HOTĂRÂRE
cu privire la supravegherea veniturilor și cheltuielilor concurenților electorali în campania electorală pentru alegerile locale noi din 17 noiembrie 2024,
la situația din 28 octombrie 2024
Potrivit art. 26 alin. (1) lit. c) și d) și 59 din Codul electoral nr. 325/2022, în calitate de organ independent de supraveghere și control privind finanțarea partidelor politice și a campaniilor electorale, Comisia Electorală Centrală colectează și sistematizează rapoartele privind gestiunea financiară a partidelor politice, rapoartele privind auditul partidelor politice, rapoartele privind finanțarea campaniilor electorale prezentate de concurenții electorali sau participanții la referendum și rapoartele privind finanțarea grupurilor de inițiativă, analizează și verifică informația din rapoartele prezentate, de asemenea verifică modul în care concurenții electorali respectă cadrul normativ, inclusiv prin verificarea corectitudinii, a caracterului complet al informațiilor și a termenului prezentării rapoartelor financiare, ulterior adoptă hotărâri executorii privind rezultatele verificării.
În temeiul art. 58 din Codul electoral nr. 325/2022, pct. 15 din Regulamentul privind finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1185/2023 (în continuare – regulament) și pct. 63 - 65 din Programul calendaristic pentru realizarea acțiunilor de organizare și desfășurare a alegerilor locale noi din data de 17 noiembrie 2024, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 2859 din 12 septembrie 2024 (în continuare – Programul calendaristic), concurenții electorali prezintă, prin intermediul subsistemului informatic „Control Financiar”, iar la solicitarea Comisiei Electorale Centrale – și pe suport de hârtie, rapoarte privind veniturile acumulate și cheltuielile efectuate în campania electorală cu respectarea următoarelor termene: săptămânal, după deschiderea contului cu mențiunea „Fond electoral”, în zilele de 21.10.2024, 28.10.2024, 04.11.2024, 11.11.2024, 18.11.2024, și în termen de 3 zile după ziua votării (ziua de miercuri) pentru întreaga campanie electorală (raport final). În cazul stabilirii celui de-al doilea tur de scrutin, săptămânal, de la data stabilită de Comisia Electorală Centrală.
Conform art. 1 în coroborare cu art. 68 și 162 din Codul electoral nr. 325/2022, indiferent de tipul scrutinului, campania electorală începe la data înregistrării concurentului electoral, dar nu mai devreme de 30 de zile înainte de ziua votării, și se încheie la data anulării înregistrării concurentului electoral sau în ziua de vineri, înainte de ziua votării. Astfel, imediat ce candidații înaintați de către partidele politice sunt înregistrați, partidele politice obțin statutul de concurent electoral și pot desfășura campania electorală.
I. Cu privire la înregistrarea concurenților electorali pentru alegerile locale noi din 17 noiembrie 2024 și confirmarea trezorierilor
- Până la data de 28 octombrie 2024, în afară de concurenții electorali care au înregistrați candidați pe circumscripții electorale enumerați în hotărârea Comisiei nr. 3185 din 6 noiembrie 2024, au fost înregistrați alți 16 candidați din partea a 7 partide politice, după cum urmează:
- Partidul Politic Partidul „RENAȘTERE”:
- prin hotărârea nr. 5/1 din 21 octombrie 2024 a Consiliului electoral al circumscripției electorale sătești Popeștii de Jos nr. 14/22, raionul Drochia;
- prin hotărârea nr. 17 din 22 octombrie 2024 a Consiliului electoral al circumscripției electorale orășenești Căușeni, nr. 10/1, raionul Căușeni;
- prin hotărârea nr. 15 din 23 octombrie 2024 a Consiliului electoral al circumscripției electorale comunale Boșcana nr. 12/4, raionul Criuleni;
- prin hotărârea nr. 7/2 din 23 octombrie 2024 a Consiliului electoral al circumscripției electorale sătești Arionești nr. 13/2, raionul Dondușeni;
- prin hotărârea nr. 15 din 24 octombrie 2024 a Consiliului electoral al circumscripției electorale comunale/sătești Iliciovca nr. 18/19, raionul Florești;
- prin hotărârea nr. 11 din 24 octombrie 2024 a Consiliului electoral al circumscripției electorale sătești Clocușna nr. 24/7, raionul Ocnița.
- Partidul Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII”:
- prin hotărârea nr. 5/2 din 21 octombrie 2024 a Consiliului electoral al circumscripției electorale sătești Popeștii de Jos nr. 14/22, raionul Drochia;
- prin hotărârea nr. 13 din 23 octombrie 2024 a Consiliului electoral al circumscripției electorale comunale Antonești nr. 8/2, raionul Cantemir.
- Partidul Politic „Platforma Demnitate și Adevăr” – pin hotărârea nr. 15 din 22 octombrie 2024 a Consiliului electoral al circumscripției electorale orășenești Căușeni nr. 10/1, raionul Căușeni.
- Partidul Politic Forța de Alternativă și de Salvare a Moldovei:
- prin hotărârea nr. 16 din 22 octombrie 2024 a Consiliului electoral al circumscripției electorale orășenești Căușeni nr. 10/1, raionul Căușeni;
- prin hotărârea nr. 14 din 23 octombrie 2024 a Consiliului electoral al circumscripției electorale comunale Boșcana nr. 12/4, raionul Criuleni;
- prin hotărârea nr. 16 din 24 octombrie 2024 a Consiliului electoral al circumscripției electorale comunale Iliciovca nr. 18/19, raionul Florești.
- Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” – prin hotărârea nr. 11 din 22 octombrie 2024 a Consiliului electoral al circumscripției electorale comunale Iliciovca nr. 18/19, raionul Florești.
- Partidul Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei”:
- prin hotărârea nr. 7/1 din 23 octombrie 2024 a Consiliului electoral al circumscripției electorale sătești Arionești nr. 13/2, raionul Dondușeni;
- prin hotărârea nr. 13 din 24 octombrie 2024 a Consiliului electoral al circumscripției electorale comunale Iliciovca nr. 18/19, raionul Florești.
- Partidul Politic Partidul Verde Ecologist - prin hotărârea nr. 13 din 23 octombrie 2024 a Consiliului electoral al circumscripției electorale comunale Boșcana nr. 12/4, raionul Criuleni.
2. Odată cu depunerea setului de documente aferent înregistrării în calitate de concurent electoral sau, ulterior, după înregistrarea în această calitate, partidul politic prezintă pentru confirmare organului electoral, în condițiile art. 55 alin. (1) din Codul electoral nr. 325/2022, o persoană responsabilă de finanțele sale (trezorier).
Adițional, art. 56 alin. (6) din Codul electoral nr. 325/2022 statuează că partidele politice și blocurile electorale care au desemnat candidați în alegerile locale deschid la bancă un singur cont cu mențiunea „Fond electoral” și propun pentru confirmare la Comisia Electorală Centrală o persoană responsabilă de finanțe (trezorier).
Conform art. 55 alin. (2) din Codul electoral nr. 325/2022, cererea privind confirmarea trezorierului poate fi prezentată organului electoral odată cu depunerea setului de documente aferent înregistrării în calitate de concurent electoral sau, ulterior, după înregistrarea în această calitate.
În acest sens, conform cererilor depuse până la data de 28 octombrie 2024, Comisia a constatat că acestea îndeplinesc condițiile de admisibilitate, fapt pentru care prin hotărâre a confirmat în calitate de persoană responsabilă de finanțe (trezorier) persoanele desemnate de partidele politice:
- Partidul Politic Mișcarea Alternativa Națională – prin hotărârea nr. 3135 din 23 octombrie 2024;
- Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” – prin hotărârea nr nr.3136 din 23 octombrie 2024;
- Partidul Politic MIȘCAREA RESPECT MOLDOVA – prin hotărârea nr. 3142 din 24 octombrie 2024
- Partidul Politic Partidul „RENAŞTERE” – prin hotărârea nr. 3143 din 24 octombrie 2024;
II. Cu privire la deschiderea/nedeschiderea conturilor bancare
3. În conformitate cu art. 56 alin. (1) și (4) din Codul electoral nr. 325/2022 și pct. 15 sbp. 1) - 5) din regulament, partidul politic sau blocul electoral, care intenționează să-și desfășoare campania electorală cu implicarea surselor financiare, în termen de 3 zile de la înregistrarea sa la Comisia Electorală Centrală sau, după caz, la consiliul electoral de circumscripție, deschide la bancă contul cu mențiunea „Fond electoral”, transferând în el mijloace financiare proprii, precum și mijloace bănești primite în condițiile legii de la persoane fizice cetățeni ai Republicii Moldova ori de la persoane juridice din țară. Ulterior, concurentul electoral informează Comisia, sau după caz consiliul electoral de circumscripție, în termen de 24 ore, despre deschiderea contului cu mențiunea „Fond electoral” și comunică datele bancare respective.
Totodată, conform art. 56 alin. (5) din Codul electoral și pct. 15 sbp. 6) din regulament, concurentul electoral care nu își deschide la bancă un cont cu mențiunea „Fond electoral” informează în scris despre aceasta Comisia Electorală Centrală, sau după caz consiliul electoral de circumscripție, în termen de 3 zile de la înregistrarea sa și desfășoară doar activități de campanie sau de promovare electorală ce nu implică cheltuieli financiare. În acest caz, se prezintă declarația privind nedeschiderea contului „Fond electoral” și nerealizarea veniturilor și cheltuielilor în campania electorală, conform modelului prevăzut în anexa nr. 8 la regulament.
3.1. În context, la situația 28 octombrie 2024, informația cu privire la deschiderea contului cu mențiunea „Fond electoral” a fost prezentată de următorii concurenți electorali:
- Partidul Politic MIȘCAREA RESPECT MOLDOVA, cu adresa înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/1364 din 25 octombrie 2024,;
- Partidul Politic „Platforma Demnitate și Adevăr”, cu adresa înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/1359 din 25 octombrie 2024.
3.2. Au informat despre nedeschiderea contului cu mențiunea „Fond electoral” și nerealizarea veniturilor și cheltuielilor în campania electorală următorii concurenți electorali:
- Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova”, tardiv cu o zi, cu adresa înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/1395 din 29 octombrie 2024;
- Partidul Politic Partidul Verde Ecologist, în ziua următoare înregistrării sale în calitate de concurent electoral, cu adresa înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/1329 din 24 octombrie 2024 și, repetat, cu adresa înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/1375 din 28 octombrie 2024, însă contrar modelului declarației aprobat de Comisie;
- Partidul Politic Forța de Alternativă și de Salvare a Moldovei, tardiv cu 2 zile, cu adresa înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/1380 din 28 octombrie 2024, având în vedere că statutul de concurent electoral a fost obținut de acesta la data de 22 octombrie 2024;
- Partidul Politic Partidul „RENAŞTERE”, tardiv cu o zi, cu adresa înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/1367 din 25 octombrie 2024, având în vedere că statutul de concurent electoral a fost obținut de acesta la data de 21 octombrie 2024 și, repetat, cu adresa înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/1382 din 28 octombrie 2024;
- Partidul Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII”, tardiv cu 5 zile, cu adresa înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/1413 din 30 octombrie 2024, având în vedere că statutul de concurent electoral a fost obținut de acesta la data de 21 octombrie 2024;
- Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”, tardiv cu 11 zile, cu adresa înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/1513 din 8 noiembrie 2024.
În legătură cu cele constatate, în vederea atingerii scopului legitim de a fi respectate prevederile legale, luând în considerare primele abateri de la prevederile art. 56 alin. (5) din Codul electoral nr. 325/2022, pct. 15 sbp. 6) din regulament și pct. 63 și 64 din Programul calendaristic pentru realizarea acțiunilor de organizare și desfășurare a alegerilor locale noi din data de 17 noiembrie 2024, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 2859 din 12 septembrie 2024 comise de concurenții electorali: Partidul Politic Partidul Verde Ecologist, Partidul politic Forța de Alternativă și de Salvare a Moldovei, Partidul Politic Partidul „RENAŞTERE” și Partidul Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII”, Comisia consideră justificat de a le atenționa asupra necesității de a respecta prevederile respective, iar pe viitor de a-i obliga să depună declarația în acest sens conform modelului din anexa nr. 8 la regulament și în corespundere cu Programul calendaristic.
În ceea ce privește concurenții electorali Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” și Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” Comisia reține că aceștia înregistrează a doua abatere în cadrul campaniei electorale și consideră rezonabil de a le aplica sancțiunea sub formă de avertisment pentru aceleași neconformități, adică pentru nerespectarea prevederilor art. 56 alin. (5) din Codul electoral nr. 325/2022, pct. 15 sbp. 6) din regulament și pct. 63 și 64 din Programul calendaristic.
Concurentul electoral, Partidul Politic Partidul pentru Viitorul Moldovei, având statut de concurent electoral din data de 18 octombrie 2024, deși a prezentat doar la data de 2 noiembrie 2024, adică după data de 28 octombrie 2024, informația despre nedeschiderea contului cu mențiunea „Fond electoral”, totuși a neglijat reglementările pct. 15 sbp. 6) din regulament și pct. 63 și 64 din Programul calendaristic, care prevăd termenele de raportare în acest sens. Prin urmare, Comisia constată și în cazul acestui concurent o a doua abatere de la prevederile menționate, fapt pentru care i se va aplica sancțiunea sub formă de avertisment.
3.3. Nu au prezentat nicio informație la situația 28 octombrie 2024 cu privire la deschiderea și/sau nedeschiderea contului cu mențiunea „Fond electoral” și nerealizarea veniturilor și cheltuielilor în campania electorală următorii concurenți electorali:
- Partidul Comuniștilor din Republica Moldova;
- Partidul Politic Coaliția pentru Unitate și Bunăstare;
- Partidul Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei”.
Prin urmare, în sensul celor constatate, pentru a asigura respectarea condițiilor legale privind finanțarea campaniei electorale și luând în considerare că se consemnează o primă abatere a concurenților electorali: Partidul Comuniștilor din Republica Moldova, Partidul Politic Coaliția pentru Unitate și Bunăstare și Partidul Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei”, Comisia consideră justificate de a-i atenționa asupra necesității de a respecta prevederile art. 56 alin. (5) din Codul electoral nr. 325/2022, pct. 15 sbp. 6) din regulament și pct. 63 și 64 din Programul calendaristic.
III. Cu privire la prezentarea rapoartelor privind finanțarea campaniei electorale
4. În conformitate cu prevederile art. 51 alin. (10) din Codul electoral nr. 325/2022, partidele politice care au desemnat candidați în alegeri, beneficiare de alocații de la bugetul de stat, au dreptul să transfere în conturile bancare cu mențiunea „Fond electoral” cel mult 70% din sumele alocate din bugetul de stat, existente în contul partidului politic la începerea perioadei electorale, respectând plafonul general la nivel național al mijloacelor financiare ce pot fi transferate pentru fiecare tip de alegeri.
Subsidiar, art. 57 alin. (3) din Codul electoral nr. 325/2022 stabilește că partidele politice care au desemnat candidați în alegeri pot transfera pe contul cu mențiunea „Fond electoral” mijloace financiare proprii, deținute pe contul lor la data începerii perioadei electorale, sub condiția prezentării raportului financiar la Comisia Electorală Centrală în care se indică datele prevăzute la art. 58 alin. (1) din Codul electoral 325/2022.
Astfel, în condițiile arătate mai sus, a prezentat raportul privind gestiunea financiară pentru perioada 01.01.2024-16.09.2024 doar Partidul Politic Mișcarea Alternativa Națională, având un sold al mijloacelor financiare proprii din surse private în sumă de 14 444,08 lei și din surse publice în mărime de 684 055,61 lei.
5. Conform art. 58 alin. (3) din Codul electoral nr. 325/2022 și pct. 65 din Programul calendaristic, concurenții electorali depun rapoartele săptămânal, în ziua de luni – până la ora 23:59:59. Acestea se prezintă după modelul din anexa nr. 6 la regulament.
Așadar, pentru situația din 28 octombrie 2024, au prezentat rapoartele privind finanțarea campaniei electorale următorii concurenți electorali:
- Partidul Politic Mișcarea Alternativa Națională;
- Partidul Politic MIȘCAREA RESPECT MOLDOVA;
- Partidul Politic „Platforma Demnitate și Adevăr”.
5.1. Raportul privind finanțarea campaniei electorale al concurentului electoral, Partidul Politic MIȘCAREA RESPECT MOLDOVA, a fost prezentat Comisiei având toate compartimentele completate cu cifra zero.
5.2. Raportul prezentat de către concurentul electoral, Partidul Politic Mișcarea Alternativa Națională, conține informații despre venituri în mărime de 70 000,00 lei, provenite din mijloace financiare proprii din surse publice. Declarația privind mijloacele bănești, în mărime de 70 000,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 24 octombrie 2024 a fost prezentată Comisiei. Cheltuieli s-au efectuat în sumă 18 348,00 lei pentru materiale promoționale. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 51 652,00 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține cifra zero.
Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este dată în anexa nr. 1.
5.3. Raportul prezentat de către concurentul electoral, Partidul Politic „Platforma Demnitate și Adevăr”, conține informații despre venituri în mărime de 12 000,00 lei din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid. Declarația privind mijloacele bănești, în mărime de 12 000,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 26 octombrie 2024 a fost prezentată Comisiei. Cheltuieli nu au fost înregistrate. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 12 000,00 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține cifra zero.
Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este dată în anexa nr. 2.
6. În conformitate cu art. 56 alin. (11) din Codul electoral, banca la care este deschis contul cu mențiunea „Fond electoral” informează săptămânal, pentru întreaga săptămână de raportare precedentă, prin mijloace electronice, Comisia Electorală Centrală despre rulajul mijloacelor bănești și soldul în conturile bancare respective. În acest sens, toate instituțiile bancare, la care și-au deschis contul cu mențiunea „Fond electoral” concurenții electorali: Partidul Politic Mișcarea Alternativa Națională, Partidul Politic MIȘCAREA RESPECT MOLDOVA și Partidul Politic „Platforma Demnitate și Adevăr”, și-au onorat obligația de a prezenta informația cu privire la rulajul mijloacelor bănești în acest cont.
7. În corespundere cu art. 26 alin. (1) lit. e), art. 58 alin. (5), (8) și (9) din Codul electoral nr. 325/2022 și pct. 81 și 88 din regulament, rapoartele prezentate de către concurenții electorali în campania electorală pentru alegerile locale noi din 17 noiembrie 2024 au fost plasate pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale (www.cec.md), la rubrica „Finanțarea partidelor”/„Rapoarte financiare prezentate prin SSI „Control Financiar” și, respectiv, la rubrica „Alegeri și referendumuri”/„Alegeri locale noi din 17.11.2024”/„Susținerea financiară”, în cazul informațiilor privind deschiderea sau nedeschiderea conturilor cu mențiunea „Fond electoral” și rapoartelor prezentate pe suport de hârtie, cu respectarea legislației privind protecția datelor cu caracter personal.
În temeiul art. 26, 32, 50, 52-59 din Codul electoral nr. 325/2022, precum și în conformitate cu Regulamentul privind finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1185/2023, Programul calendaristic pentru realizarea acțiunilor de organizare și desfășurare a alegerilor locale noi din data de 17 noiembrie 2024, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 2859/2024, Comisia Electorală Centrală hotărăşte:
- Se ia act de informațiile cu privire la deschiderea/nedeschiderea contului bancar cu mențiunea „Fond electoral” prezentate de către concurenții electorali menționați în subpunctele 3.1, 3.2 și 3.3 din partea motivată a prezentei hotărâri.
- Se ia act de datele din rapoartele prezentate la situația din 28 octombrie 2024 privind finanțarea campaniei electorale, menționate în pct.4 și subpunctele 5.1, 5.2 și 5.3 din partea motivată a prezentei hotărâri.
- Se atenționează concurenții electorali: Partidul Politic Partidul Verde Ecologist, Partidul Politic Forța de Alternativă și de Salvare a Moldovei, Partidul Politic Partidul „RENAŞTERE”, Partidul Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII”, Partidul Comuniștilor din Republica Moldova, Partidul Politic Coaliția pentru Unitate și Bunăstare și Partidul Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei”, asupra necesității de a respecta prevederile art. 56 alin. (5) din Codul electoral nr. 325/2022, pct. 15 sbp. 6) din Regulamentul privind finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1185/2023 și pct. 63 și 64 din Programul calendaristic pentru realizarea acțiunilor de organizare și desfășurare a alegerilor locale noi din data de 17 noiembrie 2024, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 2859 din 12 septembrie 2024, conform celor constatate în subpunctele 3.2 și 3.3 din partea motivată a prezentei hotărâri.
- Se aplică sancțiunea sub formă de avertisment concurenților electorali: Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova”, Partidul Politic Partidul pentru Viitorul Moldovei și Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”, pentru nerespectarea prevederilor art. 56 alin. (5) din Codul electoral nr. 325/2022, pct. 15 sbp. 6) din Regulamentul privind finanțarea grupurilor de inițiativă și pct. 63 și 64 din Programul calendaristic pentru realizarea acțiunilor de organizare și desfășurare a alegerilor locale noi din data de 17 noiembrie 2024, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 2859 din 12 septembrie 2024, conform celor constatate în subpunctele 3.2 din partea motivată a prezentei hotărâri.
- Prezenta hotărâre se transmite, spre informare, părților vizate.
- Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale și poate fi contestată în decurs de 3 zile, fără respectarea procedurii prealabile, la Curtea de Apel Chișinău (adresă: str. Teilor nr. 4, mun. Chișinău).
Președinta
Comisiei Electorale Centrale Angelica CARAMAN
Chișinău, 8 noiembrie 2024
Nr. 3201