Nr. 1576 - cu privire la contestațiile Partidului Politic „ȘANSĂ” privind infirmarea rezultatelor alegerilor în circumscripțiile electorale de nivelul II

  • 12.11.2023
  • 1301
  • 0

 

HOTĂRÂRE

cu privire la contestațiile Partidului Politic „ȘANSĂ”

privind infirmarea rezultatelor alegerilor în circumscripțiile electorale de nivelul II

 

            Partidul Politic „ȘANSĂ” a depus la Comisia Electorală Centrală contestațiile enumerate mai jos, solicitând anularea hotărârilor consiliilor electorale, prin care cererile de infirmare a rezultatelor alegerilor au fost respinse pe motiv de inadmisibilitate, precum și emiterea de către Comisie a hotărârii privind infirmarea și anularea rezultatelor alegerilor în respectivele circumscripții electorale de nivelul II, după cum urmează:

            1) contestația înregistrată sub nr. CEC-10ALG/88 din 7 noiembrie 2023 împotriva hotărârii nr. 29/1 din 7 noiembrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Drochia nr. 14 privind inadmisibilitatea solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală raională Drochia;

            2) contestația înregistrată sub nr. CEC-10ALG/89 din 7 noiembrie 2023 împotriva hotărârii nr. 56 din 7 noiembrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Călărași nr. 9 privind inadmisibilitatea solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală raională Călărași;

            3) contestația înregistrată sub nr. CEC-10ALG/90 din 8 noiembrie 2023 împotriva hotărârii nr. 152 din 6 noiembrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Strășeni nr. 30 privind inadmisibilitatea solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală raională Strășeni;

4) contestația înregistrată sub nr. CEC-10ALG/92 din 8 noiembrie 2023 împotriva hotărârii nr. 24/1 din 7 noiembrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Ștefan Vodă nr. 32 privind inadmisibilitatea solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală raională Ștefan Vodă;

            5) contestația înregistrată sub nr. CEC-10ALG/93 din 8 noiembrie 2023 împotriva hotărârii nr. 180 din 6 noiembrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Edineț nr. 16 privind inadmisibilitatea solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală raională Edineț;

            6) contestația înregistrată sub nr. CEC-10ALG/94 din 8 noiembrie 2023 împotriva hotărârii din 6 noiembrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Nisporeni nr. 23 privind inadmisibilitatea solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală raională Nisporeni;

            7) contestația înregistrată sub nr. CEC-10ALG/95 din 8 noiembrie 2023 împotriva hotărârii nr. 72 din 6 noiembrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Leova nr. 22 privind inadmisibilitatea solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală raională Leova.

            8) contestația înregistrată sub nr. CEC-10ALG/96 din 8 noiembrie 2023 împotriva hotărârii nr. 66 din 6 noiembrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Hîncești nr. 20 privind inadmisibilitatea solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală raională Hîncești;

            9) contestația  înregistrată sub nr. CEC-10ALG/97 din 8 noiembrie 2023 împotriva hotărârii nr. 76 din 7 noiembrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Dubăsari nr. 15 privind inadmisibilitatea solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală raională Dubăsari;

10) contestația înregistrată sub nr. CEC-10ALG/98 din 8 noiembrie 2023  împotriva hotărârii nr. 19/3 din 6 noiembrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Fălești nr. 17 privind inadmisibilitatea solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală raională Fălești;

11) contestația  înregistrată sub nr. CEC-10ALG/99 din 8 noiembrie 2023  împotriva hotărârii nr. 236 din 7 noiembrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Orhei nr. 25 privind inadmisibilitatea solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală raională Orhei;

12) contestația înregistrată sub nr. CEC-10ALG/100 din 8 noiembrie 2023 împotriva hotărârii nr. 15/03 din 7 noiembrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Cahul nr. 7 privind inadmisibilitatea solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală raională Cahul;

13) contestația  înregistrată sub nr. CEC-10ALG/101 din 8 noiembrie 2023 împotriva hotărârii nr. 57 din 8 noiembrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Briceni nr. 6 privind inadmisibilitatea solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală raională Briceni;

14) contestația  înregistrată sub nr. CEC-10ALG/102 din 8 noiembrie 2023 împotriva hotărârii nr. 16/65 din 8 noiembrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Basarabeasca nr. 5 privind inadmisibilitatea solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală raională Basarabeasca;

15) contestația  înregistrată sub nr. CEC-10ALG/103 din 8 noiembrie 2023 împotriva hotărârii nr. 23/1 din 7 noiembrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Anenii Noi nr. 4 privind inadmisibilitatea solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală raională Anenii Noi;

16) contestația  înregistrată sub nr. CEC-10ALG/104 din 9 noiembrie 2023 împotriva hotărârii nr. 54 din 8 noiembrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Rezina nr. 26 privind inadmisibilitatea solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală raională Rezina;

17) contestația  înregistrată sub nr. CEC-10ALG/105 din 9 noiembrie 2023 împotriva hotărârii nr. 17 din 8 noiembrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Dondușeni nr. 13 privind inadmisibilitatea solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală raională Dondușeni;

18) contestația  înregistrată sub nr. CEC-10ALG/106 din 9 noiembrie 2023 împotriva hotărârii nr. 196 din 8 noiembrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale municipale Chișinău nr. 1 privind inadmisibilitatea solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală municipală Chișinău;

19) contestația  înregistrată sub nr. CEC-10ALG/107 din 9 noiembrie 2023 împotriva hotărârii nr. 77 din 8 noiembrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Glodeni nr. 19 privind inadmisibilitatea solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală raională Glodeni;

20) contestația  înregistrată sub nr. CEC-10ALG/108 din 9 noiembrie 2023 împotriva hotărârii nr. 98 din 8 noiembrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Căușeni nr. 10 privind inadmisibilitatea solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală raională Căușeni;

21) contestația  înregistrată sub nr. CEC-10ALG/109 din 9 noiembrie 2023 împotriva hotărârii nr. 168 din 8 noiembrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Ialoveni nr. 21 privind inadmisibilitatea solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală raională Ialoveni;

22) contestația  înregistrată sub nr. CEC-10ALG/110 din 9 noiembrie 2023 împotriva hotărârii nr. 122 din 8 noiembrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Telenești nr. 34 privind inadmisibilitatea solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală raională Telenești;

23) contestația  înregistrată sub nr. CEC-10ALG/111 din 9 noiembrie 2023 împotriva hotărârii nr. 105 din 8 noiembrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Șoldănești nr. 31 privind inadmisibilitatea solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală raională Șoldănești;

24) contestația înregistrată sub nr. CEC-10ALG/112 din 9 noiembrie 2023 împotriva hotărârii  nr. 138 din 5 noiembrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Cantemir nr. 8 privind inadmisibilitatea solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală raională Cantemir;

25) contestația înregistrată sub nr. CEC-10ALG/113 din 9 noiembrie 2023 împotriva hotărârii  nr. 129 din 8 noiembrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Criuleni nr. 12 privind inadmisibilitatea solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală raională Criuleni;

26) contestația înregistrată sub nr. CEC-10ALG/114 din 10 noiembrie 2023 împotriva hotărârii nr. 72 din 8 noiembrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Sîngerei nr. 28 privind inadmisibilitatea solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală raională Sîngerei;

27) contestația înregistrată sub nr. CEC-10ALG/115 din 10 noiembrie 2023 privind inacțiunile Consiliului electoral al circumscripției electorale UTA Găgăuzia nr. 36 de neexaminare a solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală UTA Găgăuzia;

28) contestația înregistrată sub nr. CEC-10ALG/116 din 10 noiembrie 2023 privind inacțiunile Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Ungheni nr. 35 de neexaminare a solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală raională Ungheni;

29) contestația înregistrată sub nr. CEC-10ALG/117 din 10 noiembrie 2023 privind inacțiunile Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Taraclia nr. 33 de neexaminare a solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală raională Taraclia;

30) contestația înregistrată sub nr. CEC-10ALG/118 din 10 noiembrie 2023 privind inacțiunile Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Soroca nr. 29 de neexaminare a solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală raională Soroca;

31) contestația înregistrată sub nr. CEC-10ALG/119 din 10 noiembrie 2023 privind inacțiunile Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Rîșcani nr. 27  de neexaminare a solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală raională Rîșcani;

32) contestația înregistrată sub nr. CEC-10ALG/120 din 10 noiembrie 2023 privind inacțiunile Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Ocnița nr. 24  de neexaminare a solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală raională Ocnița;

33) contestația înregistrată sub nr. CEC-10ALG/121 din 10 noiembrie 2023 privind inacțiunile Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Florești nr. 18 de neexaminare a solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală raională Florești;

34) contestația înregistrată sub nr. CEC-10ALG/122 din 10 noiembrie 2023 privind inacțiunile Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Cimișlia nr. 11  de neexaminare a solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală raională Cimișlia;

35) contestația înregistrată sub nr. CEC-10ALG/123 din 10 noiembrie 2023 privind inacțiunile Consiliului electoral al circumscripției electorale municipale Bălți nr. 2 de neexaminare a solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală municipală Bălți.

           

I. Aspecte generale

 

            1. Prin Dispoziția nr. 92 a Comisiei pentru Situații Excepționale a Republicii Moldova, s-a dispus anularea înregistrării concurenților electorali desemnați de Partidul Politic „ȘANSĂ” în cadrul alegerilor locale generale din 5 noiembrie 2023, pentru încălcarea masivă a principiilor de organizare a alegerilor prin coruperea alegătorilor și utilizarea fondurilor financiare nedeclarate și de proveniență externă lipsite de transparență.

            2.  Conform hotărârii Comisiei Electorale Centrale nr. 1543 din 3 noiembrie 2023, s-a dispus aducerea la cunoștința organelor electorale a conținutului dispoziției vizate și a procedurii de executare a acesteia, inclusiv revocarea hotărârilor de confirmare a reprezentanților Partidului Politic „ȘANSĂ” în organele electorale și a persoanelor de încredere ale concurenților electorali din partea acestuia.

            3. Astfel, organele electorale și-au onorat obligațiile legale și au executat prevederile  Dispoziției nr. 92 a Comisiei pentru Situații Excepționale a Republicii Moldova conform procedurii stabilite de către Comisia Electorală Centrală.

4. Deci, nefiind de acord cu rezultatele alegerilor locale generale din 5 noiembrie 2023, contestatarul a înaintat contestațiile mai sus enumerate consiliilor electorale de nivelul II, solicitând infirmarea rezultatelor alegerilor în circumscripțiile în cauză. În urma examinării acestora, organele electorale vizate le-au declarat inadmisibile pe motiv că sunt depuse de un subiect care nu dispune de acest drept, precum și pentru că lipsește dreptul vătămat al contestatarului prin activitatea administrativă.

De asemenea, după cum se atestă din materialele speței, contestatarul invocă nerespectarea de   către Consiliile electorale ale circumscripțiilor electorale raionale Ungheni, Taraclia, Soroca, Rîșcani, Ocnița, Florești, Cimișlia, municipal Bălți și UTA Găgăuzia a termenului legal stabilit pentru examinarea cererilor de infirmare a alegerilor pe care le-a depus la acestea.

5. Așadar, nefiind de acord cu soluția dată de organele electorale de nivelul II, care au constatat caracterul inadmisibil al cererilor, contestatarul a înaintat contestațiile pe calea prealabilă la Comisia Electorală Centrală și solicită anularea hotărârilor organelor electorale de nivelul II și, subsecvent, emiterea de către Comisie a hotărârii de infirmare a rezultatelor și declararea nulă a alegerilor. Toate contestațiile se bazează pe aceleași argumente și se referă la circumscripțiile electorale de nivelul II.

            6. Conform art. 44 alin. (4) din Codul administrativ nr. 116/2018, „Pentru desfășurarea cu celeritate a procedurii administrative, autoritatea publică este în drept să admită examinarea concomitentă a mai multor petiții depuse de mai mulți participanți la aceeași autoritate publică când, în baza raportului material-juridic dintre participanți, ele se află în conexiune prin pretențiile revendicate sau problemele comune și când există posibilitatea examinării lor în aceeași procedură și de aceeași autoritate publică. Fiecare participant participă în cadrul procedurii administrative în mod independent față de ceilalți participanți”.

Potrivit art. 80 alin. (1) din același cod, „În cazul în care drepturile sau interesele legitime, respectiv obligațiile care formează obiectul diferitor proceduri administrative inițiate în fața aceleiași autorități publice, au la bază aceeași situație de fapt sau același temei de drept, procedurile pot fi conexate, chiar dacă scopul lor este diferit”.

Astfel, pentru a asigura realizarea eficientă a procedurilor administrative, Comisia consideră judicios de a conexa respectivele contestații și a le examina într-o singură procedură administrativă.

           

II. Punctul de vedere al contestatarului

 

7.  În susținerea contestațiilor, autorul formulează critici în privința Dispoziției nr. 92 a Comisiei pentru Situații Excepționale a Republicii Moldova, invocând netemeinicia acesteia.

Se mai arată că decizia în cauză a contestat-o la Curtea de Apel Chișinău, cauza se află în proces de examinare, iar în conformitate cu art. 101 alin. (5) din Codul electoral, executarea deciziei urma a fi suspendată de drept pe durata litigiului.

Astfel, în opinia contestatarului, odată ce executarea deciziei este suspendată, el continuă să aibă calitatea de participant la alegeri și, respectiv, concluziile privind caracterul inadmisibil al revendicărilor înaintate față de organele electorale nu corespund situației de drept, fapt pentru care actele administrative contestate urmează a fi anulate cu admiterea cererii contestatarului și infirmarea rezultatelor alegerilor în circumscripțiile numite.

La 10 noiembrie 2023, contestatarul a depus supliment la cererile prealabile, înregistrat la Comisia Electorală Centrală sub nr. CEC-7/10069, prin care susține că odată ce nu a fost exclus din hotărârea Comisiei nr. 1165 din 9 august 2023 „Cu privire la lista partidelor politice care au dreptul de a participa la alegerile locale generale din 5 noiembrie 2023”, Partidul Politic „ȘANSĂ” are dreptul de a înainta contestații, inclusiv prin prisma faptului că i-au fost aplicate sancțiuni în calitate de subiect electoral.

Ulterior, prin suplimentul înregistrat la Comisie sub nr. CEC-7/10146 din 11 noiembrie 2023, autorul solicită anexarea la materialele procedurii administrative a unei decizii din 9 noiembrie 2023, a Curții de Apel Chișinău, care a examinat o situație identică.

 

III. Considerentele Comisiei Electorale Centrale

 

8. Contestatarul, în susținerea argumentelor sale, formulează critici față de actul administrativ al Comisiei pentru Situații Excepționale, prin care s-a dispus anularea tuturor candidaților înaintați de contestatar în cadrul alegerilor locale generale din 5 noiembrie 2023.

Mai arată contestatarul că la momentul depunerii contestațiilor sale, actul vizat se află pe rol la Curtea de Apel Chișinău.

Deci, Comisia precizează că, potrivit Încheierii Curții de Apel Chișinău din 5 noiembrie 2023 (dosarul nr. 3-193/23), s-a admis cererea de ridicare a excepției de neconstituționalitate depusă de Comisia pentru Situații Excepționale a Republicii Moldova, în cadrul examinării cauzei civile la acțiunea înaintată de Partidul Politic „ȘANSĂ” împotriva Comisiei pentru Situații Excepționale a Republicii Moldova cu privire la anularea Dispoziției nr. 92/2023. De asemenea, prin același act judecătoresc cauza a fost trimisă Curții Constituționale în vederea efectuării controlului constituționalității prevederilor art.225 alin. (3) lit. e) din Codul administrativ. 

Prin decizia Curții Constituționale nr. 152 din 9 noiembrie 2023, sesizarea în cauză a fost declarată inadmisibilă, respectiv dosarul s-a remis la Curtea de Apel Chișinău pentru examinare în fond.

9. În același timp, se atestă faptul că obiecțiile în privința legalității Dispoziției nr. 92/2023 a Comisiei pentru Situații Excepționale excedă competența organelor electorale, nefiind autorități abilitate cu atribuții de exercitate a controlului legalității unor astfel de acte, respectiv concluziile de rigoare urmează să le formuleze instanțele judecătorești, fapt pentru care obiecțiile nu pot fi apreciate de către Comisia Electorală Centrală și, în mod implicit, nu se examinează.

10. În ceea ce privește alegația contestatarului, conform căreia, de vreme ce Dispoziția nr. 92/2023 este contestată în instanță, atunci în baza art. 101 alin. (5) din Codul electoral executarea acesteia se suspendă de drept, Comisia remarcă următoarele.

În conformitate cu art. 105 alin. (5) din Codul electoral, „Anularea înregistrării se aplică prin hotărâre a organului electoral care a înregistrat subiectul electoral…”.

Potrivit art. 101 alin. (5) din Codul electoral, „Executarea hotărârilor organelor electorale adoptate în condițiile art. 102 alin. (5) se suspendă de drept din momentul contestării legalității hotărârilor respective”.

În același timp, potrivit pct. 1.1 din dispozitivul Dispoziției nr. 92/2023 a Comisiei pentru Situații Excepționale, anularea candidaților din partea contestatarului s-a efectuat prin derogare de la 102 alin. (2) și (5) din Codul electoral.

Conform art.3 și 4 din Hotărârea Parlamentului nr.274/2023, dispozițiile Comisiei pentru Situații Excepționale a Republicii Moldova sunt obligatorii şi executorii pentru conducătorii autorităților administrației publice centrale şi locale, ai agenților  economici, ai instituţiilor publice, precum şi pentru cetăţeni şi alte persoane aflate pe teritoriul Republicii Moldova. Dispoziţiile Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova intră în vigoare în momentul emiterii.

11. În conformitate cu art. 17 alin. (1) din Codul electoral, sistemul organelor electorale al Republicii Moldova este compus din:

a) Comisia Electorală Centrală;

b) consiliile electorale de circumscripție de nivelurile al doilea și întâi;

c) birourile electorale ale secțiilor de votare;

d) Consiliul Electoral Central al Găgăuziei.

Astfel, Comisia pentru Situații Excepționale nu face parte din organele electorale, iar Dispoziția nr. 92/2023 a acestei entități a fost aprobată prin derogare de la art. 102 alin. (5) din Codul electoral, ceea ce duce implicit la inaplicabilitatea prevederilor art. 101 alin. (5) din Codul electoral, care stabilesc suspendarea executării hotărârilor organelor electorale de anulare a înregistrării, adoptate în condițiile art. 102 alin. (5) din Codul electoral, or anularea s-a dispus prin act administrativ al unui organ altul decât cel electoral și prin derogare de la norma de referință.

12. Mai mult, contestatarul a solicitat instanței printr-o acțiune în contencios administrativ suspendarea executării Dispoziției nr. 92/2023, însă prin Încheierea Curții de Apel Chișinău din 5 noiembrie 2023 (dosarul nr. 3-193/23), s-a respins cererea în cauză, fiind menținut caracterul executoriu al dispoziției.

Este de reținut, odată cu desfășurarea alegerilor locale generale din 5 noiembrie 2023, fără candidații din partea contestatarului, a căror înregistrare s-a anulat, efectul executoriu al dispoziției vizate este deja consumat. În aceeași ordine de idei este consumat și efectul hotărârii Comisiei Electorale Centrale nr. 1165 din 9 august 2023 cu privire la lista partidelor politice care au dreptul de a participa la alegerile locale generale din 5 noiembrie 2023.

Alegațiile contestatarului referitoare la faptul că în privința sa au fost aplicate sancțiuni în materie electorală, după dispunerea anulării înregistrării candidaților desemnați de acesta, ceea ce atestă dreptul de a depune contestații nu pot fi reținute, or calitatea de concurent electoral al acestuia a fost obținută în condițiile dețineri statutului de partid politic, cel din urmă fiind continuu, ca și obligațiile care urmează a fi realizate de către acesta în materie electorală, chiar și după încetarea/anularea calității de concurent electoral, cum ar fi prezentarea raportului financiar, ceea ce influențează drepturile conexe ale acestuia în afara perioadei electorale (spre ex., alocațiile din partea statului). Prin urmare, examinarea abaterilor comise de un partid politic în calitatea sa de concurent electoral, în particular cele ce vizează finanțarea activității sale în această perioadă, nu este limitată în timp în condițiile art. 100 alin. (3) din Codul electoral, respectiv nu este condiționată de  deținerea calității de concurent electoral la etapa examinării acestora.

13. Astfel, plecând de la cele arătate mai sus, susținerile contestatarului privind efectele suspensive sunt lipsite de fundamentare legală, deci acesta nu aduce argumente plauzibile care să demonstreze deținerea calității de concurent electoral și că este în drept să participe în alegeri.

Mai mult, după cum se atestă din conținutul hotărârilor atacate, precum și în ansamblu din conținutul speței, în afară de faptul că nu are dreptul de a depune contestații, care a decăzut odată cu anularea înregistrării tuturor candidaților din partea contestatarului, în mod subsecvent se atestă și inexistența dreptului lezat electoral, or acesta nu deține în cadrul alegerilor locale generale din 5 noiembrie 2023 drepturi electorale care ar putea fi atinse în cadrul scrutinului vizat.  

14. Conform materialelor aferente dosarului administrativ, Comisia Electorală Centrală atestă că, în cazul a 33 de circumscripții electorale de nivelul II, consiliile electorale de circumscripție corespunzătoare au adoptat hotărâri privind inadmisibilitatea solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripțiile electorale respective. Totodată, se relevă că, potrivit notificării nr. 76 din 12 noiembrie 2023, Consiliul electoral al circumscripției electorale raionale Florești nr. 18 a informat Comisia că nu i-a fost adresată o asemenea contestație, după cum susține contestatarul. În cazul circumscripției electorale raionale Ungheni nr. 35, Comisia reține lipsa adoptării actului administrativ asupra contestației privind infirmarea rezultatelor alegerilor locale în această circumscripție.

 Prin urmare, examinând actele administrative contestate, Comisia observă că organele electorale au reținut corect și întemeiat că autorul contestațiilor nu este subiect abilitat cu dreptul de a depune contestații în materie electorală, inclusiv prin prisma revendicărilor formulate și în mod subsecvent lipsa dreptului lezat. Aceeași concluzie în modul similar este aplicabilă și în privința pretinselor inacțiuni ale organelor electorale invocate de contestatar.

Pe cale de consecință, având în vedere că cererile prealabile se depun în aceleași condiții stabilite de Codul electoral, inclusiv în partea ce vizează subiecții abilitați de acest drept în corelare cu existența dreptului lezat, contestațiile în cauză nu îndeplinesc în mod simetric criteriile de admisibilitate stabilite la art. 93  alin. (2) lit. a) și e) din Codul electoral.

 

            Pentru motivele arătate și în temeiul art. 18, 27 lit. s), 32, 93 alin. (1), alin. (2) lit. a) și e) și 101 alin. (2) lit. a) și alin. (3) lit. a) din Codul electoral și în conformitate cu pct. 15 din Regulamentul privind procedura de examinare a contestațiilor în perioada electorală, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1128/2023, art. 10 alin. (1), 17, 44 alin. (4), 78 alin. (1) și 80 alin. (1) din Codul administrativ, Comisia Electorală Centrală  h o t ă r ă ș t e:

 

  1. Se declară inadmisibile contestațiile depuse de Partidul Politic „ȘANSĂ” înregistrate la Comisia Electorală Centrală sub nr. CEC-10ALG/88 din 7 noiembrie 2023; nr. CEC-10ALG/89 din 7 noiembrie 2023; nr. CEC-10ALG/90 din 8 noiembrie 2023; nr. CEC-10ALG/92 – nr. CEC-10ALG/103 din 8 noiembrie 2023; nr. CEC-10ALG/104 – nr. CEC-10ALG/113 din 9 noiembrie 2023; nr. CEC-10ALG/114 – nr. CEC-10ALG/123 din 10 noiembrie 2023.

 

2. Hotărârile și inacțiunile consiliilor electorale pot fi contestate în instanța de judecată din raza organului electoral corespunzător în termen de 3 zile din data adoptării prezentei hotărâri, după cum urmează:

1) hotărârea nr. 29/1 din 7 noiembrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Drochia nr. 14 privind inadmisibilitatea solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală raională Drochia se contestă la Judecătoria Drochia, sediul Central (adresă: str. 31 August 1989, nr. 7, or. Drochia);

2) hotărârea nr. 56 din 7 noiembrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Călărași nr. 9 privind inadmisibilitatea solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală raională Călărași se contestă la Judecătoria Strășeni, sediul Central (adresă: str. Ștefan cel Mare, nr. 86, mun. Strășeni);

3) hotărârea nr. 152 din 6 noiembrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Strășeni nr. 30 privind inadmisibilitatea solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală raională Strășeni se contestă la Judecătoria Strășeni, sediul Central (adresă: str. Ștefan cel Mare, nr. 86, mun. Strășeni);

4) hotărârea nr. 24/1 din 7 noiembrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Ștefan Vodă nr. 32 privind inadmisibilitatea solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală raională Ștefan Vodă se contestă la Judecătoria Căușeni, sediul Central (adresă: str. Ștefan cel Mare, nr. 86, or. Căușeni);

5) hotărârea nr. 180 din 6 noiembrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Edineț nr. 16 privind inadmisibilitatea solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală raională Edineț se contestă la Judecătoria Edineț, sediul Central (adresă: str. Ștefan Vodă, nr. 1, mun. Edineț);

6) hotărârea nr. 61 din 6 noiembrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Nisporeni nr. 23 privind inadmisibilitatea solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală raională Nisporeni se contestă la Judecătoria Ungheni (adresă: str. Națională, nr. 10/1, mun. Ungheni);

7) hotărârea nr. 72 din 6 noiembrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Leova nr. 22 privind inadmisibilitatea solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală raională Leova se contestă la Judecătoria Cimișlia, sediul Central (adresă: str. Constantin Stamati, nr. 1, or. Cimișlia);

8) hotărârea nr. 66 din 6 noiembrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Hîncești nr. 20 privind inadmisibilitatea solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală raională Hîncești se contestă la Judecătoria Hîncești, sediul Central (adresă: str. Chișinăului, nr. 7, mun. Hîncești);

9) hotărârea nr. 76 din 7 noiembrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Dubăsari nr. 15 privind inadmisibilitatea solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală raională Dubăsari se contestă la Judecătoria Criuleni, sediul Central (adresă: str. 31 August 1989, nr. 70, or. Criuleni);

10) hotărârea nr. 19/3 din 6 noiembrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Fălești nr. 17 privind inadmisibilitatea solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală raională Fălești se contestă la Judecătoria Bălți, sediul Central (adresă: str. Hotinului, nr. 43, mun. Bălți);

11) hotărârea nr. 236 din 7 noiembrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Orhei nr. 25 privind inadmisibilitatea solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală raională Orhei se contestă la Judecătoria Orhei, sediul Central (adresă: str. V. Mahu, nr. 135, or. Orhei);

12) hotărârea nr. 15/03 din 7 noiembrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Cahul nr. 7 privind inadmisibilitatea solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală raională Cahul se contestă la Judecătoria Cahul, sediul Central (adresă: str. M. Frunze, nr. 62, mun. Cahul);

13) hotărârea nr. 57 din 8 noiembrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Briceni nr. 6 privind inadmisibilitatea solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală raională Briceni se contestă la Judecătoria Edineț, sediul Briceni (adresă: str. Independenței, nr. 5, or. Briceni);

14) hotărârea nr. 16/65 din 8 noiembrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Basarabeasca nr. 5 privind inadmisibilitatea solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală raională Basarabeasca se contestă la Judecătoria Cimișlia, sediul Central (adresă: str. Constantin Stamati, nr. 1, or. Cimișlia);

15) hotărârea nr. 23/1 din 7 noiembrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Anenii Noi nr. 4 privind inadmisibilitatea solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală raională Anenii Noi se contestă la Judecătoria Anenii Noi, sediul Central (adresă: str. Mărțișor, nr. 15, or. Anenii Noi);

16) hotărârea nr. 54 din 8 noiembrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Rezina nr. 26 privind inadmisibilitatea solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală raională Rezina se contestă la Judecătoria Orhei, sediul Rezina (adresă: str. Voluntarilor, nr. 3, or. Rezina);

17) hotărârea nr. 17 din 8 noiembrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Dondușeni nr. 13 privind inadmisibilitatea solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală raională Dondușeni se contestă la Judecătoria Edineț, sediul Dondușeni (adresă: str. 31 August 1989, nr. 19, or. Dondușeni);

18) hotărârea nr. 196 din 8 noiembrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale municipale Chișinău nr. 1 privind inadmisibilitatea solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală municipală Chișinău se contestă la Judecătoria Chișinău, sediul Râșcani (adresă: str. Kiev, nr. 3, mun. Chișinău);

19) hotărârea nr. 77 din 8 noiembrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Glodeni nr. 19 privind inadmisibilitatea solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală raională Glodeni se contestă la Judecătoria Drochia, sediul Glodeni (adresă: str. Ștefan cel Mare, nr. 7, or. Glodeni);

20) hotărârea nr. 98 din 8 noiembrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Căușeni nr. 10 privind inadmisibilitatea solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală raională Căușeni se contestă la Judecătoria Căușeni, sediul Central (adresă: str. Ștefan cel Mare, nr. 86, or. Căușeni);

21) hotărârea nr. 168 din 8 noiembrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Ialoveni nr. 21 privind inadmisibilitatea solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală raională Ialoveni la Judecătoria Hîncești, sediul Ialoveni (adresă: str. Prieteniei, nr. 4, or. Ialoveni);

22) hotărârea nr. 122 din 8 noiembrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Telenești nr. 34 privind inadmisibilitatea solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală raională Telenești se contestă la Judecătoria Orhei, sediul Telenești (adresă: str. Ștefan cel Mare, nr. 6, or. Telenești);

23) hotărârea nr. 105 din 8 noiembrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Șoldănești nr. 31 privind inadmisibilitatea solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală raională Șoldănești se contestă la Judecătoria Orhei, sediul Rezina (adresă: str. Voluntarilor, nr. 3, or. Rezina);

24) hotărârea nr. 138 din 5 noiembrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Cantemir nr. 8 privind inadmisibilitatea solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală raională Cantemir se contestă la Judecătoria Cahul, sediul Central (adresă: str. M. Frunze, nr. 62, mun. Cahul);

25) hotărârea nr. 129 din 8 noiembrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Criuleni nr. 12 privind inadmisibilitatea solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală raională Criuleni se contestă la Judecătoria Criuleni, sediul Central (adresă: str. 31 August 1989, nr.70, or. Criuleni);

26) hotărârea  nr. 72 din 8 noiembrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Sîngerei nr. 28 privind inadmisibilitatea solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală raională Sîngerei se contestă la Judecătoria Bălți, sediul Central (adresă: str. Hotinului, nr. 43, mun. Bălți);

27) hotărârea nr. 197/1 din 6 noiembrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale UTA Găgăuzia nr. 36 privind inadmisibilitatea solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală UTA Găgăuzia se contestă la Judecătoria Comrat, sediul Central (adresă: str. Lenin, nr. 242, mun. Comrat);

28) inacțiunile Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Ungheni nr. 35 de neexaminare a solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală raională Ungheni se contestă la Judecătoria Ungheni (adresă: str. Națională, nr. 10/1, mun. Ungheni);

29) hotărârea nr. 26 din 11 noiembrie 2023  a Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Taraclia nr. 33 privind inadmisibilitatea solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală raională Taraclia se contestă la Judecătoria Cahul, sediul Central (adresă: str. M. Frunze, nr. 62, mun. Cahul);

30) hotărârea nr. 17/1 din 8 noiembrie 2023  a Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Soroca nr. 29 privind inadmisibilitatea solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală raională Soroca se contestă la Judecătoria Soroca, sediul Central (adresă: str. Independenței, nr. 62, mun. Soroca);

31) hotărârea nr. 178 din 8 noiembrie 2023  a Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Rîșcani nr. 27 privind inadmisibilitatea solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală raională Rîșcani se contestă la Judecătoria Drochia, sediul Rîșcani (adresă: str. 31 August 1989, nr. 9, or. Rîșcani);

32) hotărârea nr. 66 din 7 noiembrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Ocnița nr. 24 privind inadmisibilitatea solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală raională Ocnița se contestă la Judecătoria Edineț, sediul Ocnița (adresă: str. Burebista, nr. 47, or. Ocnița);

33) inacțiunile Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Florești nr. 18 de neexaminare a solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală raională Florești se contestă la Judecătoria Soroca, sediul Central (adresă: str. Independenței, nr. 62, mun. Soroca);

34) hotărârea nr. 14/1 din 7 noiembrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Cimișlia nr. 11 privind inadmisibilitatea solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală raională Cimișlia se contestă la Judecătoria Cimișlia, sediul Central (adresă: str. Constantin Stamati, nr. 1, or. Cimișlia);

35) hotărârea nr. 244 din 8 noiembrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale municipale Bălți nr. 2 privind inadmisibilitatea  solicitării de infirmare a alegerilor în circumscripția electorală municipală Bălți se contestă la Judecătoria Bălți, sediul Central (adresă: str. Hotinului, nr. 43, mun. Bălți).

3. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării și se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale.

 

Președinta

Comisiei Electorale Centrale                                                                            Angelica CARAMAN

 

Chișinău, 12 noiembrie 2023

Nr. 1576