și se va pronunța ulterior (a se vedea informația detaliată în tabelul de mai jos).
Anexa nr.34
 
Partidul politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova”
 
Nr. d/o
Numele, prenumele donatorului
Sex
(masculin / feminin)
Membru
(da/nu)
Ziua, luna și anul nașterii
Locul de muncă
Funcția deținută (ocupația/genul de activitate)
Statut special, în sensul Legii nr.133/2016 (da/nu)
Sursa de venit
Data încasării
Suma donației (lei)
Persoane fizice cu venituri din țară
Persoane fizice cu venituri din străinătate
în numerar
prin transfer
în numerar
prin transfer
1
Nogali Vitalie
m
nu
 
SA ICȘ ,,RIF- ACVAAPARAT''
Jurist consult
nu
salariu
28.10.2023
20 000,00
0,00
0,00
0,00
2
Mihailevscaia Anna Maria
f
nu
 
SRL ,,Bălți-Gaz”
Șef, Secția juridică
nu
salariu
28.10.2023
20 000,00
0,00
0,00
0,00
3
Iatuc Tatiana
f
da
 
Primăria Slobozia-Șirăuți
Primar
nu
salariu
30.10.2023
19000,00
0,00
0,00
0,00
4
Lesnic Igor
m
da
 
SRL Viva Inga, GȚ Lesnic Igor Tudor
Vicedirector, Director
nu
salariu
30.10.2023
30000,00
0,00
0,00
0,00
5
Gorinciuc Alexandr
m
da
 
SRL Edineț Gaz, filiala Briceni
Șofer
nu
salariu
31.10.2023
21000,00
0,00
0,00
0,00
6
Nogali Natalia
f
nu
 
SA ,,Basarabia- Nord”'
Șef de laborator
nu
salariu
31.10.2023
10000,00
0,00
0,00
0,00
7
Balan Victor
m
nu
 
IM Regia Autosalubritate
Specialist, Secția de contract
nu
salariu
31.10.2023
20000,00
0,00
0,00
0,00
8
Oprea Ivan
m
nu
 
Regia Autosalubritate
Manager
nu
 
salariu
 
01.11.2023
15 000,00
0,00
0,00
0,00
9
Calîn Vladimir
m
nu
 
Carvidon Service
Vânzător,
SRL
nu
salariu
02.11.2023
15000,00
0,00
0,00
0,00
10
Birsan Elena
f
nu
 
concediu de maternitate
Concediu de maternitate
nu
indemnizație
02.11.2023
15000,00
0,00
0,00
0,00
11
Voicu Lilia
f
nu
 
IMPS Psihiatrie Bălți
Asistentă medicală
nu
salariu
02.11.2023
19850,00
0,00
0,00
0,00
12
Botnari Ion
m
nu
 
neangajat
Neangajat
nu
Alte venituri
02.11.2023
15000,00
0,00
0,00
0,00
13
Vatamaniuc Denis
m
nu
 
OBEREGAGRO SRL
Vânzător
nu
salariu
02.11.2023
15000,00
0,00
0,00
0,00
14
Novacov Oleg
m
nu
 
Slavena Lux SRL
Agent de vânzări
nu
salariu
02.11.2023
15000,00
0,00
0,00
0,00
15
Celac Igor
m
nu
 
Slavena Lux SRL
Agent de vânzări
nu
salariu
02.11.2023
15000,00
0,00
0,00
0,00
16
Nogali Natalia
f
nu
 
SA ,, Basarabia- Nord ''
Șef de laborator
nu
salariu
03.11.2023
10000,00
0,00
0,00
0,00
17
Pasat Andrei
m
nu
 
Euroclim Grup SRL
Inginer
nu
salariu
03.11.2023
20000,00
0,00
0,00
0,00
 
Adițional, având în vedere că pe parcursul campaniei electorale au fost prezentate rapoarte corectate, Comisia a revizuit datele din acestea, identificând persoane care au donat 3 salarii medii pe economie stabilite pentru anul respectiv și în cazul Partidului Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” unde figurează 1 donator, Partidului Liberal Democrat din Moldova cu 2 donatori și Partidului Politic Coaliția pentru Unitate și Bunăstare cu 1 donator.
 
Anexa nr.35
Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova”
 
Nr. d/o
Numele, prenumele donatorului
Sex
(masculin / feminin)
Membru
(da/nu)
Ziua, luna și anul nașterii
Locul de muncă
Funcția deținută (ocupația / genul de activitate)
Statut special, în sensul Legii nr.133/2016 (da/nu)
Sursa de venit
Data încasării
Suma donației (lei)
Persoane fizice cu venituri din țară
Persoane fizice cu venituri din străinătate
în numerar
prin transfer
în numerar
prin transfer
1
Beregoi Oleg
m
nu
 
Liber antreprenor
Liber antreprenor
nu

salariu

18.10.2023
0,00
50 000,00
0,00
0,00
 
Anexa nr.36
 
Partidul Liberal Democrat din Moldova
 
Nr. d/o
Numele, prenumele donatorului
Sex
(masculin / feminin)
Membru
(da/nu)
Ziua, luna și anul nașterii
Locul de muncă
Funcția deținută (ocupația/genul de activitate)  
Statut special, în sensul Legii nr.133/2016 (da/nu)
Sursa de venit
Data încasării
Suma donației (lei)
Persoane fizice cu venituri din țară
Persoane fizice cu venituri din străinătate
în numerar
prin transfer
în numerar
prin transfer
1
Popa Iurie
m
da
 
Daniel SRL
Director
nu
salariu
04.10.2023
0,00
19 000,00
0,00
0,00
2
Popa Iurie
m
da
 
Daniel SRL
Director
nu
salariu
05.10.2023
0,00
28 350,00
0,00
0,00
3
Mutaf Luminița
f
da
 
Centrul Contact
Contabil-șef
nu
salariu
17.10.2023
0,00
25 000,00
0,00
0,00
4
Mutaf Luminița
f
da
 
Centrul Contact
Contabil-șef
nu
salariu
23.10.2023
0,00
20 000,00
0,00
0,00
 
Anexa nr.37
 
Partidul Politic Coaliția pentru Unitate și Bunăstare
 
Nr. d/o
Numele, prenumele donatorului
Sex
(masculin / feminin)
Membru
(da/nu)
Ziua, luna și anul nașterii
Locul de muncă
Funcția deținută (ocupația/genul de activitate)  
Statut special, în sensul Legii nr.133/2016 (da/nu)
Sursa de venit
Data încasării
Suma donației (lei)
Persoane fizice cu venituri din țară
Persoane fizice cu venituri din străinătate
în numerar
prin transfer
în numerar
prin transfer
1
Lutcan Daniela
f
nu
 
Telus International RO
Agent suport clienti
nu
salariu
26.10.2023
0,00
0,00
0,00
30 000,00
2
Lutcan Daniela
f
nu
 
Telus International RO
Agent suport clienti
nu
salariu
27.10.2023
0,00
0,00
11 600,00
0,00
 
Urmare a verificărilor făcute în privința donatorilor în folosul Partidului Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” și Partidului Liberal Democrat din Moldova s-a constatat că plafonul stabilit de lege a fost respectat.
În ceea ce privește persoanei fizice Lutcan Daniela, care a făcut donații în beneficiul Partidului Politic Coaliția pentru Unitate și Bunăstare, se constată că ea nu are înregistrate venituri pe teritoriul Republicii Moldova. Comisia constată includerea în raport a informațiilor despre locul de muncă al donatorului vizat și că este necesar de documentat mai detaliat cazul, pentru a verifica legalitatea donației. Corespunzător, asupra faptului dacă persoana a avut venituri care ar confirma legalitatea acestor donații, Comisia se va pronunța după examinarea mai detaliată a speței.
 
41. De reținut că, potrivit art.57 alin. (4) pct.1) lit. e) din Codul electoral și pct.32 din regulament, persoanele fizice cetățeni ai Republicii Moldova pot face donații în numerar în valoare de până la un salariu mediu pe economie stabilit pe anul respectiv. Donațiile făcute în numerar pot fi utilizate doar după depunerea lor în contul cu mențiunea „Fond electoral”.
Ca urmare a verificării rapoartelor corectate privind finanțarea campaniei electorale depuse de concurenții electorali, Comisia a constatat depășirea plafonului donației în cazul  Partidului Politic Partidul Alianța Liberalilor și Democraților pentru Europa, care a primit donații în numerar în sumă de 20 000,00 lei, deci cu 8 300,00 lei peste plafon. (a se vedea informația detaliată în tabelul de mai jos și Anexa nr. 38.1 la prezenta hotărâre)
 
Anexa nr.38
 
Partidul Politic Partidul Alianța Liberalilor și Democraților pentru Europa
 
Nr. d/o
Numele, prenumele donatorului
Sex
(masculin / feminin)
Membru
(da/nu)
Ziua, luna și anul nașterii
Locul de muncă
Funcția deținută (ocupația/genul de activitate)
Statut special, în sensul Legii nr.133/2016 (da/nu)
Sursa de venit
Data încasării
Suma donației (lei)
Persoane fizice cu venituri din țară
Persoane fizice cu venituri din străinătate
în numerar
prin transfer
în numerar
prin transfer
1
Spataru Arina
f
da
 
ALDE
Președinte
nu
Surse proprii
07.10.2023
20 000,00
0,00
0,00
0,00
 
42. În context, ca urmare a verificării rapoartelor corectate privind finanțarea campaniei electorale depuse de concurenții electorali, Comisia a constatat depășirea plafonului donației și în cazul Partidului Politic Partidul „RENAŞTERE”: Popescu Valerii a donat suma de 15 000,00 lei, ce depășește plafonul cu 3 300,00 lei; Vasilean Alexei a făcut o donație în sumă de 28 000,00 lei, ce depășește plafonul cu 16 300,00 lei; Cosula Marian a donat suma de 22 000,00 lei, ce depășește plafonul cu 10 300,00 lei. Suma totală a depășirilor de plafon constituie 29 900,00 lei și, conform art.57 alin. (5) din Codul electoral nr. 325/2022, urmează a fi virată în bugetul de stat.(a se vedea informația detaliată în tabelul de mai jos și Anexa 39.1la prezenta hotărâre)
 
Anexa nr.39
 
Partidul Politic Partidul „RENAŞTERE”
 
Nr. d/o
Numele, prenumele donatorului
Sex
(masculin / feminin)
Membru
(da/nu)
Ziua, luna și anul nașterii
Locul de muncă
Funcția deținută (ocupația/genul de activitate)  
Statut special, în sensul Legii nr.133/2016 (da/nu)
Sursa de venit 
Data încasării
Suma donației (lei)
Persoane fizice cu venituri din țară
Persoane fizice cu venituri din străinătate
în numerar
prin transfer
în numerar
prin transfer
   1
Popescu Valerii
m
     da
 
Gimnaziu V. Ceban
Laborant
nu
salariu
11.10.2023
15 000,00
0,00
0,00
0,00
2
Vasilean Alexei
m
da
 
Consiliul raional Drochia
Președinte al Consiliului raional
da
salariu
18.10.2023
10 000,00
0,00
0,00
0,00
3
Cosula Marian
m
da
 
SRL Marandeni
Administrator
nu
salariu
18.10.2023
11 000,00
0,00
0,00
0,00
4
Cosula Marian
m
da
 
SRL Marandeni
Administrator
nu
salariu
18.10.2023
11 000,00
0,00
0,00
0,00
5
Vasilean Alexei
m
da
1986
Consiliul raional Drochia
Președinte al Consiliului raional
da
salariu
24.10.2023
8 000,00
0,00
0,00
0,00
6
Vasilean Alexei
m
da
1986
Consiliul raional Drochia
Președinte al Consiliului raional
da
salariu
26.10.2023
10 000,00
0,00
0,00
0,00
 
Totodată Comisia observă că și în cazul Partidului Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” este depășit plafonul donației în numerar. Conform informațiilor privind rulajul mijloacelor bănești, aceste donații au fost efectuate la sediul instituției bancare prin intermediul operațiunilor bancare, dar nu depuse la sediul concurentului electoral. Comisia atestă că prevederile normative nu descriu exact această modalitate de obținere a veniturilor de către concurenții electorali sau partidele politice. Respectiv, poate fi interpretată sau calificată atât ca donație în numerar, cât și ca fiind prin intermediul operațiunii bancare. Comisia constată că este necesar de documentat mai detaliat aceste situații de încasare a donațiilor din perspectiva conformității acestora cu prevederile cadrului normativ. Corespunzător, asupra acestor fapte Comisia se va pronunța după examinarea mai detaliată a spețelor. Informația detaliată este prezentată în tabelul de mai jos.
Anexa nr.40
 
Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova”
 
Nr. d/o
Numele, prenumele donatorului
Sex
(masculin / feminin)
Membru
(da/nu)
Ziua, luna și anul nașterii
Locul de muncă
Funcția deținută (ocupația/genul de activitate)
Statut special,
în sensul Legii nr.133/2016 (da/nu)
Sursa de venit
Data încasării
Suma donației (lei)
Persoane fizice cu venituri din țară
Persoane fizice cu venituri din străinătate
în numerar
prin transfer
în numerar
prin transfer
1
Pușcari Piotr
m
da
 
Consiliul raional Basarabeasca
Președinte al Consiliului raional
da
salariu
09.10.2023
15 000,00
0,00
0,00
0,00
2
Culea Inna
f
nu
 
I.I. Culea Serghei
Administrator
nu
salariu
09.10.2023
15 000,00
0,00
0,00
0,00
3
Maniv Iurie
m
nu
 
KTC Europa SRL
Director
nu
salariu
17.10.2023
20 000,00
0,00
0,00
0,00
4
Narijnii Vladimir
m
nu
 
KTC Europa SRL
Manager
nu
salariu
17.10.2023
15 000,00
0,00
0,00
0,00
5
Pavaloi Dorin
m
da
 
Consiliul Raional Briceni
Vicepreședinte
da
salariu
18.10.2023
20 000,00
0,00
0,00
0,00
6
Gorodinschii Vitalie
m
da
 
Primăria or. Briceni
Primar
da
salariu
18.10.2023
20 000,00
0,00
0,00
0,00
7
Pleșca Marina
f
da
 
SRL TROX BR
Manager financiar
nu
salariu
18.10.2023
30 000,00
0,00
0,00
0,00
8
Reaboi Artiom
m
nu
 
Primăria Briceni
Viceprimar
da
salariu
18.10.2023
18 000,00
0,00
0,00
0,00
9
Salagor Roman
m
nu
 
SRL Isragrup
Fierar betonist
nu
salariu
19.10.2023
17 000,00
0,00
0,00
0,00
10
Gorobivschi Evgheni
m
nu
 
SRL Isragrup
Manager
nu
salariu
19.10.2023
17 000,00
0,00
0,00
0,00
11
Calenchin Dmitri
m
nu
 
SRL Isragrup
Fierar betonist
nu
salariu
19.10.2023
16 000,00
0,00
0,00
0,00
12
Albu Adrian
m
da
 
Parlamentul R.M.
Deputat
da
salariu
20.10.2023
15 000,00
0,00
0,00
0,00
13
Oprea Ivan
m
nu
 
Regia Autosalubritate
Manager
nu
salariu
20.10.2023
20 000,00
0,00
0,00
0,00
14
Jelezneac Tatiana
f
nu
 
KTC Europa SRL
Manager
nu
salariu
20.10.2023
20 000,00
0,00
0,00
0,00
 
Comisia reține că salariul mediu pe economie pentru anul 2023 constituie 11 700,00 lei, iar persoana fizică poate face donații în numerar în valoare de până la un salariu mediu pe economie stabilit pe anul respectiv. Donațiile care depășesc această limită se vor face exclusiv prin operațiuni bancare. Suplimentar, Comisia menționează că, potrivit art. 57 alin. (5) din Codul electoral nr. 325/2022, donațiile făcute peste plafoanele stabilite sunt virate în bugetul de stat în baza hotărârii Comisiei Electorale Centrale, prezentându-i dovada.
 
Conform art. 26 alin. (1) lit e), 58 alin. (5), (8) și (9) din Codul electoral și pct. 81 și pct. 88 din regulament, rapoartele prezentate de către concurenții electorali au fost plasate pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale (www.cec.md), la rubrica „Alegeri și referendumuri”/„Alegeri locale generale din 05.11.2023”/ „Rapoarte la începerea campaniei electorale” și „Susținerea financiară”, cu respectarea legislației privind protecția datelor cu caracter personal.
În temeiul art. 26, 50-59 și 102 alin. (5) lit. a) din Codul electoral nr. 325/2023 și în conformitate cu Regulamentul privind finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1185/2023, Comisia Electorală Centrală hotărăşte:
 
1. Se ia act de datele din rapoartele privind finanțarea campaniei electorale a alegerilor locale generale din 5 noiembrie 2023, pentru situația din 3 noiembrie 2023, prezentate de către concurenții electorali, conform Anexelor nr. 1, 4, 5, 7, 8, 10, 11, 15, 18, 20, 22, 23, 24, 25, 26, și 29.
2. Se ia act de informația cu privire la nedeschiderea contului bancar cu mențiunea „Fond electoral” prezentată de către concurentul electoral Partidul Politic „Bugeacul Nostru”.
3. Se aplică sancțiunea sub formă de avertisment concurenților electorali Partidul Politic Partidul Popular din Republica Moldova și Partidul Politic Forța de Alternativă și de Salvare a Moldovei pentru nerespectarea prevederilor art. 56 alin. (4)-(5) din Codul electoral.
4. Se aplică sancțiunea sub formă de avertisment concurentului electoral Partidul politic Noua Opţiune Istorică pentru nerespectarea prevederilor art. 56 alin. (4)-(5) din Codul electoral.
5. Se atenționează asupra necesității de a respecta prevederile pct.79 din regulament și se obligă să prezinte, până la ora 17:00 a zilei de 30 noiembrie 2023, raportul corectat privind finanțarea campaniei electorale pentru situația din 3 noiembrie 2023 următorii concurenți electorali:
  1. Partidul Comuniștilor din Republica Moldova;
  2. Mișcarea Profesioniștilor „Speranța - Надежда”;
  3. Partidul Politic „Partidul Verde Ecologist”;
  4. Partidul Național Liberal;
  5. Partidul Politic „Democrația acasă”;
  6. Partidul Politic „Alianța Liberalilor și Democraților pentru Europa”;
  7. Partidul Politic Partidul „RENAŞTERE”;
  8. Partidul Politic „FORȚA DIASPOREI”;
  9. Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”;
  10. Partidul Politic „Partidul Acțiunii Comune - Congresul Civic”;
  11. Partidul politic „Pentru Oameni, Natură și Animale”;
  12. Partidul politic Partidul Naţional Moldovenesc;
  13. Partidul Politic Liga Orașelor și Comunelor;
  14. Blocul electoral „Ruslan Codreanu”.
6. Se obligă concurentul electoral Partidul „Patrioții Moldovei” să prezinte, până la ora 17:00 a zilei de 30 noiembrie 2023, raportul privind gestiunea financiară la data începerii campaniei electorale corectat în baza celor descrise în partea descriptivă a prezentei hotărâri împreună cu extrasele bancare privind rulajul din contul aferent perioadei de raportare.
7. Se atenționează asupra respectării prevederilor pct. 77 din regulament și se obligă concurentul electoral Blocul electoral „Ruslan Codreanu” să prezinte extrasele bancare privind rulajul mijloacelor bănești la situația din 3 noiembrie 2023.
8. Se atenționează și se obligă instituția bancară în care își are deschis cont cu mențiunea „Fond electoral” concurentul electoral Partidul Politic „VOINȚA POPORULUI” să prezinte extrasele bancare privind rulajul mijloacelor bănești la situația din 3 noiembrie 2023.
9. Se atenționează concurentul electoral Partidul Politic „FORȚA DIASPOREI” asupra obligației de a respecta prevederile art. 54 alin. (5) lit. f) din Codul electoral și se somează să verse în bugetul de stat suma în mărime de 72 000,00 lei primită contrar prevederilor legale, cu informarea, până la ora 17:00 a zilei de 30 noiembrie 2023, despre măsurile întreprinse și prezentarea documentelor ce confirmă virarea în bugetul de stat a sumei menționate.
10. Se atenționează concurentul electoral Partidul Politic Partidul Alianța Liberalilor și Democraților pentru Europa asupra obligației de a respecta prevederile art. 57 alin. (4) pct. 1) lit.e) din Codul electoral și pct.32 din regulament, care interzic depășirea plafonului donațiilor în numerar și se somează să verse în bugetul de stat sumele primite peste plafonul prevăzut de lege în mărime de 8 300,00 lei (constatate în pct. 41 din partea descriptivă a prezentei hotărâri), cu informarea, până la ora 17:00 a zilei de 30 noiembrie 2023, despre măsurile întreprinse și prezentarea documentelor ce confirmă virarea în bugetul de stat a sumei menționate.
11. Se atenționează concurentul electoral Partidul Politic Partidul „RENAŞTERE” asupra obligației de a respecta prevederile art. 57 alin. (4) pct. 1) lit.e) din Codul electoral și pct.32 din regulament, care interzic depășirea plafonului donațiilor în numerar și se somează să verse în bugetul de stat sumele primite peste plafonul prevăzut de lege în mărime de 29 900,00 lei (constatate în pct. 42 din partea descriptivă a prezentei hotărâri), cu informarea, până la ora 17:00 a zilei de 30 noiembrie 2023, despre măsurile întreprinse și prezentarea documentelor ce confirmă virarea în bugetul de stat a sumei menționate.
12. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale și poate fi contestată în decurs de 3 zile, fără respectarea procedurii prealabile, la Curtea de Apel Chișinău (adresă: str. Teilor nr. 4, mun. Chișinău).
 
Secretarul
Comisiei Electorale Centrale                                                                   Alexandr BERLINSCHII
 
Chișinău, 27 noiembrie 2023
Nr. 1632