logo

Pagina oficială

Comisia Electorală Centrală

a Republicii Moldova

Referendum constituțional și alegeri prezidențiale peste 23 zile

Nr. 2527 - cu privire la supravegherea veniturilor și cheltuielilor concurenților electorali în campania electorală pentru alegerile locale noi și parțiale din 19 mai 2024, la situația din 3 mai 2024

  • 19.05.2024
  • 399
  • 0

HOTĂRÂRE

cu privire la supravegherea veniturilor și cheltuielilor concurenților electorali

în campania electorală pentru alegerile locale noi și parțiale din 19 mai 2024,

la situația din 3 mai 2024

 

Potrivit art. 26 alin. (1) lit. c) și d) și 59 din Codul electoral nr. 325/2022, în calitate de organ independent de supraveghere și control privind finanțarea partidelor politice și a campaniilor electorale, Comisia Electorală Centrală colectează și sistematizează rapoartele privind gestiunea financiară a partidelor politice, rapoartele privind auditul partidelor politice, rapoartele privind finanțarea campaniilor electorale prezentate de concurenții electorali sau participanții la referendum și rapoartele privind finanțarea grupurilor de inițiativă, analizează și verifică informația din rapoartele prezentate, de asemenea verifică modul în care concurenții electorali respectă cadrul normativ, inclusiv prin verificarea corectitudinii, a caracterului complet al informațiilor și a termenului prezentării rapoartelor financiare, ulterior adoptă hotărâri executorii privind rezultatele verificării.

În temeiul prevederilor art. 58 din Codul electoral nr. 325/2022, ale pct. 15 din Regulamentul privind finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1185/2023 (în continuare – regulament) și pct. 53 – 54 din Programul calendaristic pentru realizarea acțiunilor de organizare și desfășurare a alegerilor locale noi și parțiale din data de 19 mai 2024, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 2242/2024 (denumit abreviat program calendaristic), concurenții electorali prezintă, prin intermediul subsistemului informatic „Control Financiar”, iar la solicitarea Comisiei Electorale Centrale – și pe suport de hârtie, rapoarte privind veniturile acumulate și cheltuielile efectuate în campania electorală cu respectarea următoarelor termene: săptămânal, după deschiderea contului cu mențiunea „Fond electoral” - în zilele de 19.04.2024, 26.04.2024, 03.05.2024, 10.05.2024, 17.05.2024, și în termen de 3 zile după ziua votării (ziua de miercuri) pentru întreaga campanie electorală (raport final). În cazul stabilirii celui de-al doilea tur de scrutin, săptămânal, de la data stabilită de Comisia Electorală Centrală.

Conform art. 70 din Codul electoral nr. 325/2022, indiferent de tipul scrutinului, campania electorală începe la data înregistrării concurentului electoral, dar nu mai devreme de 30 de zile înainte de ziua votării, și se încheie la data anulării înregistrării concurentului electoral sau în ziua de vineri, înainte de ziua votării. Astfel, imediat ce candidații înaintați de către partidele politice sunt înregistrați, partidele politice obțin statutul de concurent electoral și pot desfășura campania electorală.

  1.   Potrivit pct. 3 din hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr.2511/2024, concurenții electorali vizați au fost atenționați  asupra necesității de a respecta prevederile legale cu privire la informarea, în termenul stabilit, despre deschiderea sau nedeschiderea contului și/sau informarea despre inexistența tranzacțiilor financiare și obligați să prezinte informațiile cel târziu la 9 mai 2024, ora 17:00.

Au executat dispozițiile Comisiei cu privire la informarea, în termenul stabilit, despre deschiderea sau nedeschiderea contului și/sau inexistența tranzacțiilor financiare doar Partidul Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII” și Partidul Politic Coaliţia pentru Unitate şi Bunăstare, tardiv cu o zi. În context, Partidul Politic Coaliţia pentru Unitate şi Bunăstare a comunicat, printr-o notă informativă, că la data de 26 aprilie 2024 a depus cererea privind deschiderea contului cu mențiunea „Fond electoral” și până în prezent nu a primit nicio înștiințare.

 Nu s-au conformat hotărârii Comisiei Electorale Centrale Partidul Politic Forța de Alternativă și de Salvare a Moldovei, Partidul Politic „ŞANSĂ și Partidul Politic Partidul pentru Viitorul Moldovei, fapt pentru care Comisia le atenționează repetat și consideră justificat de a le aplica sancțiunea sub formă de avertisment pentru nerespectarea dispoziției organului electoral și pentru neglijarea obligației de a respecta prevederile art. 56 alin. (5) din Codul electoral.

              Potrivit pct. 4 din hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr.2511/2024, concurentul electoral Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” a fost atenționat și obligat să respecte condițiile stabilite în art. 58 din Codul electoral nr. 325/2022 și graficul de raportare prevăzut de programul calendaristic.

În conformitate cu pct. 5 al aceleiași hotărâri, Partidul Politic Partidul Social Democrat European și Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” au fost atenționate asupra obligației de a respecta prevederile pct.77 din regulament și obligate să prezinte până la ora 17:00 a zilei de 9 mai 2024 extrasele bancare privind rulajul din contul cu mențiunea „Fond electoral” la situația din 26 aprilie 2024. În consecință, ambii concurenți electorali s-au conformat hotărârii Comisiei Electorale Centrale.

           De asemenea, conform pct. 6 din aceeași hotărâre, instituția bancară în care își are deschis contul cu mențiunea „Fond electoral” concurentul electoral Partidul Politic Liga Orașelor și Comunelor a fost atenționată și obligată să prezinte în termen rulajul mijloacelor bănești și soldul din contul bancar respectiv. Ca rezultat, instituția bancară s-a conformat cerinței.

2. În condițiile art. 55 alin. (1) și (2) din Codul electoral nr. 325/2022, partidul politic, concurentul electoral […] desemnează şi prezintă pentru confirmare o persoană responsabilă de finanţele sale (trezorier). Cererea privind confirmarea trezorierului poate fi prezentată organului electoral odată cu depunerea setului de documente aferent înregistrării în calitate de concurent electoral […] sau, ulterior, după înregistrarea în această calitate.

Adițional, art. 56 alin. (6) din Codul electoral nr. 325/2022 statuează că partidele politice și blocurile electorale care au desemnat candidați în alegerile locale deschid la bancă un singur cont cu mențiunea „Fond electoral” și propun pentru confirmare la Comisia Electorală Centrală o persoană responsabilă de finanțe (trezorier).

În acest sens, conform cererii depuse pe 2 mai 2024, prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 2499 din 3 mai 2024, a fost confirmat trezorierul din partea Partidului Politic Partidul „RENAŞTERE”.

Totodată, se atestă că până la 3 mai 2024 nu au solicitat confirmarea trezorierului următorii concurenți electorali:

  1.  Partidul Comuniștilor din Republica Moldova;
  2.  Partidul Politic Liga Orașelor și Comunelor;
  3.  Partidul Politic Coaliţia pentru Unitate şi Bunăstare;
  4.  Partidul Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII”;
  5.  Partidul Politic Forța de Alternativă și de Salvare a Moldovei;
  6.  Partidul Politic „ŞANSĂ”;
  7.  Partidul Politic Partidul pentru Viitorul Moldovei.

Astfel, Comisia atrage atenția reiterat concurenților electorali asupra faptului că, în cazul în care intenționează să desfășoare campania electorală prin susținerea financiară/materială, aceștia trebuie să propună Comisiei Electorale Centrale spre confirmare persoana responsabilă de finanțe pentru alegerile locale noi și parțiale din 19 mai 2024. Dacă nu își deschid la bancă un cont cu mențiunea „Fond electoral” și informează în termen de 3 zile de la înregistrarea lor Comisia Electorală Centrală sau, după caz, consiliul electoral de circumscripție despre nedeschiderea contului și desfășurarea doar a activităților de campanie sau promovare electorală ce nu implică cheltuieli financiare, atunci concurenții electorali nu mai au obligația de a propune confirmarea trezorierului.

3. În conformitate cu art. 56 alin. (3) și (4) din Codul electoral nr. 325/2022 și pct. 15 subpct. 1)-5) din regulament, partidul politic sau blocul electoral, care intenționează să-și desfășoare campania electorală cu implicarea surselor financiare, în termen de 3 zile de la înregistrarea sa la Comisia Electorală Centrală sau, după caz, la consiliul electoral de circumscripție, deschide la bancă contul cu mențiunea „Fond electoral”. În cazul în care concurentul electoral nu își deschide un cont la bancă cu mențiunea „Fond electoral”, la fel informează în scris în termen de 3 zile despre aceasta Comisia Electorală Centrală sau, după caz, consiliul electoral de circumscripție și desfășoară doar activități de campanie sau promovare electorală ce nu implică cheltuieli financiare.

Contul special poate fi deschis și până la înregistrarea concurentului electoral, cu condiția că încasările mijloacelor bănești pe acest cont se vor face doar după ce concurentul electoral va fi înregistrat, iar transferurile mijloacelor bănești de pe acest cont se vor face nu mai devreme de 30 de zile înainte de ziua alegerilor, adică nu înainte de a începe campania electorală.

În termen de 24 de ore de la deschiderea contului cu mențiunea „Fond electoral”, concurentul electoral informează în scris despre aceasta Comisia Electorală Centrală sau, după caz, consiliul electoral de circumscripție și comunică datele bancare respective.

Așadar, pentru situația din 3 mai 2024, informația cu privire la nedeschiderea contului „Fond electoral” a fost prezentată:

- la data de 7 mai 2024 de Partidul Comuniștilor din Republica Moldova;

- la data de 2 mai 2024 de Partidul Politic Forța de Alternativă și de Salvare a Moldovei, care a mai adăugat că nu poate să deschidă contul bancar special cu mențiunea „Fond electoral”;

- la data de 29 aprilie 2024 de Partidul Politic „ŞANSĂ”, care de asemenea a comunicat că în perioada campaniei electorale pentru alegerile locale noi din 19 mai 2024 nu va avea și nu poate să deschidă cont cu mențiunea „Fond electoral”.

De reținut că, în contextul informațiilor cu privire la nedeschiderea contului „Fond electoral”, Codul electoral statuează un alt element esențial - obligativitatea concurenților electorali de a declara că desfășoară doar activități de campanie sau promovare electorală ce nu implică cheltuieli financiare. Dacă desfășoară campania cu implicarea cheltuielilor financiare, atunci trebuie să prezintă raportul privind finanțarea campaniei sale electorale conform graficului aprobat în programul calendaristic.

Drept concluzie a celor menționate, Comisia atenționează concurenții electorali enumerați mai sus asupra necesității de a respecta prevederile art. 56 alin. (5) din Codul electoral.

4. Nu au prezentat nicio informație la situația din 3 mai 2024 cu privire la deschiderea contului cu mențiunea „Fond electoral” sau nedeschiderea acestuia și/sau desfășurarea activităților de campanie sau promovare electorală ce nu implică cheltuieli financiare Partidul Politic Partidul pentru Viitorul Moldovei și Partidul Politic Partidul „RENAŞTERE”.

În consecință, având în vedere abaterea repetată comisă de concurentul electoral Partidul Politic Partidul pentru Viitorul Moldovei privind neprezentarea informației, în termenul stabilit, despre deschiderea sau nedeschiderea contului și/sau informarea despre inexistența tranzacțiilor și refuzul executării hotărârii Comisiei Electorale Centrale nr.2511 din 8 mai 2024, Comisia consideră necesar de a-i aplica sancțiunea sub formă de avertisment pentru nerespectarea prevederilor art. 56 alin. (5) din Codul electoral și de a-l obliga să prezinte informația menționată conform programului calendaristic.

Cu referire la concurentul electoral Partidul Politic Partidul „RENAŞTERE”, prin notificarea din 26 aprilie 2024, acesta a menționat că a inițiat procedura de deschidere a contului „Fond electoral”, respectiv Comisia consideră că pentru prima abatere de la regulile de raportare financiară,  în campania electorală pentru alegerile locale noi și parțiale din 19 mai 2024, urmează să se rezume la a-i aplica măsura atenționării.

5. Potrivit art. 58 alin. (3) și (4) din Codul electoral nr. 325/2022, partidele politice care desemnează candidați în alegeri prezintă Comisiei Electorale Centrale rapoartele despre veniturile acumulate și cheltuielile efectuate în campania electorală, săptămânal, conform graficului aprobat de Comisie în programul calendaristic. În cazul candidaților independenți, aceștia vor prezenta raportul, conform aceluiași grafic aprobat de Comisie în programul calendaristic, consiliului electoral de circumscripție care i-a înregistrat.

Conform pct. 53 din programul calendaristic, a treia perioadă de raportare este stabilită pentru data de 3 mai 2024.

Raportul privind finanțarea campaniei electorale va conține date despre toate veniturile și cheltuielile concurentului electoral și se prezintă conform modelului din anexa nr. 6 la regulament.

5.1. Astfel, pentru situația din 3 mai 2024, au depus raportul financiar având toate compartimentele completate cu cifra zero următorii concurenți electorali: Partidul Politic Mișcarea Alternativa Națională și Partidul Politic Liga Orașelor și Comunelor. Datele cu valorile zero indicate în rapoarte se regăsesc în anexele nr. 1 și 2.

            Cu referire la raportul concurentului electoral Partidul Politic „ŞANSĂ” pentru situația din 3 mai 2024, acesta a fost prezentat la fel cu valori zero la toate compartimentele doar că tardiv, adică la data de 16 mai 2024, fapt pentru care Comisia îl atenționează repetat asupra obligației de a executa prevederile ce vizează prezentarea raportului conform termenelor stabilite la art. 58 alin. (3) din Codul electoral și în programul calendaristic. Având în vedere sancțiunea propusă la pct. 1 de mai sus, Comisia consideră justificat, la această etapă, de a se limita la aceasta. 

Datele cu valorile zero indicate în rapoarte se regăsesc în anexa nr.3.

5.2.  Raportul prezentat de către concurentul electoral Partidul Politic Partidul Social Democrat European conține informații despre venituri din mijloace financiare proprii din surse publice în mărime de 4 007,00 lei.  Declarația privind mijloacele bănești, în mărime de 4 007,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 30 aprilie 2024 a fost prezentată Comisiei. Cheltuieli sunt indicate în sumă totală de 4 007,00 lei, dintre care pentru materiale promoționale și cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține cifra zero.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este dată în anexa nr. 4.

 

5.3. Raportul prezentat de către concurentul electoral Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” conține informații despre venituri din mijloace financiare proprii din surse publice în mărime de 3 000,00 lei. Declarația privind mijloacele bănești, în mărime de 3 000,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 30 aprilie 2024 a fost prezentată Comisiei. Cheltuieli sunt indicate în sumă totală de 1 313,80 lei, dintre care pentru materiale promoționale și cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține cifra zero.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este dată în anexa nr. 5.

5.4. Concurentul electoral Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” a prezentat raportul cu sold la începutul perioadei în sumă de 5 500,00 lei și cheltuieli în sumă totală de 2 503,50 lei, dintre care pentru materiale promoționale și cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține cifra zero.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este dată în anexa nr. 6.

 

5.5. Partidul Politic Partidul „RENAŞTERE” a prezentat raportul tardiv, adică la data de 8 mai 2024, cu informații despre venituri și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață, evaluate în sumă de 20,00 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține cifra zero.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este dată în anexa nr.7.

În contextul analizei descrise și pornind de la faptul că prezentarea tardivă a raportului privind finanțarea campaniei electorale este o nouă abatere admisă de concurentul electoral în campania pentru alegerile locale noi și parțiale din 19 mai 2024, Comisia consideră justificat de a-i aplica sancțiunea avertismentului concurentului electoral Partidul Politic Partidul „RENAŞTERE”  pentru nerespectarea programului calendaristic și prevederilor legislației în ceea ce privește prezentarea raportului Comisiei conform art. 58 alin. (3) din Codul electoral.

 

6. Comisia reține pct. 77 din regulament, conform căruia raportul privind finanțarea campaniei electorale se prezintă împreună cu extrasele bancare privind rulajul din contul aferent perioadei de raportare. În acest sens, s-au conformat acestor prevederi toți concurenți electorali.

7. În conformitate cu art. 56 alin. (11) din Codul electoral nr. 325/2022, banca la care este deschis contul cu mențiunea „Fond electoral” informează zilnic Comisia prin mijloace electronice despre rulajul mijloacelor bănești și soldul pe conturile bancare respective. În acest sens, nu și-a onorat obligația de a prezenta informația pentru unele perioade cu privire la rulajul mijloacelor bănești în contul cu mențiunea „Fond electoral” instituția bancară la care își are deschis contul respectiv concurentul electoral Partidul Politic Liga Orașelor și Comunelor.  Comisia, atestă că instituția bancară comite repetat abaterea de a prezenta în termenul stabilit rulajul mijloacelor bănești și soldul pe contul bancar, din care considerent va notifica despre abatere și Banca Națională a Moldovei.

8. Conform art. 26 alin. (1) lit. e), 58 alin. (5), (8) și (9) din Codul electoral nr. 325/2022 și pct. 81 și 88 din regulament, rapoartele prezentate de către concurenții electorali au fost plasate pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale (www.cec.md), la rubrica „Alegeri și referendumuri”/„Alegeri locale noi din 19.05.2024”/ „Rapoarte la începerea campaniei electorale” și „Susținerea financiară”, cu respectarea legislației privind protecția datelor cu caracter personal.

În temeiul art. 26, 32, 50-59 din Codul electoral nr. 325/2022, precum și în conformitate cu Regulamentul privind finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1185/2023, Programul calendaristic pentru realizarea acțiunilor de organizare și desfășurare a alegerilor locale noi și parțiale din data de 19 mai 2024, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 2242/2024, Comisia Electorală Centrală hotărăşte:

 

  1.  Se aplică sancțiunea sub formă de avertisment concurenților electorali Partidul Politic Forța de Alternativă și de Salvare a Moldovei, Partidul Politic „ŞANSĂ și Partidul Politic Partidul pentru Viitorul Moldovei, pentru nerespectarea hotărârii Comisiei Electorale Centrale nr.2511/2024 și pentru neglijarea obligației de a respecta prevederile Codului electoral în ceea ce privește informarea, în termenul stabilit, despre deschiderea sau nedeschiderea contului și/sau informarea despre inexistența tranzacțiilor financiare, iar Partidul Politic Partidul pentru Viitorul Moldovei inclusiv pentru neprezentarea informației privind deschiderea sau nedeschiderea contului și/sau informarea despre inexistența tranzacțiilor financiare pentru situația din 3 mai 2024 și îl obligă să se conformeze cel târziu la 20 mai 2024, ora 17:00.
  2.  Se aplică sancțiunea sub formă de avertisment concurentului electoral Partidul Politic Partidul „RENAŞTERE” pentru nerespectarea programului calendaristic și prevederilor legislației în ceea ce privește prezentarea Comisiei în termenul stabilit a raportului privind finanțarea campaniei electorale în conformitate cu art. 58 alin. (3) din Codul electoral nr. 325/2022.  
  3.  Se ia act de informațiile cu privire la nedeschiderea contului bancar cu mențiunea „Fond electoral” prezentate de către concurenții electorali menționați în punctul 3 din partea descriptivă a prezentei hotărâri și se atenționează concurenții electorali respectivi asupra necesității de a respecta prevederile ce țin de declararea desfășurării activităților de campanie sau promovare electorală ce nu implică cheltuieli financiare, conform art.56 alin. (5) din Codul electoral.
  4.  Se ia act de datele din rapoartele privind finanțarea campaniei electorale pentru alegerile locale noi și parțiale din 19 mai 2024, la situația din 3 mai 2024, prezentate de concurenții electorali, conform anexelor 1, 2, 3, 4, 5, 6 și 7.
  5.  Se informează Banca Națională a Moldovei și se atenționează instituția bancară în care își are deschis contul cu mențiunea „Fond electoral” concurentul electoral Partidul Politic Liga Orașelor și Comunelor despre neprezentarea în termenul stabilit a rulajului mijloacelor bănești și soldul pe contul bancar și se obligă să prezinte în termen rulajul mijloacelor bănești și soldul din contul bancar respectiv.
  6.  Prezenta hotărâre se transmite spre informare și executare părților vizate.
  7.  Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale și poate fi contestată în decurs de 3 zile, fără respectarea procedurii prealabile, la Curtea de Apel Chișinău (adresă: str. Teilor nr. 4, mun. Chișinău).

 

Secretara

Comisiei Electorale Centrale                                                                                Dana MUNTEANU

 

Chişinău, 19 mai 2024

Nr. 2527