Nr. 205 - privind executarea punctului 2 din hotărârea nr. 190/2021 „Cu privire la supravegherea veniturilor și cheltuielilor concurenților electorali în campania electorală aferentă turului doi al alegerilor locale noi pentru funcția de primar din 5 decembrie 2021, pentru perioada 27 noiembrie – 3 decembrie 2021”

  • 08.12.2021
  • 3101
  • 0
HOTĂRÂRE
privind executarea punctului 2 din hotărârea nr. 190/2021 „Cu privire la supravegherea veniturilor și cheltuielilor concurenților electorali în campania electorală aferentă turului doi al alegerilor locale noi pentru funcția de primar din 5 decembrie 2021, pentru perioada 27 noiembrie – 3 decembrie 2021”
 
Prin hotărârea nr. 190/2021 „Cu privire la supravegherea veniturilor și cheltuielilor concurenților electorali în campania electorală aferentă turului doi al alegerilor locale noi pentru funcția de primar din 5 decembrie 2021, pentru perioada 27 noiembrie – 3 decembrie 2021” Comisia Electorală Centrală a luat act de informația cuprinsă în rapoartele privind finanțarea campaniei electorale prezentate de Blocul electoral al Comuniștilor și Socialiștilor, Partidul Politic „Platforma Demnitate și Adevăr” și Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”.
Prin aceiași hotărâre, cu referire la raportul privind finanțarea campaniei electorale prezentat de Partidul Politic „Șor”, Comisia a obligat concurentul electoral să prezinte în termen de 24 de ore – până  la 5 decembrie 2021, ora 16:00, raportul corectat și completat cu informația lipsă, cu explicații privind diferența de preț constatată de Comisie în cazul folosirii temporare a aceluiași echipament tehnic în cursul campaniei, precum și cu informația primară care atestă acordarea serviciilor de către artiști/formațiile artistice și valoarea acestora.
Totodată, din motiv că hotărârea nr. 190/2021 nu a fost expediată în termen Partidului Politic „Șor”, pentru aducere la cunoștință și executare, s-a decis de a oferi un termen suplimentar de 24 de ore – până la 6 decembrie 2021, ora 16:00, pentru prezentarea raportului corectat și completat cu informația lipsă, precum și a explicațiilor.
Până la termenul-limită indicat mai sus, Partidul Politic „Șor” a prezentat o referință prin care a explicat că diferența de preț pentru locațiunea aparatajului muzical provine din contractarea a doi agenți economici diferiți, care își reglementează de sine stătător prețul. Suplimentar, menționează că diferența de preț este determinată și de producătorul aparatajului muzical, starea tehnică, componența sau complexitatea acestuia, uzură. Cu toate acestea, nu a prezentat copia informațiilor primare care să confirme cele susținute în referință pe acest aspect. Totuși, chiar și în aceste circumstanțe, Comisia nu va pune la îndoială argumentele invocate de concurent și nu va considera că resursele financiare utilizate pentru locațiunea aparatajului muzical au fost subevaluate
În partea ce vizează prestația artistică, Partidul Politic „Șor” relatează că a invitat cetățenii la protest, oferindu-le tribuna să-și exprime opiniile, iar modul și stilul reacției cetățenilor nu l-a coordonat sau contractat.
Potrivit materialelor sesizării din 4 decembrie 2021, înregistrate la Comisie sub nr. CEC-7/1033, dar și controlului suplimentar desfășurat de Comisie, se atestă că în cadrul evenimentului electoral din 3 decembrie curent, organizat de Partidul Politic „Șor”, au evoluat cel puțin 6 artiști/formații artistice – Gaitur Dmitrii, Vladimir Golea, duetul „Romen”, ansamblul „Șatrița”, Angelica Munteanu și Ian Raiburg. Analizând materialele în raport cu cheltuielile pentru finanțarea campaniei electorale a Partidului Politic „Șor” pentru perioada 27 noiembrie – 3 decembrie 2021, se constată că prețul serviciilor de prestație artistică nu au fost reflectate sub nicio formă.
În conformitate cu art. 43 alin. (1) și (8) din Codul electoral, raportul trebuie să includă informații despre costurile evenimentelor electorale, inclusiv costurile aferente, cum ar fi chirie, scenă, prestații scenice, sonorizare, standuri, afișe, cheltuieli de protocol, securitate, reflectarea evenimentului în mass-media.
Conform alin. (10) al aceluiași articol, în cazul în care acestea se prestează gratuit de persoane fizice și juridice, precum și toate acțiunile de voluntariat în favoarea concurentului electoral urmează a fi evaluate și indicate obligatoriu în raportul financiar al concurentului electoral.
Respectiv, concurentul electoral Partidul Politic „Șor”, cunoscând dispozițiile legale privind finanțarea campaniei electorale, în ipoteza explicațiilor prezentate și în vederea respectării cadrului legal, urma să stopeze acțiunile de prestare a serviciilor artistice de către artiști/formațiile artistice, în caz contrar, acestea trebuiau să fie evaluate și raportate în ordinea prevăzută de art. 43 alin. (1), (8) și (10) din Codul electoral.
Dat fiind faptul că Partidul Politic „Șor” nu a stopat acțiunile de prestare a serviciilor artistice de către artiști/formațiile artistice, dar nici nu a inclus costurile acestora în raportul financiar pentru perioada 27 noiembrie – 3 decembrie 2021, inclusiv după sesizarea acestor nereguli de către Comisie, în scopul asigurării legalității, transparenței veniturilor, dar și a cheltuielilor în campania electorală, Comisia Electorală Centrală constată următoarele.
În scopul evaluării prețului de piață al serviciilor artistice, potrivit informației publice plasate pe pagina web www.artist.md, costul serviciilor artistice prestate de Ian Raiburg începe de la suma de 398 euro, de ansamblul țigănesc Șatrița - 280 euro, iar de Show Buchet Roman - 250 euro, care, convertiți la cursul valutar de 20,1131 lei pentru 1 euro stabilit de Banca Națională a Moldovei pentru data de 3 decembrie 2021, constituie pentru Ian Raiburg 8005,01 lei, pentru ansamblul țigănesc Șatrița 5631,70 lei, iar pentru Show Buchet Roman 5028,30 lei.
În cazul artiștilor Gaitur Dmitrii, Vladimir Golea și Angelica Munteanu, Comisia consideră justificat de a lua ca referință prețul pentru serviciile artistice evaluat și declarat de un alt concurent din cadrul actualei campanii electorale, și anume de 1000 lei pentru serviciile artistice prestate de un artist.
În contextul celor descrise, se constată nedeclararea de către Partidul Politic „Șor” a sumei de minim 21665,01 lei pentru serviciile artistice prestate de artiști/formații artistice, fapt ce constituie o încălcare în sensul art. 75 alin. (5) lit. a) din Codul electoral.
În temeiul art. 75 alin. (2) din Codul electoral, pornind de la principiul proporționalității și circumstanțele speței, pentru încălcarea regulilor de raportare, organul de supraveghere și control consideră că ar putea aplica sancțiunea cea mai gravă stabilită de Codul electoral. Dar, având în vedere faptul că această sancțiune a fost deja aplicată concurentului, se va limita la aplicarea sancțiunii sub formă de avertisment.
Totodată, anterior, prin hotărârea CEC nr. 169/2021 „Cu privire la controlul reflectării veniturilor și cheltuielilor concurentului electoral Partidul Politic „Șor” în campania electorală pentru alegerile locale noi din 21 noiembrie 2021, pentru perioada de până la 19 noiembrie 2021”, Partidului Politic „Șor” i-a fost aplicată sancțiunea sub formă de avertisment pentru neraportarea donațiilor materiale sub formă de locațiune a spațiilor publicitare.
Prin urmare, potrivit art. 75 alin. (4) din Codul electoral, în cazul aplicării repetate a sancțiunii sub formă de avertisment în cursul unei perioade electorale pentru încălcări privind finanțarea campaniei electorale, Comisia Electorală Centrală aplică partidelor politice înregistrate în calitate de concurenți electorali sancțiunea complementară privind lipsirea de alocații de la bugetul de stat pentru o perioadă de la 6 luni până la un an.
Adițional, precizăm că prin hotărârea nr. 3779/2020 „Cu privire la rapoartele financiare ale grupurilor de inițiativă constituite de partidele politice, blocul electoral și candidatul independent pentru colectarea semnăturilor în susținerea candidaților la funcția de deputat pe circumscripția uninominală la alegerile parlamentare noi din 15 martie 2020”, Partidul Politic „Șor” a fost lipsit de alocațiile de la bugetul de stat pentru perioada aprilie – decembrie 2020, inclusiv.
Având în vedere existența unui precedent de lipsire de alocații de la bugetul de stat în cazul Partidului Politic „Șor”, iar sancțiunea complementară nu și-a atins scopul de reeducare întru respectarea și conformarea regulilor de finanțare a campaniei electorale, Comisia consideră că termenul de lipsire de alocații de la bugetul de stat urmează a fi stabilit pentru 1 an.
Totodată, la data de 5 decembrie 2021, președintele Consiliului electoral al circumscripției electorale municipale Bălți nr. 2 a remis Comisiei demersul Inspectoratului de Poliție Bălți din 3 decembrie 2021, potrivit căruia la protestul din 3 decembrie curent, organizat de Partidul Politic „Șor” în adiacentul Judecătoriei mun. Bălți, un grup de simpatizanți ai partidului repartizau pungi cu produse alimentare protestatarilor.
Cu referire la acest caz, Comisia reține că oferirea sau darea de bani, bunuri, servicii ori de alte foloase în scopul determinării alegătorului să își exercite sau să nu își exercite drepturile electorale în cadrul alegerilor parlamentare, prezidențiale, locale ori în cadrul referendumului constituie componenta de infracțiune prevăzută de art. 1811 alin. (1) din Codul penal nr. 985/2002, și anume coruperea alegătorilor. Alineatul (2) al aceluiași articol stabilește că în categoria bunurilor prevăzute la alin. (1) sunt incluse și produsele alimentare.
Din acest considerent, în ordinea prevăzută de art. 2701 din Codul de procedură penală nr. 122/2005, materialele prezentate de Inspectoratul de Poliție Bălți urmează a fi transmise, spre examinare conform competenței, Procuraturii Anticorupție.
De asemenea, la data de 4 decembrie 2021, Comisia a înregistrat o sesizare semnată de domnul Nicolai Grigorișin, candidat independent la funcția de primar al municipiului Bălți. În sesizare se invocă acțiuni de agitație electorală în cadrul întrunirii în fața Judecătoriei municipiului Bălți în ziua de 4 decembrie curent, organizate de doamna Marina Tauber, concurentul electoral la funcția de primar al municipiului Bălți din partea Partidului Politic „Șor”, contrar art. 52 alin. (10) din Codul electoral. Suplimentar, solicită constatarea încălcării regulilor de finanțare a campaniei electorale de către candidatul doamna Marina Tauber, în special pentru realizarea cheltuielilor în ziua precedentă zilei alegerilor.
Cu referire la acest aspect, Comisia reține că ultimul raport privind finanțarea campaniei electorale se prezintă Comisiei Electorale Centrale de către concurentul electoral înregistrat cel târziu cu 2 zile înainte de ziua alegerilor, ceea ce înseamnă că orice cheltuieli pentru finanțarea campaniei electorale sunt admise doar până la acest termen inclusiv, conform art. 43 alin. (6) din Codul electoral.
În același timp, în sesizare se invocă acțiuni de agitație electorală desfășurate în ziua precedentă alegerilor, acțiuni interzise de Codul electoral la art. 52 alin. (10), conform căruia în ziua alegerilor și în ziua precedentă alegerilor nu se admite niciun fel de agitație electorală.
În sensul prevăzut de art. 1 din Codul electoral, agitația electorală reprezintă acțiuni de pregătire și difuzare a informațiilor ce conțin îndemnuri la vot în vederea determinării alegătorilor să voteze pentru unii sau pentru alți concurenți electorali.
Nerespectarea prevederilor art. 52 alin. (10) din Codul electoral are drept consecință tragerea la răspundere contravențională în ordinea art. 52 din Codul contravențional nr. 218/2008, efectuarea agitației electorale în ziua alegerilor sau în ziua precedentă alegerilor. Competența materială de cercetare a faptelor de agitație electorală interzisă este atribuită organelor de poliție. Din considerentele arătate, sesizarea urmează să fie remisă, spre examinare conform competenței, Inspectoratului de Poliție Bălți.
În temeiul art. 18 alin. (2), art. 22 alin. (2), art. 43, art. 52 alin. (10) și art. 75 din Codul electoral nr. 1381/1997, art. 52 din Codul contravențional nr. 218/2008, art. 1811 din Codul penal nr. 985/2002, art. 2701 din Codul de procedură penală nr. 122/2005 și în conformitate cu Regulamentul privind finanțarea activității partidelor politice, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 4401/2015, Comisia Electorală Centrală hotărăște:
 
  1.  Se ia act de informația prezentată de Partidul Politic „Șor”, înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/1073 din 6 decembrie 2021, cu privire la serviciile artistice prestate și explicațiile privind diferența de preț pentru folosirea temporară a echipamentului tehnic.
  2.  Se aplică repetat sancțiunea sub formă de avertisment concurentului electoral Partidul Politic „Șor” pentru neexecutarea punctului 2 din hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 190/2021 în partea ce ține de folosirea repetată de către concurentul electoral a fondurilor materiale nedeclarate în mărime de minim 21665,01 lei, și anume pentru organizarea întrunirii din 3 decembrie 2021.
  3.  Se aplică Partidului Politic Șor sancțiunea complementară sub formă de lipsire de alocații de la bugetul de stat pentru o perioadă de un an, începând cu 1 ianuarie 2022 și până la 31 decembrie 2022.
  4.  Se remite Procuraturii Anticorupție, spre examinare conform competenței, demersul Inspectoratului de Poliție Bălți din 5 decembrie 2021 cu privire la faptele de corupere a alegătorilor.
  5.  Se remite Inspectoratului de Poliție Bălți, spre examinare conform competenței, sesizarea nr. CEC-7/1041 din 4 decembrie 2021 privind acțiunile de agitație electorală.
  6.  Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale și în Monitorul Oficial al Republicii Moldova și poate fi contestată în decurs de 3 zile calendaristice de la data adoptării, fără respectarea procedurii prealabile, la Curtea de Apel Chișinău (adresa: str. Teilor nr. 4, mun. Chișinău).
 
Președintele
Comisiei Electorale Centrale                                                                 Angelica CARAMAN
 
Secretarul
Comisiei Electorale Centrale                                                          Alexandr BERLINSCHII
 
Chișinău, 8 decembrie 2021
Nr. 205